Ralliketju

  • 1 834 419
  • 14 798
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se itsessään ei ole huolestuttavaa että Hyundai lähtee (mikäli lähtee). Sitten olen huolestunut mikäli ei löydetä uusia talleja tilalle. Talleja on lähtenyt ennenkin (VW, Citroen) ja uusia tullut (Huyndai, Toyota), joten se yksinään Huyndain lähtö ei merkitse varsinkin kun tulevat pari vuotta näyttäisivät olevan mukana jollain tavalla Rally1 autolla. Joko tehtaana tai yksityistallina... Jos PH Sport ajattaa Növilleä 2026, niin siinä on toki riski että he ajavat vain yhdella autolla, max kahdella...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hyvä uutinenha se sinänsä olisi, jos oikeasti Hyundai ilmoittaisi lähdostä. Toivottavasti Toyota ilmoittaisi myös, niin sarja voitaisiin uudistaa puhtaalta pöydältä, kunhan FIA vaan tietäisi mitä tekisi ja tekisi sen sitten myös. Täyttä stagnaatiota on nykyinen kahden tallin wrc-duopoli. Ja juu on siellä M-Sport myös.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hyvä uutinenha se sinänsä olisi, jos oikeasti Hyundai ilmoittaisi lähdostä. Toivottavasti Toyota ilmoittaisi myös, niin sarja voitaisiin uudistaa puhtaalta pöydältä, kunhan FIA vaan tietäisi mitä tekisi ja tekisi sen sitten myös. Täyttä stagnaatiota on nykyinen kahden tallin wrc-duopoli. Ja juu on siellä M-Sport myös.

Tavallaan tässä on totuuden siementä, tavallaanhan Tommi Mäkinen ehdotti tällaista, tai oikeastaan sitä että tehtäisiin tallin pyörittäminen myös ei-autotehtaalle myös mahdolliseksi.

Mutta kustannusten sijaan näkisin ettei WRC:n ongelma ole se raha, vaan sarjan saama laajempi huomio ja siihen liittyvät pr-mahdollisuudet. Ei WEC:kään ole halpaa tai teknisesti yksinkertaista, mutta silti sinne virtaa uusia talleja. Koko konsepti kaipaa piristysruisketta joka saisi eri tahot näkemään sarjan panostamisen arvoisena, pelkkä teknisten sääntöjen viilaaminen ei riitä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
TM/VM raportoi jo varmana tietona Hyundain vetäytyvän 2026 jälkeen: Tekniikan Maailma
 
Parasta lopettaa koko nykyinen MM-sarja. Eivät osaa päättää sääntöjään tulevaisuuteen, tämä isoin ongelma. Nollata ja lopettaa kokonaan ja sitten joku taho jossain vaiheessa luo uuden sarjan ja siitä kehittyy uusi ykkössarja. Uusi alku vaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Parasta lopettaa koko nykyinen MM-sarja. Eivät osaa päättää sääntöjään tulevaisuuteen, tämä isoin ongelma. Nollata ja lopettaa kokonaan ja sitten joku taho jossain vaiheessa luo uuden sarjan ja siitä kehittyy uusi ykkössarja. Uusi alku vaan.

Ennen kaikkea tuntuvat arpovan aika paljon noita uusia sääntöjä, nytkin olisi enää 2v ja 3kk ensimmäiseen kisaan, jos arpovat joskus loppuvuodesta uudet säännöt niin siinä jää uusille talleille hirveästi tyhjästä rakentaa autoa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uudet säännöt vuodelle 2027 tulisi nuijia nyt kiireen vilkkaan läpi. Kello käy koko ajan. Ei ne autotehtaatkaan sormia napsauttamalla mukaan tule. Tai sitten pitää tehdä mahdolliseksi yksityistallien mukanaolo. Onnistuuhan formuloissakin tehdastallit ja yksityistallit, niin kai samaan voisi rallinkin puolella pyrkiä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uudet säännöt vuodelle 2027 tulisi nuijia nyt kiireen vilkkaan läpi. Kello käy koko ajan. Ei ne autotehtaatkaan sormia napsauttamalla mukaan tule. Tai sitten pitää tehdä mahdolliseksi yksityistallien mukanaolo. Onnistuuhan formuloissakin tehdastallit ja yksityistallit, niin kai samaan voisi rallinkin puolella pyrkiä.

Kyllähän tämä kolmekin tallia riittäisi hyvin jos vaan autoja olisi enemmän mukana, ei sitä historiassakaan aina ole niitä valmistajia niin paljon ollut. En tiedä onko se autojen huutokauppa mikä oli joskus ehdolla ihan oikea suunta mutta jollain edellytyksillä pitäisi olla mahdollista ostaa tai vuokrata autoja. Jotain kyllä pitää muuttaa jos vain kaksi autoa ollaan parin vuoden aikana saatu myytyä ja vain muutamaa on vuokrattu. Hinta alaspäin nyt ekana mutta todennäköisesti myös jossain sääntöpykälissä on parantamisen varaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Kuten jo moneen kertaan useissa eri lähteissä on käyty keskusteluja ja heitetty ilmoille ehdotuksia, niin Rally2 autoista pitäisi tehdä uusi pääluokka. Uusitut säännöt antaisivat talleille sekä tiimeille vapauksia ja mahdollisuuden muokata nykyisiä Rally2 autoja nopeammiksi järkevissä kuluraameissa. Merkkejä tulisi kenties jokunen lisää ja ainakin myös kilpailukykyisiä yksityistiimejä ja se avaisi kuljettajamarkkinat ihan uudelle tasolle.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Evans taitaa ajaa itsensä lopullisesti ulos mm-taistosta heti ekalla EK:lla Kreikassa. Yli 2min tukkaan renkaan vaihdon takia. Omien sanojen mukaan vielä tyhmä virhe.

Edit. Ja Neuville vaihtaa ilmeisesti tulpat siirtymällä, joten sielläkin voi olla murheita tulossa.
 
Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nyt alkoi menemään sekä Neuvillen että Evansin kannalta heti alusta persiilleen. Evansille ensin oma virhe ja sitten vielä teknistä ongelmaa perään, ja Neuville ajelee kolmepyttyisellä Hyundailla ja ottaa tukkaan ihan kunnolla. Näinköhän tuo Ogier vielä ihan oikeasti kampeaa itsensä tosissaan mestaruustaisteluun?

Toki rallia vielä paljon jäljellä ja fairplay-pistejärjestelmällä kaikille jaetaan tasaisesti pisteitä sijoituksista huolimatta, niin ei Neuvillekaan mitään ole vielä menettänyt.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Evans joo taisi taputella mestaruushaaveensa lopullisesti?
Ogier päästää tänään varmaan hyvään "johtoon" Neuvilleen nähden. No eiköhän sieltä katoakin käy välissä, niin Thierry on korkealla sunnuntaina...

Ihan ullatus taisi olla että tuollakin tiet pölyää. Oisko 4 Min hyvä lähtöväli?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On niin raffi ralli että yhtään ei osaa ennustaa miten käy...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Katsuta ei nyt oikein auta Ogieria tällä hetkellä.

Ogier itse tosin tekee hyvin eroa Tänakiin ja nousee kärkeen. Mutta Neuvillella on vielä ihan hyvä sauma neloseksi jopa noiden alkuvaikeuksien jälkeen, koska edessä sijoituksissa on tallikaveri Sordo ja Katsuta putoaa tuosta nyt pois edeltä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ja sieltä putosi nyt Fourmaux pois välistä, eli järkevällä ajolla Neuville ottaa vähintään sijan 3 tästä perjantai -lauantai räpellyksestä. Tänakin en usko taipuvan tallimääräykseen
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ja sitten Fourmauxille pieni ajovirhe ja joutuu pysähtymään EK:lle vaurion analysointia varten.

Raffia on ja autoja tippuu pois. Neuvillen etu selkeästi tämä, kun nousee tuloksissa ilman omaa parannusta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nyt käy kyllä joulu Neuvillella, kun itsellä meni alku ihan persauksilleen mutta kilpailijat putoilee edestä pois. Neuvillella ei ole edes takana ketään uhkaajaa, niin voi ajella ihan hissutellen varman päälle ja ottaa silti kolmossijan kun Sordo pudotetaan tallimääräyksellä taakse. Ogier joutuu sen sijaan yrittämään enemmän koska ajaa vielä kilpaa Tänakin kanssa.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taitaa ratketa molemmat mestaruudet jo Kreikassa. Ogierilla on myös ongelmia moottorin kanssa. Täysi katastrofi toyotalle tulossa tästä kisasta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Komea on kyllä sarjan taso. 4 pätkää ajettu niin nyt jo paras kakkosluokan auto on sijalla 5...

Koskahan se herätys tulee et pitäs tehdä jotain
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Taitaa ratketa molemmat mestaruudet jo Kreikassa. Ogierilla on myös ongelmia moottorin kanssa. Täysi katastrofi toyotalle tulossa tästä kisasta.
Sitten ollaankin mielenkiintoisessa tilanteessa jos Ogier tuosta tippuu ja Järjestys on Tänak Sordo Neuville.
Siirtääkö Hyundai Sordon välistä pois Neuvillen eduksi Tänakia vastaan?
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Perjantai vasta ja jo nyt näin paljon ohjelmaa, mitähän loppuviikonloppu tuo tullessaan?
Munsterilla rengasrikko nyt.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onhan tuo aikamoista, että ykkösluokan kuskeja on mukana enää kourallinen, kun perusfani vasta miettii, että jokos se taas alkoi.

Eihän tuosta enää huonompaa sarjaa saa tekemälläkään. Aikakaudella kun tekniikka antaa mahdollisuudet realiaikaiseen seurantaan jokaisella EK:lla. Ja sitten siellä ajellaan terveisiä ja siirrellään osa-aikaduunissa olevia tallikavereita edelle. Toisaalta mitä väliä perjantailla kun kaikki saa melkein samat pisteet oli kokonaiskisassa millä sijalla tahansa.

Miten tähän on päädytty? Ja miten tämän annetaan jatkua?

Ja todetaan myös se, että "lotto-EK:t" ei varmaan ole kenenkään etu. Tulee mieleen se kohta missä Lappi meni puuhun Jyväskylässä. Mutta nuo voi jollain lailla kuitenkin laittaa kelin piikkiin. Kreikassa vissiin kelit ihan ok tällä hetkellä, mutta tiestö vain sitä itseään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös