Ralliketju

  • 1 834 297
  • 14 798

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ohhoh! Nytpä tuli ikävä uutinen, joita ei kyllä toivo koskaan näkevänsä.

Kuljettajia tosiaan aika harvakseltaan menehtyy kisoissa, kovin usein se on kartturi joka ottaa sen fataalin iskun koska on useimmiten kuljettajaa huonommin valmistautunut osumaan. Mutta nuo on ihan tuuripeliä kun jotain tulee auton sisään ja seivästää miehistön.

Pääluokan kuljettajia ei ole tosiaan tainnut menehtyä Toivosen jälkeen auton ratissa. Mutta ikävän synkkää tuuria on kyllä brittein saarten huippumiehillä, kun ainakin Burnsille ja McRaelle tuli lähtö nuorena, ja nyt Breen seuraa heitä. Edellinen menehtynyt kartturikin oli britti.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei varmasti läheskään pahin ulosajo viime vuosina mutta taas osoitus että vaara leijuu kokoajan ajaessa. Turvallisuus on viritetty huippuun mutta kaikkea ei voi estää.
Nämä Breenin, Kubican jne. kaltaiset onnettomuudet on siitä ikäviä, että ei noita pysty oikein täysin eliminoimaan vaikka miten panostaisi turvallisuuteen. Kyllähän autot aikamoisia iskuja ja pyöritystä nykyisin kestää mutta kuinka sinä pystyt estämään jonkun kaiteen tunkeutumisen tuulilasista sisään? Kun eihän noista autoista voi mitään umpinaisia panssarivaunuja tehdä. Ja kun rallia ajetaan yleisillä teillä niin ei noita kaiteita, aitoja jne. voi oikein poiskaan kerätä teiden varsilta.
 

Outsider

Jäsen
Sanattomaksi vetää ja huonoa tuuria matkassa, kun tosiaan tuo ulosajo ei näytä auton kunnosta päätelleen olleen kovin paha.

Lepää rauhassa Craig.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Tuntuupa kyllä todella todella pahalta tämä uutinen. Tosi intohimoinen rallimies ja koko lajin sympaattisin hahmo. Ruotsissa olin joka solulla iloinen Breenin menestyksestä ja siitä kuinka mies oli vaikean edelliskauden jälkeen silminnähden onnellinen ja herkistynyt haastatteluissa.

Kepeät mullat ja voimia omaisille. Mies lähti tehden sitä mitä rakasti. Aivan liian nuorena.
 

Afflicted

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Ei helvetti kun tuntuu pahalta. Breen oli aina mahtava kuski ja persoonana varsinainen valopilkku. Aina maalissa antoi haastattelut ihan täpinöissään ja kertoi rakastavansa tätä lajia ja miten on hemmetin siistiä ajaa ynnä muita ylisanoja. Kaikesta näki että kaveri elää unelmaansa. Nyt realisoitui pahimmalla mahdollisella tavalla tämän lajin riskit ja lähtö tuli. Ei voi käsittää että yksi lajin rakastetuimmista henkilöistä on poissa. Lepää rauhassa.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Iski kyllä kovaa tämä uutinen. Ruotsissa mies paahtoi mahtavaa vauhtia ja se riemu kun oli kärjessä aluksi. Suorastaan odotti vesi kielellä tulevaa rallia ja pahin mahdollinen tapahtui. Julmaa on meno välillä, onneksi näitä ei tapahdu usein. Rip G Breen
 

Kiuru

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897 & Pimeä Aitio
Tyhjyys..
 

Outsider

Jäsen
Anteeksi mutta mitä vittua mä luen juuri nyt?

”-Jokainen ymmärtää, miten vakavasta asiasta puhutaan. Se vaikuttaa jopa sellaisiin asioihin, että mahdollisesti vetäytymisiä tulee. Yksi pahimpia asioita, mitä autotehtaalle voi sattua, Mäkinen sanoo Hyundain näkökulmaa pohtien.

Kroatian MM-ralli olisi määrä ajaa 20.–23. huhtikuuta. Mäkinen sanoo, että myös rallin ajamisesta keskustellaan varmasti lähiaikoina.”

 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Uskomattoman huonoa tuuria.
Henkka Haapamäki spekuloi Ylellä, että aidan kappale olisi tullut sivuikkunasta ohjaamoon. Aivan järjettömän huonoa tuuria.

Saa nähdä lisääkö tämä kamala tapaus laajemmin keskustelua siitä mihin suuntaan ralliautoilu on menossa. Vaikka tässä onnettomuudessa todennäköisesti ei auton osalta olisi ollut turvallisuuden suhteen enempää tehtävissä niin onhan noista kasvaneen tehon ja auton aeron yhteisvaikutuksesta esimerkiksi kaarrenopeudet kasvaneet ihan valtavasti. Ihan silmämääräisestikkin. Tokihan lähes kaikille katsojille ja varsinkin kilpailijoille on selvää, että moottoriurheilu ei koskaan tule olemaan täysin turvallista.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Saa nähdä lisääkö tämä kamala tapaus laajemmin keskustelua siitä mihin suuntaan ralliautoilu on menossa. Vaikka tässä onnettomuudessa todennäköisesti ei auton osalta olisi ollut turvallisuuden suhteen enempää tehtävissä niin onhan noista kasvaneen tehon ja auton aeron yhteisvaikutuksesta esimerkiksi kaarrenopeudet kasvaneet ihan valtavasti. Ihan silmämääräisestikkin. Tokihan lähes kaikille katsojille ja varsinkin kilpailijoille on selvää, että moottoriurheilu ei koskaan tule olemaan täysin turvallista.
Toivottavasti ei vaan johda sitten älyttömiin ylilyönteihin, kuten F1:n puolella on oikeastaan vähän käynyt Jules Bianchin murheellisen tapauksen jälkeen. Jokainen kuolemaan johtava onnettomuus on liikaa, mutta moottoriurheilun kohdalla myös se tosiasia on vaan hyväksyttävä, että kaikkia onnettomuuksia ei pystytä mitenkään estämään. Aina jää joku pieni mahdollisuus jollekin ihan friikille onnettomuudelle, että tapahtuu joku ihan vahinkolipsahdus hitaasta vauhdista ja jotain tunkeutuu ikkunasta ohjaamoon. En tiedä millä vauhdilla ja minkälaisessa tilanteessa tuo Breenin onnettomuus on sattunut, mutta auton vaurioista voisi päätellä että välttämättä ei ole ihan urku auki menty tuossa kohtaa. Mutta kun se aita osuu väärään kohtaan niin sitten se osuu.

Mutta ihan hyvä varmasti keskustella tuostakin, että onko rallia viety jo vähän liikaakin näyttävyys edellä ja onko kaarrenopeudet nykyisellään liian suuria. Että olisiko tarpeen ottaa vauhdista napsu pois?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Parempi olisi ensin tutkia kuin hutkia, auton kunnosta ja sen sijainnista tiehen nähden voinee päätellä että nopeus tilanteessa ei ollut "suuri", mutta tosiaan autojen lasit eivät tuppaa valitettavasti suojaamaan hirveästi jos jokin sopiva esine ne läpäisee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Parempi olisi ensin tutkia kuin hutkia, auton kunnosta ja sen sijainnista tiehen nähden voinee päätellä että nopeus tilanteessa ei ollut "suuri", mutta tosiaan autojen lasit eivät tuppaa valitettavasti suojaamaan hirveästi jos jokin sopiva esine ne läpäisee.
Kyllähän tuotakin on pyritty taklaamaan sillä, että penkissä on nykyisin nuo "korvat" ja kuljettajan sijaintikin on niin takana että pää on monilla käytännössä B-pilarin kohdalla. Mutta kun kuljettajan pitää kuitenkin pystyä näkemään myös sivulle, ja häntä ei pysty ihan mihinkään täysin ulkomaailmasta eristettyyn ja suojattuun poteroon pistää istuman, niin jää vielä mahdollisuus jopa fataalille osumalle kun tarpeeksi huono tuuri käy. Ja eihän tuo penkkikään nyt suojaa jos sieltä kovalla nopeudella tulee jotain pylvästä tai kaiteenpätkää kabiiniin.
 

Broadstreet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Philadelphia Flyers
Kroatian rallia ei tule missään tapauksessa perua. Nyt on se aika milloin pitää Breeniä muistaa, ei myöhemmin. Tuoda esiin niitä hyviä ja hauskoja hetkiä mitä hänellä on ollut uransa aikana.
Joka tapauksessa häntä tullaan ralleissa muistamaan, niin se pitää tehdä tässä rallissa. Ei väliä kuka voittaa, mutta tehkää hieno rallitapahtuma hänen muistolle
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kroatian rallia ei tule missään tapauksessa perua. Nyt on se aika milloin pitää Breeniä muistaa, ei myöhemmin. Tuoda esiin niitä hyviä ja hauskoja hetkiä mitä hänellä on ollut uransa aikana.
Joka tapauksessa häntä tullaan ralleissa muistamaan, niin se pitää tehdä tässä rallissa. Ei väliä kuka voittaa, mutta tehkää hieno rallitapahtuma hänen muistolle

Näin itsekin näen että parhaiten muistoa kunnioitetaan ajamalla ja samalla muistaen, joskin sanottava että kuskien päätös tuo lopulta jos kokevat etteivät halua ajaa niin sitten perumistakin pitää harkita.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Iltalehden sivulla olevassa videossa näkyy muuten aika selkeästi, että tuossa onnettomuudessa on sattunut olemaan kaikki tähdet juuri väärässä asennossa. Auto täysin ehjän näköinen joka puolelta, mutta kun Hyundain työntekijä nyppää auton kuskinpuolen sivulasin irti, niin siitä näkyy että sivulasissa oleva avattava luukku repsottaa irtonaisena ja sen luukun reikä on muuttanut muotoaan neliöstä epämääräisemmän muotoiseksi. Eli ilmeisesti se aidan seiväs on tullut suoraan sisään siitä luukusta, joka sattuu olemaan vielä aika tarkkaan kuljettajan kasvojen tasalla.
 

Semtex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eihän tätä oikein todeksi usko vieläkään vaikka vuorokausi kohta mennyt. Oli ehdottomasti oma suosikkikuljettaja Kallen sekä Esupin ohella tämän hetkisistä kuljettajista ja oli niin mahtavaa nähdä se ilo surkean viime kauden jälkeen, kun onnistui Ruotsissa ajamaan podiumille.

Oi voi... se Jyväskylän podiumhaastis viimeisen pätkän lopussa on never forget osastoa. God speed.

Tässä linkki tuohon Jyväskylän maalihaastatteluun: Breen (linkki vie Streamable sivun videoon maalihaastattelusta) ja täytyy kyllä sanoa että tippa tulee silmään kun tuota katsoo. Varsinkin tuo lopun kommentti missä Craig viittaa hänen 2012 menehtyneeseen kartturiin Gareth Robertsiin, niin kolahtaa aika syvälle.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taas.. RIP.

Tässä kolarissa on kyllä menty todella kovaa päin puuta tai mihin onkaan osunut. Katto todella pahasti lytyssä ja juuri siinä kohtaa missä kuljettaja ja kartturi istuvat. Valitettavia ulosajoja nyt sattuu lyhyen ajan sisään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä kolarissa on kyllä menty todella kovaa päin puuta tai mihin onkaan osunut. Katto todella pahasti lytyssä ja juuri siinä kohtaa missä kuljettaja ja kartturi istuvat. Valitettavia ulosajoja nyt sattuu lyhyen ajan sisään.
Nuo on rallissa niitä pahimpia juttuja kun auto menee katto tai pohja edellä puuhun tai pylvääseen. Autojen turvakehikko tuppaa olemaan juuri heikoimmillaan tuollaisten törmäysten kohdalla, vaikka nuo kehikot nykyisin ihan käsittämättömiä voimia kestävätkin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Pitää myös muistaa et vaikka siellä auton sisällä ois kuinka hyvät turvakehikot, niin ne g-voimat tuppaa olemaan jotain aivan järjettömiä siinä kohtaa kun vedetään täydestä laukasta täysikasvuiseen mäntyyn kylki tai katto eellä. Vaikka auton rakenne kestäisi, niin ihmiskeho ei välttämättä.

Tää viikko ei oo kyllä ollut helpoin mahdollinen näin rallifanaatikkona, joka puolelta tulee vaan negatiivissävytteistä uutisointia.

Muutenkin jos ja kun tämän jälkeen turvatoimia parannetaan, niin toivon silti että niitten suhteen ei hätiköidä / ammuta lajia omaan jalkaan. Rallin luonteeseen kuuluu kuitenkin se pieni vaaramomentti.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Pitää myös muistaa et vaikka siellä auton sisällä ois kuinka hyvät turvakehikot, niin ne g-voimat tuppaa olemaan jotain aivan järjettömiä siinä kohtaa kun vedetään täydestä laukasta täysikasvuiseen mäntyyn kylki tai katto eellä. Vaikka auton rakenne kestäisi, niin ihmiskeho ei välttämättä.
Juuri näin. Esim. suoraan pohjaan tulevat iskut tuppaavat lyömään siihen pohjaan kiinnitetyn penkin kautta aika lujaa siinä istuvaan ihmiseen. HANS ja nykyiset penkit on suunniteltu aika hyvin eliminoimaan suoraan edestäpäin ja suoraan sivultapäin tulevien iskujen vaikutukset, mutta kun isku tulee ylhäältä päin esim. suoraan kattoon, niin suoja on käsittääkseni paljon huonompi. Joten vaikka kehikko vielä kestäisi sen iskun niin voimat saattaa olla niin suuret että kuolettavia vammoja syntyy jo niistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös