Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Ralliketju

  • 1 866 887
  • 15 014

Outsider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Omien sanojensa mukaan Latvalaa testaa yhden päivän, eikä ole tekemässä comebackia tämän kisan lisäksi.
Käsittääkseni koko ajan on ollutkin puhe yhdestä kisasta, tai ainakin, niin olen itse käsittänyt. Latvala toimii kuitenkin tallipäällikkönä, eikä silloin, eikä kyllä muutenkaan paljoa ajella "hupikisoja" Rally1 autolla MM-osakilpailuissa. Vanhoilla Celicoilla ajettavat "pikkurallit" ovat sitten eri asia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omien sanojensa mukaan Latvalaa testaa yhden päivän, eikä ole tekemässä comebackia tämän kisan lisäksi.

@-pasi-


Yksi päivä kyllä vähän jos yhtään kärkitaisteluun aikoisi, mutta ralli pitkä ja erikoiskokeet suurimmaksi osaksi tuttuja.
 

Outsider

Jäsen
Käsittääkseni koko ajan on ollutkin puhe yhdestä kisasta, tai ainakin, niin olen itse käsittänyt. Latvala toimii kuitenkin tallipäällikkönä, eikä silloin, eikä kyllä muutenkaan paljoa ajella "hupikisoja" Rally1 autolla MM-osakilpailuissa. Vanhoilla Celicoilla ajettavat "pikkurallit" ovat sitten eri asia.

Juuri näin, mutta yllä oli spekuloitu jos aikoisi ajaa enemmänkin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan se, mutta eipä ole tarkoituskaan yltää kärkitaisteluun.
Ei varmasti sinänsä, ja eilenhän Latvala ainakin Tulosruudun haastattelussa sanoi, että olisi kiva olla jossain sijoilla 7-10 ja sitten olisi mennyt hyvin.

Mutta mitäpä veikkaatte ja toisin sanoen minä veikkaan, että kyllähän maaliintulo noilla sijoilla varmasti sekin Latvalaa tyydyttäisi, mutta ihan varmasti Latvalalla on hakusessa enemmänkin sijat 4-6, mutta joo vaikea sanoa toki ja riippuuhan se jo muiden keskeyttämisistäkin mikä on realistista kun tuntuma nykykalustoon on hieman hakusessa noihin muihin nykykärkiin verrattuna. Aivan varmasti entinen täysiverinen kilpakuski kuitenkin näin lähellä omia ajopäiviään kunnon kalustolla hakee niitä kunnon sijoituksiakin, ja sinänsä uskon että sisimmässään hakee muita sijoja kuin se maninittu 7-10.

Toisaalta voi miettiä, kun Latvalalla on tuo oma taustansa keskeyttämisien ja henkisesti kipeiden ja itseluottamusta merkittävästikin syöneiden ulosajojen kanssa, niin vaikkei sitä ja muiden mielipiteitä liikaa varmasti varsinkaan nyt entisenä kuskina mieti, niin saattaahan se tehdä sen ettei halua heti yliahneuksissaan kärkeä kirittäessään metsäänkään mennä ja katsella taas otsikoita, meemejä ja nauruja miten taas Latvalalla puut rytisee jne..

Hieno nähdä kyllä ja tuo kivan lisämausteen koko Suomen MM-ralliin!
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En minä usko, että Latvala tässä mitään isompaa paluuta olisi virittelemässä. Eiköhän tämä ole tällainen ainutlaatuinen juttu, kun auto sattui olemaan vapaana ja on mahdollisuus ajaa kotikisa, ja jatkaa ihan entiseen tapaan tallipäällikön hommissa. Tuo Japani tuli vaan mieleen, kun se on Toyotan kotikisa ja Latvala on edelleen todella suosittu siellä. Että jos Ogier ei halua siellä ajaa ja Latvalan ajo ei mene Jyväskylässä ihan penkin alle, niin olisiko jonkinlainen sauma että ajaisi vielä sielläkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta mitäpä veikkaatte ja toisin sanoen minä veikkaan, että kyllähän maaliintulo noilla sijoilla varmasti sekin Latvalaa tyydyttäisi, mutta ihan varmasti Latvalalla on hakusessa enemmänkin sijat 4-6, mutta joo vaikea sanoa toki ja riippuuhan se jo muiden keskeyttämisistäkin mikä on realistista kun tuntuma nykykalustoon on hieman hakusessa noihin muihin nykykärkiin verrattuna. Aivan varmasti entinen täysiverinen kilpakuski kuitenkin näin lähellä omia ajopäiviään kunnon kalustolla hakee niitä kunnon sijoituksiakin, ja sinänsä uskon että sisimmässään hakee muita sijoja kuin se maninittu 7-10.

No ensimerkiksi viimekaudella 8 sijaan olisi riittänyt että jäisi 9 minuuttia kärjelle ja silloin kuitenkin 12 rally1 autoa mukana. Nyt saattaisi hyvinkin riittää 6 tilaan se että ajaa maaliin ilman isoja ongelmia. Riippuu toki myös montako autoa lopulta mukana mutta jos 10 mennään.

Jos kuumaksi ryhmäksi laskisi Tänäk, Rovanperä, Lappi ja Evans niin sen jälkeisten kuskien vauhtiin saattaisikin yltää.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Taitaa olla niin, ettei kyseisen männyn ohi ajeta ollenkaan.

Jo viime vuonna siitä jäi pieni lenkki pois, eikä ajettu Sepänkadulle asti, vaan ajettiin stadionin alamäestä lähes suoran Pitkäkadulle. Kartan mukaan se näyttää nyt samalaiselta reitiltä. Tiekirjaa en ole toki nähnyt.
Eikös se Lammen mänty ole juuri siinä kohtaa kun tämä uusi reitti kääntyy sinne Pitkäkadulle päin?

Eli siis tuo, joka on tässä sisämutkassa, ajassa 5:22:



Tässä vielä verrokkina se Lammen osuma:



Toki voisihan Jari-Matille omankin puun nimetä, että ei sen puoleen. Toivottavasti ei tule tarvetta.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Eikös se Lammen mänty ole juuri siinä kohtaa kun tämä uusi reitti kääntyy sinne Pitkäkadulle päin?


Toki voisihan Jari-Matille omankin puun nimetä, että ei sen puoleen. Toivottavasti ei tule tarvetta.
Sama paikka, jonka ohi myös tänä vuonna mennään.

Joku irvileuka saattaisi harmitella sitä kun Mökkiperä ei oo tänä vuonna ohjelmistossa, siellähän ois valmiiksi jo Latvalan kivi, saisi puunkin kaveriksi jos siellä sattuisi poistumaan.

Kyllähän tässä vähän rallikuume alkaa nousemaan, kuukausi niin perjantaipäivä on jo takanapäin. Jokohan sitä voisi alkaa jo suunnittelemaan pätkille menoa, kun retkituoli ja kylmälaukku on jo varastonperukoilta otettu esille...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joo, käsi ylös virheen merkiksi. Tuo aiempi oikean hidaste jotenkin hämäsi ajatukset ja muistin "Lassen puun" olleen vasta tuon vasurin jälkeen, mutta se olikin juuri ennen.

*****

Mitä sitten tulee J-ML:n sijoitusveikkaukseen, niin lähtökohtaisesti hän on hitain Rally1-auto. Jos nämä jutut yhden päivän testistä ja Hännisen maininnat hauskan pidosta ilman (pakollisia) videosulkeisia pitävät paikkansa, ei ole järkevää odottaa kovempaa kyytiä. Kyllä esim. Loubet(kin) sen verran lykkää tulemaan, että kiire on pysyä vauhdissa mukana.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En minä usko, että Latvala tässä mitään isompaa paluuta olisi virittelemässä. Eiköhän tämä ole tällainen ainutlaatuinen juttu, kun auto sattui olemaan vapaana ja on mahdollisuus ajaa kotikisa, ja jatkaa ihan entiseen tapaan tallipäällikön hommissa. Tuo Japani tuli vaan mieleen, kun se on Toyotan kotikisa ja Latvala on edelleen todella suosittu siellä. Että jos Ogier ei halua siellä ajaa ja Latvalan ajo ei mene Jyväskylässä ihan penkin alle, niin olisiko jonkinlainen sauma että ajaisi vielä sielläkin.
Eiköhän tuossa mennä taloudellinen hyöty ja mainehyöty edellä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei ainakaan Lindholm ole rally1-autolla mukana Jyväskylässä. Hyundai julkaissut kokoonpanossa ja siihen kuuluu Neuville, Lappi ja Suninen. Luulisi, että ajaisi rally2 autoa kuitenkin. Virohan on ainoa missä Lindholmin on kerrottu ajavan.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, näin tästä maininnat ja uutisotsikot MTV:n Huomenta Suomessa, mietin samantien että jahas, pitääpä lukea ja käydä täällä laittamassa että pitihän tästä tämäkin näkökulma heti esiin jonkun toimittajan nostaa ja olikin jo täälläkin.

Eli, kyseinen toimittaja tietenkin miettii, että noiden muiden Latvalan hienoon "paluukisaan" liittyvien hehkutusten ja fiilistelyjen lomaan tarvitaan tietenkin myös se kriittinen näkemys ammattikuntansa uskottavuuden nimissä, niin siinä on sitten sitä tuotosta luettavissa.

Eli, jos nyt joku F1-pomo kuten Toto Wolff sairastuisi ja joutuisi skippaamaan kisaviikonlopun tai vaikka sitten ajaisi yhden viikonlopun kisaa Mersulla Hamiltonin autolla (ei liene tapahtumassa :D) niin siellähän ei varmaan kukaan muu näiden Toyotien ja Mersujen kaltaisissa pikkuputiikeissa pysty ja kykene hoitamaan kisaviikonlopun isoja linjoja ja tuurailemaan tallipäällikköä YHDEN KISAN AJAN. Lisäksi, siinähän se päällikkö on mitä vahvimmin mukana, vaikka sitten konsultoimassa jotain asioita ja tuskin tuppisuuna istuu kolmea viikkoa keskittymässä vaan omaan ajamiseensa, vaikka varmasti siihenkin saa työrauhan ja keskittymisensä jos kaipaa.

Sama tässä, tämä on nyt kohtalaisen hieno kädenojennus Toyotalta pitkäaikaisen kuskinsa ja tallipäällikkönsä J-M Latvalan suuntaan, antaa hänen ajaa ehta MM-kisa ja vielä Suomessa ykköskalustolla, niin eiköhän siellä myös tallin johdon kuviot ole Suomen MM-rallin osalta mietitty kisaa ajatellen kuntoon.

Mutta kuten sanottu, eihän tää nyt voi olla pelkkää fiilistelyä ja ruusuja, pitäähän nyt samantien uutisen julkaisupäivänä saada ilmoille se kriittinen näkemys kuten jutussa on ilmaistu että "MITÄ HELVETTIÄ?" kun senhän on oltava just noin että yhden kisan ajaminen monivuotisen tallipäällikköpestin aikana tallipäällikön tehtävän sijasta/lomassa kertoo tietenkin juuri siitä, miten mitätön ja turha rooli Latvalalla ylipäätänsä Toyotalla on.

"Työpanos kyseenalaistettava..." Ei helvetti, nää on näitä. Hieno että kritiikkiä löytyy, ei siinä mutta ei sitä ihan pakko ole joka paikkaan silti tunkea.
 
Viimeksi muokattu:

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ossi Karvoselle voisi muistuttaa, että kyllä siellä Suomen MM-rallissa on Toyota-teamin urheilujohto paikalla ja ajan hermolla.

Taitaa olla J-M polkenut toimittajan muijaa tms kun noin paljon katkeruutta on viitsinyt suoltaa eetteriin.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Ossi Karvoselle voisi muistuttaa, että kyllä siellä Suomen MM-rallissa on Toyota-teamin urheilujohto paikalla ja ajan hermolla.

Taitaa olla J-M polkenut toimittajan muijaa tms kun noin paljon katkeruutta on viitsinyt suoltaa eetteriin.
Tallipäällikön tehtävä on herätellä kuskit aamulla ja lappaa puuroa kitaan, että jaksaa ajaa pitkän päivän, ”lentokone tulee, suu auki…” illan päätteeksi laulaa tuutulaulu ja laittaa pojat maate.

Vittu mitä ryhmää toimittajissa onkaan.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Chilen MM-ralliin olisi tulossa peräti neljä Rally1 Fordia. Tänakin ja Loubetin lisäksi mukana olisivat Greigoire Munster sekä isäntämaan Alberto Heller.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Työpanos kyseenalaistettava..." Ei helvetti, nää on näitä. Hieno että kritiikkiä löytyy, ei siinä mutta ei sitä ihan pakko ole joka paikkaan silti tunkea.


Noiden Latvalan kommenttien jälkeen tuon toimittajan ulina kuulostaa sen vähäiseltäkin osin naurettavalta.

Ainoa mikä tässä on että olisikohan Toyotan pitänyt osallistua "pomo piilossa" ohjelmaan, olisi maskeerattu vaikka 80v papaksi ja sitten väki ihmetellyt kun veteleekin joku tuntematon tyyppi top 5 aikoja.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Kyllä mä sanon et Latvalan tempaus on hyvää pr:ää niin Toyotalle, kuin Jyväskylän mm-rallille, oli sitten alla (4)Vetomies-kisassa ST165/ST185 Celica, jota Latvala on ulkoiluttanut useampaan otteeseen SM-tason kisoissa, taikka sitten nyt tämä Rally1-Yaris. Sanoi joku kesäbörje ja toimittajan irvikuva mitä tahansa.

Ja kyllä tuolla varmasti muutama katsoja saadaan lisää metsiin, jotka ovat jättäytyneet vuosien saatossa pois, syystä tai toisesta. Yhtenä esimerkkinä oma isäukko, joka on jättäytynyt koronapaussin jälkeen rallireissuista sivummalle (vanha mies kun on kyseessä niin jalka ei välttämättä enää niin hyvin nouse metsikössä, ja muutenkin huomannut ehkä sen et minun kanssa reissatessa se tetsaamisen, ennaltasuunnittelun ja reissun kuluttavuuden määrä on, jos nyt ei valtavalla tasolla, niin keskiverto katsojaa rankempi, johtuen jo siitä kuinka paljon kisaviikon aikana tulee käveltyä).

Nyt kun tuli tietoon et Latvala osallistuu ja siitä tuli puhetta hänen kanssaan niin vähän jopa yllättäen tuli vastaan kommentilla "kyllähän tuo Latvalan osallistuminen sen verran kiinnostusta lisää tuo et hän voisi vielä ainakin kerran lähteä katsomaan". Ja itse jopa vähän usutin et kannattaa lähteä, jos ei mun kanssa niin kyllä tuttavapiiristä löytyy pari vakiokasvoa jotka ovat myös menossa ralleihin vuosikymmenten kokemuksella, ja varmasti ottavat remmiin mukaan jos kysyvät.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Noiden Latvalan kommenttien jälkeen tuon toimittajan ulina kuulostaa sen vähäiseltäkin osin naurettavalta.

Ainoa mikä tässä on että olisikohan Toyotan pitänyt osallistua "pomo piilossa" ohjelmaan, olisi maskeerattu vaikka 80v papaksi ja sitten väki ihmetellyt kun veteleekin joku tuntematon tyyppi top 5 aikoja.
No jep!

Tätä kanssa mietin aamulla, että tuohan on sama kuin sanoisi, kun kesken jonkun kiireisen työviikon toimitusjohtajan jalkautuessa ns. rividuunarin hommiin sesongin kiireissä, voidaan kyseenalaistaa kyseisen toimarin koko työnkuva jne. ja miltä se nyt sitten tuntuu koko työporukasta kun kesken kiireiden tj. ei teekään omia hommiaan. Ei perkele.

Eikös näissä yleensä ihan pointtinsakin ole johtajan kehittymiseen ja toiminnan laaja-alaiseen tuntemiseen liittyen, jos kuten Latvala tuossa toteaa, saa kultaisen sauman tutustua kuskiensa nykykalustoon ja säätöihin ja kaikkeen ajamalla itse täysiverisesti sillä yhden kisan. Mutta ei, kyllä se kyseenalaistaa koko Latvalan pestin ja tekee valtavaa tuhoa varmasti koko tallin toiminnalle, kun nyt viettää yhden kisaviikonlopun ratin takana ajohaalareissa.

Edelleen, mä häpeän tuota MTV:n juttua tamimaisesti!
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No jep!

Tätä kanssa mietin aamulla, että tuohan on sama kuin sanoisi, kun kesken jonkun kiireisen työviikon toimitusjohtajan jalkautuessa ns. rividuunarin hommiin sesongin kiireissä, voidaan kyseenalaistaa kyseisen toimarin koko työnkuva jne. ja miltä se nyt sitten tuntuu koko työporukasta kun kesken kiireiden tj. ei teekään omia hommiaan. Ei perkele.

Eikös näissä yleensä ihan pointtinsakin ole johtajan kehittymiseen ja toiminnan laaja-alaiseen tuntemiseen liittyen, jos kuten Latvala tuossa toteaa, saa kultaisen sauman tutustua kuskiensa nykykalustoon ja säätöihin ja kaikkeen ajamalla itse täysiverisesti sillä yhden kisan. Mutta ei, kyllä se kyseenalaistaa koko Latvalan pestin ja tekee valtavaa tuhoa varmasti koko tallin toiminnalle, kun nyt viettää yhden kisaviikonlopun ratin takana ajohaalareissa.

Edelleen, mä häpeän tuota MTV:n juttua tamimaisesti!

Niin ja ymmärtäisi jos Toyotalla ei olisi sitten Latvalan lähdön myötä johtajaa tallissa, mutta sinnehän jää kaikki ylempänä olevat henkilöt ja lisäksi käsittääkseni Akio Toyoda lupautunut Latvalan tilalle. Ei tuokaan välttämättä mitenkään huono asia että jalkautuu rallinkin pariin isommat pomot. Varmasti uusia näkökulmia tulee. Eikä Latvalakaan varmasti ihan kokonaan ulkona tallin toiminnasta viikonlopun aikana.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019




Ei yhtään hassummat lukemat näin vuodelle 2023. Odotettavissa on paljon väkeä, niin osallistujien kuin katsojien suhteen.

Jaa, twiitti ei näy. Aki Lairi twitterissä:

Tulee näköjään todella moneen vuoteen kiinnostavin Jyskälä, nyt ois kaikki ainekset jättipotille yleisömäärien suhteenkin. Automäärä #mmralli puolella kovin sitten vuoden 2016 (tuli aika puskista) ja Vetomiesten 2-päiväiseen kisaan (tää oli loistoveto) tunkua mielettömästi.#ralli
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Se menisikin sitten pari seuraavaa päivää C Moren parissa Ruotsin EM-rallin merkeissä, kaikkiaan 16 pätkää ja reilut 180 EK-kilometriä. Keskuspaikkana toimii Karlstad, joten eiköhän siellä mennä MM-ralleistakin tutuilla pätkillä ainakin osittain, reitille mahtuu mukaan muun muassa tunnettu hyppy, Colins crest. Pääluokassa nähdään sarjakuljettaja Mikko Heikkilän lisäksi suomalaista väriä Lauri Joonan ja kartturin Janni Hussin toimesta.

Oliver Solberg ajaa varsinaisessa kisassa Skodan sijaan Pololla ja isä-Petter puolestaan legendoissa näytöstyyliin pari pätkää vanhalla Citroen C4 WRC:llä kartturinaan oma äitinsä. Oliverin äiti, Pernilla vetää puolestaan N-ryhmän Mitsu EVO kutosella ja Petter on antanut Celica Turbo 4WD autonsa velipoika Henningin ja tämän vaimon käyttöön.

Niin ja tuleehan rallin lisäksi sunnuntaina C Morelta vielä sitten useampi tunti driftingiä PowerParkista, niin pääsee näkemään, miten Rovis pärjää. Pajarinhan piti ajaa myös kisassa, mutta käsittääkseni kaluston kanssa tuli jotain tekniikkaongelmia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös