Mainos

Ralliketju

  • 1 846 445
  • 14 888

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Ja toinen Iltapulu väittää taasen, että kyseessä olisi Rautenbach, YLE myös tukee tätä.
 

Museoesine

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja muut keskisuomalaiset
Ja toinen Iltapulu väittää taasen, että kyseessä olisi Rautenbach, YLE myös tukee tätä.
Ralliradion haastattelussa maalin päällikkö(?) puhui autosta nro 87 eli Aholasta, mutta ilmeisesti tiedot ovat päivittyneet tämän jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ahola ajoi ulos jo Myhinpää I:llä joten eiköhän tuo keskeytys johtunut tuosta Rautenbachin ulosajosta.
 

Fanduli

Jäsen
Suosikkijoukkue
pohojoosen poijjaat
Ahola ajoi ulos jo Myhinpää I:llä joten eiköhän tuo keskeytys johtunut tuosta Rautenbachin ulosajosta.

Ainakin YLE:n tekstitv vahvistaa, että keskeytys johtuu Aholan Myhinpää I:llä tapahtuneesta ulosajosta. Kyseessä ei ole vakava loukkaantuminen, mutta jokatapauksessa ambulanssin päästävä paikalle ja sen vuoksi loput autokunnat ajavat Myhinpää II:sen siirtymänä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ainakin YLE:n tekstitv vahvistaa, että keskeytys johtuu Aholan Myhinpää I:llä tapahtuneesta ulosajosta. Kyseessä ei ole vakava loukkaantuminen, mutta jokatapauksessa ambulanssin päästävä paikalle ja sen vuoksi loput autokunnat ajavat Myhinpää II:sen siirtymänä.

Mutta sitten YLE kertoo toisaalla että Rautenbachin ulosajo on se mikä keskeytti EK:n.

Mutta oli miten oli niin hyvä että mitään vakavampaa ei ole kenellekään sattunut. Ja ihan näillä minuuteilla ratkeaa tämän vuoden Jyväskylän voitto, ensimmäiset autot ovat jo Ruuhimäessä liikenteessä ja kohta on Hirvosen ja Loebin vuoro.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rantanen on väliajoissa n. sekunnin perässä Ogieria, ei taida vauhti riittää pitämään ranskalaista takana.

EDIT: Ei vaan pystyi sittenkin! Jäi Ogierille 0,3 sekuntia ja kokonaistilanteessa pysyi siten 0,3 sekuntia edellä. Hyvä taistelu tärkeään paikkaan.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Matti Rantanen kruunasi loistavan rallinsa viimeisellä ek:lla kun piti Ogierin takana, ero "huimat" 0.3 sekuntia! : ) Onnittelut Matille, hienoa, että suomalaisella rallilla on tulevaisuutta. Tästä kaverista kuullaan vielä! "Ei se nyt niin hyvin mennyt" - Rantasen kommentit omasta suorituksestaan ralliradiossa saavuttuaan maaliin. Turhan tyly itselleen, toisaalta kertoo, että miehellä on menestymisennälkää ja ylöspäin halutaan.

Edit - JM Latvalalle myös isot onnittelut kolmossijasta, hieno tulos vaikeuksien jälkeen ja seuraaviin ralleihin voi lähteä huomattavasti paremmalla itseluottamuksella. Ensi vuonna JML on satavarmasti mukana voittotaistelussa!

Loistavaa Mikko Hirvonen! Hatut päästä tämän kaverin edessä, huikea suoritus. Isot onnittelut! Marcus Grönholmin lopetettua kävi mielessä, että löytyykö Suomesta lähivuosina uutta Jyskälän kuningasta, varsinkin niin kauan kuin Loeb jatkaa. Kolme pistettä eroa MM-pisteissä Loebiin ja kolme rallia jäljellä. Australia, Espanja ja Wales. Kaksi soralla, yksi asfaltilla. Hitto, kyllä on pakko pikku hiljaa alkaa uskomaan siihen, että Hirvonen pystyisi siihen mihin mm. Grönholm ei kertaakaan urallaan pystynyt. Voittamaan maailmanmestaruustaistelussa Loebin.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja Latvalakin tällä kertaa selviytyi maaliin viimeiseltä EK:lta. Sordo pysyi takana 16 sekunnin turvin ja mikäli kärkikuskeille ei satu mitään niin kolmossija.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja se on siinä! Onnittelut Mikko Hirvoselle ensimmäisestä Jyväskylän voitosta!

Suomalaisilta erinomainen kilpailu. Hirvoselle voitto ja Latvala kolmas, Matti Rantanen viides parhaana ei-tehdaskuljettajana, Jari Ketomaa vanhalla Subarulla pisteille ja jos ei ihan ihmeitä satu niin Hänninen tulee vielä voittamaan N-ryhmän.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Se on nyt sitten siinä; PALJON ONNEA MIKKO!
Jyskälän voittaminen vaatii paljon ja ne voittajat muistetaan.

Hienosti myös muilta ajettu, Latvalan pisteet ovat tervetulleita ja teki varmaan hyvää itsetunnollekkin. Rantasen sija on kova juttu, varsinkin kun ajaa muita vanhemmalla versiolla. Kyä ny kehtaa vetää sahtia päähän.
 

Fanduli

Jäsen
Suosikkijoukkue
pohojoosen poijjaat
Kimin eilisestä ulosajosta incar-kuvaa nyt tarjolla Maikkarin sivuilla:

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2009/08/925197

Kimin eka kommentti kartturille: "Ooksää ihan ok?". "Se vähän pyörähti, enkä mä edes tullut liian kovaa.." Lindström totesi olevansa ihan ok ja lohdutti Kimiä vähän naureskellen, ettei tämä tullut liian kovaa..

Niin se vaan miljonäärilläkin oli kartturin kunto ekana mielessä.

Ja ei se auto nyt useaa kertaa katon kautta tainnutkaan mennä ympäri.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Jaahas..Greenpeace näyttää ottavan palkintojenjakotilaisuuden haltuunsa.

Pyh, Kimi Räikkönen siellä heilui, lauantain (ralli)saunailta vähän pojilla venähtäny ja päättivät tehdä ikimuistoisen ralliviikonlopun päätöksen...

Lainaus Iltalehden uutisesta: Mielenosoittajat olivat peittäneet kasvonsa gorillanaamareilla
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Loistava suoritus Mikolta tämän vuoden rallissa. Onnittelut kotikisan voitosta! Todella vakuuttava esitys. Kärkinelikon osalta lopputulokset eivät suuria yllätyksiä tarjonneet. Latvalan osalta pitää kyllä sanoa, että kaveri puhuu kyllä avoimesti fiiliksistään ja voin uskoa, että paineet ennen kotikisaa olivat aivan älyttömät ja nähty suoritus ruokamyrkytyksineen ja muineen oli kyllä hatunnoston arvoinen teko. Sordolta niin ikään väkivahva esitys, ja jos nyt yllätyksiä tämän vuoden kisasta nostaisin, niin ne olisivat Sordon ja Ogierin vauhti. Sordon vauhti on kehittynyt huikeasti, ja nyt ei enää voi naureskellen kyllä kuitata espanjalaisen ajamista Suomessa. Ja tämä Ogier. Täysin puskista kyllä sellainen ajo, että oksat pois! Meillä kansallinen media hehkutti Rantasen ja osin myös Ketomaan suoritusta, mutta kyllä tämä fransmanni löi pöytään myös sellaisen ajon, että kannattaa kyllä pitää nimi mielessä ensi vuottakin silmällä pitäen. Suomen tiet ovat vaikeat ja niin vaan ukko päästeli väliin huikeitakin aikoja pystyen jatkuvasti kuitenkin tasaisen hyvään perusajoon.

Suomalaisten WRC-kuskien osalta Rantasen eka päivä oli hyvä, ja tietysti Ruuhimäen puristus tärkeä. Mutta toinen päivä ja sunnuntain kolme ekaa pätkää oli kyllä melko vaisua esitystä. En tiedä menikö Rantasen sitten omalla "limiitillä" koko ajan, mutta pientä attackia olisi lauantaina aikana kaivannut, kun Ogier alkoi takaa puhaltaa niskaan.

Ketomaan osalta vanhalla lintalla (Subbe) loistava ajo, joskin omat mokat sitten himmensivät suoritusta, kun aikaa hukkui jo ekalla osuudella niin paljon. Mutta perusvauhtiin päästyään oli Rantasta nopeampi ja latoi pöytään ihan mukavia ek-aikoja.

Mutta Ketomaa uskalsi ennen kisaa sanoa, että tavoite on kolmen joukkoon, ja itse ajattelin että viiden sakkiin pitäisi mahtua, jotta voisi kuvitella ajon onnistuneen. Nyt jäi näiden tavoitteiden ulkopuolelle, ja raadollisesti täytyy kyllä todeta, että Ketomaa jäi hyvistä väläytyksistä huolimatta tavoitteista. Hyvä, mutta ei erinomainen.

Joka tapauksessa ihan mielenkiintoinen kisahan tästä tuli siihen nähden miten laimea lähtöluttelo tänä vuonna kisassa oli. Toivotaan, että juhlakisaan ensi vuonna saadaan vähän lisää sähköä, ja kuka ties vanhojakin staroja viivalle.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Kävin itse Himoksen ek:t kattomassa, ensi vuonna varmasti uudestaan sen verran vaikuttava ja hieno kokemus se oli. Etenkin WRC-autojen ääni oli sitä luokkaa että korvissa soi vieläkin. Loebin rengasrikko oli sitten viimeinen silaus iltapäivälle ja juhlat pystyivät käytännössä jo alkamaan. Aamulla oli lähtö 5.30 ja illalla kotosalla joskus kello 17 joten koko päivä eilen meni.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hirvonen esitti kyllä vakuuttavia otteita läpi koko viikonlopun eikä jättänyt Loebille mitään mahdollisuuksia. Monesti on Hirvosta arvosteltu siitä että voittaa ainoastaan kun Loeb epäonnistuu mutta nyt Hirvonen voitti kyllä ihan ajamalla, edes ilman tuota rengasrikkoa Loeb ei olisi mahtanut mitään. Hirvosella on nyt itseluottamus huipussaan ja hän pystyy luottamaan autoonsa, kun taas Loebin otteisiin nuo pari ulosajoa on tuonut vähän epävarmuutta. Mielenkiintoista nähdä miten loppukausi sujuu, kolme pistettä ei ole iso ero kun kolme kisaa on vielä ajamatta - ja yksi niistä asfaltilla.

Latvalalla oli varmasti aivan hirveät paineet tähän kisaan lähdettäessä mutta niin vain poika pystyi ajamaan hyvän kisan. Perjantaina ajossa oli ihan selvästi epävarmuutta ja vauhti ei ollut kovin hyvää, mutta lauantaina Latvala sai itseluottamuksensa takaisin ja viimeistään Sordon ohituksen jälkeen vauhti alkoi olla jo sitä normaalia Latvalaa. Hyvä kisa vaikeista lähtökohdista.

Daniel Sordo yllätti ainakin minut. Perjantaina piti jopa Latvalan takanaan eikä hän muutenkaan enää missään vaiheessa jäänyt kovin paljoa muista kärkikuskeista. Sordo on ihan selvästi alkanut oppimaan Jyväskylän niksit ja parantaa koko ajan. Ei hän ole enää mikään vastaantulija Suomalaiskuskeille Jyväskylässäkään.

Myös Sebastien Ogier ajoi hyvän kisan lukuunottamatta perjantaina tullutta virhettä. Tämä kaveri on kyllä "tulevaisuuden Loeb" josta kuullaan vielä. Aika vähäisellä WRC-kokemuksella tykittää kovia suorituksia ja on sen lisäksi moneen muuhun nuoreen kuljettajaan verrattuna todella varma.

Matti Rantasen sijoitus oli juuri sitä mitä pitääkin, ja taistelu Ruuhimäessä oli hyvä osoitus että kykyjä on. Lauantaina hän ei oikein näyttänyt saavan itsestään parasta irti sen jälkeen kun Henning Solberg keskeytti ja eroa oli molempiin suuntiin reilusti. Onneksi Rantanen kuitenkin heräsi taistelemaan sitten kun Ogier pääsi ihan lähituntumaan.

Jari Ketomaa taas ajoi vanhalla Subarulla erinomaisen kilpailun. En usko että tuolla -06 -mallisella Subarulla olisi kovinkaan moni parempaan sijoitukseen pystynyt. Ajoi koko ajan aika lailla samanlaisia aikoja tallikaverinsa Mads Östbergin kanssa joka on paitsi huomattavasti kokeneempi WRC-kuljettaja, niin ajoi myöskin uudemman mallin Imprezaa. Ketomaakin teki muutaman virheen joita ilman hän olisi pystynyt ihan tosissaan laittamaan kampihin Ogierille ja Rantaselle, mutta niinhän se on että jos auton vauhti ei ole ihan huippuluokkaa niin kuski joutuu yrittämään ehkä vähän liikaakin ja silloin noita sattuu. Joka tapauksessa erittäin onnistunut WRC-debyytti.

Vaan se pitää sanoa kun katseli näiden "WRC-turistien" esityksiä Jyväskylässä että on todella harmi että näistä vähistä kilpailukykyisistä WRC-autoista varmaan puolet on ihan väärissä käsissä. Onhan siellä toki Al Qassimi ja Villagra ajaneet tällä kaudella useita kertoja jopa pisteille (mikä kertoo karua kieltään tämän kauden MM-sarjan tasosta) mutta Jyväskylässä molempien suoritukset oli lähinnä säälittäviä. Juho Hänninen pisti S2000-luokan Skodalla ajoittain parempia pätkäaikoja kuin tämä kaksikko ja jos tehtaan Fordilla alkaa olla yli kymmentä minuuttia kärkeen eroa niin ei kyllä kovin vahvasti mene. On todella sääli että moni oikeasti lahjakas kuljettaja taistelee rahoituksen kanssa eikä saa kunnon kalustoa alleen ja sitten nämä turistit ajelee huippuluokan WRC-kalustolla samoja aikoja N-ryhmäläisten kanssa...

Ja esim. joku Matthew Wilson on ajanut jo niin monta vuotta MM-sarjassa WRC-autolla että pikkuhiljaa pitäisi hänenkin pystyä saavuttamaan jotain muutakin kuin noita 7-8 -sijoja. Onhan se ihan kiva että isä tukee pojan harrastusta mutta... Aikamoisia sankareita on myös tämä Citroen-kaksikko Conrad Rautenbach ja Evgeny Novikov. Novikov on sentään edes todella nopea ajoittain mutta romua tulee kyllä tällä kaksikolla siihen tahtiin että jopa paljon parjattu Latvala kalpenee rinnalla.

Novikovin ajo Jyväskylässä oli kyllä ihan älytöntä, taisi ajaa peräti kolme kertaa ulos ja sitten vielä tuo älytön hyppy kaupan päälle. Joku oli jututtanut Novikovin kartturia ja tämä oli kertonut että Hänninen oli tullut ennen Leustua kyselemään jotain parin nuoteista ja oli kauhistunut kun oli kuullut että näillä on nuoteissa sen hypyn kohdalla "Nyppy täys". Kartturi oli sitten muuttanut nuottia hitaammaksi ja ensimmäisellä kierroksella Novikov oli sen uskonutkin, mutta sitten toisella kertaa oli mennyt alkuperäisen nuotin mukaan... Aika lähellä oli kyllä "backflip" siinä tilanteessa.

Mutta toivottavasti tulevaisuudessa tultaisiin näkemään MM-sarjassa enemmän talleja ja enemmän autoja jotta ihan oikeasti lahjakkaimmat ja parhaat kuljettajat pääsisivät ajamaan parhailla autoilla. Jos tämän uuden luokan myötä kustannuksia saadaan painettua alaspäin niin ehkä se vähentää myös tallien painetta pestata näitä maksavia kuljettajia rahoittamaan kallista toimintaansa ja tällöin 50% parhaista autoista ei olisi näiden turistien ohjastettavina.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Mutta toivottavasti tulevaisuudessa tultaisiin näkemään MM-sarjassa enemmän talleja ja enemmän autoja jotta ihan oikeasti lahjakkaimmat ja parhaat kuljettajat pääsisivät ajamaan parhailla autoilla. Jos tämän uuden luokan myötä kustannuksia saadaan painettua alaspäin niin ehkä se vähentää myös tallien painetta pestata näitä maksavia kuljettajia rahoittamaan kallista toimintaansa ja tällöin 50% parhaista autoista ei olisi näiden turistien ohjastettavina.

No tästähän nyt on semmoisia positiivisia merkkejä ilmassa että 2011 sarjassa tällä uudella kalustolla olisivat mukana ainakin Ford, Citröen ja Volkswagen sekä David Richardsin Prodrive-talli (automerkistä ei vielä tietoa). Fiatistakin on tainnut joskus olla puhetta.

Loeb ei varmaan enää tuolla uudella kalustolla ralliuraansa jatka, Hirvosellahan taitaa olla jo sopimuskin uudelle aikakaudelle, vaikka itse mietin että riittäsköhän Mikollekin WRC:n loppumisen myötä. Sordo, Ogier, Latvala lienevät myös vielä kehissä. Joku 5-6 tallia olisi jo ihan hyvä määrä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Loeb ei varmaan enää tuolla uudella kalustolla ralliuraansa jatka, Hirvosellahan taitaa olla jo sopimuskin uudelle aikakaudelle, vaikka itse mietin että riittäsköhän Mikollekin WRC:n loppumisen myötä.

Yhdessä vaiheessa Loeb oli vähän sen oloinen että saattaisi lopettaa piankin, mutta toisaalta ihan tuossa kisan alla sanoi että tulee olemaan Suomalaisten kiusana vielä pitkään. Riippuu varmaan myös noista Loebin F1-kuvioista hänen jatkonsa rallissa. Hirvosen uskon kyllä jatkavan vielä uudellakin aikakaudella, hän on kuitenkin vielä rallikuskiksi melko nuori ja nälkää näyttäisi olevan vielä.

Citroenhan muuten ilmoitti että heidän tuleva S2000-luokan autonsa tulee perustumaan Tähän uuteen Citroen DS:ään kun taas Ford tekee uuden ralliohjuksensa Fiestan pohjalle. VW tehnee ralliautonsa Polosta mutta mikähän lienee sitten Skodan kohtalo kun emomerkki päätti lähteä mukaan? Tuo Skodan tämänhetkinen S2000-luokan auto näyttäisi olevan varsin nopea joten on sääli jos emoyhtiö ei anna Skodan lähteä mukaan MM-sarjaan. Mutta voihan se olla niinkin että Skoda ei edes halua lähteä MM-sarjaan mukaan vaan jatkaa mieluummin näillä turbottomilla versioilla esim. IRC-sarjassa. Myös tässä Fiatin Grande Puntossa näyttäisi olevan potentiaalia joten toivoisi että Fiat lähtisi pitkän tauon jälkeen taas MM-sarjaan mukaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pitää muuten sellainenkin vielä erikseen huomoida tässä että Juho Hänninen lähti tähän päivään 27 sekuntia WRC-Fordilla ajavaa Federico Villagraa perässä, mutta nousi tänään ajamalla ohi Villagrasta! Tämä siis S2000-luokan autolla joiden pitäisi kaiken järjen mukaan olla reilusti hitaampia kuin WRC-autot! Hänninen ajoi muutenkin loistokisan ja oli omassa luokassaan suorastaan ylivoimainen. 21 pohja-aikaa 23 EK:lle, luokkavoitto melkein kolmen minuutin erolla kakkoseen ja yleiskilpailussakin peräti kymmenes sija. Toivottavasti Hänninen pääsisi ajamaan mahdollisimman pian MM-sarjaa koska ihan poikanen hänkään ei enää ole.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Huh.. Olipahan taas hieno reissu! Vähän oli aluksi huono paikka kuvaamista varten, kun varsinkin WRC autot tulivat niin järkyttävää vauhtia nypyn takaa. Mutta kyllä muista autoista tuli ihan Ok kuvia. "Oikeiden" ralliautojen jälkeen tulleet Vetomies-autot olivat kanssa ihan kivaa katseltavaa. Varsinkin, kun suurin osa lähti pois, niin pääsi hyvään mutkaan kuvailemaan.
Laitan kuvia joskus, kun kuvat on nyt veljen koneella.

Ja hyvä Mikko Hirvonen!
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Yhdessä vaiheessa Loeb oli vähän sen oloinen että saattaisi lopettaa piankin, mutta toisaalta ihan tuossa kisan alla sanoi että tulee olemaan Suomalaisten kiusana vielä pitkään. Riippuu varmaan myös noista Loebin F1-kuvioista hänen jatkonsa rallissa. Hirvosen uskon kyllä jatkavan vielä uudellakin aikakaudella, hän on kuitenkin vielä rallikuskiksi melko nuori ja nälkää näyttäisi olevan vielä.

Citroenhan muuten ilmoitti että heidän tuleva S2000-luokan autonsa tulee perustumaan Tähän uuteen Citroen DS:ään kun taas Ford tekee uuden ralliohjuksensa Fiestan pohjalle. VW tehnee ralliautonsa Polosta mutta mikähän lienee sitten Skodan kohtalo kun emomerkki päätti lähteä mukaan? Tuo Skodan tämänhetkinen S2000-luokan auto näyttäisi olevan varsin nopea joten on sääli jos emoyhtiö ei anna Skodan lähteä mukaan MM-sarjaan. Mutta voihan se olla niinkin että Skoda ei edes halua lähteä MM-sarjaan mukaan vaan jatkaa mieluummin näillä turbottomilla versioilla esim. IRC-sarjassa. Myös tässä Fiatin Grande Puntossa näyttäisi olevan potentiaalia joten toivoisi että Fiat lähtisi pitkän tauon jälkeen taas MM-sarjaan mukaan.

Loebhan pyörti noita uhkauksiaan lopettaa jos mennään liian "munattomaan" kalustoon. Täyspäiväiseksi F1-kuskiksi Loeb alkaa olemaan vähän vanhahko, varsinkin kun ajaa vielä ensi kaudenkin WRC:tä.

Skodan ja VW:n yhtäaikainen osallistuminen tuskin olisi ongelma, olivathan Seat ja Skodakin hetken aikaa yhdessä WRC-areenalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös