Mainos

Ralliketju

  • 1 864 107
  • 15 005

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sarjalle olisi tosiaan varmaan parasta, että kaikki räjäytetään ja aloitetaan aivan alusta asti. Puhtaalta pöydältä. Luodaan selkeät säännöt autoille ja koko ralliviikonlopulle.

Tehdään ns. toimiva kalenteri ( 12-14 kisaa / kausi ) jossa on joku 7-8 peruskisaa / kausi ja loppuja kierrätetään
Välimeren ympäristöön saadaan helposti Kroatia, Sardinia, Korsika, Kreikka, Espanja ja Portugali.
Niistä saadaan jo pari kisaa "rotaatioon"...?

Autojen hinta max 500 kiloa? Sillä rahalla kyllä varmasti saadaan ulkonäköä ja tehoa autoon?

Pistelaskusysteemi oikeasti järkeväksi!! 3 päivää ajetaan kilpaa ja sit jaetaan pisteet, vaikka top 8. Ei mitään vitun kikkailuja, kuten nykyään...

Sauditkin rupeaa kohta miettimään, et mistä me maksettiin
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viime kauden pistesysteemi on mielestäni hyvä. Kaikissa tapauksissa rallin voittaja saa ansaitsemansa eli eniten pisteitä. Power stage on hyvä lisä ja tuo sunnuntain vikalle pätkälle jotain seurattavaa. Kaikille uudet renkaat powerille. 13-14 rallia per kausi olisi hyvä. Muutamat rallit rotaatiossa. Osa malleista voisi olla vähän typistetympiä. Aloitetaan pe iltapäivällä ja lauantaina täysi päivä ja sunnuntaina vaikka sitten pelkkä poweri kahteen kertaan. Vähän variaatiota kisoihin ja kuljettajapareillekin mukavampi kun on jokunen hieman vähemmän matkustus päiviä vaativa kisa mukana. Videoiden katseluun ei taida löytyä mitään keinoa millä sitä voisi rajoittaa, niin se on ja pysyy. Talleja tarvittaisiin lisää. Pitäisikö ne olla kaikki tehdastiimejä vai pitäisikö tähän saada enemmän yksityistiimejä mukaan. Esimerkkinä Red Bull. Miten tuo sitten käytännössä toimii eli minkä auton pohjalle nuo voisivat tiiminsä rakentaa. En tiedä, mutta oliko Halttunen joka tuosta myös puhui.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minusta vähän liikaakin takerrutaan siihen, että Rally1-autojen pitäisi olla supernäyttäviä megapyssyjä B-ryhmän tyyliin. Toki näyttävyydestä ei haittaakaan ole, mutta esim. nykyautoissa se tulee ison hintalapun kera. Minä näkisin, että vähän terästetty Rally2-autokin olisi ihan riittävän näyttävä pääluokan autoksi, kun ei enää olisi sitä Rally1-autoa siinä rinnalla mihin vertailla.

Kyllähän A-ryhmän autoihin siirtymistäkin pidettiin aikoinaan ihan katastrofina, kun oli totuttu näyttäviin B-ryhmäläisiin, mutta kyllä se jonkin ajan kuluttua unohtui ja A-ryhmäläisetkin alkoi näyttämään ihan kilpa-autoilta. Se on kuitenkin aina se, mihin vertaa. Olen käynyt aiemmin paljon kotimaan ralleja ja sprinttejä katsomassa ja niissäkin se meni joskus niin, että jos oli pikkuralli jossa oli mukana suurimmaksi osaksi jotain Starletteja ja Escoteja, niin ne pari mukana ollutta N-ryhmän neliveto-Mitsuakin tuntui ihan kunnon pyssylle kun oli katsellut ensin kymmeniä hitaampia kaksivetoisia. Tai sitten kun Jyväskylässä katsoin ensin niitä N-ryhmän Lancereita ja sitten paikalle tuli ensimmäinen A-ryhmäläinen, niin sehän tuntui ihan munaskuissa asti.

Minulle kelpaisi kyllä pääluokan autoksi hyvin tuo Rally2+, kunhan niitä vaan saadaan viivalle reilusti enemmän kuin nykyisiä Rally1-autoja. Vaikka nyky-Rally1:t on todella näyttäviä, niin parhaimmillaan saattaa olla että näet niitä pätkällä sen 5 kpl kun kisaan on lähtenyt se 8 autoa ja muutama on jo keskeyttänyt.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Toimiva sarja vaatii sen 4-5 valmistajaa / automerkkiä, ollakseen "uskottava"...

Tosin tällä kaudella on jo 5 eri kuljettajaa voittanut ja kisoja on 7 ajettu. 5 eri voittajaa on loistava juttu, Evans siellä olisi vielä ns. potentiaalinen voittaja, kun vaan vauhtia löytyisi pikkusen lisää...

Tuossa kun talleista mukana olisi vielä Peugeot/Citroen ja vaikka Skoda sekä Subaru/Mitsubishi niin alkais vanhat hyvät ajat palailla? Niin ja Ford kunnon tehdastalliksi.

Subarulla taisi olla joku projekti "paluusta", mutta tainnu olla aika hiljaista sen kanssa?

Lancialla oli myös "projekti", mutta onko italialaiset uskottavia?

Kurja juttu kun Audi ei oikein ole ollut kiinnostunut. Siellä kyllä olisi perinteitä ja historiaa takana. Siihen vielä saksalainen kuski, niin BRAVOO... Vähän veikkaan, että Formuloihin lähdöstä tulee floppi.

Edit. Täysin utopiaa,mutta kun mukana olisi 6 tallia ja niissä 3 kuskia / talli, saataisiin jo 18 kuskia viivalle. Joihinkin kisoihin vielä 4s auto mukaan niin siellä viivalla olisi se 20+...

Ja kun autoista tehdään ns. edullisia, voisi se mahdollistaa yksityistallien tuloakin sarjaan
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lancia tulee kyllä mukaan, mutta tekevät auton muistaakseni rally4-tasolle. Eli eivät käsittääkseni tule edes rally2:siin mukaan. Citroenin suunnalta tuli joku aika sitten positiivista signaalia, että voisivat harkita paluuta pääluokkaan, jos säännöt miellyttävät. Kaudelle 2027 säännöthän muuttuvat ja siihen tulee löytää nyt se juttu. Ja säännöt pitää saada lukkoon nyt syksyn aikana viimeistään, että sieltä uusi talli oikeasti kerkiää mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tällainen ihan epärealistinen outside-the-box-ajatus, että tavallaan minua jopa houkuttelisi ajatus, että huipputason kilpa-autoilua palautettaisiin tavallaan juurilleen ja enemmän selleiasten täysin moottoriurheiluun keskittyvien "nyrkkipajojen" kuin autotehtaiden pyöritettäväksi. Autotehtaille toiminta on aina ennen kaikkea bisnestä ja markkinointia, jonka tarkoitus on lisätä heidän autojensa myyntiä, ja siihen liittyy sitten aina ympärillä olevan maailman kehitys. Tällä hetkellä esim. automaailma on murroksessa, ja valmistajillakaan ei ole yhtenäistä visiota, onko autoilun tulevaisuus polttomoottoreissa ja synteettisissä polttoaineissa, akkusähköautoissa vai hybrideissä, ja se näkyy myös sitten moottoriurheilupuolella. Valmistajat haluavat, että säännöt heijastelevat yleistä automaailman kehitystä, koska se tukee heidän markkinointiaan.

Kun tämä autotehtaiden markkinointipuoli saataisiin tavallaan tuosta kuviosta ulos, niin silloin voitaisiin keskittyä enemmän siihen tärkeimpään, eli kovaa ajamiseen ja kilpailuun. Ja mukana olisi todennäköisesti enemmän suurella sydämellä asioihin suhtautuvia eddiejordaneita ja frankwilliamseja, kuin asioita puhtaan bisneksenä katsovia autotehtaiden markkinointinilkkejä.

Mutta autotehtaat tuo tietenkin hommaan niin paljon rahaa, että tiedän tämän koko ajatuksen olevan täysin epärealistinen. Joskus vaan miettinyt tätä turhautuneena tähän autotehtaiden, FIA:n ja sarjojen promoottorien väliseen kädenvääntöön säännöistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toimiva sarja vaatii sen 4-5 valmistajaa / automerkkiä, ollakseen "uskottava"...

Tärkeintä että niitä autoja on mukana, katsoo vaikka tätä Räikkösen vikaa MM-rallikausi 2011 – Wikipedia 2011 kautta niin talleja ei ollut kun 3kpl mutta yksityisautoja sitten määrällisesti paljon mukana varsinkin osassa kisoissa.

Nytkin mentäisiin jo ihan hyvään tilanteeseen jos joka tallilla olisi 3 tehdaskuskia ja 4 autossa junioriohjelmalla joku. Siihen päälle sitten yksityistalleja ja miljonäärejä ajelemaan.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ensi vuoden kilpailukalenteri julkaistaan tiettävästi tämän kuukauden lopussa. Huhujen mukaan kolme väistyvää kisaa uusien tieltä ovat Kroatia, Latvia ja Puola.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tärkeintä että niitä autoja on mukana, katsoo vaikka tätä Räikkösen vikaa MM-rallikausi 2011 – Wikipedia 2011 kautta niin talleja ei ollut kun 3kpl mutta yksityisautoja sitten määrällisesti paljon mukana varsinkin osassa kisoissa.

Nytkin mentäisiin jo ihan hyvään tilanteeseen jos joka tallilla olisi 3 tehdaskuskia ja 4 autossa junioriohjelmalla joku. Siihen päälle sitten yksityistalleja ja miljonäärejä ajelemaan.
Autoista, varaosapaketeista ja huoltopalveluista pitäisi vaan saada sääntöjen avulla niin edullisia, että mukaan saataisiin jotain yksityistiimejä kuten joskus oli Jolly Clubia, PH Sportia jne. ajattamaan R1-autoja. Mutta minulla on sellainen käsitys, että nykyiset tiimit (ehkä M-Sportia lukuun ottamatta) eivät halua tätä ja ovat vastustaneet tällaisia sääntömuutoksia. Nykyisellään se on tehty käytännössä mahdottomaksi, että kukaan yksityinen toimija ostaisi esimerkiksi Hyundailta tai Toyotalta pari-kolme autoa ja alkaisi ajattamaan niitä MM-sarjassa. Ja jos suoraan tehtaalta vuokraat auton ja huollon, niin hintalappu on sellainen että tälläkin kaudella on nähty ettei niitä halukkaita kuljettajia ole käytännössä yhtään. Jari Huttunen on hyvä esimerkki, että siinä joutuu laittamaan niin paljon yhden kortin varaan että koko ura saattaa käytännössä loppua jos auto ei toimikaan tai teet itse jonkun mokan.

Noita miljonäärejä nyt en sinällään kaipaile mukaan, koska jonkun Serderidiksen ajelut huippukalustolla on aika yhtä tyhjän kanssa katsojan kannalta, mutta joskus oli aika että noissa yksityistiimeissäkin ajeli ihan kilpailukykyisiä ja lupaavia kuljettajia, ja nuo pikkutiimit saattoivat toimia astinlautana ylemmäs. Mutta jos joku miljonääri pystyisi vaikka perustamaan kahden auton tiimin, jossa harrastelisi itse toisella autolla ja tarjoaisi toisen auton jollekin lupaavalle junnulle, niin sittenhän tilanne olisi ihan eri.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Kanssakirjoittajat ovat taas hyvin avanneet sarjan kipukohtia, vaikka välillä tuntuukin, että ne ovat kaikkialla muualla tiedossa, paitsi päättävissä elimissä. Nykyisten reunaehtojen vallitessa itse näkisin ehkä kuitenkin parhaana tapana lisätä pääluokan autoja luopumisen autonvalmistajan statuksen vaatimisesta auton luokittelussa, kuten jossain on ehdotettukin.

Autoissa on kuitenkin jo nyt samaa esim putkirungot hybridihilkkeet. Lisäksi melko paljonhan noissa taitaa olla muita alihankkijoilta ostettuja osia. Voisikohan autojen määrä nousta, jos energiajuomajätit, tai muut vastaavat voisivat itse alkaa ajattamaan autoja. Olemassa olevat valmistajat taas voisivat saada hieman plus merkkistä rahavirtaa myymällä vaikka polttomoottoreita ulos.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Autoista, varaosapaketeista ja huoltopalveluista pitäisi vaan saada sääntöjen avulla niin edullisia, että mukaan saataisiin jotain yksityistiimejä kuten joskus oli Jolly Clubia, PH Sportia jne. ajattamaan R1-autoja. Mutta minulla on sellainen käsitys, että nykyiset tiimit (ehkä M-Sportia lukuun ottamatta) eivät halua tätä ja ovat vastustaneet tällaisia sääntömuutoksia. Nykyisellään se on tehty käytännössä mahdottomaksi, että kukaan yksityinen toimija ostaisi esimerkiksi Hyundailta tai Toyotalta pari-kolme autoa ja alkaisi ajattamaan niitä MM-sarjassa. Ja jos suoraan tehtaalta vuokraat auton ja huollon, niin hintalappu on sellainen että tälläkin kaudella on nähty ettei niitä halukkaita kuljettajia ole käytännössä yhtään. Jari Huttunen on hyvä esimerkki, että siinä joutuu laittamaan niin paljon yhden kortin varaan että koko ura saattaa käytännössä loppua jos auto ei toimikaan tai teet itse jonkun mokan.

Joo ja huomaa hyvin nykyisen mahdottomuuden kun käsittääkseni vain yksi Rally1 auto on myyty yksityiselle. Vuokraus on niin kallista ettei sitä tehdä enää edes M-Sportille. Hyundai ei taida olla edes vuokrannut autoaan. Lopulta unohtivat sen oman junioriohjelmankin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Jeps... Nyt on aika maukas lista lähtijöitä...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toyota tulee Jyskälään 5 Ralli1- autolla ja Latvala ajaa Ralli2-autolla Jyskälän.
Jännä nähdä Jari-Matin kyyti, onko se tasoa samipajari, laurijoona, roopekorhonen, vai vielä hitaampi?
Hän on varmaan tuota rally2:sta ajanut aika paljon ja samanlaista näytösajoa ja säästelyä ei tarvitse harrastaa kuin Rally1:llä, niin voiko JM Latvala ajaa jopa luokkavoitosta?

Ogier mukana, oho!
Ei tule Kallelle kyllä helpolla uran eka, jos on tullakseen.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ensi vuoden kilpailukalenteri julkaistaan tiettävästi tämän kuukauden lopussa. Huhujen mukaan kolme väistyvää kisaa uusien tieltä ovat Kroatia, Latvia ja Puola.
Latviaan vaihtuu Viroon ja ilmeisesti vuorottelevat jatkossa vuorovuosina. Puolalla ilmeisesti oli vain yksivuotinen soppari, joten ei ihme kun putoaa. Kroatia hieman yllättävä. Olen tykännyt rallista. Mutta raha puhuu ja saudeille raivattava tilaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuvastaa vähän hyvin tätä Hyundain menoa että tallilla on mukamas junioriohjelma ja johtavat sarjaa mutta ovat mukana vain kolmella autolla. Kyllähän Suninen tai Lindholm olisi pitänyt Suomeen saada mukaan.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Latviaan vaihtuu Viroon ja ilmeisesti vuorottelevat jatkossa vuorovuosina. Puolalla ilmeisesti oli vain yksivuotinen soppari, joten ei ihme kun putoaa. Kroatia hieman yllättävä. Olen tykännyt rallista. Mutta raha puhuu ja saudeille raivattava tilaa.
Kanariansaaret taitaa tulla Kroatian tilalle, joten siirrytään likaisesta asfaltilta, jossa leikkailaan paljon puhtaalle asfaltille , jossa taasen ei leikkailla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kuvastaa vähän hyvin tätä Hyundain menoa että tallilla on mukamas junioriohjelma ja johtavat sarjaa mutta ovat mukana vain kolmella autolla. Kyllähän Suninen tai Lindholm olisi pitänyt Suomeen saada mukaan.

Hyundain suurena suunnitelmana lienee napata nyt merkkimestaruus ja kuskien mestaruus(tässä prioriteettijärjestyksessä) ja neljäs auto on tuohon oikeastaan vain häiriötekijä. Jo se ettei Rally2-autoa ole hirveämmin kehitetty, kertonee mikä on Hyundain prioriteetti nyt. Onko sitten ideana napsia mestaruudet nyt kun paikka on ja ilmoittaa kauden jälkeen että siirrytään sitten sinne WEC-puolelle mestarina, sekin on yksi optio.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyundain suurena suunnitelmana lienee napata nyt merkkimestaruus ja kuskien mestaruus(tässä prioriteettijärjestyksessä) ja neljäs auto on tuohon oikeastaan vain häiriötekijä. Jo se ettei Rally2-autoa ole hirveämmin kehitetty, kertonee mikä on Hyundain prioriteetti nyt. Onko sitten ideana napsia mestaruudet nyt kun paikka on ja ilmoittaa kauden jälkeen että siirrytään sitten sinne WEC-puolelle mestarina, sekin on yksi optio.
Hivenen pistää hymyilyttämään, jos sieltä vanha mestari Ogier iskee ja vie sen Hyundain himoitseman kuljettajien tittelin. Oikein muuta syytä en Ogierin Latvian ja Suomen osallistumiselle keksi kuin mestaruuden jahtaus. On kuitenkin edelleen yllättävän hyvissä asetelmissa titteliä ajatellen.
 

Sambody

Jäsen
Hivenen pistää hymyilyttämään, jos sieltä vanha mestari Ogier iskee ja vie sen Hyundain himoitseman kuljettajien tittelin. Oikein muuta syytä en Ogierin Latvian ja Suomen osallistumiselle keksi kuin mestaruuden jahtaus. On kuitenkin edelleen yllättävän hyvissä asetelmissa titteliä ajatellen.
Taisi Toyota vain painaa paniikki nappulan pohjaan, kun Hyundai on matkalla merkkimestaruuteen. Jokaiseen mahdolliseen kilpailuun vähintään toinen mestarikuljettajista mukaan ja nyt näköjään jo Suomeen kärrätään kummatkin. Ei edes Ogier itse voi uskoa mestaruuteen nykyisellä "kaikki pelaa"-pistelaskusysteemillä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taisi Toyota vain painaa paniikki nappulan pohjaan, kun Hyundai on matkalla merkkimestaruuteen. Jokaiseen mahdolliseen kilpailuun vähintään toinen mestarikuljettajista mukaan ja nyt näköjään jo Suomeen kärrätään kummatkin. Ei edes Ogier itse voi uskoa mestaruuteen nykyisellä "kaikki pelaa"-pistelaskusysteemillä.

Joo ja onhan kauden aikana tullut selväksi ettei Evans ja Katsuta ole tarpeeksi kovatasoinen kärkikaksikko tallille. Ensikaudella tilanne parempi jos Ogier ja Katsuta jakaa sen kolmosauton.

En sitten tiedä tiedä kuinka tärkeää se tulevaisuudessa on että on Japanilainen kuski kun ei nuo otteet kuitenkaan pääasiassa ole sillä tasolla ollut mitä kolmoskuskille pitäisi vaikka välähdyksiä nähtykin. Kuitenkin Suninen/Mikkelsen/Fourmaux varmaan pystyisi noilta lähtöpaikoilta melko hyviin suorituksiin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuleeko jossain vaiheessa tilanne, että Katsutalle sanotaan, Sayonara tjsp. Vaikka onkin japanialainen ja ollut tallin toiminnassa pitkään mukana,niin tuntui että "ei vaan riitä".
Pajari jos saa kisoja lisää ja hakkaa Katsutan, niin kauanko kaveria katsellaan
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös