Ralliketju

  • 1 835 077
  • 14 800

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jossain luki että jos Rossel voittaa niin Pajarinkin pitää voittaa?
Näinpä muuten varmaan itse asiassa onkin. Jos Rossel voittaa, hänellä on saldona seitsemästä kisasta kolme voittoa, kaksi kakkossijaa ja yksi kolmossija. Nuo ovat ne kuusi kilpailua, jotka lasketaan hänen pisteisiinsä ja loppusaldo olisi 126 pistettä. Jos Pajari on Japanissa kakkonen, hänen saldonsa on niinikään kolme voittoa, kaksi kakkossijaa ja yksi kolmonen, ja pistemäärä samat 126.

Sitten aletaan todennäköisesti katsomaan sen seitsemännen kilpailun sijoituksia? Rosselilla on noiden kuuden palkintosijan lisäksi Portugalista sija 5, mitä ei siis lasketa hänen pistesaldoonsa mukaan. Pajarilla noiden kuuden palkintosijan lisäksi on keskeytys Portugalista, joten jos sijoitukset määritetään tämän seitsemännen kilpailun mukaan, niin mestaruus menisi Rosselille.

Ajattelin ensin, että tuo sijoitus ratkaistaisiin sen perusteella, miten keskinäiset sijoitukset menevät niissä kisoissa missä ovat olleet yhtä aikaa, ja ne menisi Pajarille. Mutta se todennäköisesti meneekin tuon seitsemännen kilpailun perusteella?
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Rallin SM-sarja saatiin päätökseensä eilen Kiteellä ja mestaruudet ovat selvillä. Mitalitaulukkoja katsoessa silmään pistää K-KUA:n vasta 17-vuotias rallilupaus, Ville Vatanen, joka voitti SM4-luokan sekä nuorten mestaruudet. SM4-luokan mestaruuden varmistuttua Vatanen siirtyi ajamaan kesken kauden SM2-luokkaan ja nappasi vielä sieltäkin SM-pronssia ja lisäksi hän on ennen Rallisprint SM-sarjan päätöskisaa todella lähellä voittaa rallisprintin nuorten mestaruuden. Vetomieskisakin sujui hyvin, tuloksena V1600-luokan voitto ollen samalla 2wd vetomiesten neljänneksi nopein. TV2 näyttää tänään koosteen Kiteen kisasta kello 18.00 alkaen.

SM1: 1. Roope Korhonen 2. Teemu Asunmaa 3. Benjamin Korhola
SM2: 1. Henri Hokkala 2. Jesse Kallio 3. Ville Vatanen
SM3: 1. Tuukka Kauppinen 2. Leevi Lassila 3. Joni Korhonen
SM4: 1. Ville Vatanen 2. Lauri Halonen 3. Tomi Tikkinen
SM5: 1. Arttu Lähdeniemi 2. Pekka Keski-Korsu 3. Rasmus Tuominen
TIIMI SM: 1. Rautio Motorsport 2. RTE Motorsport 3. Ouneva Oy
NUORET SM: 1. Ville Vatanen 2. Lauri Halonen 3. Aatu Hakalehto
JUNIORIT SM: 1. Henri Altomaa 2. Rasmus Tuominen 3. Timo Korvenheimo
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin melkein jopa toivoisi että mestaruus menisi Rosselille tai Solbergille, Pajarilla kun on joka tapauksessa vahvat siteet Toyotan suuntaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Katsoin vähän väärin tuon seuraavan kilpailun avausek:n. Taitaakin olla joku stadion pyöritys, jossa luulisi olevan enemmän myös keinovaloa. Se tasoittaa olosuhteita.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos, jollekin oli vielä jotain epäselvyyttä Kallen tulevan kauden suhteen, niin tässä vielä itse mestarin mietteitä.


Tuossa vähän tuli mielikuva että todennäköisesti ei aja ensikauden jälkeen täyttä kautta. Ehkä sitten kun uudet autot tulee. Ehkä tuonkin takia Toyotalla tuntuu olevan halu Pajarin suhteen. Jos Hyundai alkaa pyörittää yksityistallia niin en pitäisi kummallisena jos 2026 Toyotan kuskit olisi Neuville, Pajari ja Rovanperä/Ogier /(Katsuta)
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Näinpä muuten varmaan itse asiassa onkin. Jos Rossel voittaa, hänellä on saldona seitsemästä kisasta kolme voittoa, kaksi kakkossijaa ja yksi kolmossija. Nuo ovat ne kuusi kilpailua, jotka lasketaan hänen pisteisiinsä ja loppusaldo olisi 126 pistettä. Jos Pajari on Japanissa kakkonen, hänen saldonsa on niinikään kolme voittoa, kaksi kakkossijaa ja yksi kolmonen, ja pistemäärä samat 126.

Sitten aletaan todennäköisesti katsomaan sen seitsemännen kilpailun sijoituksia? Rosselilla on noiden kuuden palkintosijan lisäksi Portugalista sija 5, mitä ei siis lasketa hänen pistesaldoonsa mukaan. Pajarilla noiden kuuden palkintosijan lisäksi on keskeytys Portugalista, joten jos sijoitukset määritetään tämän seitsemännen kilpailun mukaan, niin mestaruus menisi Rosselille.

Ajattelin ensin, että tuo sijoitus ratkaistaisiin sen perusteella, miten keskinäiset sijoitukset menevät niissä kisoissa missä ovat olleet yhtä aikaa, ja ne menisi Pajarille. Mutta se todennäköisesti meneekin tuon seitsemännen kilpailun perusteella?
Kaivoin tuossa pari sivua sitten nuo tasapisteissä sijat ratkaisevat pykälät FIA:n sääntökirjasta. Tässä vielä uudestaan. Ja tuon 8.1.2:n perusteella menisi Pajarille jos molemmat päätyvät 126 pisteeseen.
8.1.1 According to the greater number of first places, then second places, then third places, etc., achieved in the final classifica tions on their respective Championship, counting only those rallies which have served to make up their points total.
8.1.2 According to the greater number of highest places achieved in the final classifications of their respective Championship, taking into consideration only those rallies in which all of the drivers and/or co-drivers concerned have taken part, one 11th place being worth more than any number of 12th places, one 12th place being worth more than any number of 13th places, and so on.
8.1.3 In the event of a further tie, the FIA itself will decide the winner and decide between any other tying drivers and co-drivers, on the basis of whatever other considerations it thinks appropriate.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoista juttua.


Tuo taitaa olla ainut järkevä portti mitä Suninen pystyy tekemään. Hyviä tuloksia niin varmaan hyvällä tuurilla löytää itsensä jostain testeistä myös rally1 ratista. Sitten kun sulla on jo kokemusta tallin rally1 autosta niin oot eka jolle soitetaan kun tarvitaan tuurajaa tai mietitään korvaajaa jollekin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Tuo taitaa olla ainut järkevä portti mitä Suninen pystyy tekemään. Hyviä tuloksia niin varmaan hyvällä tuurilla löytää itsensä jostain testeistä myös rally1 ratista.
Kyllä samaa mieltä, paras vaihtoehto ylipäätään Sunisen ajouran jatkuvuuden kannalta ja siihen päälle kenties Rally1 testejä, mutta kilpailemisen pääluokassa voinee jo unohtaa?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä samaa mieltä, paras vaihtoehto ylipäätään Sunisen ajouran jatkuvuuden kannalta ja siihen päälle kenties Rally1 testejä, mutta kilpailemisen pääluokassa voinee jo unohtaa?

Vauhdista se lopulta riippuu, ei 30v ole vielä ihan ikäloppu. Sunisella vähän se ongelma ollut läpi uran että vauhdin puolesta voisi olla ihan vakiokuski sarjassa, mutta tuntuu olevan aina väärässä paikassa väärään aikaan. Voittoja pitää tietenkin napsia rally2 ja mestaruudesta taistella. Tietenkin ei helpota jos vapaana on myös todennäköisesti Sordo, Mikkelsen, Lappi, Solberg, Sesk (Rossel, Greensmith, Loubet).
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Rallissa ei nyt olla menty onneksi kuitenkaan ihan tuohon mihin F1:ssä, jossa se läpimurto pitäisi olla tehtynä jo vähän päälle parikymppisenä tai sinut tuomitaan menetetyksi lupaukseksi. Ralli muutenkin lajina suosii kokemusta, vaikka "ihmelapsi" Rovanperä nyt onkin poikkeuksellisen nuorena saavuttanut jo noin paljon. Jos katsotaan tämän hetken top teniä, niin Neuville, Tänak, Evans ovat yli 35-vuotiaita, Ogier ja Sordo jopa yli nelikymppisiä. Lappi ja Katsuta myös yli kolmekymppisiä ja ainoat alle 30-vuotiaat ovat Fourmaux (29), Rovanperä (24) ja Pajari (22).

Sunisen kohdalla suurempi ongelma jatkon kannalta on se, että hänellä on tällä kaudella melko vähän kisoja ja nekin tuolla Hyundain susipaskalla rally2-autolla, joka uhkaa haudata myös Lindholmin uran. Että sikäli tuo mahdollinen hyppy Toyotalle olisi erittäinkin järkevä, koska hyvillä näytöillä se rally1-pesti on vielä mahdollista saada. Kyllähän Mikkelsenkin sai vielä 35-vuotiaana sopimuksen Hyundaille parin kauden tauon jälkeen.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jotenkin on vähän sellainen fiilis tämän haastattelun luettuani, että Keski-Euroopan rallissa on tulossa kasa kallista Toyota-romua.


Toyotalla ehkä oli ajatuksena se, että saisi pysäytettyä tuon Katsutan negatiivisen kierteen ja saisi hänet ottamaan uuden, rennomman lähestymistavan. Mutta kuulostaa hieman siltä, että Katsuta on ottanut tuosta hyllytyksestä vaan entistäkin kovemmat paineet. Katsutan tapauksessa tuo väkisin yrityäminen on harvemmin johtanut mihinkään hyviin lopputuloksiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin on vähän sellainen fiilis tämän haastattelun luettuani, että Keski-Euroopan rallissa on tulossa kasa kallista Toyota-romua.


Toyotalla ehkä oli ajatuksena se, että saisi pysäytettyä tuon Katsutan negatiivisen kierteen ja saisi hänet ottamaan uuden, rennomman lähestymistavan. Mutta kuulostaa hieman siltä, että Katsuta on ottanut tuosta hyllytyksestä vaan entistäkin kovemmat paineet. Katsutan tapauksessa tuo väkisin yrityäminen on harvemmin johtanut mihinkään hyviin lopputuloksiin.

Johtopaikalta "katsutat" tai sitten ei ehdi edes munsterin vauhtiin kun pitää ajaa maaliin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuli vähän sellainen fiilis tosta Toyotan "hypystä" Formuloiden puolelle, että talli "katsoo" pari seuraavaa kautta rallissa ja josko ei oikeasti tule kunnon kilpailua sinne, eli uusia talleja ja Hyundaikin lähtee, niin lähtee kanssa?
Rahalla voi sitten ostaa jonkun tallin ja alkaa rakentamaan uutta tulemista. Ja Kalle toiseen autoon?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli vähän sellainen fiilis tosta Toyotan "hypystä" Formuloiden puolelle, että talli "katsoo" pari seuraavaa kautta rallissa ja josko ei oikeasti tule kunnon kilpailua sinne, eli uusia talleja ja Hyundaikin lähtee, niin lähtee kanssa?
Rahalla voi sitten ostaa jonkun tallin ja alkaa rakentamaan uutta tulemista. Ja Kalle toiseen autoon?

2-3 kautta vaatisi kallelta lisenssipisteiden keruuta jos aikoisi, vai onkohan joku saanut lisenssin viimevuosina ilman pisteiden täyttymistä?
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Tunnin päästä starttaa Puolassa ajettavan rallin EM-sarjan päätösosakilpailun yleisöerikoiskoe. Loput pätkät ajetaan sitten perinteisesti lauantain ja sunnuntain aikana. Asvaltilla mennään ja paikanpäältä kantautuneiden tietojen mukaan reitti on melko haastava ja on siellä jotain paikan tynkääkin, joten tapahtumia lienee odotettavissa. Katsomo näyttää totuttuun tapaan kilpailun.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Kieltämättä tuo Toyotan formulakuvio vaikuttaa vähän rallin jälkeiseen aikaan, mutta tuon Haasin tuen rahallinen määrä voi loppuviimein olla kyllä melko maltillinenkin. Lisäksi jos joku puulaaki pystyy halutessaan resurssien olemaan sekä formuloissa, että rallissa niin Toyota ja VAG-konserni lienevät tuon lyhyehkön listan kärkipäässä. Onkohan tämän puolen ennätys muuten Psa-konsernin nimissä kun 2001 samaan aikaan olivat formuloissa moottoritoimittaja, ajattivat Peugeotin tehdastallia rallissa, ja vielä kehittivät ja ajoivat sisään Xsara WRC:tä?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onkohan tämän puolen ennätys muuten Psa-konsernin nimissä kun 2001 samaan aikaan olivat formuloissa moottoritoimittaja, ajattivat Peugeotin tehdastallia rallissa, ja vielä kehittivät ja ajoivat sisään Xsara WRC:tä?
Eikös PSA (Peugeot) lopettanut F1:ssä kauden 2000 jälkeen ja tuo moottoriosasto kalustoineen, tiloineen ja henkilökuntineen myytiin Asiatechille. Asiatech toimi vaan pari vuotta ja kuoppasi sitten koko projektin.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Eikös PSA (Peugeot) lopettanut F1:ssä kauden 2000 jälkeen ja tuo moottoriosasto kalustoineen, tiloineen ja henkilökuntineen myytiin Asiatechille. Asiatech toimi vaan pari vuotta ja kuoppasi sitten koko projektin.
Seison korjattuna. Olin siinä uskossa että Prost GP olisi käyttänyt Peugeotin patoja elinkaarensa loppuun
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Seison korjattuna. Olin siinä uskossa että Prost GP olisi käyttänyt Peugeotin patoja elinkaarensa loppuun

Prost taisi hypätä jo lopuksi Ferrarin myllyihin kun tuo Asiatech ei luonnollisesti saanut kehitystyötä jatkettua. Peugeotin koneesta löytyi kyllä tehoja, mutta eivät suostuneet enää kehittämään merkittävästi kevyempää versiota pannustaan vuosituhannen lopulla kuten Mersu, Ferrari ja kumppanit olivat tehneet, mikä rampautti tuon tehohyödyn.

Hauskasti tätä Prostin ja Pösön loppuaikaa muisteltiin jossain Bring Back V10s-podin jaksossa, jossa kerrottiin Pösön moottoripomon julistaneen etteivät he enää koskaan palaa F1:een kun tuo moottoriohjelma sai kirvestä

E: Ja itseasiassahan Prost vaihtoi Ferrariin heti Pösön vetäydyttyä, Asiatech-moottoreita käytti sitten Arrows vuoden 2002
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Moniottelijoista kun puhutaan, niin Fordilla oli lusikkansa melkoisessa määrässä keittoja 2000-luvun alkupuolella:

- Tehdastalli formuloissa ja toimitti asiakasmoottoreita Jordanille, Minardille ja Arrowsille.
- Tuki voimakkaasti M-Sportia rallissa, esimerkiksi Colin McRae sai siihen aikaan täysin käsittämättömänä pidetyn viiden miljoonan dollarin kausipalkan. Mäkisen kirjassa tätä päiviteltiin pariinkin otteeseen ja aika vahvasti vihjailtiin, että Seat olisi Mäkiselle ollut valmis sen maksamaan.
- Toimi moottorintoimittajana CARTissa/ChampCarissa. ChampCarissa Ford oli ainoa moottorinvalmistaja sarjan loppuvuosina, kun japanilaiset loikkasivat Indy Racing Leagueen.
- Nascarissa mukana usean tallin voimin.

Rallissahan Ford on ollut mukana käytännössä aina, vaikka panostus on vaihdellut täysverisestä tehdastallista tämän päivän minimitukeen. Voi ihan huoletta todeta, että ilman Fordia (ja Malcolm Wilsonia) koko WRC olisi kaatunut jo useaan kertaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös