Ralliketju

  • 1 835 427
  • 14 800

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saa nähdä miten kovaa Kalle&Jonne menee Latviassa ja Jyväskylässä, kun tiet on tuttuja ja saa normaali valmistautumisen alle. Ainoa kuka pystyy antamaan tasaisen haasteen on Tänak, mutta Kalle pääsee optimaalisella lähtöpaikalla liikkeelle.
Jyväskylässä ajaa saletisti ihan helvetin kovaa, mutta jännittää silti, että pysyykö tiellä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on millipeliä noissa vauhdeissa. Markku Alenin sanoin: se on joko kotona tai metsässä.

Toivottavasti ei sitten löydy sieltä metsän puolelta, nyt kun on hyvä lähtöpaikka ja ei tarvitse mestaruustaistelua ajatella niin tuleeko lopulta se auto maaliin. Tänäkillä myös havaittavissa että alkaa olemaan niin ärsytetty että vähän sama että joko tulos tai ulos meininki. Lappi myös pääsee hyvältä lähtöpaikalta niin siinä pitää täysiä kaikkien ajaa perjantaina. Vähän ehkä semmoinen ralli Suomessa tulee olemaan jossa Neuvillen ja Evansin kannattaa vain keskittyä ottamaan varmat pisteet ja katsoa muiden ongelmia.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Katselin ihan huvikseni noita pistejakaumia, miten kuljettajien pisteet jakautuu pe-la ja sunnuntain välille. Jos pelkästään pe-la -pisteitä katsotaan, niin pistetaulukko olisi tällainen:

1. Evans 80
2. Neuville 73
3. Ogier 64 (ajanut vain 4 kisaa)
4. Fourmaux 62
5. Tänak 51
6. Rovanperä 36 (4 kisaa)
7. Katsuta 28
8. Mikkelsen 25 (3 kisaa)
9. Sordo 23 (2 kisaa)
10. Lappi 18 (2 kisaa)

Sunnuntain pisteet yhteenlaskettuna:

1. Tänak 64
2. Neuville 63
3. Evans 41
4. Katsuta 30
5. Fourmaux 29
6. Ogier 28
7. Rovanperä 27
8. Munster 5
= Lappi 5
10. Mikkelsen 4
= Sordo 4

Eli Tänak on ollut tämän pistesysteemin aika selkeä hyötyjä, kun yli puolet pisteistä on tullut sunnuntailta. Myös Katsutalla yli puolet pisteistä sunnuntai-pisteitä ja melko lähelle 50%:a nousee myös Neuville (46%). Ei liene sattumaa, että esim. Tänakilla ja Katsutalla on myös selkeästi eniten keskeytyksiä pe-la -ajopäiviltä. Molemmilla kolme keskeytystä tilillä. Tänak ja Neuville ovat pommittaneet erityisesti kovia pistesaldoja power-stagelta (Tänak 23, Neuville 28). Molemmat ovat toki olleet aina hyviä power-stagella, mutta siinä on todennäköisesti helpottanut myös se, että heillä on ollut sununtaina vähemmän hävittävää kuin pe-la kärkikuljettajilla, joiden on pitänyt ajatella noita ehdollisia pisteitä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näyttäisi että tallimestaruus saattaa hyvinkin ratketa Hyundaille sillä että Toyotakuskit on löysännyt sunnuntaina. Ehkä vähän turhankin paljon haluttu vain ottaa ne ehdolliset pisteet varmasti.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Näyttäisi että tallimestaruus saattaa hyvinkin ratketa Hyundaille sillä että Toyotakuskit on löysännyt sunnuntaina. Ehkä vähän turhankin paljon haluttu vain ottaa ne ehdolliset pisteet varmasti.
Tai sitten toisin päin katsottuna, Hyundai on ollut useammin tilanteessa, jossa sillä on ollut sunnuntaihin panostamalla vähemmän hävittävää. Tuo pe-la-pisteiden ehdollisuus on tämän systeemin suurin kompastuskivi, koska se tarjoaa perjantain ja lauantain epäonnistujille niin paljon enemmän mahdollisuuksia ottaa riskejä sunnuntaina.

Se täytyy sanoa tosin, että Evans on ottanut ehkä vähän liiankin varman päälle nuo sunnuntait, ottaen huomioon että häneltä ei löydy pe-la-päiviltäkään vielä yhtään ykkössijaa. Tai sitten hän ei vaan ole yksinkertaisesti pystynyt sunnuntaina ajamaan riittävän kovaa vaikka olisi halunnutkin.
 

Waluigi

Jäsen
Ogierin kanssa kolaroinut henkilö on menehtynyt, kertoo Iltalehti.

Kolarissa ollut käynyt sairaalassa tapahtuman jälkeen, mutta oli päästetty pois. Sen jälkeen olo heikentynyt ja lopulta käynyt pahin mahdollinen.

Todella surullinen tapahtuma. Saa myös nähdä miten Ogier tilanteen ottaa, sillä kyllähän tällainen jättää valtavan määrän jossiteltavaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ikävä juttu tuo kuolema.

Tiedä sitten tuleeko muutoksia, eli suljetaanko tiet jatkossa nuotitusten ajaksi, näin ei taida nyt olla.
Tai rajoitetaanko muulla tavalla "siviilien" pääsyä noille teille.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ikävä juttu tuo kuolema.

Tiedä sitten tuleeko muutoksia, eli suljetaanko tiet jatkossa nuotitusten ajaksi, näin ei taida nyt olla.
Tai rajoitetaanko muulla tavalla "siviilien" pääsyä noille teille.

Tuo nyt on aika hankala vaihtoehto, kuitenkin esim Suomessa pätkien varsilla asuu työssäkäyviä ihmisiä joiden olisi päästävä liikkumaan, ja sama juttu vähän kaikkialla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo nyt on aika hankala vaihtoehto, kuitenkin esim Suomessa pätkien varsilla asuu työssäkäyviä ihmisiä joiden olisi päästävä liikkumaan, ja sama juttu vähän kaikkialla.

Joo jos olen ymmärtänyt niin yksi asia joka voisi puoltaa rallin siirtymistä 2 päivän ralliksi tai 2,5 päiväksi juuri että perjantaiksi on vaikeampi saada teitä suljettua ja löytää vapaehtoisia. Ainoa mikä tässä tulisi mieleen että voisiko vielä paremmin jotenkin ilmoittaa että ralleja nuotitetaan ja olla lääkärihenkilöstöä enemmän paikalla (ei hajua miten nyt tilanne on).
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kuukausi vielä, niin sora lentää Jyväskylän suunnalla.

Joku arvon katsojat ovat löytäneet hyviä katselupaikkoja perjantaille? Myhinpää ja Ruuhimäki toki tutumpia, mutta uusittu Laukaa ja Saarikas. Onko siellä jotain mullistavaa?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tiedä sitten tuleeko muutoksia, eli suljetaanko tiet jatkossa nuotitusten ajaksi, näin ei taida nyt olla.
Tai rajoitetaanko muulla tavalla "siviilien" pääsyä noille teille.
En tiedä nuotituksesta mitään, joten kysyn että aiheuttaako se sinänsä jotain vaaraa, siis verrattuna ihan normaaliin siviiliikenteeseen? Ts onko tien sulkeminen perusteltua. Meneekö nuotittava auto poikkeuksellisen hitaasti? Tuskin nyt kovaa ainakaan, mutta siis pysähtelevätkö tarkastamaan leikkuupaikat ja ojanpohjat ym ja siitä voi tulla vaaratilanteita?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä nuotituksesta mitään, joten kysyn että aiheuttaako se sinänsä jotain vaaraa, siis verrattuna ihan normaaliin siviiliikenteeseen? Ts onko tien sulkeminen perusteltua. Meneekö nuotittava auto poikkeuksellisen hitaasti? Tuskin nyt kovaa ainakaan, mutta siis pysähtelevätkö tarkastamaan leikkuupaikat ja ojanpohjat ym ja siitä voi tulla vaaratilanteita?
Ei nuotilla yleensä juuri pysähdellä. Nopeus on rajoitusten mukaan kuitenkin max 80km/h. Ajotavan pitää olla rauhallinen ja muita tietä liikkuvia huomioiva. En näe syytä teiden sulkemiselle nuotituksen ajaksi. Se toisi lähinnä uusia haittoja nykyisten tilalle. Eräs minkä tuossa Puolan onnettomuudesta pisti silmään niin käsittääkseni tuolla osuudella oli 80km/h rajoitus. Tie oli kuitenkin erittäin kapea, siis noin 1,5 auton levyinen. Suomessa yleensä tuollaisilla osuuksilla nopeusrajoitusta on alennettu 50km/h juuri vastaan tulevan liikenteen takia. Ja tosiaan jos ei ole mainittu, niin myös nuottiautoissa on nykyisin järjestäjän GPS-seuranta, millä nopeuksia valvotaan reaaliaikaisesti ja niistä myös rankaistaan mikäli ylityksiä havaitaan...
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei nuotilla yleensä juuri pysähdellä. Nopeus on rajoitusten mukaan kuitenkin max 80km/h. Ajotavan pitää olla rauhallinen ja muita tietä liikkuvia huomioiva. En näe syytä teiden sulkemiselle nuotituksen ajaksi. Se toisi lähinnä uusia haittoja nykyisten tilalle. Eräs minkä tuossa Puolan onnettomuudesta pisti silmään niin käsittääkseni tuolla osuudella oli 80km/h rajoitus. Tie oli kuitenkin erittäin kapea, siis noin 1,5 auton levyinen. Suomessa yleensä tuollaisilla osuuksilla nopeusrajoitusta on alennettu 50km/h juuri vastaan tulevan liikenteen takia. Ja tosiaan jos ei ole mainittu, niin myös nuottiautoissa on nykyisin järjestäjän GPS-seuranta, millä nopeuksia valvotaan reaaliaikaisesti ja niistä myös rankaistaan mikäli ylityksiä havaitaan...

Oltiin tuossa viime viikolla Ruotsissa Uumajan pohjois- ja luoteispuolella metsästyskoirien jälkikokeessa. Siinä kun rouva suoritteli koetta koirien ja paikallisen tuomarin kanssa, Burkträskin alueella keskellä ei mitään, googlailin Ruotsin rallin erikoiskoekarttaa ja tajusin että lähin EK menee kilometrin päästä. Sitten kun lähdettiin ajamaan takaisin Uumajaan, saatettiin ajaa jopa jollain pätkätiellä.

Rouva ajoi noilla hiljaisilla hiekkateillä kun itsellä tuo räpylä hieman kipeä ja ajoi järjestäen 20kmh hitaampaa kuin mitä rajoitukset olisivat sallineet. Oli paikoin pirun kapeaa tietä ja rajoitus 70 tai 80. Näin siis kesällä hyvällä säällä. Ruotsin rallihan on talviralli.

Eli ei tuossa tarvitse Puolaan asti mennä kun rajoitukset ovat mitä ovat. Riittää kun menee Vaasasta lätäkön yli ja vähän Uumajasta sivuun.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Kuukausi vielä, niin sora lentää Jyväskylän suunnalla.

Joku arvon katsojat ovat löytäneet hyviä katselupaikkoja perjantaille? Myhinpää ja Ruuhimäki toki tutumpia, mutta uusittu Laukaa ja Saarikas. Onko siellä jotain mullistavaa?
Saarikas ehkä aktiivikatsojien mieleen enemmän, siellä on parin vuoden takaisen kyläkisan yksi "paikka" reitillä ja muutama muukin omaan silmään mielenkiintoinen alue. Plus se et uusi pätkä. Voi tarjota periaatteessa mitä vaan.

Jos vanhat merkit pitää paikkansa niin taas tulee sellainen reissu et puoli viikkoa menee toipuessa. To-pe houkuttelee huomattavasti enemmän, lauantaille ei ole oikein kuin yksi pätkävaihtoehto ja se on joko Ouninpohja tai Päijälä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyty

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli ei tuossa tarvitse Puolaan asti mennä kun rajoitukset ovat mitä ovat. Riittää kun menee Vaasasta lätäkön yli ja vähän Uumajasta sivuun.
Toki Suomessakin yleisrajoitus 80km/h lukemattomilla sellaisilla teillä jossa ei tulisi mieleenkään ajaa niin kovaa. Harvemmin toki niin pienet tiet rallikäytössä Suomessa.
 

Makinpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Japani
Kuukausi vielä, niin sora lentää Jyväskylän suunnalla.

Joku arvon katsojat ovat löytäneet hyviä katselupaikkoja perjantaille? Myhinpää ja Ruuhimäki toki tutumpia, mutta uusittu Laukaa ja Saarikas. Onko siellä jotain mullistavaa?
Mullistavasta en mene mitään sanomaan, mutta Laukaan ja Saarikkaan olen jo käynyt ajamassa läpi. Mielenkiintoisia paikkoja löytyy molemmilta pätkiltä. Katselupaikkaa en ole vielä lyönyt lukkoon, mutta todennäköisesti tulen löytämään itseni jommalta kummalta pätkältä. Saarikkaan pätkälle suuntaa varmaan 90% runkipenoista, kun tuolta pätkältä löytyy useampia ulosajopaikkoja kyläkisojen puolelta. Kahdesti olen itsekin tuolla pätkällä ollut katsomassa ja aina on tullut paljon romua. Vaikka nyt kyseessä onkin hieman eri tason karkelot niin moni katselija varmaan laskeen sen varaan, että taas olisi tapahtumia tarjolla.

edit: Captain Slow kerkesikin juuri mainita näistä vanhoista paikoista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyty

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oltiin tuossa viime viikolla Ruotsissa Uumajan pohjois- ja luoteispuolella metsästyskoirien jälkikokeessa. Siinä kun rouva suoritteli koetta koirien ja paikallisen tuomarin kanssa, Burkträskin alueella keskellä ei mitään, googlailin Ruotsin rallin erikoiskoekarttaa ja tajusin että lähin EK menee kilometrin päästä. Sitten kun lähdettiin ajamaan takaisin Uumajaan, saatettiin ajaa jopa jollain pätkätiellä.

Rouva ajoi noilla hiljaisilla hiekkateillä kun itsellä tuo räpylä hieman kipeä ja ajoi järjestäen 20kmh hitaampaa kuin mitä rajoitukset olisivat sallineet. Oli paikoin pirun kapeaa tietä ja rajoitus 70 tai 80. Näin siis kesällä hyvällä säällä. Ruotsin rallihan on talviralli.

Eli ei tuossa tarvitse Puolaan asti mennä kun rajoitukset ovat mitä ovat. Riittää kun menee Vaasasta lätäkön yli ja vähän Uumajasta sivuun.
Yleisrajoitus voimassa suomessakin kuten tuossa tosiaan mainittiinkin... Mutta nuotituksen ajaksi järjestäjä määrää monin paikoin omia rajoituksia. Piha-alueilla yleensä 30km/h ja pienillä teillä missä on mahdollisuus vastaan tulevaan liikenteeseen, tai muuten katsotaan aiheelliseksi yleensä 50 tai 60km/h... Esim. Tunturi rallissa Aitan pätkällä on yksi perinteinen talonpiha alue missä on 30km/h rajoitus ja aina tutka... Ja myös joka kerta joku siinä sakon kuittaa...
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Yleisrajoitus voimassa suomessakin kuten tuossa tosiaan mainittiinkin... Mutta nuotituksen ajaksi järjestäjä määrää monin paikoin omia rajoituksia. Piha-alueilla yleensä 30km/h ja pienillä teillä missä on mahdollisuus vastaan tulevaan liikenteeseen, tai muuten katsotaan aiheelliseksi yleensä 50 tai 60km/h... Esim. Tunturi rallissa Aitan pätkällä on yksi perinteinen talonpiha alue missä on 30km/h rajoitus ja aina tutka... Ja myös joka kerta joku siinä sakon kuittaa...

Joo toki näin. Ihan muistan K-Uudellamaalta Keravan Kaskelastakin kivan pätkän, jossa sai ainakin 1990-luvulla "ajaa rallia laillisesti", kun oli soraa enkä ainakaan itse hirveästi yli 80km/h viitsinyt ajaa. Eikä broidikaan. Duunikaveri, joka tunsi tien kun asui varrella, painoi kyllä sivusladissa datsunillaan mutkassa yli 100kmh kun oltiin vappua menossa viettämään. Silloin melkein vähän pelotti.

Mutta nuo tiet mitä tuolla Uumajasta 70km pöpelikköön päin olivat kyllä todella pientä. Pisti jopa välillä naurattamaan kun näki rajoitukset. Ihan varma toki en ole siitä mistä varsinainen EK meni.

Kyselin koirakoetuomarilta, että oliko käynyt katsomassa talvella rallia, johon vastasi että olivat moottorikelkalla käyneet ja oli kuulema ollut hauska seurata joitain ulkomaalaisia, jotka olivat kuvitelleet pääsevänsä fiksusti pätkälle parempiin katselupaikkoihin vain huomatakseen ettei sitä EK:n viereistä vieläkin pienempää kinttupolkua ollutkaan aurattu loppuun asti.

Ikinä talviralleja käynyt katsomassa, mutta voisi kuvitella ettei siellä ainakaan ihan arvalla viitsi tuntemattomilla pikkuteillä lähteä etsimään parempia katselupaikkoja. Jos/kun lunta riittää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei nuotilla yleensä juuri pysähdellä. Nopeus on rajoitusten mukaan kuitenkin max 80km/h. Ajotavan pitää olla rauhallinen ja muita tietä liikkuvia huomioiva. En näe syytä teiden sulkemiselle nuotituksen ajaksi. Se toisi lähinnä uusia haittoja nykyisten tilalle. Eräs minkä tuossa Puolan onnettomuudesta pisti silmään niin käsittääkseni tuolla osuudella oli 80km/h rajoitus. Tie oli kuitenkin erittäin kapea, siis noin 1,5 auton levyinen. Suomessa yleensä tuollaisilla osuuksilla nopeusrajoitusta on alennettu 50km/h juuri vastaan tulevan liikenteen takia. Ja tosiaan jos ei ole mainittu, niin myös nuottiautoissa on nykyisin järjestäjän GPS-seuranta, millä nopeuksia valvotaan reaaliaikaisesti ja niistä myös rankaistaan mikäli ylityksiä havaitaan...

Piti ihan googlettaa minkälaisia voimia osuu jos olisi tuo reilu 80km vauhtia ollut, ei sinällään ihmetytä että tuossakin jotain saattoi käydä vaikka autot ei pahasti mennytkään, aika valtava voima kuitenkin osuu ja varmaan se kuollut tyyppikin oli lopulta johonkin saanut iskua.

"Yksi g vastaa maan vetovoimaa, ja kolarissa ihmiseen kohdistuu nopeudesta ja pysähdysmatkasta riippuen jopa satoja g-voimia. 80 kilometrin tuntinopeudella tapahtuva nokkakolari voi pysäyttää auton alle puolen metrin matkalla ja synnyttää jopa 50 g:n hidastuvuusvoiman."
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ikinä talviralleja käynyt katsomassa, mutta voisi kuvitella ettei siellä ainakaan ihan arvalla viitsi tuntemattomilla pikkuteillä lähteä etsimään parempia katselupaikkoja. Jos/kun lunta riittää.
Voin kokemuksesta kertoa että jos ns oman paikan haluaa löytää talvirallissa, niin vaihtoehtoja on oikeastaan kaksi.

1) aja auto sulkusiiman taakse todella hyvissä ajoin ja kävele inhimillinen tai "inhimillinen" matka
tai 2) jätä auto risteykseen ja kävele ns vitusti pätkän varrelle.

Kesäralleissa pääsee huomattavasti helpommalla kun periaatteessa mikä tahansa vähän pitempi peltoliittymä yms käy auton jättöpaikaksi, talviralleissa on pariinkin otteeseen tullut kiroiltua sitä et tuossa olisi tiensyrjä jonkun mielenkiintoisen paikan lähellä, mutta lunta on sellainen 2m kinos koko väylän mitalta, ja seuraava mahdollinen pisto onkin sitten 2km päässä. Tähän kun lisää sen et sulkuaika yleensä lähenee, joutuu vähän tekemään kompromisseja.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ilta-sanomissa juttua, että Huyndai olisi jättämässä sarjaa ja siirtymässä toiseen sarjaan?

Jos näin kävisi, olisi se "pääluokalle" kuolinisku??

Silloin varmaan rally2 tai rally2+ nousisi pääluokaksi...

Tässä vielä linkki uutiseen
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ilta-sanomissa juttua, että Huyndai olisi jättämässä sarjaa ja siirtymässä toiseen sarjaan?

Jos näin kävisi, olisi se "pääluokalle" kuolinisku??

Silloin varmaan rally2 tai rally2+ nousisi pääluokaksi...

Tässä vielä linkki uutiseen

Ei varmaan kovinkaan hyvällä ole otettu Hybridien poistosuunnitelmia ja lisäksi menestystäkään ei ole tullut. Valmistajille aika paha kun pitäisi olla ympäristöystävällisiä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onhan WRC:n brändiarvo varmaan aika matala muutenkin ja tosiaan viime aikaiset sekoilut esim pistelaskun ja auton kehitysääntöjen osalta ovat voineet saada sähköistymiseen vahvasti satsanneen Hyundain suuntaamaan katseensa muihin sarjoihin. Ja vielä kun heidän Rally2 ei ole ollut varmaan sen paremmin myynti- kuin kisamenestys.

Esim tuo WEC; vaikka ottaisitkin siellä Ferrarilta, Porschelta, Bemarilta ja Lamborghinilta turpaan, niin on se niiden seassa esim COTA:ssa pyöriminenkin kuitenkin vähän eri asia kuin Ford Puman voittaminen jossain keskellä metsää.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Välillä tuntuu siltä, että nykyisten merkkien lähtö sarjasta ja sarjan totaalinen romahdus saattaisi olla se mitä tuo sarja tällä hetkellä kaipaisikin. Että päästäisiin takaisin piirustuspöydälle tyhjän paperin ääreen ja saataisiin lähteä suunnittelemaan alusta asti uutta, uljaampaa MM-sarjaa, missä autot olisivat merkittävästi edullisempia ja mukana enemmän osanottajia. Minulle on jäänyt nykyisestä touhusta sellainen kuva, että FIA yrittää tehdä uudistuksia, mutta kaikessa yritetään miellyttää ja ottaa huomioon nykyisten valmistajien halut ja toiveet, ja lopputuloksena on joukko vesittyneitä kompromisseja, jotka ei sitten houkuttele enää mukaan ketään uusia.

Kyllähän tuo sarja ihan ison räjäytyksen tarvitsisi, koska ei minusta saisi olla niin, että pääluokan kilpailijoita ei ole kilpailuissa mukana edes sitä määrää, mikä on oikeutettu MM-pisteisiin. Ja tuo aivoton pistejärjestelmä on sitten jo ihan oma lukunsa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös