Olisikohan tämä merkki siitä, että Neuvillen asema Hyundain sisällä on muuttumassa kun tallin johtoa ja henkilöstöä on uusittu?
Veikkaan, että Neuvillen asema muuttuu ensi kaudella Hyundailla, jos hän siis jatkaa siellä. Jos Tänak tai Kalle tulee tiimiin, niin Neuville joutunee väistymään tieltä, vaikka muistaakseni optio onkin. Hyundai on varmasti tällä hetkellä houkutteleva vaihtoehto Tänakille, mutta myös Kallelle, vaikka Toyotallakin on hyvä olla. Toyota ja Hyundai molemmat ovat hyviä vaihtoehtoja. Yksityiskohdat ratkaisevat ja palkankin suuruus vaikuttaa omalta osaltaan päätöksiin. Kyllähän Hyundai saa pulittaa aikamoisen summan, jos meinaa saada Kallen lähtemään Toyotalta, mutta toki varmasti Kalleakin kiinnostaa kilpailla muullakin merkillä, kuin Toyotalla.
Hyundailla on selvästikin entistä parempi yhdessä tekemisen meininki, vaikka toki Neuville välillä sählääkin omiaan ja laittelee viestejä kesken rallin tiimipäällikölle. Jos Neuville ja Lappi jatkavat ensi kaudella tiimin kärkikaksikkona, niin luulenpa, että kaksikko on tasavertaisessa asemassa ja Neuvillen kukkoilut ovat ohi. Abiteboul on tuonut ryhtiä tallin toimintaan ja hänen esiintymisensä on ollut vakuuttavaa. Lämmitti sydäntä, miten hän aidosti iloitsi, että Suninen voitiin nostaa omasta porukasta pääluokkaan. Vaikkei Sordo itse kisannutkaan, niin hänet lennätettiin Viroon Sunisen avuksi. Abiteboul tuli Hyundaille formuloista, kuten käsittääkseni pari uutta inssiä, joista Lappi hehkuttikin toista F1-Mersun entistä "datainssiä" Viron rallin yhteydessä. Lisäksi talli vahvistui vielä rallin tekniikkanero Demaisonilla, niin odotettavissa on, että auto kehittyy entisestään. Lisäksi mukaan otetaan joihinkin kisoihin neljäs Rally1-auto ja rinnalla pyörii Rally2-toiminta, niin hyvältä näyttää kaikkiaan. Lindholmilta olikin hyvä peliliike siirtyä Hyundaille ja hienoa, että tiimi halusi yhden suomalaiskuljettajan lisää Hyundai-perheeseen.
Nyt kun formuloista on siirtynyt tekijöitä Hyundaille, niin saa sitten nähdä lisääntyykö pitkin alkuvuotta kiertäneet huhut Hyundain siirtymisestä formuloihin, mutta ainakin Abiteboul on kiistänyt huhut, välillä jyrkemmin, välillä lievemmin. Näin hän kommentoi asiaa tammikuussa kauden alla:
– En sano ”kyllä”, koska media kääntää sen heti varmistukseksi Hyundain lähtemisestä mukaan formula ykkösiin. Mutta selvästi Hyundai on yhtiö, jolla on pyrkimys kasvaa kansainvälisesti. Moottoriurheilutoimintamme tukee tätä bisnestä. Minun tehtäväni on nyt selvittää, mitä Hyundain bisnes tulevaisuudessa tarvitsee. Meidän on voitettava ja varmistettava, että ralli on jatkossakin paras vaihtoehto liiketoiminnallemme.
Myöhemmin huhtikuussa Abiteboul ei sulkenut siirtymistä formuloihin pois, mutta painotti keskittymisen olevan nyt rallissa.
- Yhtymä pohtii nyt monenlaisia eri ohjelmia. Olemme olleet nyt 10 vuoden ajan WRC:ssä ja peruskonsepti on se, että pysymme siellä, koska jos luot jonkun brändin, se pysyy vain, jos se on vahva. Hyundain ja WRC:n välillä on vahva perintö, joten tavoitteena on nähdä, miten laji tulee kehittymään ja sen vuoksi on järkevää on pysyä lajin parissa, missä olemme olleet jo 10 vuotta sitten, Abiteboul linjasi.