Mainos

Ralliketju

  • 1 862 601
  • 14 985

Lubeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Anaheim Ducks
Ylen jutussa Pajarista (Jari-Matti Latvala kertoo, miksi Sami Pajari ajaa täyden kauden pääluokassa jo ensi vuonna: ”Uskon, että podium tulee”) tänään:

"Jari-Matti Latvala muistuttaa, että talli ei vaikuta kartanlukijan vaihtamiseen.

– Tiimin tehtävä on antaa parhaat mahdollisuudet kuljettajalle auton puolesta ja ympäröivinä asioina. Totta kai voimme suositella ja ehdottaa kartturia, mutta se on aina loppukädessä kuljettajan päätös, Latvala sanoo."

Tuotahan voi tulkita taas monella tapaa, saattaa olla että on tullut vahva suositus kartturista tai sitten ei.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
"Jari-Matti Latvala muistuttaa, että talli ei vaikuta kartanlukijan vaihtamiseen.

– Tiimin tehtävä on antaa parhaat mahdollisuudet kuljettajalle auton puolesta ja ympäröivinä asioina. Totta kai voimme suositella ja ehdottaa kartturia, mutta se on aina loppukädessä kuljettajan päätös, Latvala sanoo."
Noinhan se menee ja ei kait kukaan oikeasti luulekaan, että joku muu kuin kuljettaja itse valitsee oman kartturinsa. Luonnollisestikin kuljettaja keskustelee asioista ja vaihtaa mielipiteitä oman taustajoukon kanssa sekä tiimin lähimpien luottohenkilöiden kanssa ja sieltä voi tulla suosituksia ja neuvoja, mutta lopullisen päätöksen kuljettaja tekee itse.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Noinhan se menee ja ei kait kukaan oikeasti luulekaan, että joku muu kuin kuljettaja itse valitsee oman kartturinsa.
Ilmeisesti rallin historian tuntemuksessasi on aukkoja. On niitä vaihdettu tallin toimesta useastikin. En usko, että Mälkönen sai tästä syystä lähteä, mutta ei olisi mitenkään poikkeuksellista.

Sebastian Loebin entinen kartturi Daniel Elena muunmuaassa syytti tallia potkuistaan. Tietysti Loeb joutuu vastuun siitä ottamaan, mutta hyvin selkeästi tallin puolelta ohjeistettiin vaihtamaan.
 

JASKA-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

IS:ssä: Jari-Matti Latvalalta suorat sanat Sami Pajarin kohupäätöksestä – ”Pieni riski


Kyllähän tuokin puoltaa sitä, että taisi Samin päätös olla ilman tallin puolelta tulevaa "ohjailua"
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Eiköhän taustalla ole jotakin parisuhdedraamaa kuten nuorten kohdalla tuppaa käymään.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Eiköhän taustalla ole jotakin parisuhdedraamaa kuten nuorten kohdalla tuppaa käymään.
Ai koska kyseessä on mies ja nainen jotka tunnetusti eivät kykene ammatilliseen yhteistyöhön ilman draamaa vai mitä yrität vihjailla?

Mälkönen ja Pajari eivät oikeastaan ole edes samaa ikäluokkaa. Tai määrittelykysymys toki mutta Mälkönen on Pajaria 11-vuotta vanhempi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No joo, asiatonta vihjailua! Mutta siis onhan rallikuskin ja kartturin suhde aika spesiaali, tai siis kuskin käsissä on kartturin henki, ja toki vähän toisinkin päin. Ei se kartturin henki saa siis olla niin tärkeä että sen takia jalka nousee kaasulta. Voihan se olla että näin kävisi, vaikka mitään romanttista ei olisikaan. Voisin kuvitella, että minun olisi vaikeampi ajaa aivan maksimaalista vauhtia, jos vieressä on kuka tahansa nainen, kuin jos siinä olisi joku vähän vittumainen mutta erittäin ammattimainen Pena. Nyt meni aikamoiseksi autotallipsykologiaksi.

Sinänsä varmaan kevyestä kartturista on etua? Tai siis, kun ollaan minimipainojen alla niin onko siellä sitten jotkut lisäpainot saatu laittaa optimaaliseen paikkaan? 170kg taitaa olla kuskikaksikon minimiyhteispaino, sen varmaan kaikki parit alittaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinänsä varmaan kevyestä kartturista on etua? Tai siis, kun ollaan minimipainojen alla niin onko siellä sitten jotkut lisäpainot saatu laittaa optimaaliseen paikkaan? 170kg taitaa olla kuskikaksikon minimiyhteispaino, sen varmaan kaikki parit alittaa.
Juu onhan siinä eroa onko vieressä 120kg vai 60kg... Muistan yhdessä Jyskälässä kun ajettiin välikatsastuksen kautta park fermeen illalla ja siinä oli punnitus autolle miehistön kanssa ja ilman... Edessä oli muistaakseni Turkkilainen naispari Fiestalla (Cetinkaya?) ja he painoivat kartturin kanssa yhteensä 94kg... Me seuraavana ja meistä kumpikin yksinään painoi jo enemmän kun he yhteensä... Olisko meidän yhteispaino ollut 208kg tms... Eli puolikas tynnyrillinen vettä ylimääräisenä punttina kyydissä kokoajan ja kyllä sillä merkitystä on...
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu onhan siinä eroa onko vieressä 120kg vai 60kg... Muistan yhdessä Jyskälässä kun ajettiin välikatsastuksen kautta park fermeen illalla ja siinä oli punnitus autolle miehistön kanssa ja ilman... Edessä oli muistaakseni Turkkilainen naispari Fiestalla (Cetinkaya?) ja he painoivat kartturin kanssa yhteensä 94kg... Me seuraavana ja meistä kumpikin yksinään painoi jo enemmän kun he yhteensä... Olisko meidän yhteispaino olltu 208kg tms... Eli puolikas tynnyrillinen vettä ylimääräisenä punttina kyydissä kokoajan ja kyllä sillä merkitystä on...
Mutta eikö kumminkin esim Rally1:ssä olisi turkkilaisilla ollut 76kg lisäpainoja? Vai miten nää menee. Teillä tietysti ei...
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@benicio Sen verran vielä että pikaisella tarkistuksella se paino on ns. kilpailupaino sisältäen miehistön, kaikki varusteet sekä yhden varapyörän. Auton paino siis 1260kg ja kilpailupaino siihen 170kg lisää yht. 1430kg, Ei siis pelkästään miehistön painosta kyse...
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Ilmeisesti rallin historian tuntemuksessasi on aukkoja. On niitä vaihdettu tallin toimesta useastikin. En usko, että Mälkönen sai tästä syystä lähteä, mutta ei olisi mitenkään poikkeuksellista.

Sebastian Loebin entinen kartturi Daniel Elena muunmuaassa syytti tallia potkuistaan. Tietysti Loeb joutuu vastuun siitä ottamaan, mutta hyvin selkeästi tallin puolelta ohjeistettiin vaihtamaan.
Niin, tuohan tapahtui, kun Loeb oli jo jättäytynyt rallin MM-sarjasta pois (toki on ajanut yksittäisiä kisoja) ja kyseessä oli Prodrive-tiimi ja aavikkorallit. Elena kertoi julkisuuteen, että Loeb oli tuolloin ilmoittanut päätöksestään jatkaa uuden kartturin kanssa, koska tiimi oli tätä ehdottanut. Tiimin mukaan Elena ei ollut enää motivoitunut ja teki navigointivirheitä edellisessä Dakar-rallissa. Tämä taas juontaa siitä, että autokunnalla oli vaikeuksia oppia uusi sähköinen tiekirjajärjestelmä ja suunnistus- sekä teknistenongelmien vuoksi he joutuivat keskeyttämään. Elena luonnollisestikin syytti potkuista tiimiä ja autossakin oli vikaa. Tiimipäällikkö ei puolestaan niellyt syytöksiä ja sanoi tiimin keskustelleen asiasta Loebin kanssa, koska tällaisia päätöksi ei tehdä kevyesti. Tiimi oli tiedostanut kaksikon yhteistyön kestäneen jo pitkään ja eivät olisi ehdottaneet ratkaisua, jos eivät olisi uskoneet Loebin suostuvan tähän. Mitä itse muistan tuosta tapauksesta, niin kyllä itselle tuli mielikuva, että Loeb oli lähinnä helpottunut, että "aloite" vaihtoon tuli tiimiltä ja niin päätös oli mestarille itselleen helpompaa tehdä ja ilmoittaa sitten tästä päätöksestä pitkäaikaiselle kartturille.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin, tuohan tapahtui, kun Loeb oli jo jättäytynyt rallin MM-sarjasta pois (toki on ajanut yksittäisiä kisoja) ja kyseessä oli Prodrive-tiimi ja aavikkorallit.
Kyllä. Ja aavikkorallit on myös ralleja. Täysin samat lainalaisuudet pätee myös siellä.

Rallikuskien elämänkerroissa on näitä kartturien valintoja käyty useammankin kerran ja kyllä niistä on välittynyt se, miten paljon tallit on niihin vaikuttanut. Tänä päivänä sitä ei enää niin paljon tapahdu, koska tallit ymmärtävät mikä on kaksikon kemioiden merkitys, mutta silti tuota rallissa tapahtuu. Hyvä muistaa myös, että rallia ajetaan muissakin sarjoissa, kuin tässä MM-sarjassa.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Eilisessä urheiluruudussa Pajari menee aika lukkoon, kun toimittaja kysyy syytä kartturin vaihdolle.

Urheiluruutu
Kyllähän Pajari on hoitanut tilanteen todella huonosti. Olisi antanut tiedotteen asiasta, vaikka viikko kauden jälkeen ja julkistanut uuden kartturin myöhemmin, jolloin olisi voinut kommentoida. Nyt kun julkisuus on suurimmillaan, niin annetaan tällainen tiedote ja kaikki ovat kimpussa.

Eiköhän tuossa ole taustalla syitä, joita on ihan turha availla julkisuudessa, eikä näitä taida muutkaan kuljettajat kommentoida. Toisekseen Pajari voi haluta autoonsa kartturin, jolle nuo huipputason rallit ovat arkipäivää ja hommat valmiiksi hallussa. Se olisi ihan luonnollista, kun kyseessä on Pajarin uran kannalta äärimmäisen merkittävä kausi.

Mälkösen kannalta hirveän harmillinen homma, mutta faktahan se noissa hommissa on, että kuski on se joka sen suorituksen tekee. Ei taida olla niin harvinaisen hyvää kartturia, että sivussa kuski nostaisi merkittävästi tasoaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän Pajari on hoitanut tilanteen todella huonosti. Olisi antanut tiedotteen asiasta, vaikka viikko kauden jälkeen ja julkistanut uuden kartturin myöhemmin, jolloin olisi voinut kommentoida. Nyt kun julkisuus on suurimmillaan, niin annetaan tällainen tiedote ja kaikki ovat kimpussa.

Eiköhän tuossa ole taustalla syitä, joita on ihan turha availla julkisuudessa, eikä näitä taida muutkaan kuljettajat kommentoida. Toisekseen Pajari voi haluta autoonsa kartturin, jolle nuo huipputason rallit ovat arkipäivää ja hommat valmiiksi hallussa. Se olisi ihan luonnollista, kun kyseessä on Pajarin uran kannalta äärimmäisen merkittävä kausi.

Mälkösen kannalta hirveän harmillinen homma, mutta faktahan se noissa hommissa on, että kuski on se joka sen suorituksen tekee. Ei taida olla niin harvinaisen hyvää kartturia, että sivussa kuski nostaisi merkittävästi tasoaan.
Tässähän oli sellainen aikataulu ongelma, eli heti kisan päättymisen jälkeen maanantaina julkaistiin Toyotan kuljettajat ensikaudelle. Kaikkien muiden kartturitkin siinä samalla julkaistiin ja silloin joka tapauksessa tilanne olisi selvinnyt. Mutta totta se että huonosti hoidettiin tiedotus joka tapauksessa. Aikataulun suhteen vain ei ollut vaihtoehtoja.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tässähän oli sellainen aikataulu ongelma, eli heti kisan päättymisen jälkeen maanantaina julkaistiin Toyotan kuljettajat ensikaudelle. Kaikkien muiden kartturitkin siinä samalla julkaistiin ja silloin joka tapauksessa tilanne olisi selvinnyt. Mutta totta se että huonosti hoidettiin tiedotus joka tapauksessa. Aikataulun suhteen vain ei ollut vaihtoehtoja.
Jep, juuri näin. Ongelma muodostui kun Toyota halusi julkistaa heti kotikisan jälkeen ensi kauden kuljettajat.
Jälkiviisaana voisi ajatella että olisiko sitten kuitenkin pitänyt ennen Japanin kisaa laittaa tiedote ulos siitä että ensi kaudella eivät jatka yhdessä. Toki sitten olisi ollut riski että jos ei olisi tullutkaan mestaruutta, niin tuo olisi tulkittu syyksi. Noh, hankala tilanne ja nyt meni näin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vähän tietysti ihmettelen Pajarin taustajoukkojen toimintaa nythän sekä kuljettaja että kartturi ovat ikävässä välikädessä julkisuudessa asian vuoksi ja tuollainen kuuluisi managerin/asioidenhoitajan hoitaa. Samillahan on käsittääkseni ihan "manageri/asianhoitaja", mutta hän on pysynyt aikalailla taustalla kun itsekään en pysty millään muistamaan nyt nimeä.

Sami joutui julkisuudessa aikalailla yksin tilanteeseen johon ei ollut oikein valmis ja Enni joutuu etsimään uutta ykköskuskia itselleen tilanteessa jossa suurella osalla ensi kauden asiat ovat jo sovitut ja lisäksi tämä tilanteen sekavuus varmaan mietityttää niitäkin jotka kartturina tarvitsisivat.

Tavallaan taustajoukot eivät ihan hahmottaneet miten (ralli)maailma on muuttunut. Kartturit ovat nousseet hiljalleen myös mediassa valokeilaan ja "tähdiksi" kuskien rinnalle, varsinkin suomalaiset naiskartturit ovat nousseet mediahuomiossa jopa kuskiensa ohi. Vielä muutama vuosi takaperin tämä olisi ollut "business as usual", mutta nyt pitää tarkalleen miettiä miltä asiat saadaan näyttämään ulospäin.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jossain haastattelussa Pajari sanoo, että;

Olen todella pahoillani siitä, ettemme löytäneet tapaa jatkaa yhdessä,
Jos tuota nyt vähääkään osaa tulkita, niin auton ulkopuolella tapahtuvista asioista puhutaan. Ensiksi talli hoitaa ison kasan asioita molemmille kuskeille, lennot, kuljetukset ja hotellit. Kartturi vastaa sitten siitä, että kuski on nuotitus- ja kisapäivinä siellä missä kuuluu. Kartturi myös yleensä vastaa siitä, että kuski on herännyt silloin kun on sovittu.

Tuo Samin kommentti tuntuu jotenkin hyvin erikoiselta. Ei osaa yhtään käsittää, mikä siinä nyt niin meni vinoon. Ei se ainakaan mistään rengasrumbasta voi johtua, koska sitä asiaa Enni voisi harjoitella vaikka pari viikkoa. Tunkin käyttö ja rengaspaineet eivät ole mitään rakettitiedettä, kyllä niistä selvitään helposti.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt on Pajarin sosiaalisessa mediassa vahvistettu että Marko Salminen on uusi kartturi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt on Pajarin sosiaalisessa mediassa vahvistettu että Marko Salminen on uusi kartturi.

Ei tuo näin jälkikäteen katsottuna näytä mitenkään ihmeelliseltä tuo kartturin vaihto, vaihtoi takaisin entiseen kartturiinsa joka myös jo Toyotan palkkalistoilla ja kokemusta päätasolta. Enemmän näyttää siltä toiminnalta jolla se viimeinen steppi huipulle voi saavuttaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei osaa yhtään käsittää, mikä siinä nyt niin meni vinoon. Ei se ainakaan mistään rengasrumbasta voi johtua, koska sitä asiaa Enni voisi harjoitella vaikka pari viikkoa. Tunkin käyttö ja rengaspaineet eivät ole mitään rakettitiedettä, kyllä niistä selvitään helposti.
En oikein ymmärrä miksi meidän kenenkään ulkopuolisen sinänsä pitäisi tuota käsittää, vähän kun alkaisi kaikkien avioeroja tai työtehtävien vaihtamisia tai vaikka formulakuskien kisainssien vaihtamisia pähkäillä, että eihän tuohon syytä ollut kun kaikkihan oli hyvin kun täältä kotoa katson ja lehtien juttuja luen.

Eiköhän Pajari siinä autossa itse istuvana parhaiten tiedä miksi tuo piti tehdä ja oletan että syyhän oli varsin painava että näin nimenomaan päätyi tekemään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei tuo näin jälkikäteen katsottuna näytä mitenkään ihmeelliseltä tuo kartturin vaihto, vaihtoi takaisin entiseen kartturiinsa joka myös jo Toyotan palkkalistoilla ja kokemusta päätasolta. Enemmän näyttää siltä toiminnalta jolla se viimeinen steppi huipulle voi saavuttaa.
Jep. Sami ja Marko tuntevat tosiaan jo vuosien takaa ja olisivat halunneet jatkaa yhdessä jo silloin, mutta muut velvoitteet tekivät siinä hetkessä yhdessä jatkamisen mahdottomaksi. Hyvin pienistä marginaaleista puhutaan ja Enni olisi edelleen varmasti hyvä kartturi Samille. Samin mielestä Marko on vain hieman parempi joten siihen meidän on tyydyttävä...
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kalle Rovanperällä oli aikoinaan reissupäiviä noin 200, joten siinä pitää kartturin kanssa tulla hyvin toimeen. Tästä syystä on helppo ymmärtää, että Pajari vaihtoi kartturinsa. Jos yhtään tuntuu, että se oleminen ei ole täysin kitkatonta, niin nyt kannattaa se vaihto tehdä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös