Ralliketju

  • 1 834 250
  • 14 798

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sensijaan vähemmän räyhäkkäät autot ei välttämättä ole mikään oikotie onneen. Kyllä B-ryhmän aikaan laajin suosia ja tiimien määrä oli jotain aivan toista kuin B-ryhmän lopettamisen jälkeen vaikka osallistumisesta ja auton kehittämisestä tuli huomattavasti halvempaa.

B-ryhmää glorifioidaan ehkä vähän liikaa, todellisia tehdastalleja oli se 3(Audi, Peugeot ja Lancia). Ford ei oikein saanut polkaistua RS200-projektia kunnolla käyntiin ja MG Metro nyt oli vähän sellainen britti-markkinoille suunnattu projekti. Yleisöä toki oli, osittain koska televisiointi oli lapsenkengissä ja katsella sai vähän missä lystäsi.

Vuosituhannen vaihde ensimmäisten WRC-sääntöjen tullessa oli ehkä se MM-rallin kulta-aika kun siellä oli Toyota, Ford, Subaru, Mitsubishi, SEAT/Skoda Peugeot, Citroen ja Hyundai pyörimässä.

Nyt ongelma on siinä että tehtaat itse eivät oikein halua Rally2:n muuttuvan pääluokaksi, koska se nostaisi todennäköisesti kilpailua ja kehityskustannuksia uusiin mittoihin. Nyt Rally2-autot ovat kiva lypsylehmä ainakin Skodalle ja Toyotalle jotka eivät pysty edes toimittamaan uusia autoja niin paljoa kuin ostajia olisi. Tuossakin on huomattava että Ford on pudonnut jo hiukan kelkasta, Suomessa 38:sta Rally2/R5 autosta 4 oli Fordeja. Sama hiukan koskee myös Hyundaita, niiden määrä on romahtanut kolmeen.
 
Viimeksi muokattu:

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
B-ryhmää glorifioidaan ehkä vähän liikaa, todellisia tehdastalleja oli se 3(Audi, Peugeot ja Lancia). Ford ei oikein saanut polkaistua RS200-projektia kunnolla käyntiin ja MG Metro nyt oli vähän sellainen britti-markkinoille suunnattu projekti. Yleisöä toki oli, osittain koska televisiointi oli lapsenkengissä ja katsella sai vähän missä lystäsi.
Olihan siellä mukana Sitikkaa, Toyotaa, Opelia, Porschea, Mazdaa, Nissania ja Relluakin. Ei varmaan kaikki samaan aikaan tai kaikissa kisoissa.

Jos palataan tähän päivään niin mun mielestä ois hyvä sekin jos nykyään olisi näennäisesti erilaisiakin autoja. Esim. Volkkarilla voisi olla vaikkapa Vw,skoda, audi jne. jotka perustuisivat samaan tekniikkaan, mutta näyttäisivät vähän erilaisilta kuten siviiliautoinakin. Joskus vuoaituhannen vaihteessa olikin Pösö ja Sitikka samaan aikaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olihan siellä mukana Sitikkaa, Toyotaa, Opelia, Porschea, Mazdaa, Nissania ja Relluakin. Ei varmaan kaikki samaan aikaan tai kaikissa kisoissa.

Tavallaan, mutta nämä olivat kaksivetoisia(osa turbottomiakin) joilla ei ollut mahdollisuuksia haastaa noita edellämainittuja, pl Afrikan kisat joissa kestävyys oli avainsana. Enemmän pitäisin noita samana kuin nykyisiä Rally2-luokkalaisia. Lisäksi pääosa noista ajeli aikalailla valittuja kisoja sen mukaan missä näkivät markkinaraon eivätkä ajaneet täyttä MM-ohjelmaa.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Piti muuten ihan tarkistaa koska mietin voiko olla mahdollista, mutta totta tosiaan. Esapekka Lappi on viimeisin suomalainen Suomen rallin voittanut kuski. Tämä vuonna 2017. Pari kertaa Rovanperä on karannut lepikkoon kärkipaikalta ja kai siellä jotain muutakin epäonnea ihan riittävästi on ollut.

Bonuksena sitten vielä vuosi 2021, silloin Rovaniemellä ajettiin Arctic Rally osana MM-sarjaa niin silloinkin voiton vei Tänak. Perhana.

2022 ainut vuosi milloin suomalaisittain tuli edes jonkinlaista menestystä kun Kalle oli toinen ja Esuppi kolmas kaadostaan huolimatta, mutta muuten ollu kyllä todella hiljasta jo monta vuotta. Tuolloinkin Rovanperä olisi painanut todennäköisesti voittoon ohi Tänakin jos pari pätkää olisi ajettu vielä lisää. Hampaankoloon jäi siis siitäkin.
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tavallaan, mutta nämä olivat kaksivetoisia(osa turbottomiakin) joilla ei ollut mahdollisuuksia haastaa noita edellämainittuja, pl Afrikan kisat joissa kestävyys oli avainsana. Enemmän pitäisin noita samana kuin nykyisiä Rally2-luokkalaisia. Lisäksi pääosa noista ajeli aikalailla valittuja kisoja sen mukaan missä näkivät markkinaraon eivätkä ajaneet täyttä MM-ohjelmaa.
Kaksivetoisiahan siellä oli kaikki ennen Audia. Vaikkapa Lancia 037 ei oikein ole vertailukelpoinen mun mielestä mihinkään wrc2 luokkaan vaikka vajaavetoinen olikin. Toki se on totta ettei noilla Mazdoilla ja Nissaneilla ollut saumaa haastaa kärkitiimejä, mutta niinhän se tietysti menee että kun tiimejä on paljon niin osa niistä ei pärjää.
 

Pekkis

Jäsen
Kyllä kun uusintaa niin ei saatana. Yks irtokivi just keskellä linjaa ja totta kai siihen osuu. Keula hetkeksi ilmaan ja se on siinä. Metsähallitus kutsuu.
Siinä ihan vieressä näytti olevan järkkäreitä vispilöiden vieressä. Olisiko ollut liikaa vaadittu, että tsekataan kohta ennen Kallen tuloa? Ei pitäisi olla vaikeaa huomata noin isoa murikkaa. Vai estääkö säännöt sellaisen? Ja jos estää, niin muualla niitä ei noudateta kuin Suomessa.
 

Patamaja97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aikamoinen super-sunnuntai...
Ensin Evans puppeloi itsensä 100 metriä lähdöstä metsään ja sen jälkeen Rovanperä toistaa saman tempun mutta tällä kertaa maalipäässä. Ei vain voi vittu ymmärtää miten Suomalaisille tulee ne kivet ja kannot eteen kun muistelee esim. viime vuotta jossa Lappi ampui itseään kivellä ja Rovanperä ajoi silloinkin ulos johtopaikalta. Evansin tilannetta ei nyt tullut videolta katsottua mutta ainakin roviksen kivi oli jotenkin satumaisesti ilmestynyt juuri Suomalaisen ajolinjalle ja täten peli oli jo ohi.

Toyotalle tämä oli tietysti yhtä murheellinen päivä kuin meille faneillekkin ja Latvalan kommentti lajin raakuudesta osuu kyllä suoraan sieluun, noh ehkä ensi vuonna sitten...
Varma asia ainakin on se että Rovanperä tulee seuraavalla kertaa ajamaan vielä lujempaa muille jauhot suuhun.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ralli tarvitsisi kieltämättä enemmän tiimejä. Se voisi ehkä onnistua kustannuksia karsimalla niin ettei autojen tyyli kärsisi, esim. se hybridi pois kerran se ei auta houkuttelemaan enempää valmistajia mukaan. Kuinkakohan moni katsoja huomasi auton menohaluista ettei esim. Martins Seskisin wrc1 autossa ollut hybridiyksikköä pari kilpailua sitten.

Seskin olisi todennäköisesti ilman lisäpainoja painellut kovaa karkuun muilta, että katsojille se näkyisi suurimmassa osassa kisoissa nopeampina autoina kun painavaa möykkyä ei olisi. Oliko se vielä että hybridin kulut on jotain 300k luokkaa niin sillä jo yksinään saisi hintaa alaspäin miljoonasta. Lisää valmistajia kyllä olisi hyvä saada, mutta oikeilla toimilla varmaan saataisiin tarpeeksi autoja jos kaikki kolme tallia pyörittäisi 3 tehdaskuskia, junioriohjelmat ja yksityistallit.

Promotorista puhe niin nämä juniorikuskien tukeminen tuntuu olevan oikea suunta, mutta voisiko tukea osoittaa jatkossa "kakkostiimille"/Yksityistalleille että niitä saisi mukaan, esimerkiksi jos suostuvat tietyn kisamäärän ajamaan niin tuetaan vaikka osa matka/huoltokuluista, madalletaan kynnystä (vähän siis samaan tyyliin kun monessa maassa tuetaan sähköautoiluun siirtymistä). Luulisi että valmistajiakaan ei lopulta haittaisi jos autoja ja varaosia menisi enemmän kaupaksi myös pääluokassa. Toivottavasti sarja käyttäisi esim. Saudeista saadut rahat järkevästi ja paras markkinointi on että autoja olisi mukana pääluokassa enemmän.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joskus on jopa taidettu kantaa tavaraa tielle kun "väärä" kuski tullut seuraavaksi?

Tuossa kohtaanhan ei tainnut olla ketään, joka olisi kiven huomannut ja siirtänyt pois?

Niin ja tuossa että ei sinne tielle niin vain syöksytä jotain isoa kiveä hakemaan varsinkaan katsoja joilla ei tietoa onko seuraava auto tulossa.
 

Pekkis

Jäsen
Joskus on jopa taidettu kantaa tavaraa tielle kun "väärä" kuski tullut seuraavaksi?

Tuossa kohtaanhan ei tainnut olla ketään, joka olisi kiven huomannut ja siirtänyt pois?
Jo aiemmin kirjoitin tästä. Järjestäjät sanoo, että siinä lähellä ei ollut ketään, joka olisi voinut kiven nähdä. Ja lähimmät järkkärit valvoivat yleisöä. Katsokaa nyt se incar-video. Lähin järkkäri seisoi 20 metrin päässä siitä murikasta, eikä ollut lähelläkään yleisöä. Seisoi siinä vispilän vieressä ja katsoi tielle. Toinen järkkäri myös lähellä. Yleisö ei saa mennä tielle, mutta järkkärit saa, jos havaitsevat vaaratekijän. En yhtään ihmettele, jos Halttunen kävi kuumana. Hyvä me!
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jo aiemmin kirjoitin tästä. Järjestäjät sanoo, että siinä lähellä ei ollut ketään, joka olisi voinut kiven nähdä. Ja lähimmät järkkärit valvoivat yleisöä. Katsokaa nyt se incar-video. Lähin järkkäri seisoi 20 metrin päässä siitä murikasta, eikä ollut lähelläkään yleisöä. Seisoi siinä vispilän vieressä ja katsoi tielle. Toinen järkkäri myös lähellä. Yleisö ei saa mennä tielle, mutta järkkärit saa, jos havaitsevat vaaratekijän. En yhtään ihmettele, jos Halttunen kävi kuumana. Hyvä me!
Itseasiassa tuolta penkalta ei välttämättä näe siihen tielle, koska pelto oli tietä ylempämä ja tie vielä osittain sen sisäpenkan takana katveessa. Eli ihan mahdollista että sitä kiveä ei vaan kukaan huomannut siinä välissä. Harmillinen homma...
 

Pekkis

Jäsen
Itseasiassa tuolta penkalta ei välttämättä näe siihen tielle, koska pelto oli tietä ylempämä ja tie vielä osittain sen sisäpenkan takana katveessa. Eli ihan mahdollista että sitä kiveä ei vaan kukaan huomannut siinä välissä. Harmillinen homma...
Kuten aiemmin kirjoitin, olisi voitu tarkistaa ennen Kallen tuloa tuo mutka. Kalle sanoi, että se oli viimeinen kohta, mistä noita irtokiviä voi tielle kimpoilla. Järkkärillä tosiaan se max 20 metriä siihen murikkaan. Olisi kyllä voitu asiasta järkkäreitä ohjeistaa. Niin suomalaista, niin suomalaista. Vituttaa, vaikkei ole penniäkään kiinni tässä.
 

Pekkis

Jäsen
Tässä ei ole kyse pelkästään siitä, että upporikkaalla kuskilla jäi pisteet nyt saamatta, vaan tossa olisi voinut käydä todella pahasti. Kuvien perusteella auto syöksyi suht nuoreen metsikköön, mutta siitä huolimatta Toyota meni ihan paskaksi. Samanlainen koivu jos olisi ollut vastassa ku Tänakilla, niin en uskalla edes ajatella miten olisi käynyt. Virolaisparin pelasti se, että auto osui puuhun pohja edellä. On toi vaan ihan sairasta puuhaa. Hattu nousee kyllä tästä päästä!
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Pekkis kun incar:sta menoa katsoi, niin parhaimmat nopeudet oli sen n. 200 kmh.
Hyvin usein mentiin 170-190 kmh, ihan sairasta.
Siinä on nuotin tultava ihan täydellisesti ja kuskin kuultava se oikein.

Paljon tuli taas ulosajoja, hyvin moni oli kyllä uskomattomia kämmejä ja hyviltäkin kuskeilta?!?!

Neuville ajoi fiksusti, vaikka 2 tai 3 kertaa meinasi kolista. Vauhdillisesti ei pärjännyt, mutta kun edestä poistui Tänak, Evans, Kalle, osittain myös Lappi niin kivat 2s sijan pinnat sieltä tuli.
Alkaa oleen mestaruus "varma" ?
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Jos miettii kuinka sarjaa voisi piristää, tuli mieleen voisiko sääntöjen keventäminen olla ratkaisu. Jos säännöissä olisi esimerkiksi määritelty vain seuraavat asiat.

-Jotkut tietyt vaatimukset törmäyskestävyydestä ( tänäkin viikonloppuna nähtiin miksi tämä tarvitaan)
- Tieliikennekelpoisuus siirtymäosuuksille
Määritelty toimintasäde ( käyttövoima voisi kuitenkin olla mikä tahansa)
- jonkinlainen rajoitus esim teho-painosuhteeseen, jotta lopputuloksena olisi kuitenkaan esim 300kmh nopeutta jyskälässä hätyytteleviä kaaroja.

Näin rallista tulisi jälleen varsinainen koelaboratorio auteollisuuteen. Kulut varmasti kasvaisivat, mutta lopullisesti voittavan tulevaisuuden köyttövoiman ollessa pikkuisen epäselvää, luulisi, että sarja jossa vetyautot ja söhkoautot kilpailisivat toisiaan vastaan Ruotsin lumilta Kenian savanneille toisi mainosarvoa tehtaille.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itseasiassa tuolta penkalta ei välttämättä näe siihen tielle, koska pelto oli tietä ylempämä ja tie vielä osittain sen sisäpenkan takana katveessa. Eli ihan mahdollista että sitä kiveä ei vaan kukaan huomannut siinä välissä. Harmillinen homma...
Kun katsoo tuota incaria, niin asia on todennäköisesti juuri näin. Kivi on siinä sisäreunassa, tie alempana kuin pelto ja siinä pellon reunassa on vielä kasvillisuutta peittämässä näkyvyyttä. Kyllähän järkkäreiden tehtävänä on seurata, ettei tiellä ole mitään vaaraa aiheuttavaa, mutta ei heillä nyt välttämättä ole mahdollisuutta joka välissä käydä siinä tiellä syynäämässä kiviä. Joskus vaan jotain jää huomaamatta kun sopivasti katveeseen jää, ja nyt taisi käydä juuri noin. Ihan turhaa minusta ketään syytellä, pelkkää paskaa tuuria koko tapaus.

Tuolla somen keskusteluissa ollut ihmettelijää, että miten auto nyt voi pienestä kivestä noin lähteä käsistä ja että taisi Kalle vaan tulla liian kovaa, mutta kyllähän tuo aikamoinen morkula oli. Kun siihen tullaan noin lujaa ja vielä pyörät linkussa, niin kyllä tuollainen kivi auton linjalta pois heittää. Ja sen linjan ei tarvitse noissa vauhdeissa isosti muuttua kun latu ei enää riitäkään.

Sitäkin on noissa keskusteluissa kritisoitu, että miksi Kalle ei hidastanut enemmän ja varmistellut kunnolla. Mutta noissa kommenteissa nyt ei ole mitään järkeä. Ei siellä nyt ihan kävelyvauhtia voi tulla vaikka olisikin ylivoimaisessa johdossa, ja tuollainen yllättävä iso kivi osaa osua lujaa vaikka vauhdista ottaisikin reilusti pois. Ja siihen jää lähes yhtä vähän aikaa reagoida, joten välttämättä se varman päälle ajokaan ei olisi tuossa tilanteessa auttanut. Mutta näitä jälkiviisastelijoita löytyy aina, jotka luulevat tietävänsä ajamisesta enemmän kuin kaksinkertainen maailmanmestari.
 

Pekkis

Jäsen
Kun katsoo tuota incaria, niin asia on todennäköisesti juuri näin. Kivi on siinä sisäreunassa, tie alempana kuin pelto ja siinä pellon reunassa on vielä kasvillisuutta peittämässä näkyvyyttä. Kyllähän järkkäreiden tehtävänä on seurata, ettei tiellä ole mitään vaaraa aiheuttavaa, mutta ei heillä nyt välttämättä ole mahdollisuutta joka välissä käydä siinä tiellä syynäämässä kiviä. Joskus vaan jotain jää huomaamatta kun sopivasti katveeseen jää, ja nyt taisi käydä juuri noin. Ihan turhaa minusta ketään syytellä, pelkkää paskaa tuuria koko tapaus.
”Mahdollisuutta joka välissä...” Jos nyt vaikka Kallea ennen olisi käynyt, ja sitä vispilää ei siitä kukaan olisi sillä aikaa varastanut. Tämä olisi ollut kyllä täysin vältettävissä, koska tiedossa oli se, että tosta kurvista voi vielä irtokiviä kimpoilla ja paikalla oli paljon porukkaa. Informaatio järjestäjien suuntaan ei toiminut. Ei kaikki ole aina huonoa tuuria, siihen on toki helppo usein vedota.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Tuolla somen keskusteluissa ollut ihmettelijää, että miten auto nyt voi pienestä kivestä noin lähteä käsistä ja että taisi Kalle vaan tulla liian kovaa, mutta kyllähän tuo aikamoinen morkula oli. Kun siihen tullaan noin lujaa ja vielä pyörät linkussa, niin kyllä tuollainen kivi auton linjalta pois heittää. Ja sen linjan ei tarvitse noissa vauhdeissa isosti muuttua kun latu ei enää riitäkään.
Jari-Matti Latvala tuota asiaa selvensi myös aika hyvin. Tuossa paikassa mutka viettää rankasti kohti tienreunaa, jolloin renkaat tippuu alemmaksi kuin tielinja ja auton maavara jää paljon vähäisemmäksi kuin normaalisti ja se oli yksi syy sille miksi kivi aiheutti tuon ulosajon. Lisäksi juuri tuossa kohtaa oli sellainen paikka missä ei yleisöä ollut, jotka olisivat voineet kiven huomata, joten tässä Kallen tapauksessa oli todella monta pientä asiaa, jotka aiheuttivat ulosajon. Erittäin huonoa tuuria siis.

Ralli on raakaa, mutta rehellistä.
 

Pekkis

Jäsen
Jari-Matti Latvala tuota asiaa selvensi myös aika hyvin. Tuossa paikassa mutka viettää rankasti kohti tienreunaa, jolloin renkaat tippuu alemmaksi kuin tielinja ja auton maavara jää paljon vähäisemmäksi kuin normaalisti ja se oli yksi syy sille miksi kivi aiheutti tuon ulosajon. Lisäksi juuri tuossa kohtaa oli sellainen paikka missä ei yleisöä ollut, jotka olisivat voineet kiven huomata, joten tässä Kallen tapauksessa oli todella monta pientä asiaa, jotka aiheuttivat ulosajon. Erittäin huonoa tuuria siis.

Ralli on raakaa, mutta rehellistä.
Eli et vaan halua ymmärtää? Yleisöllä ei ole lupaa poistaa tieltä mitään, mutta järjestysmiehillä on. Ja kuuluu jopa heidän tehtäviinsä, jos vaaraa havaittavissa. Mielestäni perustellut kantani kohtuu hyvin, mutta jos kerran suuri ja mahtava tallipäällikkökin puhuu huonosta tuurista, niin se on sitten sitä. Kansa tulee sankoin joukoin katsomaan kun Kalle viimein voittaa, mutta taas tuli se huono tuuri. Halttusen ensi reaktio kertoo kaiken. Joku kaatoi varmaan tynnyrillisen jäävettä kauluksesta sisään, koska siitä sitten tovin päästä rauhoittui. Huonoa tuuria. Ilmankos ollaan näin paska urheilumaa, koska meillä on aina niin huonoa tuuria.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jo aiemmin kirjoitin tästä. Järjestäjät sanoo, että siinä lähellä ei ollut ketään, joka olisi voinut kiven nähdä. Ja lähimmät järkkärit valvoivat yleisöä. Katsokaa nyt se incar-video. Lähin järkkäri seisoi 20 metrin päässä siitä murikasta, eikä ollut lähelläkään yleisöä. Seisoi siinä vispilän vieressä ja katsoi tielle. Toinen järkkäri myös lähellä. Yleisö ei saa mennä tielle, mutta järkkärit saa, jos havaitsevat vaaratekijän. En yhtään ihmettele, jos Halttunen kävi kuumana. Hyvä me!
Jep, kyllä tuo kivi olisi pitänyt siirtää pois. Todellista pelisilmän puutetta.

Kävisikö jossain Montessa näin, että sieltä tipahtaa jäätä tai kiveä tielle ennen Ogieria ja sitä ei siivota? Siivottaisiin ja heitettäisiin takaisin Sebin ajettua ohi suolatakseen kilpailijoiden menoa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli et vaan halua ymmärtää? Yleisöllä ei ole lupaa poistaa tieltä mitään, mutta järjestysmiehillä on. Ja kuuluu jopa heidän tehtäviinsä, jos vaaraa havaittavissa. Mielestäni perustellut kantani kohtuu hyvin, mutta jos kerran suuri ja mahtava tallipäällikkökin puhuu huonosta tuurista, niin se on sitten sitä. Kansa tulee sankoin joukoin katsomaan kun Kalle viimein voittaa, mutta taas tuli se huono tuuri. Halttusen ensi reaktio kertoo kaiken. Joku kaatoi varmaan tynnyrillisen jäävettä kauluksesta sisään, koska siitä sitten tovin päästä rauhoittui. Huonoa tuuria. Ilmankos ollaan näin paska urheilumaa, koska meillä on aina niin huonoa tuuria.
Vähän kohtuutonta kaataa paskaa järjestysmiesten niskaan. Ei ne järjestysmiehet sitä tietä vahdi vaan yleisöä. Tuossa paikassa järkkäri olisi ollut vieläpä täysin väärässä paikassa, jos se olisi ollut tien vieressä kiviä katselemassa kun yleisö oli kuitenkin paljon kauempana. Tehtäviin ei kuulu käydä tarkistamassa tiellä olevia kiviä joka auton jälkeen. Niitä kiviä sinne nousee kuitenkin aika paljon. Oma viimeisin Jyskälä kartturina päättyi samanlaiseen kiveen joka rikkoi auton. Kyllä se vaan oli tälläkertaa oikeasti paska tuuri. Monesti sitä oma virhettä selitetään huonolla tuurilla mutta nyt Kalle ei olisi voinut tehdä mitään toisin. Ja täysin turhaa on myöskin vierittää vastuuta järkkäreille, jotka tekivät sitä heille määrättyä työtä, eli valvoivat yleisön turvallisuutta. Yhtälailla voidaan syyttää sitten järjestäjää, että miksi siihen ei laitettu äläbetonia? Se olisi estänyt leikkaamisen mutkassa ja ne kivet sisämutkassa ei olisi noussut pintaan. Jossittelua yhtälailla, ja turhaa sellaista.
 

Pekkis

Jäsen
Jep, kyllä tuo kivi olisi pitänyt siirtää pois. Todellista pelisilmän puutetta.

Kävisikö jossain Montessa näin, että sieltä tipahtaa jäätä tai kiveä tielle ennen Ogieria ja sitä ei siivota? Siivottaisiin ja heitettäisiin takaisin Sebin ajettua ohi suolatakseen kilpailijoiden menoa.
Juuri tätä koitan tässä selittää. Mua vituttaa kaikenlainen puolivillainen tekeminen, hohhotellaan vaan menemään. Leuka rinnassa pyydellään kaikilta vastaantulijoilta anteeksi ja niiaillaan. Nyt täytyy ryhdistäytyä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös