Ralliketju

  • 1 681 958
  • 13 385

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Tomin nuoteista - podcast ja Ari Mökkönen. Tarinaniskijä vailla vertaa jossa Tomi oli kuunteluoppilaana. Toi mieleen ala-aste junnuna kun tuli katsottua videolta junnu-sm 88 - koostetta (VHS) ja sieltä elävästi edelleen muistaa jutussa esiin nousseen käden heilutuksen "tuulilasin läpi". Kyseinen heilutus allaolevalla videolla. Pohjanmaan petolliset peltovinkkelit...





Myös Tuohinon tallikuvioissa oli monenlaista käännettä kun mies alkoi muistelemaan. Pienoisen alkukangeuden jälkeen oli kyllä loistojakso myös.

Jos olen ymmärtänyt oikein niin WRC+ - palveluun ei ole tulossa hinnanmuutosta, mutta lisäyksenä WRC ja ERC sarjoille tulee myös Rallicrossin MM-sarja sekä jossain vaiheessa vuotta katseluoikeus kanavaan josta tulee 24/7 motorsporttia.

Mitä tulee ERC - sarjaan niin Ruotsi on saanut oman kilpailunsa ko. sarjaan ensi kaudeksi ja se ajetaan tutuissa Wärmlandin maisemissa Heinäkuun alussa kaksi viikkoa juhannuksen jälkeen.

Mitä tulee Jyskälään niin taas jäi ilman junnuja. Harmi kun osallistujamäärä jäänee taas matalaksi.

Montea varten on käyty jo testailemassa ja Lindholmilla oli hieman lipsahtanut rotkon puolelle mutta ei suurempia vaurioita kehenkään tai mihinkään. Etiäpäin.

Noin kuukausi niin koittaa tunturi ja siitä viikko niin monte. Ei siihen niin kauaa enään ole meinaan siis kauden alkuun! : )
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ilmeisesti dakar rally loppuu 15.1 ja Monten nuotitus alkaa 16.1 heti aamusta. Eli voi olla että Loebillä jää Monten voiton puolustaminen. En tiedä sitten aikatauluja ja voisiko esimerkiksi yksityiskoneella keretä vielä mutta tiukkaa ainakin.
 

Sambody

Jäsen
Millener sanoi haastattelussa, että Tänakin sopimus vaati useamman sponsorin vastaantuloa ja itse Wilsonin taskuilla käymistä. Tätäkö se Wilson taskuilla käyminen tarkoitti?

MM-sarjan testisäännöt muuten menivät Dirtfishin mukaan kaikessa hiljaisuudessa uusiksi. Menneellä kaudella jokainen tiimi sai testata 1 päivän per kuski per euroopan ralli. Eli esim Hyundai testasi 30 päivää. Nyt alkavalle kaudelle 3 auton tiimeillä on käytettävissä yhteensä 21 testipäivää ja ne saa käyttää miten lystää milloin lystää. Eli testaamista rajoitettu entisestään ja vaikeuttanee säätöjen hakemista ralleihin, koska läheskään joka ralliin ei voi jokainen tiimin kuski käydä testiä ajamassa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Millener sanoi haastattelussa, että Tänakin sopimus vaati useamman sponsorin vastaantuloa ja itse Wilsonin taskuilla käymistä. Tätäkö se Wilson taskuilla käyminen tarkoitti?

MM-sarjan testisäännöt muuten menivät Dirtfishin mukaan kaikessa hiljaisuudessa uusiksi. Menneellä kaudella jokainen tiimi sai testata 1 päivän per kuski per euroopan ralli. Eli esim Hyundai testasi 30 päivää. Nyt alkavalle kaudelle 3 auton tiimeillä on käytettävissä yhteensä 21 testipäivää ja ne saa käyttää miten lystää milloin lystää. Eli testaamista rajoitettu entisestään ja vaikeuttanee säätöjen hakemista ralleihin, koska läheskään joka ralliin ei voi jokainen tiimin kuski käydä testiä ajamassa.
Tämä tietänee hyvää Kallelle. Kalle osaa säätää ja hioa autoa nuoreksi kuskiksi todella hyvin. Muutenkin Kalle on päässyt hybrideihin paremmin sisään, kuin muut. Tänak sai loppukaudesta eroa hieman kiinni, mutta vaihtaa nyt tallia. Uskoisin Kallen olevan varsinkin alkukaudesta erittäin vahvoilla. Uskoisin kaudesta tulevan Kallen näytöstä, mutta yhtään EK ei ole vielä ajettu. Toivon tasaista kauttaja jännitystä jokaiseen ralliin sekä kokonaiskilpailuun.
 

Outsider

Jäsen
Tämä tietänee hyvää Kallelle. Kalle osaa säätää ja hioa autoa nuoreksi kuskiksi todella hyvin. Muutenkin Kalle on päässyt hybrideihin paremmin sisään, kuin muut. Tänak sai loppukaudesta eroa hieman kiinni, mutta vaihtaa nyt tallia. Uskoisin Kallen olevan varsinkin alkukaudesta erittäin vahvoilla. Uskoisin kaudesta tulevan Kallen näytöstä, mutta yhtään EK ei ole vielä ajettu. Toivon tasaista kauttaja jännitystä jokaiseen ralliin sekä kokonaiskilpailuun.

Toisaalta veikkaan, että tällä systeemillä Tänak* testaa käytännössä kaikki päivät ja muilla talleilla ajot jakautuvat useammalle kuskille.

*ainakin siihen asti kun motivaatiota riittää muuhunkin kuin auton haukkumiseen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoista nähdä vauhti verrattuna suomalaisiin.
Jep. Jos Oliver ottaa pataan Pajarilta niin alkaa olla ura taputeltu. Ja ei se Emilkään ihan helposti taivu. Ja kun siellä on myös muun maalaisia ja nopeita kavereita vastassa. Mielenkiintoinen kausi tulossa myös Rally2 luokassa...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep. Jos Oliver ottaa pataan Pajarilta niin alkaa olla ura taputeltu. Ja ei se Emilkään ihan helposti taivu. Ja kun siellä on myös muun maalaisia ja nopeita kavereita vastassa. Mielenkiintoinen kausi tulossa myös Rally2 luokassa...

Toki rahalla saa auton, mutta jos haluaa ilman rahaa esimerkiksi WRC:ssä päästä ajaan niin paras alkaa tuoda autoa maaliin ja tuloksia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika usein tuntuu Solbergin kohdalla tuntuu että moni puhuisi aivan kun puhuttaisiin jostain menneen talven konkarista jonka ura laskussa mutta kaveri tosiaan 21v, esimerkiksi Emil Lindholm 26v ja Huttunen 28v. Pajari nyt saman ikäisenä varmaan se paras mittari jatkossa ja vielä samanlaisella kalustolla. Enkä nyt kokonaan sanoisi että Solbergin kokonaan pitäisi ensikaudella loistaa vaan juurikin tämmöisten rikkonaisten kausien jälkeen ennen kaikkea saada auto maaliin ja lisää kokemusta, tietenkin hyvä myös vauhtiakin näyttää.
 

Outsider

Jäsen
Aika usein tuntuu Solbergin kohdalla tuntuu että moni puhuisi aivan kun puhuttaisiin jostain menneen talven konkarista jonka ura laskussa mutta kaveri tosiaan 21v, esimerkiksi Emil Lindholm 26v ja Huttunen 28v. Pajari nyt saman ikäisenä varmaan se paras mittari jatkossa ja vielä samanlaisella kalustolla. Enkä nyt kokonaan sanoisi että Solbergin kokonaan pitäisi ensikaudella loistaa vaan juurikin tämmöisten rikkonaisten kausien jälkeen ennen kaikkea saada auto maaliin ja lisää kokemusta, tietenkin hyvä myös vauhtiakin näyttää.

Kyllä sillä nuoresta iästä huolimatta on vaikutusta Oliverin jatkoon, jos siellä on useampi ukko säännöllisesti tuloksissa edellä. Sama toki pätee myös toisin päin, eli varsinkin kokeneempien kuskien pitää olla edellä, jos haluaa joskus päästä koittamaan isojen poikien vehkeillä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep. Oliver tulee nyt ns. WRC statuksella ajamaan Rally2 sarjaa joten paineita on. Toki mielestäni hän ei ole vielä koskaan ollutkaan WRC tason kuski vaikka varsin nuorena siihen ruutuun istutettiinkin, Kallen esimerkin painostamana. Siihen toki on edelleen mahdollista mutta vaatinee hieman asenne muutosta niin Oliverin itsensä, kuin taustajoukkojenkin toimesta. Kalle oli WRC2 luokan dominoiva kuljettaja ennen nousua isojen poikien autoon. Oliver ei ole ollut dominoiva missään sarjassa missä on toistaiseksi ajanut. Lahjakas toki. Aika näyttää onko siihen rooliin mutta kauheasti ei saisi pataan ottaa muilta WRC2 kuskeilta...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä sillä nuoresta iästä huolimatta on vaikutusta Oliverin jatkoon, jos siellä on useampi ukko säännöllisesti tuloksissa edellä. Sama toki pätee myös toisin päin, eli varsinkin kokeneempien kuskien pitää olla edellä, jos haluaa joskus päästä koittamaan isojen poikien vehkeillä.

Ehkä eniten ensikaudella pitäisi pystyä nollamaan tuo viimekausi henkisesti. 21v iässä ennen kaikkea pitäisi sitä kokemusta kerryttää ja saada ajettua joka rallissa jokainen erikoiskoe. Esimerkiksi jo Breenin kohdalla näkyi aika hyvin viimekaudella tietyissä ralleissa että muilla enemmän kokemusta. Tietenkään ei saa jalkoihin jäädä mutta ennen kaikkea Solbergilla pitäisi sitä malttia löytyä sillä yllättävän usein tuossa sarjassa se vauhti yksinään kerro mitään. Yleensä tuloskin melko hyvää jos vaan maaliin pääsee.
 

Sambody

Jäsen
Loubet ajaa täyden kauden Fordilla

Mielestäni loistava uutinen. Oli näistä Fordin menneen kauden maksukuskeista melko selkeästi paras. Hyundain ratissa ei näkynyt vauhtia eikä varmuutta. Fordilla nähty hetkittäin vauhtia ja M-Sportille olisi jättipotti jos vielä tulevalla kaudella tulisi hyvällä vauhdilla kilpailut maaliin asti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisikohan sitten kolmosautoon Greensmith/Loeb M-Sportilla, ainakin alkaa olemaan vaihtoehdot vähissä jos näitä viimevuosina ajaneita miettii.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huhuja liikkuu, että Greensmith neuvottelisi Toyotan kanssa. Toyotalla on tarjota vuokralle Rally1-auto noin puoleen ensi kauden kisoista.

On kyllä vähän pettymys jos M-Sport vetää 2 autolla montessa ja kolmas menisi Jourdan Serderidisille. Vähiin alkaa autot käymään. Ilmeisesti Red Bullin kanssa ei Loeb ole pääässyt sopuun (vai olisiko M-Sport pyytänyt isompaa hintaa ja tähän ei haluttu suostua). Tuo Greenshmithin muualle lähteminenkin saattaisi viitata että ajaminen olisi kalliiksi tullut.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Latvala kertoo Rallit.fi -sivustolla, että Toyotan asiakasautosta on ollut paljon kyselyjä ja Greensmith taustaporukoineen on yksi näistä. Mitään ei olla vielä kuitenkaan päätetty.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Latvala kertoo Rallit.fi -sivustolla, että Toyotan asiakasautosta on ollut paljon kyselyjä ja Greensmith taustaporukoineen on yksi näistä. Mitään ei olla vielä kuitenkaan päätetty.
No voi helvetti! Greensmith voisi jatkaa harrastustaan vaikka Fordilla, että saataisiin tuollainen kilpailukykyinen kalusto jonkun osaavan kuljettajan käsiin. Epäilemättä tuo Toyotan auto kyllä herättää kiinnostusta. Hintalappu saattaa olla kyllä luokkaa isompi kuin M-Sportin vuokra-autolla, mutta on kyllä potentiaalikin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No voi helvetti! Greensmith voisi jatkaa harrastustaan vaikka Fordilla, että saataisiin tuollainen kilpailukykyinen kalusto jonkun osaavan kuljettajan käsiin. Epäilemättä tuo Toyotan auto kyllä herättää kiinnostusta. Hintalappu saattaa olla kyllä luokkaa isompi kuin M-Sportin vuokra-autolla, mutta on kyllä potentiaalikin.
Harmillista sinänsä että niillä potentiaalisilla nopeilla kuljettajilla on harvemmin rahaa laittaa Rally1 auton vaatiman verran. Ja niillä joilla on, ei sitten ole kyytiä riittävästi... Dirtfish jo muuten vähän torppaili tuota Greensmithin huhua ja totesi että Toyota on epätodennäköinen vaihtoehto kuitenkin...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harmillista sinänsä että niillä potentiaalisilla nopeilla kuljettajilla on harvemmin rahaa laittaa Rally1 auton vaatiman verran. Ja niillä joilla on, ei sitten ole kyytiä riittävästi... Dirtfish jo muuten vähän torppaili tuota Greensmithin huhua ja totesi että Toyota on epätodennäköinen vaihtoehto kuitenkin...

Onko Toyotallakaan sitten haluja vuokrata kuitenkaan autoa semmoiselle kuskille jolla ei ole mahdollisuuksia myöhemmin olla tallissa tehdaskuski. Rahan takia yksinään ei varmaan vuokrausta ole harkittu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös