Ralliketju

  • 1 687 357
  • 13 413

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
MTV3:lla analysoitiin tuota Neuvillen keskeytystä, niin Riku Tahko nosti esiin senkin, että Neuville ajoi tuohon monttuun jarrut pohjassa, mikä.lisää entisestään sitä rasitusta minkä tuo isku autoon kohdistaa. Oli tehnyt saman virheen joskus aiemminkin kun joutui keskeyttämään vastaavanlaiseen osumaan.

Videolta näkyy, kuinka Neuville ensin jarrutti, nosti jalan jarrulta mutta jarrutti sitten uudestaan juuri ennen osumaa. En tiedä, olisiko auto pysynyt sittenkään ehjänä koska Neuville osui niin keskelle monttua, mutta ei se jarrulla seisominen varmaankaan auttanutkaan asiaa.

Joka tapauksessa Toyotalla tuo kohta ajettiin hieman enemmän oikean kautta ja isku ei näyttänyt läheskään yhtä kovalta. Joten ehkä Toyotalla oli huomattu jotain mitä.Neuville/Hyundai ei nähnyt?

Nämä nyt on tilanteita, joista ei varsinaisesti voi mennä pään pehmeydestä syyttämään, mutta kummasti Neuvillelle vaan tuntuu aina sattuvan ja tapahtuvan kaikenlaista juuri silloin kun olisi sauma ottaa jokin ratkaiseva askel MM-taistelussa. Hänellä oli hyvä sauma kaventaa Kallen MM-johtoa koska vauhti oli hyvää, mutta saattoikin tipahtaa nyt MM-junasta ihan kokonaan. Kisasta tulossa maksimissaan viisi pistettä mikäli vetää powerin riskillä ja täysillä.

Laskeskelin tuossa vielä MM-tilannetta, että mikäli näillä sijoilla tullaan maaliin ja Kalle ottaa vaikkapa kolme pistettä powerilta, niin vaikka Neuville voittaisi kaikki jäljellä olevat rallit ja power staget, ja Evans olisi niissä kaikissa toinen, Kallelle riittäisi mestaruuteen kolme vitossijaa ja kaksi lisäpistettä powereilta. Evansin kanssa voi tulla tiukempaa, varsinkin mikäli hän vielä tuosta Sordon ohi nousee ja ottaa powerilta hyvät pisteet. Mutta Neuvillen kohdalla mestaruustilanne ei kyllä näytä hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Neuville teki tosiaan kaksi virhettä samassa kohdassa, kun päästi pyörän putoamaan kuoppaan ja vielä niin että jarrutti siinä tilanteessa. Hurja voima kohdistui suoraan pyörän ripustuksiin, jotka sitten pettivät.

Asioiden edelle on turha mennä vähääkään, kuten nyt ja ennenkin on nähty. Mutta MM-tilanteen kannalta virhe saattoi kyllä olla jo ratkaiseva. Kun on taistelussa kolmantena ja eroakin kärkeen löytyy, niin ei riitä omatekeminen enää mestaruuteen. Tarvitaan kahden muun kuskin epäonnistumisia loppukauden kisoissa, jotta itse voi voittaa MM:n. Eikä Neuville sitä varmaankaan enää edes mieti. Keskittyy vain tekemään parhaansa, ja katsoo sitten Japanin maaliviivalla, missä sitä oikein ollaan MM-taistelussa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Oli aamulla käsittääkseni nuotittanut tuon. Neuvillen hermot eivät ole olleet näiden vuosien aikana se vahvuus kamalan montaa kertaa.
Mitä tarkoitat/ haet tällä aamulla nuotittanut? Eihän sillä ole väliä onko nuotittanut jonkin pätkän aamulla vai päivällä, nuotitushan tehdään kisaviikon alkupuolella järjestäjien antamien aikataulujen puitteissa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mitä tarkoitat/ haet tällä aamulla nuotittanut? Eihän sillä ole väliä onko nuotittanut jonkin pätkän aamulla vai päivällä, nuotitushan tehdään kisaviikon alkupuolella järjestäjien antamien aikataulujen puitteissa.
Varsinainen nuotitus tehdään tosiaan ennen kisaa, mutta tuo pätkähän ajettiin toiseen kertaan, ja nuotteja monesti muutellaan siinä ensimmäisen ajokerran jälkeen jos ja kun huomataan jotain muutoksia alkuperäiseen nuotitukseen verrattuna. Tuossa samassa kohdassahan ajoi jo joku Rally2-auto ulos ensimmäisellä ajokerralla, joten ehkä Toyotan porukka huomasi tuossa jo ensimmäisen kerran jälkeen potentiaalisen vaaran paikan ja teki nuottiin merkinnän, joka jäi sitten Neuvillelta tekemättä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Evans nousi heti Sordon edelle neljän sekunnin turvin. Rovanperä veti pitkän pätkän ilmeisen varmistellen, yli 30 sekuntia pohjista. Mutta hänellä on siihen varaa koska eroa Evansiin vielä nytkin yli puolitoista minuuttia.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
pätkähän ajettiin toiseen kertaan, ja nuotteja monesti muutellaan siinä ensimmäisen ajokerran jälkeen jos ja kun huomataan jotain muutoksia alkuperäiseen nuotitukseen verrattuna.
Juu totta, niinhän usein tehdään muutoksia nuotteihin ekalla ajokerralla, mutta siis varsinaisesta nuotituksesta ei voida puhua.

Harmi kyllä kisan kannalta nämä keskeytykset ja monet muut ongelmat eri kuljettajien autoissa. Aikamoista terveisten ajelua enimmäkseen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Enää kaksi 9km pätkää jäljellä, joten hyvältä näyttää.

Puolentoista minuutin keula edelleen ja hyvin pystyi ottamaan sen puoli minuuttia turpaan yli 23km pätkältä.

Nyt vaan auto turvallisesti kotiin ja Powerilta vaikka pari pinnaa pois vielä, niin se on siinä.
Toki Kallen tuntien painaa jotkut älyttömät pohjat sinnekin oikein kruununa.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varsinainen nuotitus tehdään tosiaan ennen kisaa, mutta tuo pätkähän ajettiin toiseen kertaan, ja nuotteja monesti muutellaan siinä ensimmäisen ajokerran jälkeen jos ja kun huomataan jotain muutoksia alkuperäiseen nuotitukseen verrattuna. Tuossa samassa kohdassahan ajoi jo joku Rally2-auto ulos ensimmäisellä ajokerralla, joten ehkä Toyotan porukka huomasi tuossa jo ensimmäisen kerran jälkeen potentiaalisen vaaran paikan ja teki nuottiin merkinnän, joka jäi sitten Neuvillelta tekemättä.
Ogier hajotti samaan monttuun myös autonsa, ainakin Dirtfishin haastattelun mukaan.
 

JASKA-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä sunnuntai päivien terveisin ajeleminen on kyllä aika kaukana rallin ajamisesta. Ei ole kenenkään kannalta hyvä asia.
Sitä en ymmärrä, että säännöt antaa mahdollisuuden järjestäjille vaihdattaa vikalle pätkälle uudet renkaat, mutta näin ei yleensä tehdä. Tällä saataisiin tämä renkaiden säästely ainakin loppumaan.

Jyväskylässähän sai vaihtaa Power Stagelle uudet renkaat.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näyttää olevan huolto ennen poweria joten eiköhän ne renkaat saa vaihtaa. Mutta erot jo niin suuret että ainoastaan Evans ja Sordo ajaa kisaa ja muut koittaa päästä maaliin ..
 

JASKA-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näyttää olevan huolto ennen poweria joten eiköhän ne renkaat saa vaihtaa. Mutta erot jo niin suuret että ainoastaan Evans ja Sordo ajaa kisaa ja muut koittaa päästä maaliin ..
Joo siis kyllä niitä saa aina vaihtaa käytössä olevista seteistä.. Mutta mahdollisuus on myös pakasta vedetyt renkaat ottaa käyttöön, jos rallin järjestäjä niin päättää.

Mutta toki ei sekään kaikkea selitä ja ratkaise tässä ongelmassa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kalle ei taas jättänyt mitään sattuman varaan vaan otti täydet 30 Kreikasta. Ihan ylivoimaiset pohjat powerille.

Neuville ei saanut nyt edes tallikavereilta apuja vaan Sordo ja Lappi työnsi hänet kokonaan pisteiltä. Rallissa voi toki tapahtua mitä vaan, mutta kyllä mestaruustaistelu entistä enemmän kahden kaupalta haiskahtaa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Yksi Rovanperän vahvuuksia on kyllä tuo kylmähermoisuus ja raaka nopeus näillä power stageilla. Taas kerran, jos ottaa pisteistä pois powerin pisteet, MM-tilanne olisi huomattavasti tasaisempi (162 --> 144 --> 119). Rovanperä on tälläkin kaudella ajanut siis powereilta peräti 16 pistettä enemmän kuin Evans ja 23 pistettä enemmän kuin Neuville. Power-pisteissä Tänak on kakkosena mutta hänkin 10 pistettä Rovanperää jäljessä.

Viime kaudella oli ihan sama juttu, että Rovanperä ajoi käytännössä yhden "extravoiton" powereilta, kun keräsi powreilta 24 pistettä enemmän kuin Tänak ja 20 pistettä enemmän kuin Neuville.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kalle ei taas jättänyt mitään sattuman varaan vaan otti täydet 30 Kreikasta. Ihan ylivoimaiset pohjat powerille.

Tilanteessa jossa vieläpä ei olisi mitään tarvetta, mutta sama se tehdä melkein viimeinen "tappoisku". Onhan tämä samalla kyllä aika raadollista jos olisi Rovanperälle sattunut jotain niin olisi ollut Evansin kanssa melkein tasoissa ja muutkin vielä lähettyvillä, mutta ansaitusti täydet 30 pistettä ja karkuun.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tilanteessa jossa vieläpä ei olisi mitään tarvetta, mutta sama se tehdä melkein viimeinen "tappoisku". Onhan tämä samalla kyllä aika raadollista jos olisi Rovanperälle sattunut jotain niin olisi ollut Evansin kanssa melkein tasoissa ja muutkin vielä lähettyvillä, mutta ansaitusti täydet 30 pistettä ja karkuun.
Mutta tavallaan juuri kyky tehdä näitä "tappoiskuja" erottaa Rovanperän ja Ogierin kaltaiset mestarit näistä "ihan hyvistä" kuten Evans ja Neuville. Vaikka tuollaiset 2,5 sekunnin pohjat 9 km pätkälle saattaa tuntua älyttömältä riskinotolta, niin minä vähän luulen, että Kalle ei oikeasti kokenut edes ajavansa ihan limitillä. Juuri tähän varmaan perustuu tuo Kallen ylivoima näillä power stageilla, että hänellä on vaan perus-suoritustaso niin korkealla, että pystyy laittamaan siihen suht' helposti vielä napsun lisää ilman että mennään älyttömän riskinoton puolelle.

Isossa kuvassa hän osaa kalkuloida todella hyvin, kannattaako lähteä riskillä hakemaan korkeampaa sijoitusta vai tyytyykö siihen mitä on niistä lähtökohdista tarjolla, mutta powerilla näyttää sitten lähes aina löytyvän vielä se yksi vaihe lisää.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Rallissa voi toki tapahtua mitä vaan, mutta kyllä mestaruustaistelu entistä enemmän kahden kaupalta haiskahtaa.
Jep, kyllä se on käytännössä kahden kauppa, se varmistui Neuvillen keskeytyksen myötä. Muistaakseni Neuville sanoi eilen aamusta jossain haastattelussakin, että taistelu mestaruudesta on ohi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jep, kyllä se on käytännössä kahden kauppa, se varmistui Neuvillen keskeytyksen myötä. Muistaakseni Neuville sanoi eilen aamusta jossain haastattelussakin, että taistelu mestaruudesta on ohi.
Niin, vaikka Neuville ottaisi täydet 30 pistettä kaikista jäljellä olevista kilpailuista, niin Kallelle riittää silti 25 pistettä noista kisoista hänen lyömiseensä. Ja vaikka kävisikin niin, että Kallen loppukausi olisi täynnä epäonnea ja epäonnistumisia, niin myöskin Evansille riittää pelkät kakkossijat ja muutama piste powereilta Neuvillen lyömiseen. On aika epätodennäköistä, että Toyotan loppukauteen mahtuisi niin paljon epäonnea, että Neuville tuosta vielä mestaruuteen kampeaisi itsensä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Mutta tavallaan juuri kyky tehdä näitä "tappoiskuja" erottaa Rovanperän ja Ogierin kaltaiset mestarit näistä "ihan hyvistä" kuten Evans ja Neuville. Vaikka tuollaiset 2,5 sekunnin pohjat 9 km pätkälle saattaa tuntua älyttömältä riskinotolta, niin minä vähän luulen, että Kalle ei oikeasti kokenut edes ajavansa ihan limitillä. Juuri tähän varmaan perustuu tuo Kallen ylivoima näillä power stageilla, että hänellä on vaan perus-suoritustaso niin korkealla, että pystyy laittamaan siihen suht' helposti vielä napsun lisää ilman että mennään älyttömän riskinoton puolelle.
Itsellä pisti powerin tuloksissa silmään erityisesti se, että seitsemän parhaan ajat olivat 4,9 sekunnin sisällä toisistaan. Tahtoo sanoa sitä, että sijojen 2.-7. välinen ero oli 2,4 sekuntia ja sitten on Kalle ihan omissa sfääreissään, vaikka taatusti jokainen tuosta porukasta tuuttasi pätkän tosissaan, eikä Kalle varmasti erittäin fiksuna kuskina ottanut extra-riskejä. Uskomaton kaveri 22-vuotiaaksi.
 

Sambody

Jäsen
Noilla powerien vedoilla sankarista nollaksi on aika lyhyt matka. Kysykää vaikka Furmoolta tai Suniselta, jotka ovat viimeisen parin vuoden aikana WRC2:ssa ylivoimaset voitot vetäneet powerin ulkoilulla vessanpöntöstä alas. Kallella on itseluottamus ja varmuus sillä tasolla, että kärsii tulla urku auki powereita. Tuskin käy enää edes mielessä, että tässähän voi viikonlopun duuni valua hukkaan viimeisellä ek:lla, kun päästää tulemaan lisäpisteiden kiilto silmissä. Ei siinä, antaa vain tulla varsinkin, kun sillä saat mm-sarjassa isoa etua muihin. Jos joskus on tarvis varmistella, niin perusvauhtikin riittänee melkein jokakerta jonkinlaisille lisäpisteille.

Ainoastaan Tänakilla tuntuu olevan samanlaista varmuutta riskien sovittamiseen. Hänkin monesti näyttää tulevan aivan hirveällä yrityksellä, mutta aika harvoin tulee suoranaisia ajovirheitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös