Ralliketju

  • 1 835 236
  • 14 800

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joo, nyt oli kyllä todella harmittava virhe Suniselta. Päin kantoa, pyörän tuenta rikki ja siitä sitten pelit vielä puskaan. Toki keskeytys olisi tullut joka tapauksessa, vaikka "parkkipaikka" olisi löytynyt ihan tien vierestäkin.

Suomalaisilta Hyundai-miehiltä meni kyllä Chilen ralli niin penkin alle kuin vain voi. Suniselta joo hyvää tekemistä pari päivää, mutta se ruutulippu on nähtävä, kuten mies itsekin totesi tänään päivähuollon haastattelussa.

Mitä sitten tulee EP:n ensi vuoteen, en usko tällä hetkellä Esupin saavan mitään paikkaa Rally1-autosta. Enkä oikein usko miestä Rally2-auton kiinnostavan. Toivottavasti kuitenkin jatkaisi siinä luokassa.

Pajari sen sijaan on suomalaisittain toiseksi kuumin nimi Kallen jälkeen. Vaikka sitten Fordin rattiin, jos vaan mahdollisuus on.

Suninen varmaan jatkaa Hyundain puikoissa 3-4 autossa. Ainakin niin voisi päätellä Jouhkin kommenteista. Tänään tehty paha virhe tuskin sitä suunnitelmaa muuttaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Lappi ja Suninen.

Hyviä ja nopeita kuljettajia, mutta ei näiden kavereiden varaan voi vaan laskea mitään.

Lappi saattaa yksittäisessä rallissa olla vaikka se nopeinkin mies, mutta koko kauden mittakaavassa ei vain vauhti riitä ja aivan liian virheherkkä.
 

Sambody

Jäsen
Helvetin helvetti Teemu minkä teit. Selvästi halusi näyttää, että vauhti riittää Neuvilleä vastaan, mutta missään nimessä ei olisi saanut jäädä omaan virheeseen matka kesken.
Kyllä Lapille on pakko löytyä ajopaikka, jos nyt ei kahdessa jäljellä olevassa kisassakin vedä heti kättelyssä pihalle. Ei tuolla nyt niin montaa kovempaa ukkoa kuitenkaan ole mukana.
Se on just näin. Miettii tuota kuskikenttää, niin Sunisen ja Lapin kanssa siinä on Rally1 autoon hamuamassa Mikkelsen, Solberg, Fourmaux, Lindholm, Pajari ja Greensmith.

- Mikkelsen on kokenut, mutta ei kilometrejä Rally1 autolla yhtään alla. Liekö potentiaaliakaan sen enempää kuin Sunisella tai Lapilla.
- Fourmaux ja Greensmith jää vauhdissa jalkoihin eikä vehkeet nyt varsinaisesti ole ykkösluokassa tielläkään pysyneet.
- Toki jos haluaa tulevaisuutta ajatella ja antaa potentiaalisimmille wrc2-luokan kuskeille auton alle, niin sitten Solberg, Pajari ja Lindholm ovat parhaat vaihtoehdot.

Ei siellä vain ykköskorin kuljettajia puissa kasva, joten paljoa Lappia ja Sunista parempaakaan ei ole tarjolla. Toki sarjan kannalta Solbergille, Pajarille ja Lindholmille toivoisi paikkaa testata vauhtia ykkösluokassa, mutta onhan heillä kaikilla varsin ohkaiset näytöt vielä. Solberg on koko kauden ajalta ollut varmasti nopein wrc2-kuljettaja, mutta silti voittosarakkeessa on vähemmän voittoja kuin esimerkiksi Gus Greensmithillä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hellerillä ja Munsterilla ei oikein edes minkäänlaista yritystä power stagella. Mukana on vain viisi Rally1-autoa heidän lisäkseen, joten olisi tuossa voinut kokeilla vaikka yhden pisteen ottaa powerilta, mutta molemmat jäivät kymmeniä sekunteja jopa rally2-autoille. Munsterilla 26,5 sekuntia eroa Solbergin pohjiin ja Hellerillä peräti 49,5. aika turistitouhua.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuosta Sunisen keskeytyksestä vielä, nyt kun näin tuon videon, niin en oikein tiedä oliko tuo varsinaisesti mitään yliyrittämistä tai sitä että olisi ajanut jotenkin ylikovaa. Ennemminkin pieni huolimattomuusvirhe tai sitten vaan huonoa tuuria, että eturengas nappasi tuohon tien reunassa olevaan kantoon ja pyörä taittui alle. Oma virhe joka tapauksessa, mutta jotenkin harmittavan pieni virhe, josta tuli isot seuraukset.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kallelle ainakin yksi piste enemmän powerilta kuin Evansille. Tuo tasaa vähän sitä, että Evans taitaa ottaa itse kisasta kolme pistettä enemmän.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Toyota varmisti tallimestaruuden jo nyt.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kallelle ainakin yksi piste enemmän powerilta kuin Evansille. Tuo tasaa vähän sitä, että Evans taitaa ottaa itse kisasta kolme pistettä enemmän.
Kalle voittaa Powerin.

Tämä ei varmaan yllätä enää ketään.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toyota varmisti tallimestaruuden jo nyt.
Samalla varmistui, että Toyota voittaa myös kuljettajien mestaruuden. Neuvillella ei enää edes teoreettista mahdollisuutta mestaruuteen.

Kallen ja Evansin välinen ero 31 pistettä kun kaksi kisaa jäljellä. Tarkoittaa sitä, että vaikka Evans voittaisi molemmat kisat niin Kallelle riittää keskimäärin 15 pistettä kummastakin kisasta mestaruuteen.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Toinen mestaruus ei tänään Rovanperälle varmistunut, mutta onnitellaan häntä kun hän täytti 23 vuotta tänään.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Hellerillä ja Munsterilla ei oikein edes minkäänlaista yritystä power stagella.
Annetaan sen verran siimaa, että molemmilla taisi olla ongelmia auton kanssa.

Rovikselta tappioiden minimoimista. Ei ollut voittotaisteluun mitään palaa mutta otti sen mitä otettavissa oli ja kun Evanskaan ei isoa pottia saanut niin hyvä torjuntavoitto.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Lappi ja Suninen.

Hyviä ja nopeita kuljettajia, mutta ei näiden kavereiden varaan voi vaan laskea mitään.

Lappi saattaa yksittäisessä rallissa olla vaikka se nopeinkin mies, mutta koko kauden mittakaavassa ei vain vauhti riitä ja aivan liian virheherkkä.

Ovat nähdäkseni kuitenkin ihan selviä "kolmoskorin" kuljettajia joille ainakin ajotaitojen puolesta paikka pitäisi löytyä. Kalle, (Ogier) ja Tänak omassa kastissa ja lisäksi Evans sekä Neuville toki selvästi edellä, mutta Sordo, Katsuta, Greensmith, Loubet, Fourmaux, Solberg ja kumppanit yhtä selvästi takana. Optimitilanteessa passeleita kavereita ajamaan kolmatta autoa. Vähemmän optimaalisessa toista.

Vaikka Hyndaille pitää antaa peukku siitä, että antoivat Sunisen ja Neuvillen ajaa kilpaa, niin kyllähän tuo aika rumalta jälkikäteen näyttää: toinen ajoi ulos ja Neuville tuhosi renkaat siten, ettei mahtanut powerilla mitään. Toki valmistajien mestaruuteen mitään oikeita mahdollisuuksia enää ollut, mutta olisi edes näennäinen kilpailu pysynyt melkein loppuun.
 
Viimeksi muokattu:

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kallelle riittää 30 pinnaa kahdesta viimeisestä kisasta jos Evans nappaisi täydet pisteet (voitot ja power-voitot). Eiköhän Kallelle riitä että ajaa maaliin molemmat kisat.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Hellerillä ja Munsterilla ei oikein edes minkäänlaista yritystä power stagella. Mukana on vain viisi Rally1-autoa heidän lisäkseen, joten olisi tuossa voinut kokeilla vaikka yhden pisteen ottaa powerilta, mutta molemmat jäivät kymmeniä sekunteja jopa rally2-autoille. Munsterilla 26,5 sekuntia eroa Solbergin pohjiin ja Hellerillä peräti 49,5. aika turistitouhua.
Juu no toinen ajoi ilman jarruja ja toisella ei vetänyt kuin kaksi pyörää että sikäli en nyt hirveästi antaisi sapiskaa ensimmäistä ralliaan rally1 autolla ajaneille kuskeille.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaikka Hyndaille pitää antaa peukku siitä, että antoivat Sunisen ja Neuvillen ajaa kilpaa, niin kyllähän tuo aika rumalta jälkikäteen näyttää: toinen ajoi ulos ja Neuville tuhosi renkaat siten, ettei mahtanut powerilla mitään. Toki valmistajien mestaruuteen mitään oikeita mahdollisuuksia enää ollut, mutta olisi edes näennäinen kilpailu pysynyt melkein loppuun.
Siinä oli se Evans suht lähellä Hyundai-kaksikon takana. Vähän vaikea paikka ruveta mitään tallimääräyksillä kikkailemaan, kun voi Evans pujahtaa toisen tai molempien ohi jos liikaa himmailee.

Paras taktiikka varmaan ajaa kovaa mutta pysyä tiellä. Suniselta ei sitten vaan onnistunut.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ovat nähdäkseni kuitenkin ihan selviä "kolmoskorin" kuljettajia joille ainakin ajotaitojen puolesta paikka pitäisi löytyä. Kalle, (Ogier) ja Tänak omassa kastissa ja lisäksi Evans sekä Neuville toki selvästi edellä,
Periaatteessa Evans ja Neuville ei minusta edes mitenkään valtavasti edellä, mitä vauhtiin tulee. Molemmilla siinä mielessä parempi asema, että ovat jo pitkään saaneet ajaa tallissaan vakaassa ja turvallisessa asemassa ja saaneet kehittää ja säätää autoa mieleisekseen. Tuollainen tuo ajamiseen varmuutta, jota pätkätyöläisellä ei välttämättä ole. Lappi ja Suninen eivät ole missään vaiheessa saaneet sellaista vankkaa asemaa sarjassa, että saisivat rauhassa keskittyä ajamiseen ja siihen, että pääsisivät kunnolla "sisään" autoon ja talliin.

Voi olla, että kummallakaan ei ole myöskään keskittyminen ja ajovarmuus muutenkaan em. kaksikon tasolla, mutta tuo tilanne on myös sellainen, joka ehkä osaltaan tuo heille ylimääräistä epävarmuutta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kalle ja Teemu (ja Esuppikin) tekivät sen jälleen...
Kalle otti täydet powerilta, ylivoimaisesti ja Teemu (ja Esuppi) pilasi koko jutun, ja ihan kalkkiviivoilla - on kuskeja ja kuskeja...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Olihan Hyundain tilanne ihan hallussa tänään päivähuollossa. Vaikka Evans antoikin painetta kahdella ekalla, Suninen johti silti melkein puolella minuutilla ja Neuville oli yli 20 sek karussa brittikuskia.

Varma ajo ja vaikka Neuville olisikin mennyt ohi, niin itse podiumille ja hyvät tiimipisteet työnantajalle. Nyt tyhjin käsin haavoja nuolemaan ja vieläpä sekin, että Toyota varmisti merkkimestaruuden jo nyt.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Siinä oli se Evans suht lähellä Hyundai-kaksikon takana. Vähän vaikea paikka ruveta mitään tallimääräyksillä kikkailemaan, kun voi Evans pujahtaa toisen tai molempien ohi jos liikaa himmailee.

Paras taktiikka varmaan ajaa kovaa mutta pysyä tiellä. Suniselta ei sitten vaan onnistunut.

En tarkoittanut sen kummempaa paikanvaihtokikkailuna, vaan jopa päinvastoin tilanteen rauhoittamisena. Toki ihan oikeassa olet Evansin paineesta, eikä tuotakaan olisi oikein voinut tehdä kuin vasta aamu pätkän/pätkien jälkeen. Mutta kiva, että antoivat kisata, vaikka kävi näin.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Periaatteessa Evans ja Neuville ei minusta edes mitenkään valtavasti edellä, mitä vauhtiin tulee. Molemmilla siinä mielessä parempi asema, että ovat jo pitkään saaneet ajaa tallissaan vakaassa ja turvallisessa asemassa ja saaneet kehittää ja säätää autoa mieleisekseen. Tuollainen tuo ajamiseen varmuutta, jota pätkätyöläisellä ei välttämättä ole. Lappi ja Suninen eivät ole missään vaiheessa saaneet sellaista vankkaa asemaa sarjassa, että saisivat rauhassa keskittyä ajamiseen ja siihen, että pääsisivät kunnolla "sisään" autoon ja talliin.

Voi olla, että kummallakaan ei ole myöskään keskittyminen ja ajovarmuus muutenkaan em. kaksikon tasolla, mutta tuo tilanne on myös sellainen, joka ehkä osaltaan tuo heille ylimääräistä epävarmuutta.
Näin toki, joskin kyllä Neuville on ihan tosissaan lyönyt Lapille luun kurkkuun tämän suosikkikisoja myöten. Mutta ensi kaudella voi jo olla toisin, jos Lappi pääsee ajamaan toisen täyden kauden.

Evansia olisi ollut helppo pudotella listoilla alemmas vielä alkukaudesta, mutta on kiistatta ollut sekä varma, että kohtuullisen nopea, vaikka yleensä ei vauhdissa tahdo Kallen perässä pysyä. Vaan kukapa pysyy...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Palomäki, jos joku, kyllä tykkää mehustella suomalaisten epäonnistumisilla. Nyt kun ei ole enää Räikkönen jonka suorituksista negailla, niin on siirtynyt rallinegailuun. Kaikki tuntuu nyt olevan päin helvettiä kun yksi kisa meni suomalaisilta vähän huonommin.


No joo, ei tuo Chile nyt varsinaisesti kenenkään osakkeita nostanutkaan, mutta en nyt ihan näin negatiivisesti lähtisi vielä ajattelemaan. Kuten tässä on ollutkin puhetta, niin ei siellä takana nyt mitään pomminvarmasti nopeampia ja luotettavampia kuljettajia ole kovin pitkäksi jonoksi. Jos katsotaan rally2-luokan kärkipäätä, jotka siellä nyt pitäisi yleensä olla ensimmäisenä tyrkyllä, niin onko näistäkään kukaan loppujen lopuksi Lappia ja Sunista parempi?
- Mikkelsen: Sai aikoinaan ihan hyvin mahdollisuuksia WRC1:ssä mutta ei oikein lyönyt läpi. Ei yhtään kokemusta rally1-autosta.
- Solberg: Epäonnistui raskaasti Rally1-autolla, tuli paljon ulosajoja eikä mitään huipputuloksia. On lupaava, mutta onko vieläkään yhtään valmiimpi hyväksi, tulosta tekeväksi rally1-kuljettajaksi?
- Greensmith: Ajoi Fordilla useamman kauden ja oli ensin todella hidas. Sitten kun alkoi vähän nostamaan vauhtia niin auto ei enää pysynyt tiellä. Ajanut hyvin rally2-autolla, mutta niin ovat ajaneet Lappi ja Suninenkin.
- Fourmaux: Teki niinikään viime kaudella paljon romua ilman tuloksia. Hyvää suorittamista rally2-autolla, mutta rally1-näytöt ei olleet ainakaan yhtään Lappia ja Sunista parempia.
- Pajari: On vielä rally2-luokastakin vähän kokemusta joten nousu ei vielä ajankohtainen.
- Rossel: On kyllä tehnyt ihan vakuuttavaa tulosta, mutta on ehkä enemmän asfalttikisojen erikoismies. Ei yhtään kokemusta rally1-autosta vaikka ajanut jo pitkään WRC2:ssa hyvää tulosta. Voisi olla ehkä kokeilemisen arvoinen esim. Fordille, mutta olisiko sittenkään yhtään parempi kuin Fourmaux ja Loubet, jotka myös tehneet pienemmissä luokissa kovaa tulosta?

Lindholmilla ollut vaikea kausi, mutta auton vaihto kesken kauden entistä heikompaan ei nyt ole välttämättä mikään menestystä edesauttava tekijä. Hyundain R2-auto ei ole ihan Skodan tasolla ja Lindholmilla näyttää olevan vähän sopeutumisvaikeuksia tuohon, koska hänen mukaansa auto on hyvin erilainen ajaa kuin Skoda, ja vaatii moottorin ominaisuuksien takia aika erilaista ajotyyliä. Palomäki dumaa Lindholminkin hitaaksi, mutta hän nyt kuitenkin voitti viime kaudella WRC2-mestaruuden ja ajeli ennen tuota auton vaihtoa tälläkin kaudella ihan hyviä tuloksia, joten en minä nyt tiedä onko Solberg ja Pajari nyt välttämättä Lindholmia parempia, kuten Palomäki sanoo.

Pienemmistä luokista voi olla tulossa jotain lupaavia kuljettajia, mutta näillä on vielä kaikilla pitkä matka rally1-auton rattiin. Yleensä se vaatii muutaman kauden WRC2-luokassa, ja hyviä tuloksia siellä, ennen kuin tallit uskaltaa antaa näytönpaikkoja.

Kuten tässä ollut jo juttua, niin Rovanperä, Tänak ja Ogier ovat niin vauhdin kuin varmuudenkin osalta omassa luokassaan. Neuville ja Evans pystyvät em. kolmikon kanssa samaan vauhtiin mutta varmuus ja tasaisuus ei ihan samalla tasolla. Katsuta on selkeästi Neuville ja Evansia hitaampi eikä varmuuskaan ole edes ihan heidän tasollaan. Loubet'lla on tällä kaudella mättänyt sekä nopeus että varmuus. Ei ole ollut missään vaiheessa lähelläkään Tänakin vauhtia ja ulosajoja tullut paljon. Lappi ja Suninen ovat näyttäneet, että pystyvät parhaimmillaan kyllä tuohon Neuville-Evans-kaksikon kyytiin, mutta tasaisuus ei ainakaan vielä riitä haastamaan heitä jatkuvasti. Sordo on ehkä molempia hitaampi mutta tasaisempi ja varmempi, mutta Sordolla on sitten ehkä liikaa heikkouksia mm. nopeissa soraralleissa.

Joten vaikka Hyundai ajattaisikin vain kolmea autoa tulevalla kaudella, niin vaikea nähdä silti tilannetta, että tallissa ei ajaisi vähintään yksi suomalaiskuljettaja. Mikäli ajattavat neljää autoa, niin sanoisin että tallissa ajaa varmasti yksi suomalainen ja aika todennäköisesti kaksi. Kuka siihen sitten nousisi mikäli Hyundai päättäisi lempata sekä Lapin, Sunisen että Lindholmin? Ja mikäli Ford/M-Sport jatkaa, niin ehkin tarvitsevat Tänakin (ja Loubet'n) tilalle kuljettajan/kuljettajia. Voi olla, että ottavat maksukuljettajia, mutta toisaalta säästävät myös sen verran Tänakin palkassa että saattavat mieluummin valita jonkun kokeneemman ja nopeaksi tiedetyn. Eikä sekään vielä varmaa ole, että Tänak siirtyisi Fordilta muualle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös