Mainos

Ralliketju

  • 1 845 400
  • 14 887

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakko kyllä sanoa, että harmittaa jos Lapin viimeiseksi ralliksi huipputasolla jää tämä korpivaellus. Toki tämän kauden aikana on todellakin paikoin voinut aistia tympääntymistä koko ajamiseen. Yhtä kaikki toivottavasti Lappi saisi silti vielä lopettaa uransa vähän iloisempiin tunnelmiin

Tuossa voisi varmaan olla mahdollista käydä vaikka Suomessa tai Ruotsissa ajamaan vuokra-autolla jonkun kisan. Rahankin puolesta voisi varmaan onnistua kun ihan kohtuullista liksaa kuitenkin useamman vuoden saanut vaikka osa-aikaisena ajanutkin. Vielä varmaan sponsoreitakin olisi jotain mahdollista saada.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Rossel voitti WRC2-luokan ja Solberg jäi neljänneksi, joten mestaruus on vielä ihan avoinna. Solbergilla on jo kisat täynnä joten mestaruus on nyt muiden käsissä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kauden täydensi vielä keskeytys ennen poweria. Ei oikein Lapilla lähtenyt Ruotsia lukuunottamatta. Olisikohan uran vika kisa jopa, jotenkin tuntuu että ei oikein Lapilla itsellä myöskään motivaatio ole ihan paras ollut, ainakin pieni tauko voisi tehdä hyvää.

Ferm taisi sanoa että ura oli nyt tässä, tarkoittaisikohan että Esuppikin on tehnyt saman päätöksen.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ferm taisi sanoa että ura oli nyt tässä, tarkoittaisikohan että Esuppikin on tehnyt saman päätöksen.
Esapekkahan pohti tuossa jokin aika sitten, että testihommatkin kiinnostelisi, ja hänellä on niistä hommista hyviä näyttöjäkin. Niissähän ei kartturia tarvita välttämättä joten voi olla että kisahommat loppuu mutta jatkaa rallihommissa vielä muuten.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Tuossa voisi varmaan olla mahdollista käydä vaikka Suomessa tai Ruotsissa ajamaan vuokra-autolla jonkun kisan. Rahankin puolesta voisi varmaan onnistua kun ihan kohtuullista liksaa kuitenkin useamman vuoden saanut vaikka osa-aikaisena ajanutkin. Vielä varmaan sponsoreitakin olisi jotain mahdollista saada.
Tämä kävi kyllä itsekin mielessä, mutta toisaalta eikös Rally 1 auton vuokran sanota pyörivän puolen miljoonan huitteilla yhteen MM-ralliin? Kuulostaa aika muikealta summalta kerätä sponsseilta, tai laittaa omasta pussista pelkkään jäähdyttelyyn.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä kävi kyllä itsekin mielessä, mutta toisaalta eikös Rally 1 auton vuokran sanota pyörivän puolen miljoonan huitteilla yhteen MM-ralliin? Kuulostaa aika muikealta summalta kerätä sponsseilta, tai laittaa omasta pussista pelkkään jäähdyttelyyn.

Onhan tuossa vielä tietenkin paljon muitakin vaihtoehtoja mutta olisihan tuo omalla tavalla myös näytönmahdollisuuksia jos kisa menee hyvin, kyllähän vähän vanhempi Mikkelsenkin lopulta pääsi vielä ajamaan. Ongelma vähän että kaikki maksaa ja viitsiikö sitä pistää rahaa likoon vai viettämään mukavia eläkepäiviä. Kiertämällä sarjaa voisi vielä ajopaikkaa metsästää kun säännöt muuttuu.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Missä on “Kalle”? Pitäisköhän keskittyä olennaiseen ja unohtaa driftaukset etc. ja keskittyä siihen missä on paras..? Helppo sanoa kotisohvalta, mutta Sebin Toyota kulkee, eli ei pitäisi olla autosta kiinni. Epätyypillistä Kallea lienee syy mikä hyvänsä...
Ihan hyvin taisi Kalle ajaa kuitenkin?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Risa

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Haastattelivat Lappia ja Fermiä kisan jälkeen Rallytv:ssä ja jotenkin sellainen tunne jäi itselle että Lappi ajaa jotain ensikaudella. Ja tehdasteamissa. Jos Lappi tietäisi että ensikaudelle ei mitään ole tiedossa, niin samallahan tuon oman uran päättymisen olisi siinä julkistanut... Ei noilla aamuilla enää lähdetä vuokra-ja omalla kustannuksella ajamaan, mutta Lapin vahvuus on edelleen testipuolella. Sillä sai tällekin kaudelle paikan ja mahdollisesti myös tulevalle. Lasketaas 1+1 ja muistellaan että muuan naiskartturi on nykyisin vapailla markkinoilla joten jännä nähdä miten käy...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Haastattelivat Lappia ja Fermiä kisan jälkeen Rallytv:ssä ja jotenkin sellainen tunne jäi itselle että Lappi ajaa jotain ensikaudella. Ja tehdasteamissa. Jos Lappi tietäisi että ensikaudelle ei mitään ole tiedossa, niin samallahan tuon oman uran päättymisen olisi siinä julkistanut... Ei noilla aamuilla enää lähdetä vuokra-ja omalla kustannuksella ajamaan, mutta Lapin vahvuus on edelleen testipuolella. Sillä sai tällekin kaudelle paikan ja mahdollisesti myös tulevalle. Lasketaas 1+1 ja muistellaan että muuan naiskartturi on nykyisin vapailla markkinoilla joten jännä nähdä miten käy...

Oma veikkaus että ensikauden kuskivalinnat on talleilla vielä niin kesken ettei mitään varmaksi pysty sanomaan. Paljon varmaan riippuu mitä Fourmaux tekee. Jos jatkaa M-Sportilla niin eiköhän Lappikin ole vaihtoehtona mukana. Ei tuo Mikkelseninkään vauhti niin huimaa ole ollut.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oma veikkaus että ensikauden kuskivalinnat on talleilla vielä niin kesken ettei mitään varmaksi pysty sanomaan. Paljon varmaan riippuu mitä Fourmaux tekee. Jos jatkaa M-Sportilla niin eiköhän Lappikin ole vaihtoehtona mukana. Ei tuo Mikkelseninkään vauhti niin huimaa ole ollut.
Juuri näin. Eikä Toyotankaan paikat vielä lukittu ole. Jos Evans lähtee Fordille niin sinnekin tarvitaan kuskeja.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuon Fermin lopettamispäätöksen ei välttämättä tarvitse liittyä mitenkään Lapin tuleviin kuvioihin, vaan syy voi olla myös ihan puhtaasti taloudellinen. Lappi on puhunut monesti, että perhe on hänelle ykkönen ja ei sen takia halua ajaa täyttä sarjaa, eikä välttämättä viime aikojen tuloksilla saisikaan täyttä kautta mistään. Vajaan kauden ajaminen ei välttämättä lyö kartturilla kovin hyvin leiville, mutta häiritsee sitten aika paljon muita työkuvioita, joten Ferm voi siksikin haluta keskittyä muihin hommiin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Solberg jr. ottaa näemmä kaikki keinot käyttöön :

Tuo olisi aika raju juttu näin jälkikäteen, koska todennäköisesti Rossel olisi ajanut loput kilpailusta eri tavalla mikäli annettu aikahyvitys olisi ollut pienempi. Vaikka Solberg sanoo, että hänen pölynsä ei voinut haitata Rosselia koska pätkällä satoi ja oli jo valmiiksi sumun jälkeen ihan nollanäkyvyys, ja hän ajoi heti renkaanvaihdon jälkeen karkuun Rosselilta, niin kyllä minä luulisin että tuolla silti oli vaikutus Rosselin ajamiseen. Jos pätkällä on näkyvyys 20 metriä ja tiedät, että edessäsi ihan lähellä ajaa toinen auto, niin kyllä sen luulisi vähän vaikuttavan sihen, miten riskillä uskallat vetää verrattuna siihen, että edellä olisi auto sen normaalin lähtövälin päässä.

Mutta toki Solberg yrittää saada etua sieltä mistä se on saatavissa, koska mestaruus ei muuten ole enää hänen käsissään. Solberg vaikutti todella, todella pettyneeltä siihen, että rengasrikko vei häneltä mahdollisuudet ottaa voitto ja varmistaa mestaruus.

Jäljellä kaksi kilpailua ja sekä Rosselilla että Pajarilla yksi mahdollisuus ajaa mestaruuteen vaadittavat pisteet. Rossel näyttää ilmoittautuneen mukaan Keski-Euroopan ralliin ja hänelle riittää mestaruuteen ainoastaan voitto. Keski-Euroopan ralli taitaa olla Rosselille juuri sitä hänen ominta aluetta, joten hänellä on kyllä ilman ongelmia hyvät saumat ottaa tuo voitto. Solberg on myös mukana, mutta ei aja pisteistä koska hänellä kisat jo täynnä.

Pajarilla on ehkä se vahvin käsi sikäli, että hänellä myöskin on se yksi kisa jäljellä, mutta koska hän ajaa Keski-Euroopan rallin Rally1-autolla, niin hän tulee ajamaan tuon viimeisen sallitun kilpailunsa Japanissa. Japani kerää yleensä vähemmän osanottajia kuin Euroopan rallit, koska se on kustannuksiltaan ihan eri luokkaa, joten kilpailu siellä ei välttämättä ole WRC2-luokassa ihan niin kovaa kuin Euroopan kisoissa. Mutta toisaalta sitten Japanin olosuhteet ovat todella arvaamattomat ja vaikeat, niin se tasaa hieman tilannetta. Pajarilla joka tapauksessa siitä hyvä tilanne verrattuna esim. Rosseliin, että hänelle mestaruuteen pitäisi riittää myös kakkossija, kävi Rosselille miten kävi.

Toki peli muuttuu sitten vielä täysin, mikäli tuo Solbergin vetoomus menee läpi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mutta se täytyy sanoa, että Rally1-puolella tämä on kyllä ollut vähän erikoinen kausi. Kautta ajettu nyt 11 kilpailua ja täyden sarjan ajavista kuljettajista sarjaa johtavalla Neuvillella on ainoastaan 2 voittoa ja yhteensä 5 podiumsijoitusta. Sarjan kakkosella Tänakilla voittoja on vain yksi ja sarjassa neljäntenä olevalla Evansilla ei ole vielä yhtään voittoa. Myös Tänakilla ja Evansilla podiumsijoituksia ainoastaan viisi.

Voitoista yli 70 % on mennyt kuljettajille, jotka eivät aja täyttä sarjaa. Seitsemän kisaa ajaneella Rovanperällä on nyt neljä voittoa, kahdeksan kisaa ajaneella Ogierilla voittoja on kolme, ja viisi kisaa ajaneella Lapillakin on yksi voitto.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuon Fermin lopettamispäätöksen ei välttämättä tarvitse liittyä mitenkään Lapin tuleviin kuvioihin, vaan syy voi olla myös ihan puhtaasti taloudellinen. Lappi on puhunut monesti, että perhe on hänelle ykkönen ja ei sen takia halua ajaa täyttä sarjaa, eikä välttämättä viime aikojen tuloksilla saisikaan täyttä kautta mistään. Vajaan kauden ajaminen ei välttämättä lyö kartturilla kovin hyvin leiville, mutta häiritsee sitten aika paljon muita työkuvioita, joten Ferm voi siksikin haluta keskittyä muihin hommiin.

Niin ja onhan Fermillä itselläkin kouluikäisiä lapsia että ehkä haluaa olla enemmän kotona ja ne isoimmat rahat jo tienattu. Ikäkin alkaa lähestyä sitä että jos jotain siviilipuolen työtarjouksia tullut niin kannattaa ehkä tarttua.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuon Fermin lopettamispäätöksen ei välttämättä tarvitse liittyä mitenkään Lapin tuleviin kuvioihin, vaan syy voi olla myös ihan puhtaasti taloudellinen. Lappi on puhunut monesti, että perhe on hänelle ykkönen ja ei sen takia halua ajaa täyttä sarjaa, eikä välttämättä viime aikojen tuloksilla saisikaan täyttä kautta mistään. Vajaan kauden ajaminen ei välttämättä lyö kartturilla kovin hyvin leiville, mutta häiritsee sitten aika paljon muita työkuvioita, joten Ferm voi siksikin haluta keskittyä muihin hommiin.

Tämä lienee todennäköistä, joskus menneisyydessä Hyundai ei ollut niitä anteliaimpia palkanmaksajia karttureille(tämä saattaa olla muuttunut).
 

Sambody

Jäsen
Koko kausikin lopulta ihan hyvin vaikka paremminkin nykyistä pistesysteemiä olisi sunnuntain osalta pitänyt hyödyntää, neljä voittoa 7 kisasta kuitenkin, lähinnä ainoa iso tahra tulee tuosta Suomen keskeytyksestä.
No kyllähän ne Ruotsin ja Portugalin keskeytykset ovat tahroja siinä missä Suomenkin keskeytys. Jopa ehkä enemmän, koska Suomen ulosajo oli hyvin pitkälti paskaa tuuria. Ihan kilinkolinina on Kallen kausi mennyt. Tulos on ollut voitto tai sitten menty ulos. Toki tätä oli jollain tapaa odotettavissakin, kun päässyt hyviltä lähtöpaikoilta sorakisoissa muita kiusaamaan.
Mutta se täytyy sanoa, että Rally1-puolella tämä on kyllä ollut vähän erikoinen kausi. Kautta ajettu nyt 11 kilpailua ja täyden sarjan ajavista kuljettajista sarjaa johtavalla Neuvillella on ainoastaan 2 voittoa ja yhteensä 5 podiumsijoitusta.
Erikoinen kausi tilastollisesti kyllä. Yllättävää, ei niinkään. Jos Ogier ja Rovanperä päästetään irti lähtöpaikka edun turvin, niin kyllähän ne voitot kasaantuu väistämättä näille. Varsinkin, kun nyt ollaan jo useampi kilpailu ajettu, missä kummatkin näistä on olleet yhtä aikaa mukana. Toki enää Acropoliksessa ja Chilessä Ogier ei ole saanut merkittävää etua lähtöpaikasta, mutta esimerkiksi juuri Portugalissa kärsi Kallen vetää pihalle ja siellä oli Ogier poimimassa voiton.
Tuon Fermin lopettamispäätöksen ei välttämättä tarvitse liittyä mitenkään Lapin tuleviin kuvioihin, vaan syy voi olla myös ihan puhtaasti taloudellinen. Lappi on puhunut monesti, että perhe on hänelle ykkönen ja ei sen takia halua ajaa täyttä sarjaa, eikä välttämättä viime aikojen tuloksilla saisikaan täyttä kautta mistään. Vajaan kauden ajaminen ei välttämättä lyö kartturilla kovin hyvin leiville, mutta häiritsee sitten aika paljon muita työkuvioita, joten Ferm voi siksikin haluta keskittyä muihin hommiin.
Mielestäni Rallytv:n haastattelussa sanoi, että oli lopettamassa jo viime kauteen, mutta Lappi sai juuri vajaan kauden ohjelman turvin ylipuhuttua Fermin mukaan vielä tälle kaudelle.

Itse kilpailun suomalaisottamuksiin. Rovanperälle lopulta voitto ja toi tiimille hyvät pisteet myös sunnuntailta. Kympin suoritus siis vaikka ei perjantai ihan odotetunlaisesti lähtenytkään liikkeelle. Pajari ajoi perjantain todella hyvin. Lauantaina ja sunnuntaina, kun hävisi näkyvyys ja tiet muuttui mutaisemmiksi alkoi nostelemaan. Ihan varmaan sitä mitä Toyotalta tilattiin eli kilometrejä alle Rally1 autolla. Lappi taas lähti kilpailuun vain varmistelemaan kolmosautoa pisteille. Perjantai ja lauantai meni siis körötellessä ja mukaan mahtui myös se yksi turha aikarangaistus. Sunnuntaina oli hyvässä vauhdissa kunnes etukulma tarttui ikävästi uraan, minkä jälkeen jäi leikki kesken. Eli ihan perselleen Lapin kilpailu, mutta tiimin kannalta onneksi Tänak ja Neuville pääsivät maaliin asti, joten oikeastaan jäi vaan mahdolliset super sunnuntain pisteet haalimatta ja olisi nekin olleet kivenalla sillä sen verran raikkaasti koko Toyota kolmikko sunnuntaina vielä päästeli tulemaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lappi taas lähti kilpailuun vain varmistelemaan kolmosautoa pisteille. Perjantai ja lauantai meni siis körötellessä ja mukaan mahtui myös se yksi turha aikarangaistus. Sunnuntaina oli hyvässä vauhdissa kunnes etukulma tarttui ikävästi uraan, minkä jälkeen jäi leikki kesken. Eli ihan perselleen Lapin kilpailu, mutta tiimin kannalta onneksi Tänak ja Neuville pääsivät maaliin asti, joten oikeastaan jäi vaan mahdolliset super sunnuntain pisteet haalimatta ja olisi nekin olleet kivenalla sillä sen verran raikkaasti koko Toyota kolmikko sunnuntaina vielä päästeli tulemaan.
Lapin auto näytti siltä että tarvittaessa sen syylärin olisi saanut sen verran kuntoon että Powerin olisi pystynyt ajamaan, mutta kun Növille ja Tänak oli edelleen kisassa mukana ja hyvillä tallipisteillä niin ei ollut tarvetta ottaa riskiä koneen hajoamiselle. Mutta olisihan sen toki Fermin takia nähnyt että Lappi olisi maaliin saakka ajanut...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tämä lienee todennäköistä, joskus menneisyydessä Hyundai ei ollut niitä anteliaimpia palkanmaksajia karttureille(tämä saattaa olla muuttunut).
Tämäkin käsittääkseni riippuu ihan sopimuksista. Joskus nuo on menneet niinkin, että kuljettaja on maksanut kartturin palkan, ja se kartturin palkkio on ikään kuin sisällytetty siihen kuljettajan sopimukseen. En tiedä, mikä nykyisin on yleisin käytäntö.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistelen että Ferm jossain haastattelussa totesi että nykyään palkka tulee Hyundailta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tämäkin käsittääkseni riippuu ihan sopimuksista. Joskus nuo on menneet niinkin, että kuljettaja on maksanut kartturin palkan, ja se kartturin palkkio on ikään kuin sisällytetty siihen kuljettajan sopimukseen. En tiedä, mikä nykyisin on yleisin käytäntö.

Ymmärtääkseni tästä "kartturi on töissä kuskilla"-käytännöstä on luovuttu ja kaikki ovat suoraan tallien palkkalistoilla.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koko kausikin lopulta ihan hyvin vaikka paremminkin nykyistä pistesysteemiä olisi sunnuntain osalta pitänyt hyödyntää, neljä voittoa 7 kisasta kuitenkin, lähinnä ainoa iso tahra tulee tuosta Suomen keskeytyksestä.
Tuo Jyskälä on siitä kinkkinen, että Kalle ei periaatteessa tehnyt mitään väärin. Voitto oli tulossa selvällä marginaalilla ja sunnuntainakaan ei kärsinyt liikaa himmata, että olisi tullut sunnuntailta ja powerilta hyvät pisteet. Sitten pomppasi tiestä esiin tuo kuuluisa kivi. Ehkä Ruotsin ja Portugalin voisi sanoa olevan tahra ulosajoineen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuo Jyskälä on siitä kinkkinen, että Kalle ei periaatteessa tehnyt mitään väärin. Voitto oli tulossa selvällä marginaalilla ja sunnuntainakaan ei kärsinyt liikaa himmata, että olisi tullut sunnuntailta ja powerilta hyvät pisteet. Sitten pomppasi tiestä esiin tuo kuuluisa kivi. Ehkä Ruotsin ja Portugalin voisi sanoa olevan tahra ulosajoineen.
Joo, ei voi kyllä millään tavalla laittaa tuota Jyväskylän keskeytystä kuljettajan piikkiin. Kalle käytännössä dominoi koko viikonlopun, eikä tehnyt tuollakaan pätkällä yhtään mitään väärin. Ajoi ihan normaalia kisavauhtia, ei edes millään kovalla riskillä, ei tehnyt mutkaan tullessa mitään virhettä eikä muutakaan erikoista vaan ajoi täysin normaalilla ajolinjalla, ja nuotissakaan ei ollu tmitään virhettä, mutta se kivi vaan sattui nyt olemaan siellä. Vaikka olisi varmistellutkin ja ottanut vauhdista pari napsua pois, niin lopputulos olisi silti saattanut olla täysin sama, koska todennäköisesti olisi silti tullut samaa ajolinjaa ja niin hitaasti ei olisi kuitenkaan voinut ajaa, että se olisi jättänyt enemmän reaktioaikaa. Tuo menee kyllä ihan puhtaasti huonon tuurin piikkiin. Ruotsin ja Portugalin ulosajojen kohdalla voi katsoa peiliin.

On tuo neljäkin voittoa seitsemässä kisassa silti aika kova saldo, vaikka Kalle ja Ogier ovatkin päässeet hyödyntämään nyt lähtöpaikkaansa. Ja kun kaukana ei tosiaan ollut se viideskään voitto. Voittoprosentti Ogierilla yli 37% ja Kallella n. 57% kun se näillä sarjan vakiokiertäjillä on parhaimmillaankin alle 20%. Ihan kaikki tuosta ei mene edes lähtöpaikan piikkiin.

Mutta Toyota on kyllä sitten tällä kuljettajataktiikalla menettänyt, tai oikeastaan antanut Hyundaille paljon sunnuntaipisteitä. Kallen ja Ogierin tähtäimenä ei ole ollut MM-sarjan voitto vaan yksittäisten kilpailujen voitto, joten he ovat ajaneet useissa kisoissa sunnuntait vähän riskejä vältellen varmistaakseen kisavoiton, mikä on sitten antanut Hyundai-kuljettajille mahdollisuuden extrapisteisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös