Palomäki, jos joku, kyllä tykkää mehustella suomalaisten epäonnistumisilla. Nyt kun ei ole enää Räikkönen jonka suorituksista negailla, niin on siirtynyt rallinegailuun. Kaikki tuntuu nyt olevan päin helvettiä kun yksi kisa meni suomalaisilta vähän huonommin.
Luotto suomalaiseen rallitaitoon on koetuksella, kirjoittaa Janne Palomäki.
www.iltalehti.fi
No joo, ei tuo Chile nyt varsinaisesti kenenkään osakkeita nostanutkaan, mutta en nyt ihan näin negatiivisesti lähtisi vielä ajattelemaan. Kuten tässä on ollutkin puhetta, niin ei siellä takana nyt mitään pomminvarmasti nopeampia ja luotettavampia kuljettajia ole kovin pitkäksi jonoksi. Jos katsotaan rally2-luokan kärkipäätä, jotka siellä nyt pitäisi yleensä olla ensimmäisenä tyrkyllä, niin onko näistäkään kukaan loppujen lopuksi Lappia ja Sunista parempi?
- Mikkelsen: Sai aikoinaan ihan hyvin mahdollisuuksia WRC1:ssä mutta ei oikein lyönyt läpi. Ei yhtään kokemusta rally1-autosta.
- Solberg: Epäonnistui raskaasti Rally1-autolla, tuli paljon ulosajoja eikä mitään huipputuloksia. On lupaava, mutta onko vieläkään yhtään valmiimpi hyväksi, tulosta tekeväksi rally1-kuljettajaksi?
- Greensmith: Ajoi Fordilla useamman kauden ja oli ensin todella hidas. Sitten kun alkoi vähän nostamaan vauhtia niin auto ei enää pysynyt tiellä. Ajanut hyvin rally2-autolla, mutta niin ovat ajaneet Lappi ja Suninenkin.
- Fourmaux: Teki niinikään viime kaudella paljon romua ilman tuloksia. Hyvää suorittamista rally2-autolla, mutta rally1-näytöt ei olleet ainakaan yhtään Lappia ja Sunista parempia.
- Pajari: On vielä rally2-luokastakin vähän kokemusta joten nousu ei vielä ajankohtainen.
- Rossel: On kyllä tehnyt ihan vakuuttavaa tulosta, mutta on ehkä enemmän asfalttikisojen erikoismies. Ei yhtään kokemusta rally1-autosta vaikka ajanut jo pitkään WRC2:ssa hyvää tulosta. Voisi olla ehkä kokeilemisen arvoinen esim. Fordille, mutta olisiko sittenkään yhtään parempi kuin Fourmaux ja Loubet, jotka myös tehneet pienemmissä luokissa kovaa tulosta?
Lindholmilla ollut vaikea kausi, mutta auton vaihto kesken kauden entistä heikompaan ei nyt ole välttämättä mikään menestystä edesauttava tekijä. Hyundain R2-auto ei ole ihan Skodan tasolla ja Lindholmilla näyttää olevan vähän sopeutumisvaikeuksia tuohon, koska hänen mukaansa auto on hyvin erilainen ajaa kuin Skoda, ja vaatii moottorin ominaisuuksien takia aika erilaista ajotyyliä. Palomäki dumaa Lindholminkin hitaaksi, mutta hän nyt kuitenkin voitti viime kaudella WRC2-mestaruuden ja ajeli ennen tuota auton vaihtoa tälläkin kaudella ihan hyviä tuloksia, joten en minä nyt tiedä onko Solberg ja Pajari nyt välttämättä Lindholmia parempia, kuten Palomäki sanoo.
Pienemmistä luokista voi olla tulossa jotain lupaavia kuljettajia, mutta näillä on vielä kaikilla pitkä matka rally1-auton rattiin. Yleensä se vaatii muutaman kauden WRC2-luokassa, ja hyviä tuloksia siellä, ennen kuin tallit uskaltaa antaa näytönpaikkoja.
Kuten tässä ollut jo juttua, niin Rovanperä, Tänak ja Ogier ovat niin vauhdin kuin varmuudenkin osalta omassa luokassaan. Neuville ja Evans pystyvät em. kolmikon kanssa samaan vauhtiin mutta varmuus ja tasaisuus ei ihan samalla tasolla. Katsuta on selkeästi Neuville ja Evansia hitaampi eikä varmuuskaan ole edes ihan heidän tasollaan. Loubet'lla on tällä kaudella mättänyt sekä nopeus että varmuus. Ei ole ollut missään vaiheessa lähelläkään Tänakin vauhtia ja ulosajoja tullut paljon. Lappi ja Suninen ovat näyttäneet, että pystyvät parhaimmillaan kyllä tuohon Neuville-Evans-kaksikon kyytiin, mutta tasaisuus ei ainakaan vielä riitä haastamaan heitä jatkuvasti. Sordo on ehkä molempia hitaampi mutta tasaisempi ja varmempi, mutta Sordolla on sitten ehkä liikaa heikkouksia mm. nopeissa soraralleissa.
Joten vaikka Hyundai ajattaisikin vain kolmea autoa tulevalla kaudella, niin vaikea nähdä silti tilannetta, että tallissa ei ajaisi vähintään yksi suomalaiskuljettaja. Mikäli ajattavat neljää autoa, niin sanoisin että tallissa ajaa varmasti yksi suomalainen ja aika todennäköisesti kaksi. Kuka siihen sitten nousisi mikäli Hyundai päättäisi lempata sekä Lapin, Sunisen että Lindholmin? Ja mikäli Ford/M-Sport jatkaa, niin ehkin tarvitsevat Tänakin (ja Loubet'n) tilalle kuljettajan/kuljettajia. Voi olla, että ottavat maksukuljettajia, mutta toisaalta säästävät myös sen verran Tänakin palkassa että saattavat mieluummin valita jonkun kokeneemman ja nopeaksi tiedetyn. Eikä sekään vielä varmaa ole, että Tänak siirtyisi Fordilta muualle.