Mainos

Ralliketju

  • 1 865 950
  • 15 014

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Uutta pistelaskusysteemiä pukkaa, jo ensi kaudelle?
Tässä linkki iltalehti.fi sivustolle...

Mitähän paskaa sieltä nyt kehitellään, paljon enemmän päin vtua ei voi mennä vs nykysysteemi? Tai kyllä voi. Jaetaan varmaan joka päivälle pisteet, mutta jos keskeytätkin lauantaina et saakkaan sunnuntaina maalissa niitä perjantainkaan pisteitä? Saat vaan sunnuntailta pisteet. Jos keskeytät jo perjantaina ja sunnuntaina, niin et saa myöskään lauantailta pisteitä.

Mitä jos jaettaisiin pisteet vaan ihan niin kuin ennenkin. Eli top 10 ja unohdetaan kaikki pelleilly. Voittajan on saatana saatava eniten pisteitä!!! Ei sijalle 2 tai 3 !!!!
Powerilta se 5 parasta pisteitä myös.

Edit. Rallin on oltava kilvanajoa eikä mitään pelleilyä. Surullista että koko kauden ajanut Neuville johtaa sarjaa 2 voitolla ja muutaman keikkakisan ajanut Kalle on voittanut 4 kisaa!!

Joo Kalle on hyötynyt monessa kisassa lähtöpaikasta ja Neuville on ajanut "fiksusti", mutta hyötynyt valtavasti? nykypistesysteemistä, koska ei ole tarvinnut ajaa täysillä?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

taspmas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Örebro
Joo Kalle on hyötynyt monessa kisassa lähtöpaikasta ja Neuville on ajanut "fiksusti", mutta hyötynyt valtavasti? nykypistesysteemistä, koska ei ole tarvinnut ajaa täysillä?
Jos en väärin jostain lukenut niin viime vuoden pistelaskun mukaan Neuville johtaisi muistaakseni 28 pisteellä Tänakia. Eli käytännössä lopputulema lienee sama Japanin jälkeen, vaikka laskettaisiin "vanhoilla" pisteillä. Toki Ott on ollut nopeampi kuski tällä kaudella, mutta kärsinyt epäonnesta ja ajellut ulos Neuvillea enemmän. Tässä on käymässä nyt niin, että kauden tasaisin kuski voittaa, vähän samalla tavalla kun Kekekin voitti oman formulamestaruutensa.

Ja joo, tuo pistesysteemi kaipaa kyllä muutosta. Jos tosta sunnuntailta halutaan pisteitä antaa niin annettaisiin sitten 5 nopeimmalle. 5-4-3-2-1. Ja powerilta kolmelle nopeimmalle vielä pisteet 3-2-1. Tai sitten vaan sunnuntain pätkiltä nopeimmalle kuskille piste per voitettu ek ja muuten vanhalla systeemillä. Joka tapauksessa täytyy tuo systeemi saada niin, että isoimmat pisteet jaetaan lopputulosten perusteella ja voittajan on saatava eniten pisteitä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jos en väärin jostain lukenut niin viime vuoden pistelaskun mukaan Neuville johtaisi muistaakseni 28 pisteellä Tänakia. Eli käytännössä lopputulema lienee sama Japanin jälkeen, vaikka laskettaisiin "vanhoilla" pisteillä.
Minun laskujeni mukaan ero olisi 30 pistettä Neuvillen hyväksi. (Neuville 204 - Tänak 174). Mutta siinä mielessä tilanne vanhalla systeemillä voisi olla ihan eri, että kauden mittaan se tilanne Neuvillen ja Ogierin välillä oli todella paljon tasaisempi ja Ogier oli paremmalla iskuetäisyydellä kuin mitä hän missään vaiheessa oli tällä uudella pistesysteemillä. Se olisi voinut muuttaa peliä, kun Neuville ei olisi välttämättä pystynyt samalla tavalla varmistelemaan kuin nyt, ja Neuvillen historian tuntien hän ei ole painetilanteissa ollut aina ihan parhaimmillaan. Nyt Ogier on ollut se, joka on joutunut ehkä vähän yliyrittämäänkin koska hänen on ollut pakko ajaa voitoista, ja se on näkynyt ulosajoina tässä loppukaudesta. Jos pistetilanne olisi ollut Jyväskylän jälkeen tasaisempi, niin ehkä tämä loppukausi olisi mennyt ihan eri tavalla.

Sinällään toki turhaa spekulointia koska pistejärjestelmä on se mikä se on, ja Neuville on sen tehokkaasti hyödyntänyt. Tuo Keke Rosberg on oikeastaan ihan hyvä vertaus sikäli, että tällä kaudella rallin maailmanmestaruutta ei voita kauden nopein kuljettaja, vaan tasaisin. Rallipuolelta vertauksena voisi olla vaikkapa Richard Burns, joka voitti 2001 mestaruuden voitettuaan yhden kisan. Tuolla kaudella jopa neljänneksi sarjassa sijoittuneella Grönholmilla oli enemmän voittoja kuin Burnsilla, ja myös kakkoseksi sijoittunut McRae ja kolmoseksi sijoittunut Mäkinen ajoivat Grönholmin lailla kolme voittoa mieheen.

Mutta kyllä tuo pistejärjestelmä minun mielestäni oli kaikin puolin susi ja ansaitsee kyllä täysremontin. Kuten tässä on moneen kertaan kauden aikana todettu, niin ei se voi olla oikein että kilpailun voittaja ei saa välttämättä eniten pisteitä, ja että kilpailun voitolla ei ole oikeastaan muuta merkitystä kuin se, että saa nimensä tilastoihin. Ja kun tällä pistejärjestelmällä haluttiin estää tuo sunnuntain himmailu, niin se sitten johti siihen, että osa kuljettajista himmaili lauantain mikäli perjantaina tuli ongelmia. Pyrittiin vaan pitämään auto iskussa sunnuntaita varten.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Maikkarin juttua pisteisiin liittyen.

Myös Ilta-Sanomissa pohdittu tätä samaa uutista ja tuon jutun lopussa on mainittu se minunkin mielestäni todennäköisesti toimin malli. Eli siis se Jonne Halttusen aiemmin ehdottama malli, jossa pisteet ja kisan voitto jaettaisiin jo lauantain päätteeksi ja sunnuntai ajettaisiin ihan erillisenä sprinttipäivänä, jolloin kenenkään ei tarvitsisi miettiä enää pe-la ehdollisia sijoituksia vaan kaikki voisi laittaa kunnolla hanaa. Sitten vielä tuo pisteytys sillä tavalla, että pe-la voittaja saisi kaikissa skenaarioissa aina eniten pisteitä.

 

Sambody

Jäsen
Minä en sano nykyistä pistesysteemiä täydeksi sudeksi. Sen tarkoitus oli lisätä kilvanajoa sunnuntai päiville ja ei kai kukaan voi väittää etteikö se siinä olisi onnistunut. Muita valuvikoja ehdollisten pisteiden ja rallinvoiton merkityksettömyyden suhteen järjestelmässä on paljon, mutta menemällä muilta osin perseelleen onnistui kyllä luomaan sunnuntaista merkityksellisen ajopäivän mitä se ei kyllä hyvällä tahdollakaan yleensä ollut aiemmin.

Toivotaan tosiaan, että uudessa pistejärjestelmässä sunnuntain panoksellisuus ja rallin voiton merkitsevyys olisi paremmassa tasapainossa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sen tarkoitus oli lisätä kilvanajoa sunnuntai päiville ja ei kai kukaan voi väittää etteikö se siinä olisi onnistunut.
Minusta se ei ole onnistunut ihan täydellisesti siinäkään, koska pe-la epäonnistuneet ajavat sunnuntaina ihan täysi yritys päällä kun taas pe-la kärkikuljettajat ei välttämättä halua lähteä riskeeraamaan noita ehdollisia pisteitä. Ja se on tuonut sitten tullessaan sen, että kuljettajat alkaa lauantaina himmailemaan jos perjantaina on mennyt jokin pieleen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse miettinyt voisiko päiväkohtaiset pisteet toimia vaikka 3-2-1, sen lisäksi voisi olla jokeripätkä tai pätkiä esim. torstain yleisöerikoiskoe josta nopeimmalle piste. Power normaalisti sunnuntaina. Tällöin hyvät pisteet jos aikoo saada pitää koko ralli ajaa kovaa. Voittajalle kaikissa tapauksissa eniten pisteitä kävi miten kävi muulloin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuo Keski-Euroopan rallissa järjestetty kisa kolmen naiskuljettajan välillä ei mennyt ihan putkeen. Kisassahan oli panoksena Junior WRC paikka ensi kaudelle, mutta sitä ei pystytty jakamaan kun kaikki kolme kärsivät ongelmista. Claire Schönborn keskeytti jo perjantaina, Lyssia Baudet lauantaina ja Suvi Jyrkiäinen peräti kaksi kertaa sekä lauantaina että sunnuntaina. Schönborn ja Baudet pääsivät tuloksiin, mutta toinen yli puoli tuntia luokkavoittajan perässä ja toinen liki tunnin perässä. Jyrkiäisen ensimmäinen kisa Rally3-autolla ei ollut mikään erityisen vahva esitys. Oli käytännössä lähes koko ajan kolmikon hitain ja tuo ensimmäinen keskeytyskin johtui ulosajosta.

Beyond Rally jury päättikin laittaa tuon palkinnon uudelleen jakoon ja kolmikko pääsee ajamaan tuosta JWRC-paikasta tulevan talven Ruotsin rallissa.

 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo Keski-Euroopan rallissa järjestetty kisa kolmen naiskuljettajan välillä ei mennyt ihan putkeen. Kisassahan oli panoksena Junior WRC paikka ensi kaudelle, mutta sitä ei pystytty jakamaan kun kaikki kolme kärsivät ongelmista. Claire Schönborn keskeytti jo perjantaina, Lyssia Baudet lauantaina ja Suvi Jyrkiäinen peräti kaksi kertaa sekä lauantaina että sunnuntaina. Schönborn ja Baudet pääsivät tuloksiin, mutta toinen yli puoli tuntia luokkavoittajan perässä ja toinen liki tunnin perässä. Jyrkiäisen ensimmäinen kisa Rally3-autolla ei ollut mikään erityisen vahva esitys. Oli käytännössä lähes koko ajan kolmikon hitain ja tuo ensimmäinen keskeytyskin johtui ulosajosta.

Beyond Rally jury päättikin laittaa tuon palkinnon uudelleen jakoon ja kolmikko pääsee ajamaan tuosta JWRC-paikasta tulevan talven Ruotsin rallissa.

Schönborn ja Baudet ajaa Ruotsissa, mutta Jyrkiäinen ei. Eihän tuo Suvilta putkeen mennyt. Kokemus noista olosuhteista näkyi eikä vauhti ollut kovinkaan hyvää, vaikkakin joillain pätkillä pääsi jo suht lähelle noita muita ehdokkaita...
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Schönborn ja Baudet ajaa Ruotsissa, mutta Jyrkiäinen ei. Eihän tuo Suvilta putkeen mennyt. Kokemus noista olosuhteista näkyi eikä vauhti ollut kovinkaan hyvää, vaikkakin joillain pätkillä pääsi jo suht lähelle noita muita ehdokkaita...
Juu, kaksikko Schönborn ja Baudet ratkaisevan kisan Ruotsissa, Jyrkiäistä ei kutsuttu uusintaan. Kisa ei mennyt Suvilta vauhdillisesti/ ajollisesti lähimainkaan kummoisesti ja vaikka ajollinen suoritus ja vauhti olikin tärkeässä osassa, niin se oli vain yksi osa-alue, mitä tarkailtiin. Suvi onnistui käsittääkseni muuten hyvin, muun muassa fysiikassa ja esiintymisessä kansainvälisen lehdistön edessä. Olisihan sora tai lumi ollut Suville varsin otollinen alusta kilpailla ja siksi harmittaakin, ettei Suvi päässyt näyttämään vauhtiaan Ruotsin lumilla.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet

Sambody

Jäsen
Tällä kaudella on ainakin pari todella perseestä ollutta hetkeä. Kaikki suomalaiset rallifanit tietenkin muistaa sen helvetin kivenmurikan keskellä Kallen ajolinjaa Jyväskylässä, mutta ei varmaan objektiivisesti tarkasteltuna kauaksi jää myöskään More Than Machine sarjassa valokeilaan tällä kertaa päässyt Martins Sesksin Fordin porsiminen podium paikalta viimeisellä ek:lla kotirallissaan Latviassa:




Olipa outoa nähdä Fourmaux noin happamana, kun Sesks tuli ja vei valokeilaa. Toki kertoo kilpailijanluonteestakin. Sai kyllä taas toivomaan, että Sesksille löytyisi ajopaikka ensi kaudeksi. Hyvin karismaattinen ja eittämättä lahjakas kuljettaja. Toki jos kerran Pajari jo huhupuheiden perusteella on saanut ajopaikan ensi kaudeksi, niin kyllähän Solberg olisi suorituskyvyltään Seskin edellä jonossa.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Tällä kaudella on ainakin pari todella perseestä ollutta hetkeä. Kaikki suomalaiset rallifanit tietenkin muistaa sen helvetin kivenmurikan keskellä Kallen ajolinjaa Jyväskylässä, mutta ei varmaan objektiivisesti tarkasteltuna kauaksi jää myöskään More Than Machine sarjassa valokeilaan tällä kertaa päässyt Martins Sesksin Fordin porsiminen podium paikalta viimeisellä ek:lla kotirallissaan Latviassa:




Olipa outoa nähdä Fourmaux noin happamana, kun Sesks tuli ja vei valokeilaa. Toki kertoo kilpailijanluonteestakin. Sai kyllä taas toivomaan, että Sesksille löytyisi ajopaikka ensi kaudeksi. Hyvin karismaattinen ja eittämättä lahjakas kuljettaja. Toki jos kerran Pajari jo huhupuheiden perusteella on saanut ajopaikan ensi kaudeksi, niin kyllähän Solberg olisi suorituskyvyltään Seskin edellä jonossa.


Ehdottomasti. Sesks on tietyn tyylisellä tiellä ja kisassa älyttömän kova. Sitten osassa muita aivan hukassa. Potentiaalia siis on, mutta raakile vielä.

Oliver vaikuttaa superlupaavalta, tosin pään kesto vielä ?? Toivottavasti nousisi vielä korkeammalle. Eipä siellä liikaa supernopeita nuoria ole.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pidän pienenä ihmeenä jos Solberg pääsee johonkin muuhun Rally1 autoon kun Fordille. Ja sinnekin mahdollisuus mielestäni aika pieni.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Dirtfishin tietojen mukaan ensi kaudella pisteitä laskettaisiin tähän malliin:

EIkös tämä ole jopa aika hyvä?

Toki edelleen rallin kakkoseksi tullut voi kerätä jopa kolme pistettä enemmän kuin voittaja, mutta aika teoreettinen tilanne kuitenkin ja toisaalta jos voiton arvoa nostaisi, niin sitten ylivoimaisuudesta palkittaisiin jo ehkä liikaakin kun rallin voittaja voi jo nyt kerätä (jälleen teoriassa) 17 pistettä enemmän kuin sunnuntaina powerstagella renkaansa puhkova kakkonen.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onhan tuo nyt parannus edelliseen, mutta edelleen tuossa on se ongelma että kärkipäässä ajavan ei välttämättä kannata lähteä isosti riskeeraamaan sunnuntaina kun taas vaikkapa perjantaina ongelmiin joutunut voi vetää sunnuntain jalka suorana ja tienata 10 pistettä. En välttämättä tykkää tuosta, että tavallaan epäonnistumisesta palkitaan. Toki myös tuo lähtöpaikka rallissa aina rankaisee menestyjiä. Itse tykkäisin siitä mallista, että mikäli lisäpisteitä jaetaan niin se osio olisi tavallaan ihan omana "sprinttikilpailunaan", jolloin kaikki voisi lähteä sinne autot huollettuna, uusilla renkailla ja ilman että tarvitsee miettiä kokonaiskilpailun pisteitä. Se olisi silloin tasapuolinen kaikille ja nähtäisiin kunnon kilvanajoa lisäpisteistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pidän pienenä ihmeenä jos Solberg pääsee johonkin muuhun Rally1 autoon kun Fordille. Ja sinnekin mahdollisuus mielestäni aika pieni.

Ongelma taitaa vähän olla että rahalla kyllä paikan saa mutta siitä ei taida Solbergin taustajoukot oikein haluta maksaa ja lisäksi se päätukija on Solbergilla ollut energiajuomayhtiö monster ja taas M-Sportin kuvioissa Red Bull taitaa olla vahvasti mukana. Jäisikö sitten kaudeksi rally2 ja toivoa että kun ajaa voitosta voittoon niin jonkun jo pakko alkaa ottamaan. Toki tuossakin on sitten se riski että Toyotan auto on ottanut askelia eteenpäin että kuinka hyvin sitten ehtii vauhtiin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jos Fourmaux siirtyy Hyundaille, kuten huhutaan, niin siellä ei ole silloin enää paikkaa. Toyotan kuviot tuntui olevan selvät ja siellä lähinnä väännetään siitä, mitkä kisat kukakin ajaa. M-Sport olisi siis Solbergin ainoa sauma Rally1-autoon. M-Sportilla lienee mahdollisuus ajattaa toisessa autossa ihan palkattuakin kuljettajaa, kunhan rahaa tulee toisen kuljettajan kautta, joten välttämättä Solbergin ei tarvitsisi ajamisesta maksaa. Mutta miten tuo Solbergin pitkäaikainen henkilökohtainen Monster-yhteistyö sopisi yhteen Red Bullin tukeman M-Sportin kanssa voi ollakin vähän hankalampi yhtälö.

Jos taas Fourmaux jää M-Sportille, niin sitten on mielenkiintoista nähdä, että uskaltaisiko Hyundai ottaa uuden yrityksen Solbergin kanssa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Pe-la aikana keskeyttäneet pitää saada sunnuntaina vielä ajamaan, koska autoista/tiimeistä on muutenkin pulaa. Paha sitä on muuten tehdä, kuin palkitsemalla asia antamalla pelkästä sunnuntaista pisteitä.

Toki voisi niinkin tehdä, että sunnuntaina on vain Power-EK. Siitä voittajalle vaikkapa 7pistettä. Jos sen ajaisi kahteen kertaan, jotta saisi päivälle hieman pituutta lisää, niin eka kerta on nuotin tarkistusta puolikovalla nopeudella, kuten on aiemmin nähty. Ei ne jätkät aja kaasu pohjassa, ellei ole panosta. Tämä siis sillä oletuksella, että vain Powerista saisi sunnuntaina pisteitä.

35 pistettä kaiken osuessa nappiin on kyllä paljon pisteitä ja sillä ottaa loppukaudesta isonkin piste-eron kiinni, kunhan vaan ajo on ns. syönnillään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös