Ralliketju

  • 1 905 076
  • 15 295

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Mikä lie Kallella, mutta on tuo kaukana sellaisesta lennosta, mitä odotin. Jotenkin kädenlämpöistä tekemistä.

Mutta Taka, nyt! Toivon ihan hillittömästi, että nyt nappaa!
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Niin, ero Evansiin voi kasvaa ehkä jopa 35-40 pisteeseen, jos Fourmaux ei huomenna kerää pisteitä ja Evans pysyy tiellä ja kerää hyvät pisteet.
Mahdoton ero ottaa kiinni 12 kisan aikana.
Näyttää siltä, että Fourmaux ei pysty keräämään kuin korkeintaan muutaman jämäpisteen Powerilta.

Onko ero sitten mahdoton ajaa kiinni, niin ei kai sitä vielä ole kirkossa kuulutettu. Toki nyt jos/kun tulee yksi ohi kisa, niin toiseen ei varmaankaan ole enää varaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Mikä lie Kallella, mutta on tuo kaukana sellaisesta lennosta, mitä odotin. Jotenkin kädenlämpöistä tekemistä.

Mutta Taka, nyt! Toivon ihan hillittömästi, että nyt nappaa!
Renkaiden ja säätöjen kanssa ollut ongelmia niin ei varmaan pysty puskemaan ihan täysillä.
Fiksua ajamista ja ottaa ne pisteet mitkä on otettavissa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Renkaiden ja säätöjen kanssa ollut ongelmia niin ei varmaan pysty puskemaan ihan täysillä.
Fiksua ajamista ja ottaa ne pisteet mitkä on otettavissa.
Monia saattaa hieman hämätä, kun Kalle ei aja kuten viime vuonna. Ajoi joka kisassaan vain voitosta, kuten itsekin useasti mainitsi. Taisi olla 7 kertaa lähtöviivalla, joista 4 voittoa ja 3 keskeytystä. Lisäksi sai aina optimaalisen lähtöpaikan, kun aloitti vasta Ruotsista.

Nyt ajaa MM-mitaleista, niin ruutulippu pitää nähdä, vaikka voitto ei olisikaan saavutettavissa.

Eka kisa Montessa siviilinastalla oli torjuntavoitto ja Ruotsi näyttäisi menevän rallinastan kanssa samalla taktiikalla. Ne Tunturin ajat jo mielestäni kertoivat suuntaa, että ihan mukavuusalueella ei nyt olla. Ketään muita väheksymättä, Kalle on kuitenkin eri tason kuski, kun muut Tunturiin osallistuneet. Ja ottaen vielä sen huomioon, että ajoi aivan eri tason autolla kuin muut.

Ja varmaan moni huomasikin tänään ekalla vedolla, että Toyotat oli Samin autoa lukuun ottamatta tiputettu aika alas. Splitterit ottivat maahan kiinni tosi usein. Hyundait kulki korkeammalla. Tuokin kertoo siitä, että Toyota taistelee edelleen pidon/kääntyvyyden kanssa. Ja tämä murhe söi Kallen mahdollisuuksia perjantaina isosti.

Nyt siellä on kaksi ajouraa, joten Toyotan lienee pakko nostaa autojaan takaisin ylöspäin. Panssari kun ei saa ottaa maahan kiinni oikeastaan lainkaan. Silloin ei ole ohjattavuutta ollenkaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jokohan tuo nyt olisi se viikonloppu, kun Katsuta saisi pidettyä homman kasassa alusta loppuun ja nappaisi avausvoiton? On kyllä niin sympaattinen kaveri, että hänelle tuon onnistumisen soisi jo.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mikä lie Kallella, mutta on tuo kaukana sellaisesta lennosta, mitä odotin. Jotenkin kädenlämpöistä tekemistä.
Tuossa on jo selitettykin asiaa, ja Kallehan selitti jo itse kisan alla ja Artic Lapland Rallyn aikana, että nämä Hankookin renkaat ja lyhyemmät nastat ei oikein sovi hänen ajotyylilleen. Kallen ajotyyli on aggressiivinen ja vaatii pitoa, mitä ei nyt ole samalla tavalla kuin ennen, joten se tuo vähän epävarmuutta. Myös hybridin poistuminen on vienyt häneltä yhden työkalun, jota hän osasi käyttää ehkä vähän paremmin kuin muut.

Kallen lahjakkuus ja luontainen ajotaito on sitä luokkaa, että hän tulee todennäköisesti aika nopeasti sopeuttamaan ajotyylinsä nykyrenkaille ja -autoille, mutta tuo ajotyylin muuttaminen ei ole aina ihan yhden eikä kahden viikonlopun juttu, joten siksi varmaan tässä alussa ollut vähän varovaisen ja kädenlämpöisen näköistä tekemistä. Mutta kuten aina, niin fiksustihan tuo Kalle ajaa ja ajattelee koko ajan ns. pitkää peliä. Kun ei pysty nyt voitoista juuri tällä hetkellä ajamaan, niin ei lähde väkisin yrittämään vaan ottaa nyt ne pisteet pois mitkä on varmalla ajolla otettavissa. Ne voi olla tosi tärkeitä sitten loppukaudesta.

Monten suoritusta selittää osaltaan myös se, että Kalle ei ole ikinä ollut Montessa vahvimmillaan. Vaikka on suorastaan konemaisen hyvä rallikuljettaja niin koneillakin on heikkoutensa, ja Kalle on itsekin myöntänyt että hitaat "mikkihiiri-tiet" on hänen akilleen kantapäänsä. Ei ole siksi koskaan oikein tykännyt ajaa esim. Montessa ja Japanissa.

edit: Ja tässäkin kisassa täytyy muistaa, että tuo Kallen ero kärkeen tuli käytännössä avauspäivänä, joka oli heikko. Eilisellä legillä oli päivän toiseksi nopein, vain 0,2 sekuntia Neuvillea perässä. Ja nyt tämän päivän ensimmäisellä pätkällä taas kolmas, 2,5 sekuntia Katsutan pohjista. Eli jo tämän kisan sisällä hän on pystynyt parantamaan aika paljon tekemistään. Ja tuossa on kärjessä sekä Evansin ja Katsutan että Neuvillen ja Tänakin välillä aika tiukka kisa voitosta ja podiumpaikoista, niin Kalle saattaa tuosta vielä noustakin jos kärkinelikon sisällä tulee virheitä.
 
Viimeksi muokattu:

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eka kisa Montessa siviilinastalla oli torjuntavoitto ja Ruotsi näyttäisi menevän rallinastan kanssa samalla taktiikalla. Ne Tunturin ajat jo mielestäni kertoivat suuntaa, että ihan mukavuusalueella ei nyt olla. Ketään muita väheksymättä, Kalle on kuitenkin eri tason kuski, kun muut Tunturiin osallistuneet. Ja ottaen vielä sen huomioon, että ajoi aivan eri tason autolla kuin muut.
Pitää ottaa huomioon, että Kalle ajoi tunturissa hankookeilla joissa on 7 mm piikit ja kansallisen sarjan kuskit ajoi 9 mm piikeillä. Siinä on älytön ero pidon suhteen.
 

Sambody

Jäsen
Aika herkulliset ensi askelmerkit tähän kauteen. Ainakin 7 kuljettajaa jo osoittaneet, että vauhti on vertailukelpoista kärjen kanssa. Ogier, Evans, Kalle, Katsuta, Neuville, Tänak ja Fourmaux. Siinä jos vielä joissain ralleissa Pajari ja Sesks löytää vauhtia niin enää ei yksittäisten keskeytyksienkään kanssa saada ilmaiseksi isoja pistepotteja vaan jokaisesta pisteestä joutuu ihan tosissaan ajamaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Pitää ottaa huomioon, että Kalle ajoi tunturissa hankookeilla joissa on 7 mm piikit ja kansallisen sarjan kuskit ajoi 9 mm piikeillä. Siinä on älytön ero pidon suhteen.
Joo, ei kannata tehdä mitään vertailua tuon Artic Laplandin perusteella, koska ajat ei ole tuosta rengaserosta johtuen millään tavalla vertailukelpoisia. Auton tehoetua ja muita etuja ei pääse oikein hyödyntämään jos ei ole pitoa, ja noissa renkaissa oli siinä suhteessa aika iso ero. Mutta sen verran se kisa antoi osviittaa mahdollisista vaikeuksista, että Kalle koko kisan ajan toisteli sitä, että ei löydä oikein luottoa autoon eikä renkaisiin, ja ne ei tunnu sopivan yhtään hänen ajotyylilleen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistutuksena vielä se että viimevuonna Pirellin MM-sarjan renkaassa oli myös se 7mm nasta. Ero on vain itse renkaassa siis.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Fourmaux säästää renkaita oikein tosissaan, joten McErleanin jäätyä Kallen taakse, 69 on jo neljäs kovaa ajava tällä toisella pätkällä.

Saas nähdä mikä vaikutus tällä on pitoon ja ajettavuuteen.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Nyt on sitten Evansilla todellinen hyökkäys päällä ja etu on kääntymässä vahvasti walesilaiselle ennen poweria.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Nyt on sitten Evansilla todellinen hyökkäys päällä ja etu on kääntymässä vahvasti walesilaiselle ennen poweria.
Kyllä, ja ottaa ison etumatkan MM-taistossa, mikäli ei hölmöile Powerilla.

Samilta ja Kallelta jotenkin vaisu suoritus pitkän pätkän loppuosan pienellä tiellä. Uraa ei ollut tai se oli sekava, mutta odotin kyllä enemmän kummaltakin heidän omiin vastustajiin verrattuna. Molemmat lyötiin kanveesiin todella isolla erolla.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kyllä, ja ottaa ison etumatkan MM-taistossa, mikäli ei hölmöile Powerilla.

Samilta ja Kallelta jotenkin vaisu suoritus pitkän pätkän loppuosan pienellä tiellä. Uraa ei ollut tai se oli sekava, mutta odotin kyllä enemmän kummaltakin heidän omiin vastustajiin verrattuna. Molemmat lyötiin kanveesiin todella isolla erolla.
Kalle taisi todetakin, että yritti alussa mutta kun huomasi, että ei pysty hyökkäämään tarpeeksi, niin ei enää tullut ihan täydellä yrityksellä loppua. Ero Tänakiin kuitenkin oli jo yli 10 sekuntia joten turha lähteä hulluttelemaan jos itselläkin on tunne, ettei pysty niin paljon vauhtia lisää löytämään.
 

Hexa

Jäsen
Nyt on sitten Evansilla todellinen hyökkäys päällä ja etu on kääntymässä vahvasti walesilaiselle ennen poweria.
Kyllähän se Evansille sitten kääntyi. Ihan ei japanilaisella riittänyt vielä tälläkään kertaa voittoon, koska pääasia oli varmasti tuoda auto ehjänä maaliin, eikä sortua yliyrittämiseen ja pilata kisaa kokonaan niin kuin monesti aiemmin. Katsutan vauhti on kuitenkin hyvin lähellä Evansia tällä hetkellä. Toivottavasti uran ensimmäinen voitto tulee jo muutaman seuraavan rallin aikana.
 

taspmas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Örebro
Evans otti sitten jo tuollaisen 28 pisteen eron mm-sarjassa Ogieriin, joka muuten on edelleen toisena pisteissä. Sitten kolmikko Kalle, Thierry ja Ott tulevat muutaman pisteen välein.

Tuo on jo ihan mukava piste-ero parin kisan jälkeen. Saa muut alkaa tosissaan ajamaan, vaikka onhan tuo kausi pitkä.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Evans otti sitten jo tuollaisen 28 pisteen eron mm-sarjassa Ogieriin, joka muuten on edelleen toisena pisteissä. Sitten kolmikko Kalle, Thierry ja Ott tulevat muutaman pisteen välein.

Tuo on jo ihan mukava piste-ero parin kisan jälkeen. Saa muut alkaa tosissaan ajamaan, vaikka onhan tuo kausi pitkä.
Eiköhän tuo Evans höpläytä jossain rallissa Toyotansa metsähallituksen puolelle ja siinä vaiheessa saadaan tuo loppuporukka mukaan tuohon yhteen kasaan. Jännä kausi tulossa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän tuo Evans höpläytä jossain rallissa Toyotansa metsähallituksen puolelle ja siinä vaiheessa saadaan tuo loppuporukka mukaan tuohon yhteen kasaan. Jännä kausi tulossa.

Niin ja vaikka ei ajaisi ulos niin nythän muut pääsee paremmilta lähtöpaikoilta noihin sorakisoihin, aika näyttää sitten paljonko uusilla renkailla ja ilman hybridiä kärkikuski sitten häviää avauspäivänä ja tietenkin kelitkin näyttää omaa osansa. Tässä vähän katsotaan myös Evansin malttia että pystyykö ottamaan ne sijat mitä otettavissa niissä ralleissa missä vauhti ei riitä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kenia on seuraava, siellä lähtöpaikalla ei ole niin väliä. Sitten uusi aluevaltaus Kanarian asvaltilla, jossa myös kärkipaikka on ok. Toki Evans voi sen menettää Keniassa, mutta tuskin niin käy.

Sitten alkaa ne liukkaat sorakisat, joita kärjessä ajamalla perjantaina voi olla vaikeuksissa. Eli Evans voi olla jopa nykyistä isommassakin johdossa kun saavutaan Portugaliin. Alku kausi on kuitenkin ollut erittäin vahva, joten muiden pitää parantaa ettei piste-ero kasva tuosta enää lisää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kenia kyllä siitä mielenkiintoinen että se yleensä ollut Katsutan vahvin kisa. Lähteekö jopa ennakkosuosikkina Keniaan?
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
En mä ainakaan Kallen vauhdista ole yhtään huolissaan.

Aika hyvin Kalle on pystynyt analysoimaan minkä takia vauhti ei ole riittänyt kauden kahdessa ekassa kisassa. Lapilla oli usein selityksenä, että ei vain riitä.

Kausi on pitkä tällä kaudella ja mitä vain voi tapahtua. Tärkeintä on ajaa niissä kisoissa pisteille missä huomaa, että ei ole rahkeita taistella podiumista.

Toki pelkkä analysointi ei riitä vaan voittoja pitää myös ottaa kauden mittaan. Kallelle niitä kyllä varmasti myös tulee.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kenia kyllä siitä mielenkiintoinen että se yleensä ollut Katsutan vahvin kisa. Lähteekö jopa ennakkosuosikkina Keniaan?
Pitäisin edellisten Safarien jäljiltä Kallea suurimpana ennakkosuosikkina Keniaan. Katsuta ollut kanssa aina hyvä, joten on ehdottomasti yksi ennakkosuosikeista.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Pitäisin edellisten Safarien jäljiltä Kallea suurimpana ennakkosuosikkina Keniaan. Katsuta ollut kanssa aina hyvä, joten on ehdottomasti yksi ennakkosuosikeista.

Ogieria ei voine tässä listauksessa jättää huomioitta, sikälimikäli kun ajaa Safarin.

Safari on ollut aikamoista Toyotan dominointia viime vuodet, Hyundailla tiukka paikka saada tämä putki nyt poikki jotta merkkimestaruuskin pysyy tasaisena.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ogieria ei voine tässä listauksessa jättää huomioitta, sikälimikäli kun ajaa Safarin.

Safari on ollut aikamoista Toyotan dominointia viime vuodet, Hyundailla tiukka paikka saada tämä putki nyt poikki jotta merkkimestaruuskin pysyy tasaisena.
Ogier itse puhui Monten jälkeen pitkästä tauosta, joka antaisi ymmärtää, että Safari jäisi väliin ja kenties Kanarian rallikin. No aika näyttää, pianhan nuo Safarin ilmoittautumiset tulevat julki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös