Ralliketju

  • 1 895 686
  • 15 217

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, LA Kings, , Newcastle United
Huhujen mukaan ulosajo ei tavallaan edes ilmeisesti aiheuttanut kuolemaa. Mutta ei spekuloida enempää ennen kuin tulee jotain virallista. Jos tulee. Ikävä tapahtuma joka tapauksessa.

Omaan käsityskykyyn ei oikein mahdu että takaatulevan ohipäästäminen johtaa näin surulliseen lopputulokseen, yleensä koska vauhtia ei silloin ohipäästäjällä yleensä ole paljoa. Mutta tällaisia "kaikki taivaankappaleet väärässä asennossa"-onnettomuuksia valitettavasti sattuu, kuten Craig Breenillekin.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Omaan käsityskykyyn ei oikein mahdu että takaatulevan ohipäästäminen johtaa näin surulliseen lopputulokseen, yleensä koska vauhtia ei silloin ohipäästäjällä yleensä ole paljoa. Mutta tällaisia "kaikki taivaankappaleet väärässä asennossa"-onnettomuuksia valitettavasti sattuu, kuten Craig Breenillekin.
Oman kuulemani mukaan kuolema ei liity mitenkään toiseen kilpailijaan eikä suoranaisesti edes ulosajoon vaan sen jälkeisiin tapahtumiin jossa ei ole ketään ”syyllistä”.

Valitettavaa on että asioista ei tiedoteta jolloin spekulointi ja otsikot ohjaavat kaikkea informaatiota. Eli en avaa tuota enempää kun en itsekään ole varma tapahtumien kulusta. Mutta jos on tapahtunut kuten huhut kertoo, olisi hyvä poistaa ulkopuoliset kuten rallinjärjestäjä, toinen kilpailijapari yms. tästä vastuusta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Valitettavasti tuollainen vihjailu vaan lisää sitä spekulointia, eli itse kukin nyt miettii mitä tuossa on sitten voinut tapahtua. Sairaskohtaus, vai jouduttu katolleen ojaan jossa ollut vettä, tms. "Mutta en nyt itsekään spekuloi enempää".
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Valitettavasti tuollainen vihjailu vaan lisää sitä spekulointia, eli itse kukin nyt miettii mitä tuossa on sitten voinut tapahtua. Sairaskohtaus, vai jouduttu katolleen ojaan jossa ollut vettä, tms. "Mutta en nyt itsekään spekuloi enempää".
Kieltämättä mutta kuulopuheiden varassa kun ollaan niin en halua avata, jotta tuosta ei tarvitse sitten lukea missään haaskalehdessä. Toivon että asiasta tiedotetaan. Halusin vaan poistaa ylläolevan kirjoituksen spekuloinnin että toinen kisaaja olisi aiheuttanut ulosajon ja kuoleman.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ruotsin MM-rallin järjestäjätkin elävät tulisilla hiilillä, kun viikkoa ennen rallia on vielä epävarmaa saako esim. sunnuntaina ajaa ollenkaan:


Muistanko väärin, mutta eikö tämä kina ole ollut ilmassa siitä lähtien kun Ruotsin ralli siirtyi tuonne Uumajan seudulle?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ruotsin MM-rallin järjestäjätkin elävät tulisilla hiilillä, kun viikkoa ennen rallia on vielä epävarmaa saako esim. sunnuntaina ajaa ollenkaan:


Muistanko väärin, mutta eikö tämä kina ole ollut ilmassa siitä lähtien kun Ruotsin ralli siirtyi tuonne Uumajan seudulle?
Juu on ollut myös aikaisempina vuosina. Ja samaa tässä ovat taistelleet koko syksyn ja kuukausi takaperin oli jo joku sopimus paikallisten kanssa tehtiin, mutta taas ovat alkaneet uuden kierroksen...
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Ruotsin MM-rallin järjestäjätkin elävät tulisilla hiilillä, kun viikkoa ennen rallia on vielä epävarmaa saako esim. sunnuntaina ajaa ollenkaan:


Muistanko väärin, mutta eikö tämä kina ole ollut ilmassa siitä lähtien kun Ruotsin ralli siirtyi tuonne Uumajan seudulle?
Näinhän se on tainnut olla minunkin muistini mukaan. Ralli muuten on siinä mielessä sivistävää seurattavaa, koska ennen Ruotsin rallin tuonne siirtymistä olin autuaan tietämätön, että Ruotsissa saamelaisalueita on jo Uumajan korkeuksilla.

Alkaisin tässä pikkuhiljaa kallistumaan siihen, että pitäisiköhän tuolle rallille koittaa vielä etsiä suosiolla jokin muu paikka? Saamelaiset eivät kisasta selkeästi ole kovin innoissaan, eikä toisaalta tuolla taida variaatioita reiteiksikään määräänsä enempää olla.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Keskisuomalaisen mukaan Toivakassa useampi autokunta olivat ajaneet ohi vaikka SOS merkki oli hyvin näkösällä. Olisiko ollut mahdollista kuskin säilyä hengissä jos kuskit olisi reagoinut. Surullista.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Keskisuomalaisen mukaan Toivakassa useampi autokunta olivat ajaneet ohi vaikka SOS merkki oli hyvin näkösällä. Olisiko ollut mahdollista kuskin säilyä hengissä jos kuskit olisi reagoinut. Surullista.
Katsoin myös tuon videon mikä KSML:n sivuilla oli, ja siitähän ei selviä että näytettiinkö sille viimeisenä tulleelle ja ohi menneelle autolle SOS-merkkiä. Kahdelle aikaisemmin tulleelle näytettiin ja ne pysähtyivät. Eli onnettomuus auton kartturi saattoi jo mennä takaisin auttamaan uhria kun huomasi että pari autoa pysähtyi. Ja samoin ei ole tiedossa onko niille aikaisemmin ohi ajaneillekaan näytetty SOS-merkkiä vai onko silloinkin kartturi ollut auton sisällä auttamassa. Hankala ja monivaiheinen sattumien summa. Erittäin nopeassa paikassa tapahtunut ja jos vasta kohdalla huomaat auton ja sen puolen sekunnin aikana koitat rekisteröidä/arvioida tilanteen, ja ennenkuin saat auton sitten pysähtymään niin oletkin äkkiä sen verran kaukana että kannattaa jo ajaa maaliin hälyttämään apua, kuin pysähtyä ja lähteä kävellen vastakarvaan tarkistamaan tilannetta. Omat tiedot tapahtuneesta on hieman tarkentuneet ja luulen ettei lopputulos olisi muuttunut vaikka ambulanssi olisi ollut vieressä. Sen verran epäonnisesta tapahtumasarjasta kyse. Äärimmäisen ikävä ja surullinen tapahtuma kaikkinensa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, LA Kings, , Newcastle United
Katsoin myös tuon videon mikä KSML:n sivuilla oli, ja siitähän ei selviä että näytettiinkö sille viimeisenä tulleelle ja ohi menneelle autolle SOS-merkkiä. Kahdelle aikaisemmin tulleelle näytettiin ja ne pysähtyivät. Eli onnettomuus auton kartturi saattoi jo mennä takaisin auttamaan uhria kun huomasi että pari autoa pysähtyi. Ja samoin ei ole tiedossa onko niille aikaisemmin ohi ajaneillekaan näytetty SOS-merkkiä vai onko silloinkin kartturi ollut auton sisällä auttamassa. Hankala ja monivaiheinen sattumien summa. Erittäin nopeassa paikassa tapahtunut ja jos vasta kohdalla huomaat auton ja sen puolen sekunnin aikana koitat rekisteröidä/arvioida tilanteen, ja ennenkuin saat auton sitten pysähtymään niin oletkin äkkiä sen verran kaukana että kannattaa jo ajaa maaliin hälyttämään apua, kuin pysähtyä ja lähteä kävellen vastakarvaan tarkistamaan tilannetta. Omat tiedot tapahtuneesta on hieman tarkentuneet ja luulen ettei lopputulos olisi muuttunut vaikka ambulanssi olisi ollut vieressä. Sen verran epäonnisesta tapahtumasarjasta kyse. Äärimmäisen ikävä ja surullinen tapahtuma kaikkinensa.

Tässä juuri tuli aamulla vastaan vihainen somepäivitys paikalle pysähtyneen autokunnan kartturilta(ilmaisee kuskinsa kanssa hoitaneen elvytystä pelastushenkilökunnan tuloon asti) jossa manattiin sitä että apukäsiä olisi kaivattu, mutta SOS-kylttiä ei oltu hirveästi noteerattu.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilinen päivä harrastuksen parissa päättyi karuimmalla mahdollisella tavalla. Toistakymmentä numeroa pienemmällä lähtönumerolla oleva kanssakilpailija oli tienposkessa kuvan osoittamalla tavalla.

Kuvan auton pitäisi herättää kenen tahansa huomio niin siviililiikenteestä kuin kilpailussa, vaikka tuttuja hälytysmerkkejä, tässä tapauksessa SOS kylttiä, ei olisikaan näkyvillä.

Tässä käytiin elämän kilpajuoksua kelloa vastaan, jossa ajoissa saadut apukädet olisivat pitäneet kilpakumppanin maaliviivan oikealla puolella.

Pysähdyttyämme paikalle ja saatuamme kilpakumppanin ulos autosta, jouduimme jo aloittamaan elvytyksellä ja jatkamaan sitä ikuisuudelta tuntuvan ajan hoitohenkilökunnan saapumiseen saakka. Valitettavan lopputuloksen olemme saaneet lukea ja nähdä uutisista.

Haluan tällä muistuttaa kaikkia tiellä liikkujia kiinnittämään huomiota ja tarkastamaan kanssamatkustajien kunnon, mikäli tiellä on onnettomuuteen viittaava tapahtuma. Myöskään kilpailuissa se 8€ muovi-/tinakuppi ei ole ihmishenkeä arvokkaampi, joten jos OK merkkiä tai selkeää viestiä asiasta ei ole, niin AINA tulee kuljettajien kunto tarkastaa ennen matkan jatkamista ulosajo/onnettomuuspaikalta. Joskus se pieni ja vaatimattoman näköinen tilanne voi aiheuttaa pahemman vaaratilanteen; kuten tässä tapauksessa pahimman mahdollisen.

Osanottoni kilpakumppanin omaisille ja kaikille, joita tämä koskettaa.

Spoilereissä ilmeisesti tuo @Uuhis #97 mainitsema päivitys Linkedinistä. Huomion herättää tuo toistakymmentä numeroa pienempi lähtönumero, eli aika monta siitä tosiaan mennyt ohi pysähtymättä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Spoilereissä ilmeisesti tuo @Uuhis #97 mainitsema päivitys Linkedinistä. Huomion herättää tuo toistakymmentä numeroa pienempi lähtönumero, eli aika monta siitä tosiaan mennyt ohi pysähtymättä.

Seurannasta selviää että ei niitä mennyt kuin kolme, ennenkuin eka pysähtyi (+ sitten yksi ajoi ohi, kun ei ilmeisesti hiljentävän auton takaa nähnyt SOS-kylttiä).
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Seurannasta selviää että ei niitä mennyt kuin kolme, ennenkuin eka pysähtyi (+ sitten yksi ajoi ohi, kun ei ilmeisesti hiljentävän auton takaa nähnyt SOS-kylttiä).
Siinäkin toki kolme liikaa. Mutta turha näillä lähteä jossittelemaan.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Siinäkin toki kolme liikaa. Mutta turha näillä lähteä jossittelemaan.

On, mikäli sos-merkki on tosiaan näkynyt noin selkeästi mitä se näkyy tuossa Keskisuomalaisen videossa.

Tästäkään kun ei ole varmaa tietoa, että miten nopeasti esim. kartturi on päässyt sos-kylttiä näyttään autosta vaan toimittajahan on asiasta vetänyt vähän mutkia suoriksi kun Orbinskin kartturi oli sanonut että näkyi selkeästi.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
On, mikäli sos-merkki on tosiaan näkynyt noin selkeästi mitä se näkyy tuossa Keskisuomalaisen videossa.

Tästäkään kun ei ole varmaa tietoa, että miten nopeasti esim. kartturi on päässyt sos-kylttiä näyttään autosta vaan toimittajahan on asiasta vetänyt vähän mutkia suoriksi kun Orbinskin kartturi oli sanonut että näkyi selkeästi.
Mutta jos auto on noin selvästi katollaan penkassa ja kukaan ei ole ulkona saatika näyttämässä OK-merkkiä, niin eikö silloin tarvitse pysähtyä katsomaan tilannetta?
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta jos auto on noin selvästi katollaan penkassa ja kukaan ei ole ulkona saatika näyttämässä OK-merkkiä, niin eikö silloin tarvitse pysähtyä katsomaan tilannetta?
Jostain luin tässä yhteydessä että ensimmäisen pitäisi pysähtyä tarkastamaan tilanne, mutta säännöistä en äkkiseltään löytänyt mainintaa. Mutta kyllähän jos näkee auton katollaan ojassa ja ei ketään ympärillä pitäisi soittaa kelloja sen verta että käy tarkastamassa tilanteen.

"Kilpailutilanteessa tapahtunut ulosajo ja auton ollessa tiealueella (tieojien välinen alue), tai vaarallisesti sijoittuen, tulee ajoneuvo merkitä tarvittaessa OK/SOS-kyltillä ja asettaa varoituskolmio tien varteen tieliikennelain mukaisesti 100 m ennen ajoneuvoa. SOS –kyltti näkyvissä kilpailureitillä: ehdoton pysähtyminen paikalle

SOS-kyltin huomioimatta jättäminen ja pysähtymisen laiminlyönti: johtaa kilpailusta sulkemiseen ja
kilpailukieltoon"
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siinäkin toki kolme liikaa. Mutta turha näillä lähteä jossittelemaan.
En usko että kukaan tahallaan jättää kanssakilpailijan huomioimatta. Erään noista ohiajaneista kanssa juttelin lauantaina illalla ja hän sanoi ettei edes nähnyt koko onnettomuus autoa siellä pätkällä. Kovin oli ihmeissään itsekin että miten se voi olla mahdollista mutta niin vain kävi. Oma teoria on se että hänellä oli vauhtia paljon enemmän kuin esim. noilla pysähtyneillä (GPS seurannan mukaan). Onnettomuusauto oli tien oikeassa laidassa ja seuraava mutka oli vasempaan, minne kuskin katse oli suuntautunut. Vauhtia yli 140km/h ja laidassa oleva auto on suht lähellä edellistä mutkaa jolloin se vilahtaa silmien ohi niin nopeasti ettei sitä ehdi rekisteröidä, kun katse oli tien suuntaan eli vasemmalle etuviistoon. Ja kartturikin saattaa juuri sillä hetkellä olla katse nuottivihossa. Eli erittäin vaikea olosuhde varsinkin kun onnettomuusauton kartturi oli yksin siinä tilanteessa. Ei voinut mennä kunnolla tien reunaan näyttämään sitä SOS-merkkiä kun hätä on suuri ja halu auttaa hädässä olevaa on iso. Kuten todettua niin monta asiaa meni yhtäaikaa pieleen tässä hommassa. Lähes Breenin kaltainen epäonnen suma...
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jostain luin tässä yhteydessä että ensimmäisen pitäisi pysähtyä tarkastamaan tilanne, mutta säännöistä en äkkiseltään löytänyt mainintaa. Mutta kyllähän jos näkee auton katollaan ojassa ja ei ketään ympärillä pitäisi soittaa kelloja sen verta että käy tarkastamassa tilanteen.
Näinhän se menee joka rallissa liitosta riippumatta. Tullaan taas siihen olosuhteeseen. Eli nopea paikka, vaikka huomaatkin auton siinä mietit hetken että oliko OK kylttiä tai kuskeja näkyvissä. Sitten oletkin äkkiä muutaman sadan metrin päässä. Silloin on nopeampi ajaa pätkän maaliin(kuten tuolla maali oli jo suht lähellä) pyytämään joku tarkistamaan tilanne, kuin pysähtyä ja lähteä vastakarvaan kävelemään sinne onnettomuusauton luo... Vaikeita tilanteita ja ne tulee ja menee ohi todella nopeasti. Ei ne ole helppoja tilanteita kenellekään ja kuten sanoin ei kukaan tahallaan jätä huomioimatta kilpakumppania...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös