Rautapohkeet
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jokerit
Suninenhan taitaa muutenkin olla ratissa Japanissa. Eikös tuo aja Japanin rallin wrc2 kalustolla?
Jos näin on, niin olisihan Hyundai kuitenkin voinut halutessaan vaihtaa hänet Rally1-auton rattiin.Suninenhan taitaa muutenkin olla ratissa Japanissa. Eikös tuo aja Japanin rallin wrc2 kalustolla?
Nyt puhutaan, mitä ilmeisemmin Lievestuoreelta käsin operoivasta Printsportista, joka on toiminut oman varsinaisen liiketoiminnan lisäksi aliurakoitsijana Tommi Mäkinen racingille/ Toyotalle. Mutta mitä tarkoitat tällä "toimittanut muun muassa nuo muut Rally2-autot?" Tarkoitatko heidän vuokra-autojaan Skodaa ja Poloa? Lisäksi heillä on muistaakseni myös Rally3-Fiesta. Vuokratoiminnan lisäksi tiimi pitää yllä useiden asiakkaiden omia autoja. Toni Gardemaisterin pyörittämältä TGS Worldwidella on myös samanlaista toimintaa.Edellämainittuun, itseasiassa eräs kaikille rallin ystäville tuttu Lievestuoreelta päämajaansa pitävä rallipaja on ollut merkittävässä roolissa(toimittanut muun muassa nuo muut Ralli2-autot) tuon Rally2 auton kanssa ja oletettavasti alkaa ajattaa niitä kun aika on kypsä.
Olisin kovin ihmeissäni, jos M-Sport "palkkasi" Oliverin, vaikka toisinkin rahat muassaan. Wilsonilla on jo tarpeeksi nuoria epävarmoja maksukuskeja, jotka tuskin isommin osaavat vaikuttaa edes auton kehittämiseen.Solberg arvelee löytyisikö paikkaa Fordilta? Luulen, että jokusen kisan saattaisi ajaakin, jos omilta tukijoukoilta löytyy tarpeeksi rahaa:
Potentiaalisin vaihtoehto on Fordeja ajattava brittitiimi M-Sport, joka on entuudestaan tuttu tiimi Solbergin perheelle. Oliverin isä Petter Solberg sai ensimmäisen tehdastiimipaikan Fordilta vuonna 1999.
– Luulen, että M-Sport tarvitsee kuljettajia, mutta siitä en ole varma, onko se vaihtoehto vai ei. En luovuta koskaan. Toiveissa on, että pääsen WRC-luokan autolla Monte Carlon ralliin, Oliver Solberg viittasi kauden 2023 avauskilpailuun.
Solberg myönsi, että hän on keskustellut jo jokaisen tiimin kanssa.
– Mikä tahansa paikka olisi loistava juttu. M-Sport on loistava ja täydellinen paikka olla ja oppia nuorena kuljettajana. He tietävät, mitä silloin pitää tehdä. Malcolmilla (M-Sportin pääjohtaja Wilson) on todella paljon kokemusta työskentelystä nuorten kuljettajien kanssa. Malcolm kysyi minua jo kaksi vuotta sitten, mutta menin silloin Hyundaille.
M-Sportilla on ollut tällä kaudella vain yksi palkkaa saava kuljettaja, Craig Breen, jonka esitykset ovat jääneet vaisuiksi. Ranskalaiset Adrien Fourmaux ja Pierre-Louis Loubet sekä brittikuski Gus Greensmith tuovat puolestaan tiimille taloudellista tukea ajopaikkaa vastaan. Tästä kolmikosta yksikään ei ole toistaiseksi yltänyt palkintokorokkeelle rallin MM-sarjan pääluokassa. Solbergilla on taustallaan vahvat tukijoukot, mistä on varmasti hyötyä neuvotteluissa.
– Minulla on omat henkilökohtaiset sponsorit, joiden kanssa teen töitä tulevaisuutta varten. Käymme parhaillaan keskusteluita sitä, mitä voisimme tehdä. M-Sport voisi olla hyvä vaihtoehto, Solberg sanoi.
Juu, eivät palkkaakaan (raha kulkee toisin päin), vaan korkeintaan saattavat ottaa ajamaan rahalla joitain yksittäisiä kisoja. Toki nekin ovat varmasti tiukassa?Olisin kovin ihmeissäni, jos M-Sport "palkkasi" Oliverin, vaikka toisinkin rahat muassaan. Wilsonilla on jo tarpeeksi nuoria epävarmoja maksukuskeja, jotka tuskin isommin osaavat vaikuttaa edes auton kehittämiseen.
Ehkä juurikin noin, jos haluavat mitata Oliverin mahdollista potentiaalia Puman ratissa. Mitään kehitystä, puoleen jos toiseenkaan, muutamalla keikalla tuskin saadaan aikaan, mutta jotainhan M-Sportin pitäisi keksiä nykytilanteeseen peilattuna.Juu, eivät palkkaakaan (raha kulkee toisin päin), vaan korkeintaan saattavat ottaa ajamaan rahalla joitain yksittäisiä kisoja. Toki nekin ovat varmasti tiukassa?
Totta, Solbergin kohdalla tehtiin virhe, kun nostettiin liian aikaisin pääluokkaan. Kaveri on lahjakas, mutta jos verrataan junnuaikojen kilpakumppaniin Kalleen, niin kotonaan vieläkin asuva ruotsalaiskuljettaja on henkisellä puolella valovuoden jäljessä suomalaiskuljettajaa.Oliverin kohdalla tärkeintä olisi toki saada kokemusta ja ennen kaikkea varmuutta WRC2:n kautta, aivan liian aikaisin kaveri nostettiin pääluokkaan ilman mitään syytä.
Perjantain Eurojackpottiin kuponkia vetämään - siellä olis muutama kymmenen miljoonaa tarjolla...Jos on paksu lompakko niin ostoksille.... Toivosen Monten voittoauto 86 vuodelta tulossa huutokauppaan.
Linkki is.fi
Perjantain Eurojackpottiin kuponkia vetämään - siellä olis muutama kymmenen miljoonaa tarjolla...
Ihan toinen juttu on sitten, mitä tommosella tykillä edes tekisi, kun ei oo mikään autojen keräilijä Kankkunen tyyliin - eihän sillä sais ajaakaan kuin joissakin näytöksissä. No, tietysti, mammalle kauppakassiksi...
Totta, Solbergin kohdalla tehtiin virhe, kun nostettiin liian aikaisin pääluokkaan. Kaveri on lahjakas, mutta jos verrataan junnuaikojen kilpakumppaniin Kalleen, niin kotonaan vieläkin asuva ruotsalaiskuljettaja on henkisellä puolella valovuoden jäljessä suomalaiskuljettajaa.
Tuo oli varmaankin yksi syy Tänakin lähtöön, ja ehkä hyvä niin, sillä Ogier, Tänak ja Kalle samassa tiimissä, siis Toyotalla, ei olisi jättänyt muille mitään. Siihen vielä Lappi keikkakuskiksi, kun Evans olisi tietysti Hyundailla...Liittyen tuohon Toyotan Rally2-auto (R5) projektiin, niin Toyotalla ollessaan Tänak olisi halunnut lähteä mukaan tähän projektiin yhdessä Märtinin kanssa, mutta Toyotalle se ei käynyt ja näin Tänak lähti tallista pois. Nythän Hyundain Rally2-autojen ajattamisesta ja huollosta vastaa virolainen RedGrey-tiimi, jonka omistajana ovat Tänak sekä tiimin perustaja, Tänakin asioita hoitava Märtin.
Neuvilleltä ei ole ikinä löytynyt tarpeeksi vauhtia kovavauhtisiin soraralleihin, mutta Evansilta sitä kuitenkin ajoittain löytyy, kuten esim. viime vuonna Suomessa, kun hän ajoi rallin voittoon. Tällä kaudella Evansilta ei kuitenkaan ole löytynyt vastaavaa vauhtia. Ja mitä ensi kauteen tulee, niin Evans ei pysty lähtökohtaisestikaan haastamaan Kallea, joka on hallitsevana maailman mestarina Toyotalla ykköskuljettajan asemassa.ykköskorin kuskit, Neville ja Evans, eivät siihen pysty. Neville ei vain pysy vauhdissa esim. Suomen, Viron ja Uuden-Seelannin nopeilla sorateillä ja Evansin ongelmana on paineensietokyky ja siitä aiheutuvat virheet.
Ogierin mietteitä:
Sébastien Ogier vahvistaa WRC-sivustolle antamassaan haastattelussa, että hän ei aio enää palata täysipäiväiseksi kisakuljettajaksi. Kahdeksankertainen maailmanmestari on ajanut loppusuoralle kaartuneella kaudella neljä kilpailua. Ne ovat sujuneet vanhalla rutiinilla hyvin, ja Ogier on vain kerran jäänyt kärkiviisikon ulkopuolelle. Toisin kuin joissain huhuissa on esitetty, 13 kisaviikonlopun rupeama ei kuitenkaan innosta joulukuussa 39 vuotta täyttävää ranskalaista.
– Olen selittänyt sen jo moneen kertaan. Rakastan yhä tätä lajia ja rakastan olla täällä muutamia kertoja vuodessa. Se on minulle loistava tilaisuus edelleen pitää hauskaa intohimoni kanssa, Ogier sanoo.
Eiköhän se tarkoita sitä, että Toyota on antanut toimeksiannon Printsportille hankkia kaikki erimerkkiset R2-autot.Nyt puhutaan, mitä ilmeisemmin Lievestuoreelta käsin operoivasta Printsportista, joka on toiminut oman varsinaisen liiketoiminnan lisäksi aliurakoitsijana Tommi Mäkinen racingille/ Toyotalle. Mutta mitä tarkoitat tällä "toimittanut muun muassa nuo muut Rally2-autot?" Tarkoitatko heidän vuokra-autojaan Skodaa ja Poloa? Lisäksi heillä on muistaakseni myös Rally3-Fiesta. Vuokratoiminnan lisäksi tiimi pitää yllä useiden asiakkaiden omia autoja. Toni Gardemaisterin pyörittämältä TGS Worldwidella on myös samanlaista toimintaa.