Mainos

Ralliketju

  • 1 865 719
  • 15 014

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No enpähän tiedä. Greensmithilläkin oli kovemmat näytöt WRC2:sta M-Sportille tullessaan ja tehnyt jonkinlaista tulosta WRC2:ssä sen jälkeenkin. Myös WRC:ssä toistaiseksi Greensmithillä parempia tuloksia, vaikka ne reilut pari vuotta WRC:ssä ei millään tavalla putkeen mennytkään. Mutta katsotaan tapahtuuko Munsterissa nyt mitään kehitystä.

Greensmith olisi samoissa salaisissa testeissä kun Rovanperä, erittäin lahjakas kuski, mutta ehkä vähän liian aikaisin wrc rattiin ja ajoi pahimpaan aikaan kun WRC testaus lopetettiin ja sitten puman ralli1 auto ei ollut ihan helpoimpia ensimmäisellä kaudella, Loeb oli ainut joka sai jotain aikaan muut ajeli jatkuvasti ulos.

Erittäin nuorena tullut ralleihin mukaan Greensmith ja oli jo nuorena 2018 rally2 luokan neljäs, toissakaudella toinen ja tällä kaudella voitti safarissa. Verrokkina 2023 vuona Munster oli sarjan 17 paras pisteissä. Ei edes puhuta kun muutaman vuoden erosta iässä.
 

Hexa

Jäsen
Erittäin nuorena tullut ralleihin mukaan Greensmith ja oli jo nuorena 2018 rally2 luokan neljäs, toissakaudella toinen ja tällä kaudella voitti safarissa. Verrokkina 2023 vuona Munster oli sarjan 17 paras pisteissä. Ei edes puhuta kun muutaman vuoden erosta iässä.
Onhan se mahdollista, että Greensmith vielä joskus kampeaa itsensä takaisin pääluokkaan. Tosin nykyisilläkin näytöillä se vaatisi melkein, että uusia talleja ilmaantuu joskus tulevaisuudessa. Kilpailu harvoista tallipaikoista on kovaa. Greensmith pystyy tietysti tuomaan myös rahaa mukanaan. Munsterin kohdalla ensi kausi on ehkä jo vedenjakaja ja jonkinlaista tulosta pitäisi tulla ja kehitystä tapahtua. Riippuu miten kunnianhimoinen ohjelma M-Sportilla on ja mitkä ovat menestystavoitteet seuraaville kausille.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan se mahdollista, että Greensmith vielä joskus kampeaa itsensä takaisin pääluokkaan. Tosin nykyisilläkin näytöillä se vaatisi melkein, että uusia talleja ilmaantuu joskus tulevaisuudessa. Kilpailu harvoista tallipaikoista on kovaa. Greensmith pystyy tietysti tuomaan myös rahaa mukanaan. Munsterin kohdalla ensi kausi on ehkä jo vedenjakaja ja jonkinlaista tulosta pitäisi tulla ja kehitystä tapahtua. Riippuu miten kunnianhimoinen ohjelma M-Sportilla on ja mitkä ovat menestystavoitteet seuraaville kausille.

Tuossa ainakin portit taisi M-Sportille mennä kiinni kun romua tuli liikaa tuolla yhdellä kaudella. Ensikaudella pitäisi yrittää haastaa Solberg mestaruudesta. Nyt kun Pajari on pois kuvioista ja Solberg vaihtoi autoa niin saattaisi pieni sauma ollakin. Silti tosiaan pitäisin ihan eri korin kuskina kun Munster lähtökohtaisesti, toki jokainen voi vielä myöhemminkin kehittyä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuossa ainakin portit taisi M-Sportille mennä kiinni kun romua tuli liikaa tuolla yhdellä kaudella. Ensikaudella pitäisi yrittää haastaa Solberg mestaruudesta. Nyt kun Pajari on pois kuvioista ja Solberg vaihtoi autoa niin saattaisi pieni sauma ollakin. Silti tosiaan pitäisin ihan eri korin kuskina kun Munster lähtökohtaisesti, toki jokainen voi vielä myöhemminkin kehittyä.
Greensmithin 2023 kausi WRC2:ssa oli hyvä mutta viime kausi ei mennyt ihan putkeen Kenian voitosta huolimatta. 2025 pitää onnistua ja olla voittotaistelussa mukana mikäli vielä tavoittelee paikkaa pääluokasta. Ainakin Gryazin pitäisi lyödä. Vaikka Greensmith on rikkaasta perheestä niin ei sitä rahaa rajattomasti ole ja Rally1-paikan kalleus oli yksi syy miksi siirtyi luokkaa alemmas vaikka M-Sportilta olisi käsittääkseni irronnut myös Rally1-auto kaudelle 2023 kun olisi laittanut vaan tarpeeksi puntia tiskiin.

Mutta kyllä minäkin tosiaan Greensmithiä vielä nopeampana kuljettajana pidän kuin Munsteria. Että Geensmithkin olisi todennäköisesti upgrade M-Sportille nykyiseen verrattuna.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta kyllä minäkin tosiaan Greensmithiä vielä nopeampana kuljettajana pidän kuin Munsteria. Että Geensmithkin olisi todennäköisesti upgrade M-Sportille nykyiseen verrattuna.
Olen ihan samaa mieltä... Mikä on kyllä aika surullistakin koska ei Greensmithkään mikään ykköskuski ole mihinkään talliin... Ehkä sinne kolmoskuskiksi just just muttei yhtään ylemmäs. Munster on sitten vielä taaempana... Onhan kokemattomia kuskeja ollut MSportilla ennenkin mutta tasoltaan tämä kaksikko on kyllä pohjanoteeraus...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olen ihan samaa mieltä... Mikä on kyllä aika surullistakin koska ei Greensmithkään mikään ykköskuski ole mihinkään talliin... Ehkä sinne kolmoskuskiksi just just muttei yhtään ylemmäs. Munster on sitten vielä taaempana... Onhan kokemattomia kuskeja ollut MSportilla ennenkin mutta tasoltaan tämä kaksikko on kyllä pohjanoteeraus...
Totta. Vaikka Hyundailta lähtisi Neuville ja Tänak ja Toyotalta samaan aikaan Rovanperä, Ogier että Evans, ja Munster olisi vapautettavissa sopimuksestaan, niin hän tuskin olisi edes ehdolla yhteenkään noista paikoista. Ja tämä kaveri on ykköskuski M-Sportilla. Kertoo kyllä oikeasti siitä, miten pohjalla nyt ollaan.
 

Hexa

Jäsen
Mutta kyllä minäkin tosiaan Greensmithiä vielä nopeampana kuljettajana pidän kuin Munsteria. Että Geensmithkin olisi todennäköisesti upgrade M-Sportille nykyiseen verrattuna.
Itse perustan omaa näkemystäni siihen, että Munster ajoi kuitenkin melko vahvan loppukauden ja nousujohteisesti. Greensmith tuntui myös jäävän joissakin ralleissa ajallisesti suhteessa enemmän tallikavereille M-Sportilla ollessaan. Tosin Fourmaux ei ehkä ole kuitenkaan aivan ykköskorin kuski myöskään ja sopiva mittatikku, vaikka joskus lupaavana kuljettajana pidettiinkin. Fourmaux sai oikeastaan ajaa käsittämättömän kauan M-Sportilla surkeilla tuloksilla, ollen jopa Greensmithin takana pisteissä. Ilmeisesti ranskalaiset sponsorit auttoivat tässä asiaa. Vasta tämä kausi oli hänelle tulosten suhteen sellainen mitä olisi voinut odottaa jo paljon aiemmin ja sen takia pääsi varmasti myös Hyundaille.
 
Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itse perustan omaa näkemystäni siihen, että Munster ajoi kuitenkin melko vahvan loppukauden ja nousujohteisesti. Greensmith tuntui myös jäävän joissakin ralleissa ajallisesti suhteessa enemmän tallikavereille M-Sportilla ollessaan. Fourmaux ei ehkä ole kuitenkaan aivan ykköskorin kuski myöskään, vaikka joskus lupaavana kuljettajana pidettiinkin. Fourmaux sai oikeastaan ajaa käsittämättömän kauan M-Sportilla surkeilla tuloksilla, ollen jopa Greensmithin takana pisteissä. Ilmeisesti ranskalaiset sponsorit auttoivat tässä asiaa. Vasta tämä kausi oli hänelle tulosten suhteen sellainen mitä olisi voinut odottaa jo paljon aiemmin ja sen takia pääsi varmasti myös Hyundaille.
Kyllähän Fourmaux'kin välillä laitettiin yhdeksi kaudeksi WRC2:n puolelle, ja nostettiin sitten taas viime kaudelle mukaan pääluokkaan kun kausi 2023 WRC2:ssa meni hyvin.

Munsterin vahvasta loppukaudesta voi olla montaa mieltä. Toki ihan OK sijoitukset Keski-Euroopasta ja Japanista, mutta ei ne pätkäajat kyllä kovin hyvää kuvaa antanut tekemisestä. Munsterille Kreikka, Chile, CER ja Japani olivat ne kisat, joista hänellä oli jo viime kaudelta Rally1-kokemusta. Näistä Kreikka päättyi ulosajoon, Chilessä tuli muutama kohtalaisen hyvä pätkäaika mutta saattoi sitten seuraavalla pätkällä jäädä puoli minuuttia kärjestä. CER:stä ja Japanista ihan hyvä viides sija mutta oli molemmissa kisoissa käytännössä koko ajan selvästi hitain Rally1-kuljettajista. Nousi sitten muiden keskeytysten myötä.

Munster ajaa kyllä kohtalaisen varmasti maaliin saakka mutta hänen ongelmansa on se, että hän on yksinkertaisesti hidas.
 

Hexa

Jäsen
Kyllähän Fourmaux'kin välillä laitettiin yhdeksi kaudeksi WRC2:n puolelle, ja nostettiin sitten taas viime kaudelle mukaan pääluokkaan kun kausi 2023 WRC2:ssa meni hyvin.

Munsterin vahvasta loppukaudesta voi olla montaa mieltä. Toki ihan OK sijoitukset Keski-Euroopasta ja Japanista, mutta ei ne pätkäajat kyllä kovin hyvää kuvaa antanut tekemisestä. Munsterille Kreikka, Chile, CER ja Japani olivat ne kisat, joista hänellä oli jo viime kaudelta Rally1-kokemusta. Näistä Kreikka päättyi ulosajoon, Chilessä tuli muutama kohtalaisen hyvä pätkäaika mutta saattoi sitten seuraavalla pätkällä jäädä puoli minuuttia kärjestä. CER:stä ja Japanista ihan hyvä viides sija mutta oli molemmissa kisoissa käytännössä koko ajan selvästi hitain Rally1-kuljettajista. Nousi sitten muiden keskeytysten myötä.

Munster ajaa kyllä kohtalaisen varmasti maaliin saakka mutta hänen ongelmansa on se, että hän on yksinkertaisesti hidas.
Varmasti asia on sitten noin niin kuin sanot. En ole ihan noin tarkasti seurannut Munsterin tekemisiä. Kehittymisen varaa siis ainakin on, mutta nähtäväksi jää tapahtuuko ensi kaudella riittävästi kehitystä hänen osaltaan tallin näkökulmasta.
 

Sambody

Jäsen
Munster on vielä rallikuskiksi nuori, joten kyllähän hänellä kokemuksen kertyessä parempaan on mahdollisuus kuin nyt vielä on nähty. Toki maailmassa omiin silmiin on tukku lahjakkaampia kuljettajia jotka eivät tule Rally1 autoa alleen saamaan ensi kaudella. Chilen ensinmäinen päivä taisi olla Munsterin kauden kohokohta. Silloin veti koko päivän hienosti ollen päivän päätteeksi vain 3,6 sekunttia esimerkiksi Rovanperää hitaampi ja 13,7 kilpailun kärjestä. Lopulta tuossakin rallissa sija valahti ja ero kärkeen kasvoi, mutta huonompi ratkaisu olisi tuossa tilanteessa ollut pistää auto romuksi yliyrittämällä.

No tulee Munsteristä tulevaisuudessa jotain tai ei niin onhan tuo M-Sportin kuljettaja kattaus surkea ensi kaudella. Nyt siellä ei ole edes Puolaa tai Latviaa missä antaa Seskille Pumaa käsiin. Chilessä harmi, että Martins veti niin aikaisin penkkaan ja sen jälkeen ajeli aura autona terveisiä. Olisi ollut kiva nähdä olisiko sieltä vauhtia löytynyt millä tavalla kun ei enää ajettu tutussa ympäristössä. Kahden ensimmäisen ek:n aikana oli kuitenkin Munsteriakin hitaampi. Kolmannella ek:lla ralli jo päättyi tupla rengasrikkoon.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä pidän Munsteria ihan ok tason kuljettajana. Ei mikään Rossel/Solberg tason talentti mutta osaava ja suht luotettava. Itse kritisoin enemmän MSporttia joka ajattaa hänen kaltaista raakiletta ykköskuskina. Kehitysvaraa on, mutta näyttöjä vähän. Kummankin kuskin paikka olisi edelleen WRC2:ssa keräämässä kokemusta ja vauhtia. Ja kun tuossa yllä oli jossain kohtaa puhe siitä että Fourmaux pudotettiin takaisin WRC2:n opettelemaan, niin saman Malcolm teki aikanaan esim. Tänakille ja Evansille...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Hexa

Jäsen
Tuossa ainakin portit taisi M-Sportille mennä kiinni kun romua tuli liikaa tuolla yhdellä kaudella. Ensikaudella pitäisi yrittää haastaa Solberg mestaruudesta. Nyt kun Pajari on pois kuvioista ja Solberg vaihtoi autoa niin saattaisi pieni sauma ollakin. Silti tosiaan pitäisin ihan eri korin kuskina kun Munster lähtökohtaisesti, toki jokainen voi vielä myöhemminkin kehittyä.
Nyt kun on lukenut näitä kommentteja ja perehtynyt taas hieman tarkemmin, niin ei Greensmith tosiaan taida ihan niin hidas olla minä olen häntä pitänyt. Toki muistelen, että väläytteli silloin tällöin myös pääluokassa varsinkin joillakin lyhyillä pätkillä. Solbergin historiaan sopii oikeastaan aika sama kuin myös Greensmithin, eli tarjottiin liian paljon liian varhain. Molempien olisi pitänyt ajaa ensin pari kautta pitempään WRC2-luokassa ja kerätä sitä kautta kokemusta MM-ralleista. Tällä hetkellä toki molemmat niin tekevätkin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Greensmithillä oli WRC-uransa alkupuolella vähän samaa ongelmaa kuin Munsterilla, että ajoi maaliin varmasti mutta vauhti ei oikein riittänyt mihinkään. Sitten kun yritti nostaa vauhtia niin alkoi tulemaan romua. Mutta tuosta en tiedä, että miten suuri vaikutus oli silloisella Fordin autolla, jolla oikein kukaan ei tuntunut pysyvän tiellä.

Greensmith tuntui löytävän itsensä uudelleen kun siirtyi Rally2:n puolelle, mutta viime kausi oli taas vähän takapakkia. Tulevalla kaudella jatkuvasti otteitaan parantanut Gryazin tulee olemaan hyvä mittatikku Greensmithille.

Mutta kyllähän totuus on, että Toyotan ja Hyundain listalla on monta miestä ennen Greensmithiä, ja ilmeisesti tuo M-Sportin paikka on liian kallis jopa varakkaan perheen pojalle. Joten välttämättä Greensmithiä ei koskaan enää Rally1-auton puikoissa nähdä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Greensmithillä oli WRC-uransa alkupuolella vähän samaa ongelmaa kuin Munsterilla, että ajoi maaliin varmasti mutta vauhti ei oikein riittänyt mihinkään. Sitten kun yritti nostaa vauhtia niin alkoi tulemaan romua. Mutta tuosta en tiedä, että miten suuri vaikutus oli silloisella Fordin autolla, jolla oikein kukaan ei tuntunut pysyvän tiellä.

Joo ja pitää muistaa mihin väliin Greensmith tuli talliin, 2020 oli koronavuosi jolloin M-Sport pisti kaiken säästölle, ei testaamista ja kierrätettiin vanhoja osia. Seuraavana vuotena olikin sitten viimeinen vuosi WRC autoilla ja kehitykset siirrettiin lopullisesti Puman kehitykseen ja säästettiin vielä enemmän kaikesta. Suninesellakin meni hermot säästämiseen ja lähti kesken kauden. Itseasiassa kun sen ajan autoa miettii niin yllättävän hyviä sijoja tuli ,oli keniassa 4 ja useassa kisassa 5. . Edes Suninen ja Lappi ei oikein meinannut ehtiä vaikka väläyttelivätkin yksittäisillä erikoiskokeilla.

Jos puhtaasti nopeuden suhteen tallipaikat järjestettäisiin niin saattaisi olla heti Solbergin, Lapin ja Sesk jälkeen joita harkittaisiin samassa korissa Mikkelsen,Suninen, Rossel kanssa. Toki jos tallipaikkoja olisi enemmän siellä saattaisi edelleen vaikka Latvala ajaa sarjassa että tiedä sitten mikä tilanne olisi jos M-Sportilla olisikin 3 oikeaa kuskia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös