Ralliketju

  • 1 835 282
  • 14 800

Sambody

Jäsen
Rossel voisi olla kyllä mielenkiintoinen nimi ajamaan kolmosautoa assukilpailuihin. Ei iällä pilattu ja voittanut tällä kaudella kummatkin ajetut asfalttikisat Citroenillä, joka ei missään nimessä ole Skodan tasoinen auto tuossa luokassa. Viime kaudella jäi Belgiassa kolmanneksi ja Espanjassa Suninen ehti edelle, mutta kumminkin parilta viime vuodelta varsin vakuuttavat näytöt kestopäällysteeltä. Toivotaan, että joskus saa assukilpailuihin ykkösluokan auton alle. Koko kauden kuljettajaksi aivan liian hidas soralla.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Rossel voisi olla kyllä mielenkiintoinen nimi ajamaan kolmosautoa assukilpailuihin. Ei iällä pilattu ja voittanut tällä kaudella kummatkin ajetut asfalttikisat Citroenillä, joka ei missään nimessä ole Skodan tasoinen auto tuossa luokassa. Viime kaudella jäi Belgiassa kolmanneksi ja Espanjassa Suninen ehti edelle, mutta kumminkin parilta viime vuodelta varsin vakuuttavat näytöt kestopäällysteeltä. Toivotaan, että joskus saa assukilpailuihin ykkösluokan auton alle. Koko kauden kuljettajaksi aivan liian hidas soralla.
Joo, sinällään yllättävää että Rossel ei ole oikein ikinä ollut missään kaavailuissa mukana rally1-auton rattiin, koska on tehnyt asfaltilla hyviä tuloksia. Käsittääkseni tuo Citikan r2-auto on asfaltilla ihan toimiva paketti, mutta ei kuitenkaan ihan Skodan tasolla, joten siinäkin mielessä Rossel on tehnyt vakuuttavaa jälkeä. Tosiaan liian yksipuolinen koko kauden kuljettajaksi, mutta voisi olla jollekin ihan hyvä keikkakuski asfalttikisoihin.

Mutta sekin pitää tietysti muistaa, että rally1- ja rally2-auton välillä on iso ero siinä, miten nopeasti tilanteet tulee silmille. Moni WRC2:ssa hyvää tulosta tehnyt on epäonnistunut rally1-auton ratissa, ja moni pääluokasta pudonnut on noussut taas heti WRC2:n kärkikuljettajien joukkoon, joten menestys rally2-autolla ei automaattisesti tarkoita, että olisi hyvä rally1-kuljettaja.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
On mielenkiintoinen tuo kuskipaletti ja mielenkiintoisinta melkein on se miten Toyotan tulo pyöräyttää kakkosluokan palettia. Sami Pajarin voisi kuvitella olevan Toyotan varasuunnitelma tulevaisuudelle jos Rovanperä vuoden tai kahden päästä päätyisi lopettamaan tai lähtemään. Eli veikkaan olevan ammattikuski Toyotan tiimissä ensi vuonna kakkosluokassa, mutta päässee testeissä kokeilemaan ykkösluokan kilpuria. Kuka tai ketkä on sitten muut kakkosluokan kuskit? Joku nuori japsi sinne mukaan ja lisäksi joku kovempi valmis sälli. Rossel voisi tulla kuvaan, samoin Mikkelsen. Solbergiin tai Lindholmiin en usko. Mikkelsen voisi olla saatavilla jos hänelle pystytään antamaan lisäksi näytönpaikka ykköstiimin autolla.

Nyt kun Breen on valitettavasti poissa, on Suninen noussut vahvimmaksi ehdokkaaksi Hyundain ykköstiimiin. Sordon aika alkaa olla ohi, mutta saattaa edelleen ajaa hitaampia ralleja, koska on erittäin varma 4-6 sijojen kuski. Sordolle voisi kuvitella myös ihan ajouran jälkeistä työtä rallin parissa nimenomaan talleissa. Ja veikkaan, että voi olla jopa kilpailtu työntekijä. Lindholmilla en usko olevan palaa valitettavasti ykkösluokkaan. Ei ole riittävän nopea eikä luotettava, ainakaan vielä.

Entä mitä tekee Solberg? Olisi mielenkiintoista nähdä M-Sportilla. Tuntuu, että alkaa pikkuhiljaa latu riittämään. Toyotalle en usko päätyvän ja Hyundailla ei luottoa löydy kyllä.

Ai että, on mielenkiintoista seurattavaa!
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toyotahan ei tee ne tehdasteamia tuohon Rally2:n vaan "myy" autot erillisiin pienempiin teamiehin. Todennäköinen yksi on ainakin TGS eli Gardemaisterin teami. Ovat jo laittaneet Skodat myyntiin ja kun tekevät jo yhteistyötä tuon Japanilaisten Next Generationin kanssa niin varsin todennäköistä että jatkavat edelleen yheistyötä Rally2 autojen ja Japanilaisten kuskien kanssa myös ensikaudella. Kenelle muille sitten autoja riittää on jännä nähdä. Tuskin kuitenkaan pelkästään Suomalaisille teameille niitä jakavat vaan haluavat asiakkaita ympäri maailman. Rautio Motorsport on ilmaissut halukkuutensa uuden Toyotan hankkimiseen Roope Korhoselle. Mutta onhan se toki mahdollista että JM ilmoittaa että saatte tuosta pari uutta autoa hintaan X ja toista niistä ajaa "pajari"...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Entä mitä tekee Solberg? Olisi mielenkiintoista nähdä M-Sportilla. Tuntuu, että alkaa pikkuhiljaa latu riittämään.
Tosin tässäkin taas juuri se mitä sanoin, että rally1- ja rally2-autojen välillä on iso ero siinä, miten nopeasti tilanteet tulee silmille. Vaikka näyttäisi että rally2-autolla pystyy ajamaan varmasti ja rauhallisesti, niin se ei välttämättä jatku enää selvästi nopeamman rally1-auton ratissa. Silläkin on vaikutusta, että kun ajaa rally2-luokassa huippukalustolla, niin välttämättä ei tarvitse vetää koko ajan ihan limitillä tai "ylikovaa", mutta kun alat ajamaan Rovanperää, Ogieria ym. seppiä vastaan tasavertaisella kalustolla, niin siinä pitää kyllä vetää koko ajan siellä ihan ylärajoilla että pysyisi edes jotenkin kyydissä.

Mutta Solbergin itseluottamukselle tämä kausi on varmasti tehnyt hyvää, koska viime kaudella alkoi näyttää jo aika tuskaiselta kun itkeskeli haastatteluissa ulosajojen jälkeen. Että on se ihan mahdollista, että pystyisi toisella yrittämällä jo vähän paremmin hyödyntämään potentiaaliaan.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Mistähän tämäkin toimittajaksi itseään kutsuva luulee tietävänsä sen, että Lapille ei ole tarjottu sopparia ja varsinkaan sitä, että onko Lapilla jo nimi paperissa, muttei sopimusta ole vaan julkistettu? Olettaen, ettei tämä kyseinen toimittelija ei kuulu Hyundain sisäpiiriin, niin sitä vasten aika naurettava väite.

On tietenkin täysin yhdentekevää, mihin Lappi osui, koska hänen ei olisi pitänyt osua mihinkään. Hän ei enää 32-vuotiaana ole mikään tulevaisuudenlupaus, mikä on yksi syy siihen, ettei Hyundai ole vielä tarjonnut miehelle jatkopaperia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mistähän tämäkin toimittajaksi itseään kutsuva luulee tietävänsä sen, että Lapille ei ole tarjottu sopparia ja varsinkaan sitä, että onko Lapilla jo nimi paperissa, muttei sopimusta ole vaan julkistettu? Olettaen, ettei tämä kyseinen toimittelija ei kuulu Hyundain sisäpiiriin, niin sitä vasten aika naurettava väite.

Eiköhän Lapinkin sopimus riipu ihan vain siitä mitä Rovanperä, Tänäk ja Ogier tekee. Niillä kun on nimet paperissa kirjoitellaan muille, alustavaa sopimusta todennäköisesti jo pöydässä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eiköhän Lapinkin sopimus riipu ihan vain siitä mitä Rovanperä, Tänäk ja Ogier tekee. Niillä kun on nimet paperissa kirjoitellaan muille, alustavaa sopimusta todennäköisesti jo pöydässä.
Niin, Lappi taisi minusta jo Kreikan kisan jälkeen sanoa, että tilanne on ensi kautta ajatellen "tosi hyvä", ja jotenkin että "tässä ei ole kyse siitä mitä hänelle tarjotaan, vaan myös mitä hän haluaa." Eli tuosta voisi päätellä että ainakin jonkinlainen sopimustarjous on tullut ja nyt neuvotellaan yksityiskohdista.

Vaikka Chilestä tulos oli mitä oli, niin en oikein usko että tuo yksi epäonnistuminen nyt isosti muuttaisi kuvioita, koska eiköhän tuo Tänakin mahdollinen tulo ole jo otettu huomioon näissä neuvotteluissa ja tarjouksissa.

Neuville muuten sanoi Chilen jälkeen, että Tänak olisi hyvä lisä Hyundaille ja vahvistaisi tallia, koska paitsi että Tänak on kovimman luokan mittatikku hänelle niin toisi myös mukanaan tietoa kilpailijatallista. Neuville myönsi, että yhteistyö Tänakin kanssa ei ollut kovin helppoa mutta uskoi, että Abiteboul saisi Tänakin "suostumaan yhteistyöhön ja olemaan hyvä tallikaveri".
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Ainakin ilmeisesti Tänakin siirtyminen Hyundaille on Neuvillen sanojen mukaan aika selvää touhua. Lappi tässä tapauksessa voisi siis ajaa kolmosautoa mikäli Hyundai lähtee Toyotan kanssa tuohon. Suninen sitten jonkun kanssa keikkakisoja. Nyt jää taas Ford lähinnä nuolemaan näppejään, ellei siellä nyt jotain uutispommia ole tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Hyundain tuodessa Tänak takaisin näkisin heidän kannalta parhaaksi ratkaisuksi jakaa kolmosautoa Sunisen ja Lapin kesken. Kolmosautoon hyppäisi näin lähes joka rallissa kokenut ja vauhdiltaan hyvältä lähtöpaikalta podium taistoon ilman yliyrittämistäkin kerkiävä kuljettaja. Se että malttaako Lappi ja Suninen ikinä ajella sitä omaa vauhtiaan on eri asia, kun tuntuu vähän väliä olla herroilla tarvetta testata rajoja huonoin lopputuloksin.

Mikäli Hyundai tuo mukaan neljännen auton, niin sitten en tiedä mikä on kuvio. Lapille koko kausi kolmannessa autossa ja Suninen/Lindholm/Rossel jakamaan ralleja neljännessä?

Ford siirtynee täysin maksukuskeihin. Jos ja kun M-Sportin haalareita ei ensi kaudella vedä ylleen Kalle, Tänak, Ogier, Neuville tai Evans, niin ei Malcolm voita mitään maksamalla seuraavan korin kuljettajille. Ehkä se Loeb vielä haluaa ajaa Monten, niin saadaan edes vähän pöhinää aikaiseksi? Luulen että se on ihan herran kädessä ketkä Pumalla ensi kaudella ajaa. Ilmeisesti sakkoa tulee M-Sportille mikäli eivät vielä ensi kautta mukana roiku, joten eiköhän he kuitenkin mukana ole.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ford siirtynee täysin maksukuskeihin. Jos ja kun M-Sportin haalareita ei ensi kaudella vedä ylleen Kalle, Tänak, Ogier, Neuville tai Evans, niin ei Malcolm voita mitään maksamalla seuraavan korin kuljettajille. Ehkä se Loeb vielä haluaa ajaa Monten, niin saadaan edes vähän pöhinää aikaiseksi? Luulen että se on ihan herran kädessä ketkä Pumalla ensi kaudella ajaa. Ilmeisesti sakkoa tulee M-Sportille mikäli eivät vielä ensi kautta mukana roiku, joten eiköhän he kuitenkin mukana ole.
Olisiko Solberg ainoa, joka voisi edes jotain maksaa autosta, ja vauhdin puolesta voisi olla kilpailukykyinen. Tai siis hänet kannattaisi ottaa edes ilmaiseksi, niin auto näyttäisi edes joskus kilpailukykyiseltä. Toki ei hän halvaksi tule, mutta rikkihän Fordi yleensä menee joka tapauksessa.

Miettiiköhän Ott usein, että montako mestaruutta hänellä olisi, jos ei olisi lähtenyt Toyotalta. Pian viisi varmaan omasta mielestä. Mäkistäkään ei olisi tarvinnut katsella kuin yksi kausi.
 

Sambody

Jäsen
Olisiko Solberg ainoa, joka voisi edes jotain maksaa autosta, ja vauhdin puolesta voisi olla kilpailukykyinen. Tai siis hänet kannattaisi ottaa edes ilmaiseksi, niin auto näyttäisi edes joskus kilpailukykyiseltä. Toki ei hän halvaksi tule, mutta rikkihän Fordi yleensä menee joka tapauksessa.
Malcolmia ei varmaan kiinnosta kokeneet podium paikoista potentiaalisesti taistelevat kuskit, kuten Lappi, Mikkelsen etc. Pitäisi saada voittajakanditaatteja, että kannattaisi maksaa. Siitä en ole varma olisiko Malcolm valmis tekemään mm-sarjalle palvelusta ja tuomaan potentiaalisimpia nuoria sarjaan tyyliin Solberg tai Pajari. Nämä saattavat tehdä kauden aikana enemmän romua kuin esim Mikkelsen, mutta ovat kuitenkin lupaavimpia tulevaisuuden nimiä. Monster voisi olla kiinnostunut rahoittamaan Solbergin ajopaikkaa kenties. Pajarin takaa tuskin mitään massiivista rahoitusta tulee löytymään vaikka kyllä tämän kauden näytöt luulisi sponsorien keräämistä jatkossa helpottavan.

Toisaalta maksukuskeista Greensmith ei enää tälle kaudelle ajopaikkaa maksanut, joten onko isäpappa kiinnostunut maksamaan siitä vaadittavaa summaa ensi kaudeksikaan? Jatkuuko Ranskasta tuki Loubet'lle joka ei ole lupauksia herättäneen viime kauden jälkeen saanut kuin romua aikaan tällä kaudella? Mikä on Fourmauxin tilanne rahoituksen suhteen? Chilessä olin kuulevani, että Hellerillä olisi suunnitteilla maksaa useammasta kilpailusta Rally1-autolla ensi kaudeksi. Alku kausi kai meni perheenlisäyksen johdosta vielä sivusuun, mutta kauden jälkimäisestä puoliskosta mielestäni puhui. Josko se Serderidis maksaisi ensi kaudellakin Munsterin ajamana autonsa huollosta ja varaosista M-Sportille edes joissain kisoissa, niin Malcolm saisi vähän bisnestä millä rohkaistua antamaan mahdollisuuksia Solbergille. Pajarin lienee järkevä kerätä vielä kokemusta Rally2 autolla.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mikäli Hyundai tuo mukaan neljännen auton, niin sitten en tiedä mikä on kuvio. Lapille koko kausi kolmannessa autossa ja Suninen/Lindholm/Rossel jakamaan ralleja neljännessä?
Chilen rallin aikana oli juttua, että Sordo olisi mahdollisesti sittenkin halukas jatkamaan edelleen nykyisessä roolissaan. Eli ajaisi tuon muutaman valikoidun rallin hänelle vahvoissa kisoissa. Tässä tapauksessa voisi mennä niinkin, että Lappi ja Sordo vuorottelisi kolmosautossa täyden kauden ja Suninen ajaisi mahdollisesti vajaan ohjelman nelosautossa. Lindholmille sitten ehkä joku ykköskisa.

Lapin ja Sunisen vahvuudet on niin samat, että en välttämättä näe järkeä heidän vuorottelussaan. Silloin olisi jo järkevämpää ajattaa varmaan Lappia koko kausi.
 

Sambody

Jäsen
Lapin ja Sunisen vahvuudet on niin samat, että en välttämättä näe järkeä heidän vuorottelussaan. Silloin olisi jo järkevämpää ajattaa varmaan Lappia koko kausi.
Periaatteessa, mutta toisaalta heiltä löytyy vertailunkestävää kyytiä jokaisella pinnalla. Toki ovat parhaimmillaan nopeissa soraralleissa, mutta kyllä se auto kulkee kiitettävästi myös assulla kunhan vain säädöt osuu kohdalleen. Lisäksi vuorottelusta saa enemmän ja vähemmän hyötyä lähtöpaikan suhteen jokaisessa kalenterin sorarallissa. Jokatapauksessa en usko, että välttämättä Hyundaillakaan on ihan selvillä ensi kauden kuskiruletti. Taitavat vielä arvioida tuota neljännen auton mukaan tuontiakin. Harmi etteivät tuoneet jo viime kaudella. Olisi eittämättä ollut Solbergille otollisempi ympäristö kerätä kokemusta ilman minkäänlaisia tehdastiimin paineita.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Periaatteessa, mutta toisaalta heiltä löytyy vertailunkestävää kyytiä jokaisella pinnalla. Toki ovat parhaimmillaan nopeissa soraralleissa, mutta kyllä se auto kulkee kiitettävästi myös assulla kunhan vain säädöt osuu kohdalleen. Lisäksi vuorottelusta saa enemmän ja vähemmän hyötyä lähtöpaikan suhteen jokaisessa kalenterin sorarallissa. Jokatapauksessa en usko, että välttämättä Hyundaillakaan on ihan selvillä ensi kuskiruletti. Taitavat vielä arvioida tuota neljännen auton mukaan tuontiakin. Harmi etteivät tuoneet jo viime kaudella. Olisi eittämättä ollut Solbergille otollisempi ympäristö kerätä kokemusta ilman minkäänlaisia tehdastiimin paineita.

Tämän kauden ohjelmassa vain 3 kisaa oli Asfaltilla, en tiedä onko ensikauden ohjelma julkaistu mutta jos jotain vastaavaa niin 2 auton kikkailulla saa kyllä isoa etua. Se sitten mitä itse Lappi tekee, M-Sportilla saattaisi olla tarjolla ykköskuskin asema, joskin todennäköisesti hyvin pienellä palkalla tai jopa ilman. Ikää vain alkaa olemaan että kannattaako kolmoskuskiksi jäädä tässä kohti enää jos haluaa vielä joskus mestaruudesta ajaa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tämän kauden ohjelmassa vain 3 kisaa oli Asfaltilla, en tiedä onko ensikauden ohjelma julkaistu mutta jos jotain vastaavaa niin 2 auton kikkailulla saa kyllä isoa etua. Se sitten mitä itse Lappi tekee, M-Sportilla saattaisi olla tarjolla ykköskuskin asema, joskin todennäköisesti hyvin pienellä palkalla tai jopa ilman. Ikää vain alkaa olemaan että kannattaako kolmoskuskiksi jäädä tässä kohti enää jos haluaa vielä joskus mestaruudesta ajaa.
Aloin miettimään vielä uudella tavalla tuota Lapin aiempaa lausuntoa, että ensi kauden tilanne näyttää tosi hyvältä ja "tässä ei ole kyse pelkästään siitä mitä hänelle tarjotaan, vaan mitä hän haluaa." Olisiko Lappi jopa itse halukas palaamaan takaisin osa-aikaiseksi ajamaan vajaata ohjelmaa?

Lappi on käsittääkseni hyvin perhekeskeinen ihminen, joka haluaisi viettää mahdollisimman paljon aikaa perheensä kanssa, ja on minusta useampaankin kertaan puhunut siitä kuinka raskasta reissaaminen ja kotoa poissa oleminen on. Lapista on ollut myös tällä kaudella muutamaan kertaan havaittavissa jonkinlaista tuskastumista/lannistumista siihen, että on pistänyt yritys ihan 110%:ssä ja joku Kalle on silti tullut ja pistänyt vihellellen muutamalla sekunnilla pataan.

Joten voisiko olla mahdollista, että Lappi olisi itsekin todennut että hänellä ei vaan ihan riitä mestaruuteen asti, ja hakisi itsekin ensi kaudelle sellaista roolia, että ajaisi puolikkaan/vajaan kauden, keskittyisi mahdollisesti auton kehitystyöhön, mistä hän on saanut hyvää palautetta, ja saisi olla enemmän kotona perheensä kanssa? Lappihan jo Toyotalla ollessaan sanoi, että ei välttämättä edes haluaisi ajaa täyttä ohjelmaa, mutta ilmeisesti Hyundain tarjous tälle kaudelle oli liian hyvä ohitettavaksi?
 

Outsider

Jäsen
Tämän kauden ohjelmassa vain 3 kisaa oli Asfaltilla, en tiedä onko ensikauden ohjelma julkaistu mutta jos jotain vastaavaa niin 2 auton kikkailulla saa kyllä isoa etua.

Ei merkittävästi muuta pointtia, mutta onhan niitä tällä kaudella kuitenkin 4 ja käsittääkseni tavoite ensi kaudelle on sama.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Jos Subaru palaisi jossain kohtaa rallin MM-sarjaan ja, jos Petter Solberg toimisi tallipäällikköna, niin Oliverille saattaisi kenties löytyä ajohommia?

Olisin tästä asiasta todella innoissani, jos tämä olisi oikeasti Subaru joka on palaamassa. Nythän on kautta rantain annettu ymmärtää, että Subarulla ei ole nykypäivän standardit ja säännöt täyttävää konetta olemassakaan, joten auto tulisi olemaan Toyotan moottorilla oleva Subarun kori. Lisäksi tällä hetkellä heillä ei taida olla edes sopivaa koria josta rakentaa autoa?

Subaru omalla boxerikoneellaan sarjaan, niin aijai. Olisi makiaa. Toivossa on tietysti hyvä elää.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks

Sambody

Jäsen
Olisin tästä asiasta todella innoissani, jos tämä olisi oikeasti Subaru joka on palaamassa. Nythän on kautta rantain annettu ymmärtää, että Subarulla ei ole nykypäivän standardit ja säännöt täyttävää konetta olemassakaan, joten auto tulisi olemaan Toyotan moottorilla oleva Subarun kori. Lisäksi tällä hetkellä heillä ei taida olla edes sopivaa koria josta rakentaa autoa?

Subaru omalla boxerikoneellaan sarjaan, niin aijai. Olisi makiaa. Toivossa on tietysti hyvä elää.
Moottorin osalta näin, mutta eihän nuo koritkaan ole kuin koristeita. Kaikilla on samat turvakaaret minkä ympärille auto rakennetaan. Enää ei MM-sarjan ykkösluokassa modata tuotantoautosta rallikelpoista vaan rakennetaan ralliauto ylhäältä annetun turvakehikon ympärille, joka näyttää ulkokuoreltaan vähän sinnepäin tuotantomallilta.

En kyllä tiedä mitä Subarulla on markkinointi mielessä voitettavaa rallin MM-sarjassa, jos ei keulalla ole boxerkone, kun koko polttomoottoria käyttävä tuotantomallisto hyrrää boxermoottoreilla. Tuo moottorityyppi on ollut niin pitkään kuin minä muistan se asia mikä erottaa Subarun muista autonvalmistajista ja uskon, että aika moni muukin nuo kaksi yhdistää toisiinsa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös