Ralliketju

  • 1 679 660
  • 13 385

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Greensmith ilmoittanut että ei ainakaan Fordilla aja ensi kaudella vaan neuvottelut M-Sportin kanssa on kariutuneet. Alkaa pahasti näyttämään siltä että tuo vapaana oleva Toyota olisi menossa Greensmithille, koska hänen on sanottu ajavan ensi kaudella muutaman MM-rallin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän sen jokainen "osaava" kuljettaja saa, kun vaan laittaa rahaa tarpeeksi. Tässä jonossa suomalaiset ei ole ihan ekana.
No ei se Greensmith sentään niin kova kuski ole... Heti on jonossa kolme kotimaista kovempaa... Mutta sitten tulee se raha. Kun on takana suvun omistama "Brittien-saarten Neste" se helpottaa kummasti tehdaspaikan hankkimista. Koska ilman suvun rahoja Gus ei olisi ajanut metriäkään wrc:llä... Eikä tämä ole mikään dissauspuhe koska hän on kuitenkin ihan ok tason kuljettaja. Ei tule olemaan mestaruudesta taisteleva, tai kisojen voitosta jatkuvasti ajava, mutta silti hyvätasoinen kuljettaja. Kotimaan kovilla sitä rahaa ei ole ellet ole Jouhkin tallissa. Jännä nähdä millaiseksi Rautio saa projektinsa rakennettua...
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Onko Toyotallakaan sitten haluja vuokrata kuitenkaan autoa semmoiselle kuskille jolla ei ole mahdollisuuksia myöhemmin olla tallissa tehdaskuski. Rahan takia yksinään ei varmaan vuokrausta ole harkittu.
Kun Toyota tarjoaa autoaan vuokralle, niin silloin ei mietitä olisiko kuljettaja, eli asiakas mahdollinen tulevaisuuden tehdas/palkkakuski. Asiakasauto on käsittääkseni sama, jolla Ogier ajaa haluamissaan kisoissa ja, kun hän ei osallistu kisaan, niin autoa on mahdollisuus vuokrata.
 

Outsider

Jäsen
Kun Toyota tarjoaa autoaan vuokralle, niin silloin ei mietitä olisiko kuljettaja, eli asiakas mahdollinen tulevaisuuden tehdas/palkkakuski. Asiakasauto on käsittääkseni sama, jolla Ogier ajaa haluamissaan kisoissa ja, kun hän ei osallistu kisaan, niin autoa on mahdollisuus vuokrata.

Ex-Ford kuskien kohdalla on tietysti huomioitava onko auto vuokrakeikan jälkeen siinä kunnossa, että se saadaan parsittua kasaan seuraavaan kisaan Ogierille.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
No se on nyt ainakin varmaa, että Greensmith ei jatka M-Sportilla, sillä kuljettaja kiittää sosiaalisessa mediassa tiimiä kahdeksasta kuluneesta vuodesta. Kuljettajan ensi kauden ohjelma julkistetaan lähiaikoina.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuo Toyotan vuokra-auto on "Katsutan" auto. Eli Ogier ajaa haluamissaan kisoissa ihan normaalisti Toyotan ykköstiimin autolla tiimipisteistä Kallen ja Evansin kanssa. Katsuta tällöin nelosautossa. Ogierin ollessa pois nostetaan Katsuta ykköstiimiin ja "Ogierin" autoon. Eli näissä tilanteissa vuokrakuskit pääsevät sitten tuon nelosauton rattiin. Ilmeisesti noin seitsemässä rallissa. Oletettavasti ainakin Ruotsi, Viro ja Suomi ovat ralleja joissa auto on tarjolla ulkopuolisille.

Harmi jos auto menee eniten tarjoavalle kaikkiin ralleihin, vaikka toki ymmärrän tämän. Kalliita vehkeitähän nuo on roudata ja ajattaa ympäri maailman. Olisi silti toivonut, että Toyota olisi antanut nuorille kuskeille näytönpaikkoja yksittäisiin ralleihin. Varaa heillä tuohon olisi. Mutta raha puhuu tietenkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun Toyota tarjoaa autoaan vuokralle, niin silloin ei mietitä olisiko kuljettaja, eli asiakas mahdollinen tulevaisuuden tehdas/palkkakuski. Asiakasauto on käsittääkseni sama, jolla Ogier ajaa haluamissaan kisoissa ja, kun hän ei osallistu kisaan, niin autoa on mahdollisuus vuokrata.

Käsittääkseni Katsutan tallille nelosautoon oli jo rahoituksen suhteen näytetty vihreää valoa ja sitten Lappi loikkasi pois jolloin Katsuta osan kisoissa ajaa kolmosautolla. Eli ei tuossa välttämättä ole sama tilanne kun M-Sportilla että autoa olisi pakko rahan takia eteenpäin vuokrata vaan niillä on vapautunut asiakaskäyttöön autoon silloin kun Katsuta ajaa kolmatta autoa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Heitän omana veikkauksena että viimeinen jakso on Markku Alenin jakso, ainut vanhoista MM-sarjan tähtikuskeista joka ei omaa jaksoaan ole vielä saanut(oli toki äänessä niissä ensimmäisissä jaksoissa jotka eivät olleet henkilökuvia) ja Tuominen on pariin otteeseen sanonut tuovansa Markun vielä haastatteluun jahka saa miehen pysymään pari tuntia paikoillaan.

No, metsään meni veikkaus, sillä viimeinen vieras olikin Mika Häkkinen.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Eli ei tuossa välttämättä ole sama tilanne kun M-Sportilla että autoa olisi pakko rahan takia eteenpäin vuokrata
Toyotalla ei varmastikaan ole rahan takia "pakko" tehdä sinänsä juurikaan mitään, mutta auton vuokraajaa valittaessa silläkin on ainakin osin merkityksensä, kuinka paljon kullakin kuljettajalla on laittaa rahaa ja millaista pakettia halutaan, ajetaanko vain yksi kisa, vai useampia.
 

Sambody

Jäsen
Ralli harrastelija Serderidis on tukemassa Gregoire Munsterin uraa Rallit.fi mukaan. Serderidisin piti alunperin ajaa 9 kilpailua tällä kaudella, mutta ajaakin tähän tietoon neljä, minkä lisäksi on rahoittamassa Munsterin kautta Wrc2-luokan M-Sport Fordilla. Ostos-tv tyyliin "eikä tässä vielä kaikki" vaan on tarjoamassa 1-2 kilpailuun Munsterille M-Sportin Wrc1-autoa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ralli harrastelija Serderidis on tukemassa Gregoire Munsterin uraa Rallit.fi mukaan. Serderidisin piti alunperin ajaa 9 kilpailua tällä kaudella, mutta ajaakin tähän tietoon neljä, minkä lisäksi on rahoittamassa Munsterin kautta Wrc2-luokan M-Sport Fordilla. Ostos-tv tyyliin "eikä tässä vielä kaikki" vaan on tarjoamassa 1-2 kilpailuun Munsterille M-Sportin Wrc1-autoa.
Huomattavasti parempi vaihtoehto kuin se, että Serderidis ajelisi itse terveisiä huippukalustolla. Vaikka ei tuo Munsterkaan nyt ehkä WRC2:n ihan kirkkaimpia nuoria tähtiä ole. Mutta ihan positiivinen juttu, mikäli tuota kalustoa saadaan sellaisen kaverin käyttöön joka on edes yrittämässä urallaan eteenpäin eikä vaan harrastelemassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huomattavasti parempi vaihtoehto kuin se, että Serderidis ajelisi itse terveisiä huippukalustolla. Vaikka ei tuo Munsterkaan nyt ehkä WRC2:n ihan kirkkaimpia nuoria tähtiä ole. Mutta ihan positiivinen juttu, mikäli tuota kalustoa saadaan sellaisen kaverin käyttöön joka on edes yrittämässä urallaan eteenpäin eikä vaan harrastelemassa.

Toisaalta siellä saattaa nyt olla pahimmillaan vain 8 rally1 autoa mukana että kyllä sinne yksi eläkeläinen mahtuisi
 

Sambody

Jäsen
M-Sportin tilanne on kyllä mielenkiintoinen. Eikö heillä kuitenkin ole 4 autoa olemassaan? Yhtä autoa varmaan vuokraillaan Serderidis, Munster ja Bertelli kolmikolle, mutta kai se M-Sportin edun mukaista olisi saada yksi maksukuski vielä kurvailemaan. Toisaalta menneen kauden kaltainen romuralli käyntiin niin voipi olla ettei jää paljoa voita Wilsonin leivänpäälle.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toisaalta siellä saattaa nyt olla pahimmillaan vain 8 rally1 autoa mukana että kyllä sinne yksi eläkeläinen mahtuisi
Toisaalta ihan yksi lysti onko mukana Rally1-autoja jos niissä on näitä turisteja kuljettajina, kun eivät pysy edes Rally2-autojen vauhdissa. Nuo nykyiset Rally1-autot ei kuitenkaan sellaista B-ryhmäläisten kaltaista innostusta ihan pelkästään auton takia herätä vaan vaatii myös sen, että sillä ajetaan ns. "tuppi nurin" eikä himmaillen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta ihan yksi lysti onko mukana Rally1-autoja jos niissä on näitä turisteja kuljettajina, kun eivät pysy edes Rally2-autojen vauhdissa. Nuo nykyiset Rally1-autot ei kuitenkaan sellaista B-ryhmäläisten kaltaista innostusta ihan pelkästään auton takia herätä vaan vaatii myös sen, että sillä ajetaan ns. "tuppi nurin" eikä himmaillen.

Minusta taas juuri sopiva tien auraaja LA-SU ja lämmittelijä ennenkuin tosimiehet ajaa. Kyllä sinne aina yksi Serderidis mahtuu varsinkin Keniaan :)
 

Semtex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
M-Sportin tilanne on kyllä mielenkiintoinen. Eikö heillä kuitenkin ole 4 autoa olemassaan? Yhtä autoa varmaan vuokraillaan Serderidis, Munster ja Bertelli kolmikolle, mutta kai se M-Sportin edun mukaista olisi saada yksi maksukuski vielä kurvailemaan. Toisaalta menneen kauden kaltainen romuralli käyntiin niin voipi olla ettei jää paljoa voita Wilsonin leivänpäälle.
M-sportilla oli viime vuonna Kreikassa 5 autoa viivalla ja EWRC:n mukaan niitä on yhtenesä 6 aktiivisena eli kyllä niitä autoja on, mutta taitaa suurin panostus mennä nyt Tänakin palkkaan, joten voi olla että vuokrahinnatkin on nousseet viime vuodesta.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
M-Sportin tilanne on kyllä mielenkiintoinen. Eikö heillä kuitenkin ole 4 autoa olemassaan? Yhtä autoa varmaan vuokraillaan Serderidis, Munster ja Bertelli kolmikolle, mutta kai se M-Sportin edun mukaista olisi saada yksi maksukuski vielä kurvailemaan. Toisaalta menneen kauden kaltainen romuralli käyntiin niin voipi olla ettei jää paljoa voita Wilsonin leivänpäälle.
Siis tuo Serderidishän on ostanut tuon auton omakseen. Joko vuokraa erikseen tai hintaan sisältyi sitten m-sportin huoltopalvelut. Käsittääkseni Serderidiksen piti alunperin ajaa 9 rallia tulevana kautena, mutta vähensi määrän neljään tukeakseen Munsterin urapolkua. Munster ajaa siis WRC2-sarjaa m-sportilla ensi kaudella ja todennäköisesti 1-2 rallia loppukaudesta myös tuolla Serderidiksen omistamalla Pumalla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt kun täälläkin on tainnut olla keskustelua nykyisen pääluokan kustannuksista, niin olisiko järkevää kehittää seuraavasta pääluokasta nykyistä huomattavasti halvempaa?
Luulisi, että n. 400.000 eurolla saisi rakennettua varsin hyvän auton?
Mm-sarjaan voisi siten saada uusia talleja helpommin
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun täälläkin on tainnut olla keskustelua nykyisen pääluokan kustannuksista, niin olisiko järkevää kehittää seuraavasta pääluokasta nykyistä huomattavasti halvempaa?
Luulisi, että n. 400.000 eurolla saisi rakennettua varsin hyvän auton?
Mm-sarjaan voisi siten saada uusia talleja helpommin

Pelkkä hybridiyksikkö taitaa laitteineen maksaa reilun 200 000e, voisi taas veikata että isoilla toimijoilla ei ole haluja polttomoottoreihin siirtyä takaisin. Toki hintaa pitäisi selkeästi saada tuosta miljoonasta alaspäin että yksityisiä autoja olisi enemmän mukana.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Toki hintaa pitäisi selkeästi saada tuosta miljoonasta alaspäin että yksityisiä autoja olisi enemmän mukana.
Jotkut autovalmistajat (en muista enää mitkä) ovat ilmaisseet halukkuutensa tulla mukaan rallin MM-sarjaan, mutta ehtona on, että autot olisivat täyssähköisiä. Toki autot ovat tuskin silloinkaan halpoja, mutta olisihan se jo sarjan ja kilpailun kannalta hienoa saada merkkejä ja autoja lisää. Luulen, että joka tapauksessa yksityiskuljettajat ajavat jatkossakin lähinnä WRC2-luokassa ja joku aina välillä vuokraa sitten Rally 1-auton.
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Jotkut autovalmistajat (en muista enää mitkä) ovat ilmaisseet halukkuutensa tulla mukaan rallin MM-sarjaan, mutta ehtona on, että autot olisivat täyssähköisiä. Toki autot ovat tuskin silloinkaan halpoja, mutta olisihan se jo sarjan ja kilpailun kannalta hienoa saada merkkejä ja autoja lisää. Luulen, että joka tapauksessa yksityiskuljettajat ajavat jatkossakin lähinnä WRC2-luokassa ja joku aina välillä vuokraa sitten Rally 1-auton.

Jos vaihtoehtona on jatkaa hybrideillä ja nykyisillä talleilla tai vaihtaa kokonaan sähköön, että saadaan enemmän talleja, on valinta 100/100 ensimmäinen vaihtoehto. Nautitaan nyt vielä kun voidaan.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Rallin mm-sarja tulee kuolemaan samalla hetkellä kun siirrytään täyssähköisiin.
Niin, eihän sitä tiedä tuleeko täyssähköautot ralliin koskaan, mutta useammalla autovalmistajalla tämä on ehtona sarjaan tulemiselle. Joka tapauksessa jokin isompi muutos varmastikin tulee jossain kohtaa ja varsinkin Latvala on puhunut vetymoottoreiden puolesta ja Toyotallahan on jo ollutkin autoja radoilla kilpailuissa ja rallin puolella muistaakseni näytöstyylisesti. Itse asiassa Latvalan mielestä sähkö ei tule ikinä sopimaan ralliautoiluun.
Aiheesta oli juttua muun muassa viime kesänä Iltalehdessä.

 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ongelma noissa hybridi autoissa on se että tehtaat haluavat ne. Heiltä on kysytty millaisilla teknisillä säännöillä olisi kiva leikkiä ja nykyiset ovat sitten se mitä on haluttu. Ja tässä on se merkittävin ero mikä on tehtaiden markkinointi osaston ja lajia seuraavan yleisön välillä. Varmaan kaikkien vähänkään tarkemmin lajia seuraavien mielestä rally2 olisi se paras mahdollinen luokka pääluokaksi. Myös omasta mielestäni asia olisi näin. Ongelma on saada tehtaat kiinnostumaan tuollaisesta vanhan teknologian luokasta. Markkinoinnin kannalta niissä ei ole mitään järkeä. Eikä se tilanne jatkossakaan muutu. Sähkömoottorit tulevat jollain aikataululla ralliin, halusi sitä tai ei, koska niihin panostetaan myös siviili puolella ja tehtaat haluavat markkinoida sitä tekniikkaa millä siviiliautot myydään. 1.6l bensaturbo ei ole sillä saralla kuuminta hottia. Tämän hetken hydridit ovat välivaihe matkalla sähköön. Nykyiset kolme taliia maksavat lähes 100m€ vuodessa fialle siitä että saavat leikkiä omalla hiekkalaatikollaan. Tämä entisen fia pomon Mahosen suusta. Se on niin iso kasa rahaa että sitä ei korvata helpolla ja siksi en usko rally2 luokan nousuun pääluokaksi. Sähköautoissa sama juttu tavallaan. Jos tehtaat laittavat lajiin helvetisti rahaa niin he myös sanovat millä ajetaan. Jos ne haluaa ajaa sähköllä niin sitten ajetaan. Eli markkinointi edellä mennään eikä lajiniilon märkien päiväunien...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös