Ralliketju

  • 1 832 770
  • 14 796

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No illaksi/yöksi tuleva reipas vesisade hyödyttää jos pääsee reitille ensimmäisenä. Kuivalla tilanne olisi tietenkin toinen. Vai oliko se niin että märällä se 2-4 paikka olisi paras? Alan miehet sanokaas te.

Minulla on sellainen käsitys että ykkös-lähtöpaikka on paras vain silloin jos reitillä on helvetisti pölyä, kuten esim. Sardiniassa. Veikkaisin että paikat 3-4 on parhaat kelistä riippumatta. Sateella tosin tuostakaan ykköspaikasta ei ole lähellekään niin suuri haitta kuin kuivalla soralla.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei voi kuin jatkaa saman asian toistamista, uskomatonta kyytiä Räikköseltä!

250 kilometrin sorarallitreenillä on N-ryhmän neljäntenä ja ajoi EK:t 5-9 käytännössä samaa vauhtia (8:lla ja 9:llä jo nopeammin) Anton Alenin kanssa. Joillain pätkillä oli ihan näiden hitaimpien WRC-miesten kannassa. Aamulla kahdella ensimmäisellä EK:lla ajorytmi oli vähän aikaa sekaisin mutta sen jälkeen vauhti on ollut erittäin kovaa.

Tulkaa nyt joku ja antakaa asialle joku latistava selitys. Vai onko Kimi tosiaan rallissa näin kova lahjakkuus?
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Tulipa tuossa palattua Paviljongista ja pakko sanoa, että kyllä siellä suosituin rallikuski taitaa olla formulakuski. Ja eihän tuo kovin hitaalta menolta näytä, varsinkaan kun Räkä ei ole soralla tahkonnut aiemmin. Taitaa olla rattimies.

Räikkösen "varikkopilttuun" edessä oli aikamoinen kuhina paljon ennen miehen saapumista ja miehen saapumisen jälkeen kuhina senkun vain kiihtyi.

Hirvonen taitaa johtaa rallia...
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
Kyllä Kimi vaan on rattimies! Uskomaton työtä tähän asti, toivottavasti nyt vaan tekniikka kestää ja pysyy tiellä.

Tässä kun nyt innostuu, niin onkos kukaan pystynyt voittamaan MM-titteliä niin formuloissa, kuin rallissakin? Siinä voisi olla Kimille tavoitetta, jos ralli vaan kiinnostaa sitten kun ura formuloiden puolella loppuu.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Olen ollut ymmärtävinäni että lähtöjärjestys jäädytetään ennen illan päättävää super-ek:ta. Eli Hirvonen lähtee ekana ja Loeb tokana tämän hetken tilanteen mukaan. Ei Loeb lähtenyt tänäänkään ekana vaikka voitti eilen Killerin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen ollut ymmärtävinäni että lähtöjärjestys jäädytetään ennen illan päättävää super-ek:ta. Eli Hirvonen lähtee ekana ja Loeb tokana tämän hetken tilanteen mukaan. Ei Loeb lähtenyt tänäänkään ekana vaikka voitti eilen Killerin.

Näinhän se asia juuri on. Tuli silloin männä vuosina liikaa tavaksi että kärkikuskit hidasteli yleisö-EK:lla, mikä ei taas ole kovin hyvää viihdettä, joten tuo sääntö muutettiin tuollaiseksi. Hirvonen lähtee siis huomenna ykkösenä reitille vaikka ajaisi yleisö-EK:n peruuttamalla läpi. Ja koska tilanne on Loebin kanssa niin tiukka että jokainen sekunti on elintärkeä, niin ei kummankaan kannata lähteä kovin paljoa löysäilemään Killerille vaan täysillä pitää painaa sielläkin.

Tässä kun nyt innostuu, niin onkos kukaan pystynyt voittamaan MM-titteliä niin formuloissa, kuin rallissakin? Siinä voisi olla Kimille tavoitetta, jos ralli vaan kiinnostaa sitten kun ura formuloiden puolella loppuu.

Eipä ole kukaan onnistunut "tuplamestaruutta" hankkimaan. Ei ole tainnut oikein kovin montaa yleensäkään olla joka olisi siirtynyt rallista F1:een tai päinvastoin ihan tosimielellä. Kun Kimin aikoja tänään katsoo niin voisi kuvitella että tässä saattaisi olla ensimmäinen vahva kandidaatti tuohon tuplaan.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Tässä kun nyt innostuu, niin onkos kukaan pystynyt voittamaan MM-titteliä niin formuloissa, kuin rallissakin? Siinä voisi olla Kimille tavoitetta, jos ralli vaan kiinnostaa sitten kun ura formuloiden puolella loppuu.

Loistavastihan Kimi ajaa, mutta suoraan sanoen en usko, että hän koskaan nousee rallin terävimmälle huipulle. Kokemuksen myötä sekunteja voi tippua paljonkin, mutta ne viimeiset kymmenykset jäävät saavuttamatta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Loistavastihan Kimi ajaa, mutta suoraan sanoen en usko, että hän koskaan nousee rallin terävimmälle huipulle. Kokemuksen myötä sekunteja voi tippua paljonkin, mutta ne viimeiset kymmenykset jäävät saavuttamatta.

Tuokin on kyllä totta, että Räikkösen tasoinen rattimies saattaa tosiaan tavoittaa tietyn tason hyvinkin nopeasti ja pienellä lisäkokemuksella pääsee jo hyvin lähelle kärjen tasoa, mutta niiden viimeisten kymmenysten nipistäminen on sitten jo isomman työn takana.

Mutta ensimmäistä kertaa on nyt tosiaan sellainen tilanne mahdollinen että Ykkösten maailmanmestari saattaisi olla ihan oikeasti yleensäkin loikkaamassa rallin puolelle, ja Kimi on kyllä osoittanut aikamoista lahjakkuutta myös rallissa, joten on mielenkiintoinen nähdä mitä hän saa aikaan. Yleensä nämä ratamiesten rallikokeilut on olleet suoraan sanottuna aika heikkoja esityksiä (ja toisin päin), joten siinä suhteessa Kimi vaikuttaisi ensimmäiseltä sellaiselta kuljettajalta jonka ihan vakavissaan voisi kuvitella tuota tuplaa pystyä ainakin tavoittelemaan. Voi olla että ei tosiaan ikinä toteudu mutta eihän sitä koskaan tiedä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Päivän viimeisellä EK:lla Loeb pystyi vielä 0,7 sekuntia nipistämään Hirvoseen nähden, joten eroa huomiselle lähdettäessä 3,3 sekuntia. Latvalalla on kiikarissa Sordo n. 10 sekunnin päässä.

Räikkönen sitten vähän otti tuntumaa kaiteisiin tuolla Killerin EK:lla mutta ei onneksi mitään isompia vaurioita autoon, eikä aikaakaan mennyt kuin joku pari sekuntia.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Käsittääkseni vain yksi kuljettaja on onnistunut nappaamaan MM-pisteitä molemmista lajeista: kotimaansa Argentiinan ralliin aikanaan osallistunut Carlos Reutemann. Hän ylsi kisassa peräti kolmanneksi.
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Loistavastihan Kimi ajaa, mutta suoraan sanoen en usko, että hän koskaan nousee rallin terävimmälle huipulle. Kokemuksen myötä sekunteja voi tippua paljonkin, mutta ne viimeiset kymmenykset jäävät saavuttamatta.

Näin autourheilua vähän seuraavana tyhmä kysymys: Mistä sen näkee, että Räkä ei niitä kymmenyksiä tule ikinä saavuttamaan? Ajotekniikka?
 

Samsonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HFBoards oikeinkirjoitus
Näin autourheilua vähän seuraavana tyhmä kysymys: Mistä sen näkee, että Räkä ei niitä kymmenyksiä tule ikinä saavuttamaan? Ajotekniikka?

Timo "Löysä" Salonen joskus sanoi et viimeset kymmenykset voitetaan kun on munaa ajaa limitillä.

En tiedä syitä miksi Kimi Räikkösellä ei rohkeutta ja taitoa olis näitä "viimesiä kymmenyksiä" nipistää. Ajo varsinki ekat pätkät vähän 'pehmeesti' varmistellen, mutta kun ei ole tottunut vielä nuottien lukuun nii eiköhä tulevaisuudessa ala tuleen vähän rohkeempaa ajolinjaa. Aivan varmasti on Kimissä ainesta ihan huipulle rallissaki, kuitenkin talenttia löytyy. Onhan Loeb ajanu sitte vastaavasti formulaa aika kovaa..

Tästä tuplasta, eli rallin mm ja formulan mm voittamiseta tuli mieleen, et oiskoha Henkka Toivosella ollu aikoinaa tsäännssejä? Henkkahan kävi -86 Estorilissa (?) ajamassa kylläki ihan Lancian ralliautoo, mut muistaakseni ois parhaalla kierrosajallaan sijottunu sen vuoden aika-ajoissa kuudenneksi (?). Lahjakas oli seki kaveri...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Henkkahan kävi -86 Estorilissa (?) ajamassa kylläki ihan Lancian ralliautoo, mut muistaakseni ois parhaalla kierrosajallaan sijottunu sen vuoden aika-ajoissa kuudenneksi (?). Lahjakas oli seki kaveri...

MInun mielestäni tuo on ihan legendaa, olikohan niin että Henkka oli ajanut jonkun lyhemmän lenkin sillä radalla ja tuo tarina on sitten lähtenyt elämään omaa elämäänsä. Mutta ehdottomasti Henkka oli sellainen kaveri joka olisi voinut menestyä yhtä lailla myös radalla, hänhän muistaakseni ajoikin jotain ratakisoja jollain C-ryhmän autolla. Sääli vaan että hänelle ei annettu aikaa menestyä kunnolla edes rallissa vaikka varmasti oli siinäkin lajissa yksi kaikkien aikojen lahjakkaimmista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On vähän jäänyt Räikkösen varjoon se että Matti Rantanen ja Jari Ketomaa ovat ajamassa pirun hyvää kilpailua todella vähäisellä WRC-kokemuksella. Rantanen on viidentenä vain vähän yli puoli minuuttia Latvalan perässä, ja kyykytti tänään kaikki Fordin muut satelliittitiimien autot sekä tehtaan autolla ajaneen Al Qassimin. Jari Ketomaalla kai oli jotain ongelmiakin jossain vaiheessa mutta sijoitus silti 8. ainoastaan pari sekuntia samanlaisella autolla ajavaa Mads Östbergiä jäljessä. Östbergillä on kuitenkin jo aika paljon WRC-kokemusta ja kokemusta nimenomaan tuosta Subarun autosta, kun taas Ketomaalle kisa on ensimmäinen WRC-autolla. Eroa kärkeenkään ei Ketomaalla ole kuin sen enempää kuin vähän reilut puolitoista minuuttia.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Maikkarin rallitarjonta menee taas vähän Hokinait-aikojen nuotilla.

Tuosta MAXista mm. tulee maksettua joka kuukausi se parikymppiä vaikka tarjonta on talven jälkeen ollut suoraan sanottuna olematonta. Nyt luulisi sieltä tulevan Jyskälää lähes tauotta, mutta eihän se niin mene. Paras tarjonta löytyykin jostain netti-tv:stä, josta tietenkin pitäisi sitten maksaa vielä 9 euroa erikseen. Pikkusummia tietenkin, mutta periaatteesta en edes ajatellut maksaa.

Sitten nettisivuilla pitäisi ladata aina joku video jos haluaa nähdä jotain ajajien tai muiden henkilöiden haastatteluja. Tekstimuodossa ei tunnu paljon löytyvän, ja esim. tuo Kaj Lindströmin haastattelu pätki sen verran pahasti että jäi näkemättä. Täytyy jatkaa rallin seuraamista teksti-tv:stä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maikkarin rallitarjonta menee taas vähän Hokinait-aikojen nuotilla.

Tuosta MAXista mm. tulee maksettua joka kuukausi se parikymppiä vaikka tarjonta on talven jälkeen ollut suoraan sanottuna olematonta. Nyt luulisi sieltä tulevan Jyskälää lähes tauotta, mutta eihän se niin mene. Paras tarjonta löytyykin jostain netti-tv:stä, josta tietenkin pitäisi sitten maksaa vielä 9 euroa erikseen. Pikkusummia tietenkin, mutta periaatteesta en edes ajatellut maksaa.

Sitten nettisivuilla pitäisi ladata aina joku video jos haluaa nähdä jotain ajajien tai muiden henkilöiden haastatteluja. Tekstimuodossa ei tunnu paljon löytyvän, ja esim. tuo Kaj Lindströmin haastattelu pätki sen verran pahasti että jäi näkemättä. Täytyy jatkaa rallin seuraamista teksti-tv:stä.

Empä ole maxin lähetyksiä nyt katsonut mutta muistaakseni viimevuonna kun noita lähetyksiä aina tuli niin ei edes kuvamateriaalia tullut pätkiltä vaan näytettiin aina jotain vanhaa ja kerrottiin tuloksia.. Hienosti ne kyllä yrittää rahastaa tuolla nettijutullakin viellä kyllä erikseen ja mitä nyt kuulut niin laatu ja pätkiminen on myös sitäluokkaa että hyvä jos ilmaiseksi noita haluaisi joku katsoa..
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Noniin. Taas mennään eikä meinata. Mielenkiintoinen ja pitkä päivä taas edessä.

Ekk 11. Leustu 1. Hirvonen täräyttää heti pohjat 10.04.8. Loeb jää 2,2 sekuntia.
Latvalalla ilmeisesti jokin vatsapöpö tullut, kun joutunut oksentamaan aamulla.
Ja tappiota kärkeen tuli 13.6 sekuntia. Huono juttu Jari-Matin kannalta. Ei taida kovinkaan ruusuista päivää olla luvassa.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hirvonen on avannut päivän hyvin ja nyt kolmen ajetun EK:n jälkeen ero Loebiin on venähtänyt yli 10 sekuntiin. Nyt on Mikolla juuri oikea meno päällä, heti vaan aamusta pyritään repimään eroa Loebiin niin paljon kuin mahdollista, kun tiet ovat vielä märkiä ja tuo ykkös-lähtöpaikka siksi ei anna niin paljon tasoitusta.

Latvalalla ruokamyrkytys ja ilmeisesti todella heikossa kunnossa on mies, mutta silti on ajanut varsin hyvin ja pystynyt jopa kaventamaan eroa Sordoon ihan hitusen. Toivottavasti jaksaa päivän loppuun saakka eikä väsy iske niin pahasti että sattuu taas jokin lipsahdus.

Solbergin veljeksiltä Jyväskylä meni tänä vuonna sitten ihan perseelleen, nyt myös Henning joutui keskeyttämään. Tämä tietysti auttaa Matti Rantasta jolla onkin nyt jo lähes minuutin ero seuraavana tulevaan Mads Östbergiin. Viides sija näyttäisi olevan aika vahvasti plakkarissa mikäli ongelmia ei tule.

Räikkösen vauhti ei ole nyt ollut ihan eilisen iltapäivän tasoa, jos nyt ei mitenkään erityisen huonoakaan. Ihan kuten arvelinkin niin kun mennään taas takaisin ihan uusille teille niin Räikkösen kokemattomuus nuotittamisessa ,ja tietenkin se että hän ei ole koskaan ennen Jyväskylässä ajanut, alkaa näkyä. Nyt hän on tasaisesti jäänyt ryhmänsä kärkikuljettajista, mutta saas nähdä pystyykö taas kiristämään vauhtiaan kun näitä samoja pätkiä aletaan iltapäivällä ajaa toistamiseen. Sijoitus Kimillä on tosin noussut yhdellä kun Tuohinolla on ollut jotain ongelmia ja on jäänyt minuuttikaupalla EK:lla 12.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Latvalalla ruokamyrkytys ja ilmeisesti todella heikossa kunnossa on mies, mutta silti on ajanut varsin hyvin ja pystynyt jopa kaventamaan eroa Sordoon ihan hitusen. Toivottavasti jaksaa päivän loppuun saakka eikä väsy iske niin pahasti että sattuu taas jokin lipsahdus.

Omien sanojensa mukaan oli jo paljon parempi olo Surkeen maalissa. Nyt kun pääsee vielä syömään ja tankkaamaan nestettä, niin eiköhän J-M ole taas iskussa näillä seuraavilla pätkillä. Veikkaan, että tekee pohjatkin jollekin pätkälle. Sordon kiinnisaaminen on vain ajan kysymys, mutta valitettavasti ei päässyt missään vaiheessa hiillostamaan Loebiä.
6 ek:ta vielä tänään ja kilometreissä reilut 109.
Siinä voisi Mikko ottaa vielä toiset 10 sekuntia eroa lisää, niin huomisesta ei tulisi ollenkaan niin hankala.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siinä voisi Mikko ottaa vielä toiset 10 sekuntia eroa lisää, niin huomisesta ei tulisi ollenkaan niin hankala.

Samat pätkät kun nyt ajetaan toistamiseen niin toivottavasti Hirvonen pystyisi edelleen sen muutaman sekunnin repimään lisää eroa, helpottaisi huomattavasti jatkoa kun saisi eron lähemmäs 20 sekuntia kuin 10 sekuntia.

Siellähän on näiden toiseen kertaan ajettavien pätkien lisäksi tulossa vielä ainakin yksi ihan uusi EK (Kavala), ja Loebista on sanottu monesti että yksi hänen erittäin harvoja heikkouksiaan on nuotittaminen ja uusien pätkien oppiminen, niin siinä olisi ehkä Hirvosella paikka iskeä vielä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Näin autourheilua vähän seuraavana tyhmä kysymys: Mistä sen näkee, että Räkä ei niitä kymmenyksiä tule ikinä saavuttamaan?

Ei kai sitä mistään näe, mutta rallikuskien kypsyminen nopeaksi kestää hyvin kauan. Jossain vaiheessa taas ikä alkaa hidastaa tahtia. Kimi on jo sen verran vanha, etten tiedä, riittääkö hänellä aika kehitykseen. Myöskään oppiminen ei enää 3-kymppisenä ole yhtä nopeaa kuin nuorempana, vaikka olisi miten suuri lahjakkuus.

Lisäksi on syytä muistaa, että rallissakin karsinta on äärimmäisen kovaa. Vaikka kärjen taso tällä hetkellä on suppea, niin ei sinne lahjattomat pääse.

Minulla on toki aina ollut sellainen olo, että Kimin luonteelle ralli olisi sopinut ykkösiä paremmin jo alun alkaen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kai vaan Hirvoselle ole sattunut jotain kun EK14:sta ei ole tullut vielä aikaa hänelle vaikka Loeb on jo tullut maaliin? Vai sekoileeko tuo tulospalvelu vaan taas kerran?

EDIT: Huh, ei ole sattunut mitään, vaan tuli yli 1,5 sekuntia lisää eroa Loebiin.
 

tiikeri

Jäsen
Menipähän taas harvinaisen tylsäksi tämäkin ralli. Hirvonen repii eroa Loebiin hitaasti mutta varmasti ja Latvala köröttelee turvallisen varmasti kärkikolmikon takana ja yrittää vältellä riskejä. Ymmärrettävä ratkaisu tallilta pyytää Latvalaa tuomaan auto kerrankin maaliin asti, mutta katsojan kannalta asia on vähemmän hauska. Ehkä J-M noudattaa tuota varmistelua vähän liiankin kanssa. Jos joku Sordo ajaa kotirallissa kovempaa, niin saa kyllä vetää säkin päähänsä.

Eipä myöskään yllätä se, että maailman nopeimman kansan suurin mielenkiinto Neste Rallissa kohdistuu kultapoju Kimi-Matiaksen tekemisiin. No toivotaan silti, että kaikkien suomalaisten kalusto ja pää kestävät maaliin saakka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös