Mainos

Ralliketju

  • 1 839 298
  • 14 830

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Nyt vaan Loebille auto ruotsiin alle.
Ei nyt sentään liioitella. Loeb ajaa rallien ohella aavikkokisoja, ja juuri Ruotsi on niitä kisoja, joihin Loebistä ei erityisempää hyötyä ole. Paljon järkevämpää antaa auto jollekin maksavalle asiakkaalle, mikäli sellainen löytyisi. Kroatia on jo eri juttu.

Loebia (ja Ogieria) on paljon järkevämpi yrittää käyttää täsmäaseena kuin väkisin maanitella mukaan.

Rovanperä meni powerin myötä käytännössä MM-sarjan kärkeen, toivottavasti auraus ei Ruotsissa söisi liikaa aikaa. Kypsä ralli oli kyllä Kallelta tämäkin Monte.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei nyt sentään liioitella. Loeb ajaa rallien ohella aavikkokisoja, ja juuri Ruotsi on niitä kisoja, joihin Loebistä ei erityisempää hyötyä ole. Paljon järkevämpää antaa auto jollekin maksavalle asiakkaalle, mikäli sellainen löytyisi. Kroatia on jo eri juttu.

Loebia (ja Ogieria) on paljon järkevämpi yrittää käyttää täsmäaseena kuin väkisin maanitella mukaan.

Noh enemmän kommentti oli siihen suuntaan että olisi mukava nähdä Loeb koko kausi mukana sarjassa, mutta taitaa jo tuon toisen sarjan takia olla ettei toteudu. Eihän Ruotsissa olisi järkeä muuten kun tuon kannalta, jos ajaa yksittäisiä kisoja niin semmoisia jossa ei aura-autona joudu lähteen, noin muutenhan Loebillä on ihan kohtalainen vauhti Ruotsissa ollut.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nämä Kankkunen tarinat on ihan huikeita. Oon tänne jo joskus kirjoittanut kun Kankkuselle oli annettu tallimääräys hidastella tai jotain oli vaan ajatellut että paskat ja ajanut pohjat. Olipa hurja juttu, no se oli hienosti väritetty. Onkohan Kankkusesta tehty elämäkertaa? Varmasti ihan mahdoton tarkistaa tuo kun on puhelin kädessä.

Juha Kankkunen- Ralliteiden Kuningas ja Juha Kankkusen kyydissä tulivat Kankkusen aktiiviuran aikana Lasse Erolan kirjoittamina, myöhemmin on ilmestynyt Nita Korhosen tekemä elämänkerta.

Tuo mainittu hidastelujuttu on Argentiinasta 1999, Kankkunen ajoi Subarulla Richard Burnsin tallikaverina ja luonnollisestikin nuori ja lupaava britti oli Prodriven silmissä tallin tulevaisuus. Miesten lähtiessä kaksoisjohdossa viimeiselle EK:lle Kankkusen johtaessa niukasti, näyttivät Subarun henkilökuntaan kuuluvat EK:n varressa valheellista väliaikaeroa Burnsiin kyltillä Kankkuselle saadakseen tämän varmistelemaan ja päästämään näin Burnsin ohi. Kankkunen tosin arvasi tempun ja jätti varmistelematta, eikä David Richards kehdannut käskeä maalissa TV:n läsnäollessa Kankkusta ottamaan enää AT-pisteitä jotta Burns voittaisi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Outsider

Jäsen
Kumman paketin Pajari valitsi, kun vaihtoehtoina oli auto omaksi tai tuo täydellä palvelulla viisi kisaa?

Tätä ei ole käsittääkseni vielä päätetty tai ainakaan kerrottu julkisuuteen vaan ilmoitus pitäis tulla nyt Monten jälkeen. Monte ei siis kuulunut siihen palkintopakettiin.
 

Hexa

Jäsen
Tuo mainittu hidastelujuttu on Argentiinasta 1999, Kankkunen ajoi Subarulla Richard Burnsin tallikaverina ja luonnollisestikin nuori ja lupaava britti oli Prodriven silmissä tallin tulevaisuus. Miesten lähtiessä kaksoisjohdossa viimeiselle EK:lle Kankkusen johtaessa niukasti, näyttivät Subarun henkilökuntaan kuuluvat EK:n varressa valheellista väliaikaeroa Burnsiin kyltillä Kankkuselle saadakseen tämän varmistelemaan ja päästämään näin Burnsin ohi. Kankkunen tosin arvasi tempun ja jätti varmistelematta, eikä David Richards kehdannut käskeä maalissa TV:n läsnäollessa Kankkusta ottamaan enää AT-pisteitä jotta Burns voittaisi.
Joutuihan Kankkunen myös 1987 Monte Carlossa Lancian tallipäällikkö Cesare Fiorion tallimääräyksellä päästämään Massimo Biasionin edelle. Kankkunen pysähtyi mielenosoituksellisesti vain parin sadan metrin päässä maalista tv-kameroiden kohdalle ja jäi odottelemaan. Voittihan Kankkunen sitten myöhemmin samana vuonna maailmanmestaruuden, mutta Monte Carlon voitto jäi saavuttamatta uralla.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Loeb on kyllä sellainen nimi jota tuohon on jo jonkin aikaa pekuloitu mutta ei enää mikään sateen tekijä. Ikä alkaa painaa väkisin. Breen on selkeä ykköskuski ja jos Loebilla saavat lisää budjettia niin mikäs siinä. Ennemmin Loeb kun Greensmith... Mutta ei Leob enää yhtään kisaa tule voittamaan ensi kaudella mikäli paluun vielä tekee...
Jep!
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kova on Loeb. Pari viikkoa sitten Dakar-rallissa vähän erilaisella autolla ja "tienpinnalla", siitä saumattomasti Monten sekakeliin uuden sukupolven ralliauton ensikisassa ja voitto taskuun.

Olisin toivonut enemmän lumikeliä, mutta kyllä Monte Carlo ralli on telkkarista aina todella siistin näköinen. Talvisen kuulaat vuoristomaisemat, sekakeli ja asfalttisäädöt. Toimii meikäläiselle.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kankkusen juttuja kannattaa kuunnella Yle Areenasta Tomin nuoteista podcastista, tunti neljäkymmentä minuuttia tulee tarinaa. Eikä jää Timo Salonen paljon jälkeen jutuissaan. Loistava sarja, vielä kun Dr. Alen saataisiin ääneen omassa jaksossaan.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kankkusen juttuja kannattaa kuunnella Yle Areenasta Tomin nuoteista podcastista, tunti neljäkymmentä minuuttia tulee tarinaa. Eikä jää Timo Salonen paljon jälkeen jutuissaan. Loistava sarja, vielä kun Dr. Alen saataisiin ääneen omassa jaksossaan.
Podcast on ns. vitun hyvä, mutta Kankkusen jakso sieltä heikoimmasta päästä. Kankkunen on jotenkin äreä ja jutut olivat aika lennokkaita eli hirveänä totuutena niitä ei kannata ottaa... Salonen oli samaa sarjaa. Persoonallisia herroja tietysti.

Sanoisin että Hännisen, Pasi Hagströmin, Vatasen ja Mahosen jaksot ovat parhaimmat. Jouko Puhakka, Voitto Silander ja Basti Lindholm toisesta päästä. Bastilla varmaan kieli vaikutti, kun mieshän puhuu aika murteellista suomea äidinkielensä johdosta.

Krisse Sohlbergin Youtube-kanavalla on myös hyviä haastiksia.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Podcast on ns. vitun hyvä, mutta Kankkusen jakso sieltä heikoimmasta päästä. Kankkunen on jotenkin äreä ja jutut olivat aika lennokkaita eli hirveänä totuutena niitä ei kannata ottaa... Salonen oli samaa sarjaa. Persoonallisia herroja tietysti.
Tavallaanhan tuon varmaan ymmärtää, Kankkusen tarina on jo kirjallisessa muodossa käsitelty usempaan otteeseen ja oikeastaan mitään uuttahan Juha ei kertonut mitä kirjoissa ei olisi jo paljastettu. Salosen ja Kankkusen jutuissa silmiin(tai siis korviin)pistävää oli se valtava itseluottamus, molemmat olisivat luonnollisesti voittaneet kaiken mahdollisen jos tekniikka ja tallipäälliköt olisivat antaneet. Kankkunen oli selkeästi muuten kuunnellut Salosen jakson, koska oli selvästi ärtynyt Salosen muisteltua että Kankkunen ei olisi 1986 Suurajoissa halunnut totella Peugeotin tallimääräystä ja Kankkunen oli tuosta selvästi ärtynyt. Tosin Salosen haastattelussa huomasi puolestaan Salosen kuunnelleen Piirosen haastattelun, sillä Piironenhan vihjasi suht suoraan taas Salosen saaneen tuon vuoden voiton kiitoksena Peugeotilta edellsen vuoden tallimestaruudesta.

Myös vuoden 1995 Toyotan hylkäämiseen johtanut Turboskandaali näytti edelleen ottavan Kankkusta päähän, joutuihan hän katselemaan kauden 1996 suureksi osaksi sivusta ja 1997 päätyi Fordille korvaamaan pahasti flopanneen Armin Schwarzin kesken kauden, minkä vuoksi Juha joutui suht vastentahtoisesti toimimaan Sainzin kakkoskuskina ja ilmeisesti Carloksen ja Juhan välit eivät olleet niin kovin lämpimät. Miesten ollessa aiemmin yhdessä Toyotalla Sainz oli alkanut vaatia itselleen ehdotonta ykköskuskin asemaa, mikä auton epäluotettavuuden kanssa sai Kankkusen siirtymään takaisin Lancialle 1990.

Kankkusen jaksosta jätettiin myös lähes kokonaan käsittelemättä nuo Subaru-vuodet(vaikka kausi 1999 olikin Juhalle hyvä ja MM-sarjassa tuli sija 4), olisiko niin että Juhalle jäi hiukan hapan maku Prodriven luontaisesta halusta suosia brittikuskeja(mistä Mikko Hirvonen tavallaan joutui tallissa kärsimään "vietyään" Colin McRaelle pedattua paikkaa muutamaa vuotta myöhemmin). Mahdollisesti vuonna 2000 Kankkusen kohtelussa näkyi se että Juhan ottamat 2 voittoa veivät Richard Burnsilta maailmanmestaruuden(Burns oli molemmilla kerroilla toinen).
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Myös vuoden 1995 Toyotan hylkäämiseen johtanut Turboskandaali näytti edelleen ottavan Kankkusta päähän, joutuihan hän katselemaan kauden 1996 suureksi osaksi sivusta
Ymmärrän hyvin. Vaikka Tommi vakuuttavan kauden ajoikin, Juha olisi varmasti tarjonnut ainakin vahvan haasteen, sen verta tasaväkistä herrojen vauhti niissä kolmessa rallissa oli. Turbogaten jälkeenhän Kankkunen ei enää mestaruustaistoon noussutkaan; 1998 Escort WRC oli vanhentunut väliaikaisratkaisu ja Subarulla Juha tosiaan ajautui sivuraiteelle joutuen jopa sivuun 2000 San Remosta ja Korsikalta.

Olisin kyllä mielelläni kuullut juttua myös Hyundai-katastrofista. Ymmärtääkseni Kankkusen rallimaailmassa myyttinen kankku oli aistinut melkoiset määrät kehityskohtia, joita englantilaiset eivät ottaneet kuuleviin korviinsa. Joidenkin lähteiden mukaan Hyundain budjetti oli (jo) tuolloin sarjan suurin, tuloksissa tämä ei ainakaan näkynyt. Toki Juhalla oli 2000-luvun alussa "henkilökohtainen ongelmansa", joten ehkä ei vaan kiinnostanut puhua niistä ajoista?
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kattelin nyt tuon viimeisen pätkän cmoresta. Ihmettelen kuka tuo kommentoija oli, ku selostaja koko ajan joutui myötäilemään. Esim tossa ku Looppi jarrutti mahdollisimman myöhään, kässäri ja heti neljäpyörää veti, niin höpisee et nyt tuli paha virhe ainakin sekunti meni.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olisin kyllä mielelläni kuullut juttua myös Hyundai-katastrofista. Ymmärtääkseni Kankkusen rallimaailmassa myyttinen kankku oli aistinut melkoiset määrät kehityskohtia, joita englantilaiset eivät ottaneet kuuleviin korviinsa. Joidenkin lähteiden mukaan Hyundain budjetti oli (jo) tuolloin sarjan suurin, tuloksissa tämä ei ainakaan näkynyt.

2000-luvun alun Hyundain tulemisessa taisi olla käsittääkseni vähän samaa henkeä kuin Achim Warmboldin Mazda-tallissa 80-luvun lopussa, eli rahaa ohjailtiin tehokkaasti myös johtoportaan taskuihin. Tästä myös Kankkunen taisi myöhemmin mainita.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kattelin nyt tuon viimeisen pätkän cmoresta. Ihmettelen kuka tuo kommentoija oli, ku selostaja koko ajan joutui myötäilemään. Esim tossa ku Looppi jarrutti mahdollisimman myöhään, kässäri ja heti neljäpyörää veti, niin höpisee et nyt tuli paha virhe ainakin sekunti meni.

Jari Ketomaan ulosanti tosiaan ei aina aivan parasta tunnu olevan, YLE:ltä tuon olisi toki myös voinut katsoa .C moren tuotantotiimissä näyttisi vielä olevan Riku Tahko joten on siellä myös osaamistakin. Myös sanottava että koko rallilähetys meni viikonloppuna ihan hyvin siihen nähden että oli vasta ensimmäinen lähetys ja varmasti hakee vielä muotoaan. Ehkä Bossen oleminen lähetyksissä oli kaikista turhinta tuntuu että ei saa suustaan oikein mitään lähetystä edistävää. Sunisella oli ehkä pientä jännistystä ekana iltana mutta tuntui että paransi kokoajan kommentointia ja aika uusia näkökulmia kuskin näkökulmasta. Ehkä tuon Tahkon myötä tuohon saa vielä enemmän tulevaisuudessa tuommoista "ralliradio" meininkiä lähetyksiin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Jari Ketomaan ulosanti tosiaan ei aina aivan parasta tunnu olevan
Ylen lähetykset olivat vanhaa taattua laatutavaraa Haapamäen värittäessä sopivasti tarjontaa. C Morella hommat hoituu hyvin myös, mutta kyllä Ketomaan kommentointi ja jutut särähtää omaan korvaan. Ketomaan omille jutuilleen nauraminen saa aikaan lähinnä myötähäpeää. Mutta niillähän sitä mennään ketä on ja pääsia kuitenkin on, että kaikki pätkät näkyvät livenä.

Suninen oli ihan hyvä asiantuntijan roolissaan, mutta Grönholm jäi vähän etäiseksi. Tuntui, että häntä ei tainnut hirveästi edes koko touhu napata. Katselijoiden kannalta hyvä, mutta Sunisen itsensä kannalta tietysti huono asia, että Hyundai aloittaa Rally2 touhut käsittääkseni vasta toukokuussa Portugalista. Näin Suninen ilmeisesti joutaa sitten olemaan aluksi TV-hommissa?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ylen lähetykset olivat vanhaa taattua laatutavaraa Haapamäen värittäessä sopivasti tarjontaa. C Morella hommat hoituu hyvin myös, mutta kyllä Ketomaan kommentointi ja jutut särähtää omaan korvaan. Ketomaan omille jutuilleen nauraminen saa aikaan lähinnä myötähäpeää. Mutta niillähän sitä mennään ketä on ja pääsia kuitenkin on, että kaikki pätkät näkyvät livenä.

Saa tietenkin sitten nähdä että siirtyykö osa nyt YLE:llä olevista ensikaudella C mooren tiimiin, rinnakkain kun tehdään lähetyksiä niin C more joutunut ottamaan ne joita saa.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Ylen lähetykset olivat vanhaa taattua laatutavaraa Haapamäen värittäessä sopivasti tarjontaa. C Morella hommat hoituu hyvin myös, mutta kyllä Ketomaan kommentointi ja jutut särähtää omaan korvaan. Ketomaan omille jutuilleen nauraminen saa aikaan lähinnä myötähäpeää. Mutta niillähän sitä mennään ketä on ja pääsia kuitenkin on, että kaikki pätkät näkyvät livenä.

Suninen oli ihan hyvä asiantuntijan roolissaan, mutta Grönholm jäi vähän etäiseksi. Tuntui, että häntä ei tainnut hirveästi edes koko touhu napata. Katselijoiden kannalta hyvä, mutta Sunisen itsensä kannalta tietysti huono asia, että Hyundai aloittaa Rally2 touhut käsittääkseni vasta toukokuussa Portugalista. Näin Suninen ilmeisesti joutaa sitten olemaan aluksi TV-hommissa?
Itse tykkäsin kyllä Ketomaasta, sopivaa huumoria ja omille jutuilleen hihittelyä. Ei tämän aina niin vakavaa tarvitse olla.

Selostaja oli myös positiivinen yllätys, mitä nyt muutaman kerran jaksoi kyllä huutaa vähän liikaakin yksittäisistä pätkäajoista. Ja höpisivät splitit tyhmän aikaisin ääneen, kun kuvayhteys ei ollut ihan samassa vauhdissa. Ärsyttävää spoilaamista. Onneksi Aleksis Ärje ei ollut ollenkaan selostamassa (ilmeisesti kuuluu C-Moren tiimiin?), sitä ääntä ei jaksaisi koko viikonloppua kuunnella.

Teemu myös ehdottomasti jatkoon, viimeisin tieto ja asiantuntemus olemassa. Grönholm tosiaan vaikutti siltä, ettei ollut perehtynyt mihinkään mitenkään, oli vaan kertomassa itsestäänselvyyksiä, joita kuka tahansa olisi pystynyt kertomaan. Mestariveikkauksen top5 käsitellessä mm. totesti Neuvillesta ja Tänakista, että "ovat nopeita kuljettajia". Tuohonko tarvittiin ihan asiantuntija?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Saa tietenkin sitten nähdä että siirtyykö osa nyt YLE:llä olevista ensikaudella C mooren tiimiin, rinnakkain kun tehdään lähetyksiä niin C more joutunut ottamaan ne joita saa.

Eipä toisaalta Ylellä ole kuin Tuominen vakiona joka kaapata, Haapamäki ja Anttila puuhailevat tuota sivutoimena. SM Lähetyksissä olevat(kuten Timo Pulkkinen) ovat töissä AKK:lla, eivät Ylellä.

Dirtfishin mukaan Rally1-autoja tullaan näkemään myös kansallisissa sarjoissa. Tämä on merkittävä muutos FIA:n aiempaan Jarmo Mahosen linjaan, jonka mukaan uusimpia MM-sarjan pääluokan autoja ei saa käyttää kansallisissa sarjoissa(ne eivät siis voi kilpailla kansallisista mestaruuspisteistä, vaikka voivat ajaa omana luokkanaan noissa kisoissa) koska se vähentää pääluokan statusta jos autoja näkee liikaa muualla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Eipä toisaalta Ylellä ole kuin Tuominen vakiona joka kaapata, Haapamäki ja Anttila puuhailevat tuota sivutoimena. SM Lähetyksissä olevat(kuten Timo Pulkkinen) ovat töissä AKK:lla, eivät Ylellä.
Micke Suopuro voisi irrota myös. Suopuro on profiloitunut pääasiassa jääkiekkoon mutta on tehnyt rallipuolella hyvää työtä. Koska Mertaranta on jo 66-vuotias, C Morella olisi todennäköisesti tarjota töitä myös jääkiekon puolelta. Sama tosin koskee Tuomista ja enemmänhän hänellä on annettavaa kuin Suopurolla, koska Tuominen "jostain syystä" tietää rallista enemmän kuin 99,9 prosenttia katsojista tai kollegoista.

Toivottavasti podcast jatkuisi, vielä olisi paljon tarinoita kerrottavina. Paasonen, Tuohino, Jussi Välimäki, Mannisenmäki, Harjanne, Katajamäki, Pykälistö yms. Yleisemmin autourheilun puolelta vaihtoehtoja vasta löytyykin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Itse tykkäsin kyllä Ketomaasta, sopivaa huumoria ja omille jutuilleen hihittelyä. Ei tämän aina niin vakavaa tarvitse olla.
Joo ei missään nimessä pidä olla vakavaa ja tästä esim. Haapamäki Ylen puolelta on hyvä esimerkki. Nämä ovat makuasioita ja itselle Ketomaan tyylistä ja jutuista tulee lähinnä mieleen, että nyt yritetään ikään kuin väkisin olla hauskoja. Tekeminen ei ole jotenkin luontevaa ja siinä ei ainakaan minusta ole todellakaan mitään huumoria, jos omille jutuilleen hihittelee. Tarkoitus olisi kuitenkin saada kuulijat/ katsojat viihtymään ja hihittelemään. No mutta takana on vasta yksi ralli ja onhan Ketomaalla kuitenkin potentiaalia, joten katsotaan miten hommat sujuvat tässä kauden edetessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös