Sensijaan vähemmän räyhäkkäät autot ei välttämättä ole mikään oikotie onneen. Kyllä B-ryhmän aikaan laajin suosia ja tiimien määrä oli jotain aivan toista kuin B-ryhmän lopettamisen jälkeen vaikka osallistumisesta ja auton kehittämisestä tuli huomattavasti halvempaa.
B-ryhmää glorifioidaan ehkä vähän liikaa, todellisia tehdastalleja oli se 3(Audi, Peugeot ja Lancia). Ford ei oikein saanut polkaistua RS200-projektia kunnolla käyntiin ja MG Metro nyt oli vähän sellainen britti-markkinoille suunnattu projekti. Yleisöä toki oli, osittain koska televisiointi oli lapsenkengissä ja katsella sai vähän missä lystäsi.
Vuosituhannen vaihde ensimmäisten WRC-sääntöjen tullessa oli ehkä se MM-rallin kulta-aika kun siellä oli Toyota, Ford, Subaru, Mitsubishi, SEAT/Skoda Peugeot, Citroen ja Hyundai pyörimässä.
Nyt ongelma on siinä että tehtaat itse eivät oikein halua Rally2:n muuttuvan pääluokaksi, koska se nostaisi todennäköisesti kilpailua ja kehityskustannuksia uusiin mittoihin. Nyt Rally2-autot ovat kiva lypsylehmä ainakin Skodalle ja Toyotalle jotka eivät pysty edes toimittamaan uusia autoja niin paljoa kuin ostajia olisi. Tuossakin on huomattava että Ford on pudonnut jo hiukan kelkasta, Suomessa 38:sta Rally2/R5 autosta 4 oli Fordeja. Sama hiukan koskee myös Hyundaita, niiden määrä on romahtanut kolmeen.
Viimeksi muokattu: