Mainos

Ralliketju

  • 1 863 968
  • 15 005

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toyotan katastrofisunnuntait saavat jatkoa. Ogierille tullut yllättävän paljon virheitä tällä kaudella.

On Ogier toki ollut vähän hankalassa asemassa tässä mestaruustaistelussa kun on jättänyt osan kaudesta väliin ja hyppäsi mestaruustaisteluun oikeastaan vähän ylimääräisenä mukaan, kun Evans petti. Hänellä ei ole ollut varaa taktikointiin joten se on ehkä jihtanut tähän yliyrittämiseen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toyotan katastrofisunnuntait saavat jatkoa. Ogierille tullut yllättävän paljon virheitä tällä kaudella.

On Ogier toki ollut vähän hankalassa asemassa tässä mestaruustaistelussa kun on jättänyt osan kaudesta väliin ja hyppäsi mestaruustaisteluun oikeastaan vähän ylimääräisenä mukaan, kun Evans petti. Hänellä ei ole ollut varaa taktikointiin joten se on ehkä jihtanut tähän yliyrittämiseen.

Tässä tilanteessa kyllä joku voisi antaa Ogierille "hiustenkuivaajakäsittelyä", tuntui unohtavan täysin sen että niitä valmistajien pisteitäkin olisi pitänyt tuoda. Nyt Toyota menettää nuo perjantai-lauantai pisteet ja Hyundai kerääkin Toyotaa isomman pistepotin. Mahdollisesti vielä poweriltakin tekevät saman.

Saa nähdä miten Katsuta kestää paineet, nyt pitäisi a) Tulla maaliin b) Voittaa supersunnuntai c) Tuoda power-pisteitä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaahas, Ogierin pää hajoaa taas ja kuskimestaruus menee nyt varmasti Hyundaille. Myös tallimestaruudessa Korealaismerkki on tuon mällin jälkeen vahvoilla.

Ratkeaakos mestaruus jo ny Neuvillelle vai onko Tänäkillä vielä seitin ohuet saumat?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tämäkin viikonloppu näytti taas myös tuon pistesysteemin järjettömyyden kun "Neuville" voitti pisteet vaikka oli rallissa kolmas. Toki systeemi näyttänyt paljon myös hyvää sunnuntain osalta mutta vähän säädetään voittajalle lisää pisteitä tulevaisuudessa ja sunnuntain osuutta pienemmäksi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ratkeaakos mestaruus jo ny Neuvillelle vai onko Tänäkillä vielä seitin ohuet saumat?

Tänakin pitää käytännössä voittaa Japanissa pe-la, ja sitten vielä tuo "supersunnuntai" ja Neuvillen on saatava 0 pistettä, eli keskeytettävä niin pahasti ettei voi saada mistään osiosta pisteitä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä tilanteessa kyllä joku voisi antaa Ogierille "hiustenkuivaajakäsittelyä", tuntui unohtavan täysin sen että niitä valmistajien pisteitäkin olisi pitänyt tuoda.
Ogier ei ole oikein ikinä ollut niitä kavereita, jotka ajavat tiimipisteitä. Hänellä oli vielä ohut sauma henkikökohtaiseen mestaruuteen ja pisti varmaan "all-in" sen eteen. Tiimi oli nyt kärsijänä, vaikka Katsuta saikin nyt pelastettua ettei mestaruus vielä mennyt Hyundaille.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tänakin pitää käytännössä voittaa Japanissa pe-la, ja sitten vielä tuo "supersunnuntai" ja Neuvillen on saatava 0 pistettä, eli keskeytettävä niin pahasti ettei voi saada mistään osiosta pisteitä.
Alkaa olla käytännössä Neuvillellekin tekemätön paikka sössiä tuota. Vaikka Tänak voittaisi pe-la, su ja powerin, niin Neuvillelle riittää että on pe-la viides tai sitten sunnuntaina kolmen sakissa sekä supersunnuntaissa että power stagella.

Nykysäännöillä tuo vaatisi jo sitä, että vetäisi pe-la niin pahasti ulos ettei pystyisi sunnuntaina ajamaan ollenkaan. Neuville osannut ajaa tämän kauden fiksusti, joten tuskin onnistuu enää edes Japanin vaikeissa olosuhteissa noin pahasti töhöilemään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Riittää kun Neuvillen koneesta tulee kiertokanki lohkosta läpi perjantaina niin homma paketissa. Eli ei välttämättä Neuvillen tarvitse edes itse tehdä virhettä vaan homma voi levitä tekniikkaankin...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Rovanperä ei tule mukaan Japaniin kertoi Ratti-Matti haastattelussa.

Ymmärrettävää jos Kalle ei halua ajaa, mutta itse antaisin viime rallien esitysten perusteella Ogierin jäädä kotiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ogier ei ole oikein ikinä ollut niitä kavereita, jotka ajavat tiimipisteitä. Hänellä oli vielä ohut sauma henkikökohtaiseen mestaruuteen ja pisti varmaan "all-in" sen eteen. Tiimi oli nyt kärsijänä, vaikka Katsuta saikin nyt pelastettua ettei mestaruus vielä mennyt Hyundaille.

Toisaalta kuinka paljon tässä myös nyt tiimillä ollut vaikutusta kun sunnuntaina noita virheitä tullut, herätty siihen että Hyundai kerännyt pisteitä sunnuntailta ja sitten koitettu ajaa vähän liiankin kovaa. Yksi myös ollut että jos sieltä vaikka Ogier on täyttä pottia lauantailta ottamassa niin myös Katsutan ja Evansin pitäisi painaa sitten täysiä sunnuntain, mutta nyt eivät oikein ole saanut mitään aikaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Riittää kun Neuvillen koneesta tulee kiertokanki lohkosta läpi perjantaina niin homma paketissa. Eli ei välttämättä Neuvillen tarvitse edes itse tehdä virhettä vaan homma voi levitä tekniikkaankin...
Nämäkin vehkeet alkaa vaan olla F1-autojen tapaan niin luotettavia, kiitos sääntöjen, että aika vähän on nähty mitään totaalisia konerikkoja tai niin isoja vikoja, ettei autoa saataisi seuraavalle päivälle kuntoon. Mahdollista se toki on.

Toyotalla kyllä tiukka paikka kotikisassa, kun Rovanperä ei ainakaan minulle suureksi yllätykseksi lähdekään ajamaan Japaniin, ja Hyundai on nyt 15 pistettä edellä tallipisteissä. Henkilökohtaiset tittelit on Toyotalla jo menetetty. Ogier ei ole tällä hetkellä lähelläkään parasta tasoaan ja virheitä tulee suurmestarille yllättävän tiuhaan tahtiin, ja mikä on yleensä motivaation taso kun henkilökohtaisen tittelin mahdollisuudet ovat menneet? Evans on ollut koko kauden aivan kuutamolla ja vaikka Katsutan comeback CER:ssä oli ihan hyvä, niin ei hänenkään suoritusvarmuutensa varaan voi kovin paljon laskea.

Toki Hyundaillakin omat haasteensa, kun Tänak lähtee varmasti yrittämään henkilökohtaista titteliä all-in-mentaliteetilla, mikä Tänakin kohdalla saattaa monesti johtaa rajuihinkin ulosajoihin. Neuville taas todennäköisesti ei ota yhtään ylimääräistä riskiä vaan pyrkii varmistelemaan ne henkilökohtaiseen titteliin tarvittavat muutamat pisteet. Ja onko kolmantena kuljettajana sitten Mikkelsen? Hänen esityksensä ei kyllä kovin paljon CER:ssä vakuuttanut, kuten ei ole vakuuttanut koko kaudella.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ja onko kolmantena kuljettajana sitten Mikkelsen? Hänen esityksensä ei kyllä kovin paljon CER:ssä vakuuttanut, kuten ei ole vakuuttanut koko kaudella.

On. Tosin kun pohdin miksei tuonne laiteta perusvarmaa Sordoa, muistin että Sordolle tuo Japani on ollut vähän huono: 2023 Sordo parkkeerasi auton samassa mutkassa pihalle Fourmauxn kanssa EK2:lla ja 2022 paloi auto myös EK2:lla
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nämäkin vehkeet alkaa vaan olla F1-autojen tapaan niin luotettavia, kiitos sääntöjen, että aika vähän on nähty mitään totaalisia konerikkoja tai niin isoja vikoja, ettei autoa saataisi seuraavalle päivälle kuntoon. Mahdollista se toki on.
Toki näin, mutta teknisessä lajissa kaikki on mahdollista. Kaudessa voi käyttää kaksi moottoria, ja jos keskeyttää ennen poweria niin sitten mahdollisuus ottaa yksi varamoottori lisää, eli ihan max 3 moottoria. Növillellä ei keskeytyksiä ole joten kahdella moottorilla mentävä, ja molemmat nyt jo varsin käytettyjä. Siksi se vaurion riski on nyt suurimmillaan, vaikkakin pieni silti.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kaikenlaista sitä voi sattua penkalla ihan katsojanakin.

Tuo pitäisi kyllä kaikkien rallin katsojien tiedostaa, että sinne penkalle voi aina lentää jotain, vaikka olisi järjestäjän merkitsemällä turvallisella katselualueella. Ne autot vetää siellä sorateilla kuitenkin liki 200 km/h joten nuo kivet linkoutuu kyllä aikamoisella voimalla kun sopivasti rengas niihin sattuu. Kaikissa autokilpailuissa pitäisi aina muistaa se nyrkkisääntö, että kun auto(t) ajaa ohi, niin katse pitää olla tielle päin ja täytyy olla valmistautunut. Jos satut olemaan kävelemässä vaikka makkarakioskille, niin kun auton ääni kuuluu niin liike pysähtyy ja rintamasuunta kääntyy kohti tulevaa autoa.

Ei se autoa kohti kääntyminenkään välttämättä aina auta jos sieltä joku kivi sinkoaa kovaa vauhtia, koska siihen ei välttämättä ehdi reagoida, mutta ainakin se mahdollisuus on aina parempi kuin silloin, jos olet selin.

Tämä oma vastuu pitäisi aina muistaa katsomossa, koska rallikisoja ei yksinkertaisesti pysty järjestämään sillä tavalla että järjestetään katsojille 100 % turvalliset katselualueet. Tai pystytään sellaisetkin järjestämään, mutta siitä seuraisi sellainen valitusmyrsky katsojilta, että käytännössä sen rallin lipunmyynti loppuisi siihen. Tai lopputulos olisi se, että katsojat tulisivat nauhojen yli entistäkin vaarallisempiin katselupaikkoihin ja järjestysmiehet eivät pystyisi enää hallitsemaan tilannetta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Latvalan mukaan Rovanperä ja Evans ovat varmat ensi kaudelle, ja molemmat ajavat täyden sarjan. Ogierin kanssa neuvottelut käynnissä ja kyse vain kisojen määrästä. Pajarin ja Katsutan tilanne ratkeaan Japanin kisan jälkeen.

Minä luulen, että neljällä autolla mennään. Rovanperä, Evans ja Katsuta täydet kaudet ja Pajari ajaa ne kisat, mitkä Ogierilta jää.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kuulostaa siltä, että ehkä Lapin saattaisi olla parasta jättää ajohommat ja keskittyä muihin asioihin elämässä. Fiksu kaveri, jonka elämän prioriteetit ovat muualla kuin rallimenestyksessä, ja tuo Breenin kohtalo tuntuu menneen vähän liikaa pään sisälle. Lappi on tehnyt ihan hyvän uran MM-ralleissa, ja siinä ei ole mitään hävettävää jos laittaa perheen ykköseksi elämässä, joten en tiedä jääkö tuosta enää varsinaisesti mitään hampaankoloon vaikka ajohommat loppuisi tähän kauteen.

 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Minä luulen, että neljällä autolla mennään. Rovanperä, Evans ja Katsuta täydet kaudet ja Pajari ajaa ne kisat, mitkä Ogierilta jää.
Itse toivoisin suoraan sanottuna ihan jo mielenkiinnon ja vaihtelunkin kannalta vähän tuuletusta Toyotalle, esim. Evansin tilalle olisi tullut Fourmaux ja Evans mennyt sitten Fordille. Luulen, että Evansille itselleenkin tiimin ja ympäristön vaihto voisi tehdä ihan hyvää.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse toivoisin suoraan sanottuna ihan jo mielenkiinnon ja vaihtelunkin kannalta vähän tuuletusta Toyotalle, esim. Evansin tilalle olisi tullut Fourmaux ja Evans mennyt sitten Fordille. Luulen, että Evansille itselleenkin tiimin ja ympäristön vaihto voisi tehdä ihan hyvää.
Toyotan palkkashekki taitaa olla aika paljon lihavampi kuin M-sportin. Ensikaudella Kalle on taas ykköskuski, niin Evans pääsee ajamaan pienemmillä paineilla kakkoskuskina ja lisäksi Yaris on selkeästi parempi auto kuin Puma. Tuossa on aika monta syytä, minkä takia kannattaa jäädä Toyotalle.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Noista kivistä tuli mieleeni vuosi 2021, ja EK2 Ässämäki. Oltiin välitien jälkeen noin 1km pudottavassa vasurissa. Katsuta haki linjaa siihen mutkaan niin paljon oikealta, että hantin puolen takapyörä tipahti ojaan. Olin just siinä kohdalla.

Olin kyllä tilanteessa "hereillä" ja sanoinkin kavereille, että varokaa nyt tulee kiviä. Ehdin saada käden kasvojen eteen, mutta yksi kivi tuli suoraan keskelle rintakehää. Pelästytti kyllä, mutta ei onneksi sattunut sen enempää.

Oltiin sen verran ennen mutkaa katsomassa, että ei pitänyt tulla kiviä, mutta poikkeava ajolinja pääsi meidän yllättämään.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Toyotan palkkashekki taitaa olla aika paljon lihavampi kuin M-sportin. Ensikaudella Kalle on taas ykköskuski, niin Evans pääsee ajamaan pienemmillä paineilla kakkoskuskina ja lisäksi Yaris on selkeästi parempi auto kuin Puma. Tuossa on aika monta syytä, minkä takia kannattaa jäädä Toyotalle.
Sitä en epäilekään, etteikö Evans halunnut jatkaa juurikin Toyotalla, mutta toivoin, että Toyotan ja Fourmauxin neuvottelut olisivat johtaneet sopimukseen, Evans olisi näin ollen tehnyt tilaa ja siirtynyt, mitä ilmeisemmin Fordille. Fourmaux on neuvotellut kaikkien tiimien kanssa ja siellä on ollut nuoriakin kuljettajia sekoittamassa neuvotteluja, niin luulenpa, että siellä on ollut vedätyksiä suuntaan ja toiseen ja Evansinkin palkkapussi saattaa olla ensi kaudella pikkaisen köykäisempi, mutta toki varmasti silläkin pärjää.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Evansin paikka voittaa mestaruus oli 2022 tai näin ainakin luultiin. Sitä ennen kaksi kautta niukasti hopealle Ogieria vastaan ja 2020 jopa pistejohdossa viimeiseen kisaan. No Kalle tuli ja vei tuon tittelin. Tälle kaudelle Kalle siirtyi Sebin kanssa osa-aika kuskiksi. Evansille suorastaan tarjottiin mestaruutta. Toyotan selkeä ykköskuki mestaruuskamppailuun. Mutta homma ei lähtenyt rokkamaan, ei sitten missään kohtaa. Ensi kaudeksi Kalle tulee taas takaisin, eikä Evans tätä kykene haastamaan. Tulevaisuudesta ei tiedä, mutta jos Kalle jatkaa niin Evans ei voita. Ja Toyotalla on jo marinoitumassa uusi lempilapsi Pajarin muodossa, jos Kalle lajin jättää. Tässä mielessä M-Sport voisi olla uusi alku. Evans olisi tiiminsä selvä ykkönen, mutta talli on kuitenkin jo lähtökohtaisesti altavastaaja, mikä voisi Evansille sopia. Mielestäni Evansin itsensä kannalta M-Sport olisi parempi vaihtoehto kuin Toyota.
 

DomBBa-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Evansin paikka voittaa mestaruus oli 2022 tai näin ainakin luultiin. Sitä ennen kaksi kautta niukasti hopealle Ogieria vastaan ja 2020 jopa pistejohdossa viimeiseen kisaan. No Kalle tuli ja vei tuon tittelin. Tälle kaudelle Kalle siirtyi Sebin kanssa osa-aika kuskiksi. Evansille suorastaan tarjottiin mestaruutta. Toyotan selkeä ykköskuki mestaruuskamppailuun. Mutta homma ei lähtenyt rokkamaan, ei sitten missään kohtaa. Ensi kaudeksi Kalle tulee taas takaisin, eikä Evans tätä kykene haastamaan. Tulevaisuudesta ei tiedä, mutta jos Kalle jatkaa niin Evans ei voita. Ja Toyotalla on jo marinoitumassa uusi lempilapsi Pajarin muodossa, jos Kalle lajin jättää. Tässä mielessä M-Sport voisi olla uusi alku. Evans olisi tiiminsä selvä ykkönen, mutta talli on kuitenkin jo lähtökohtaisesti altavastaaja, mikä voisi Evansille sopia. Mielestäni Evansin itsensä kannalta M-Sport olisi parempi vaihtoehto kuin Toyota.
Evans M-Sportilla olisi kyllä hyvä juttu. Se on nähty jo, ettei Evansista ole maailmanmestariksi ainakaan Toyotalla. Sinällään turha hakata päätä seinään hänen kanssaan enempää, vaan päästää menemään ja ottaa joku toinen kuski tilalle. Evans M-Sportilla varmasti olisi kaikille voitto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös