Ralliketju

  • 1 832 528
  • 14 795

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuohon soppaan kun tänak vielä kertoo lähtevänsä niin sit huihai on kusessa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Onhan noiden sähköautojen tuleminen ralliin väistämätöntä (jos halutaan pitää WRC1 autojen sarja) vaikka kuinka itsekin kaiholle muistelee Kankkusen aikaisia autojen pörinöitä tai tallien määrää McRaen ja Mäkisen ajoilta.

Toyota ei ilmeisesti ole kovin innostunut sähköautoista ja on lobannut tuota vetyvaihtoehtoaan jota Kankkunen ja Mäkinen esittelymielessä ajelivatkin Belgiassa.

Mielenkiintoista että nosti esiin Meeken, mutta ei maininnut missään vaiheessa esim Sunista.

Meeke on todistettu voittaja, Sunisen näyttöjä on vaikeampi arvioida kaluston vuoksi. Lisäksi nuo muutamat näyttävät ulosajot ovat lyöneet Suniselle vähän hermoheikon leiman, toki ei Meekekään ollut tunnettu tiellä pysymisestä.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Odotetusti (imho) mutta tylysti puhkesi Solbergin kupla R1:ssä.
Vaikka sopimusvaiheessa lausutaan millaisia korulauseita rauhasta kehittyä ja kypsyä, pitää silti kyetä osoittamaan potentiaalinsa ja tuloksia kauden aikana. Toki, trendi oli nouseva, mutta kokonaisuutena kausi on ollut varmasti iso pettymys tallille mutta ennenkaikkea kuskille itselleen - too much, too soon!
Tähän Solbergin murheelliseen kastiin voisi lukea myös Fordin Loubetin, Fourmauxin ja osin Greensmithinkin, vaikka Fordin tekniset murheet ovat toki olleet vieläkin isommat kuin Hyundailla. Ford nyt vain ei voi heittää maksavia kuskeja noin vain pihalle, vaikka tilalle saisikin jonkun pers'aukisen mutta nopeamman.
Sordo (39) saisi varmasti ajaa Hyundailla ensi kaudellakin kolmosautoa, jos vähänkään mieli tekisi, mutta kuka hänelle kaveriksi?
Suninen olisi ehkä helpoin siirto, mutta löytyykö tallilta luottoa niin paljoa ja/tai löytyykö vastaavaa kaveria kehittämään Hyundain R2:sta.
Meeke, yli nelikymppinen (43), joka on jo kerran saanut potkut, kun ei saanut pidettyä sitikkaansa penkkojen välissä, olisi kyllä melkoinen hätäpaska tuohon saumaan eikä Evans varmasti lähde ajelemaan luotettavuudeltaan epävarmaa Hyundain kolmosautoa silloin, kun Sordoa ei huvita - joku muu, kuka?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kallen menestys taisi hämätä Hyundailla ja palkkasivat Oliverin vaikka se kuuluisia sokea reettakin näki ettei ole vielä valmis Rally1 autoon. Pari vuotta lisää pienemmissä luokissa ja isolla testiohjelmalla niin sen jälkeen tilanne olisi ollut ihan toinen. Eli vaikka JM:kin puhui siitä että aina vaan nuorempana kuskit tulevat MM-sarjaan niin olen kyllä osin erimieltä. Laji on sen verran kaukana ratapuolen kisoista että sitä kokemusta tarvitaan edelleen paljon ennen kuin voi menestyä. Oikotietä ei ole. Kallen kaltainen urapolku on oman veikkauksen mukaan harvinaisuus myös tulevaisuudessa.
 

Sambody

Jäsen
Tähän Solbergin murheelliseen kastiin voisi lukea myös Fordin Loubetin, Fourmauxin ja osin Greensmithinkin, vaikka Fordin tekniset murheet ovat toki olleet vieläkin isommat kuin Hyundailla. Ford nyt vain ei voi heittää maksavia kuskeja noin vain pihalle, vaikka tilalle saisikin jonkun pers'aukisen mutta nopeamman.
Loubet on nostanut vähintään yhtä paljon profiiliaan tällä kaudella kuin Solberg ja Furmoo ovat laskeneet omiaan. Sardiniasta neljässija ja oli ensimmäisen ajopäivän jälkeen 15 sekunttia kärkeä perässä sijalla kolme nopeimpana Fordina. Kreikassa johti koko rallia hetken ja oli voittokamppailussa ennen kuin kärsi rengasrikon. Kummastakin näistä sai plakkariin ihan kelpo 4. sijat. Pieni usko herännyt ainakin itsessä, että Loubet:sta saattaa vielä kelpo kuski kehittyä.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Olihan tuo omalla tavallaan arvattavissa. Hyundai halusi oman nuorisotähden, kun Toyotallakin oli. Nyt vain odotukset oli liian kovat ja paikka oli vähän liikaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Loubet on nostanut vähintään yhtä paljon profiiliaan tällä kaudella kuin Solberg ja Furmoo ovat laskeneet omiaan. ... Pieni usko herännyt ainakin itsessä, että Loubet:sta saattaa vielä kelpo kuski kehittyä.
Kenties kehittyy, jos rahkeet riittävät "ostaa" Fordilta tarpeeksi R1-aikaa. Nopeutta ja taitoa kaverilla on riittävästi ajaa jopa podiumille, mutta varmuutta eli kokemusta vielä tarvitaan eikä sitä saa kuin kilpailemalla.
 

Sambody

Jäsen
Loubet kohdalla hyvä myös huomata, että hän on päässyt ajamaan siinä roolissa missä Solbergin ja Fourmauxinkin olisi pitänyt päästä ajamaan. MM-sarjan kannalta ylimääräistä auto ajanut. Ja vielä maksanut paikastaan, joten näin ollen saanut paineetta kurvailla eikä ole tarvinut kuunnella Wilsonin ja Millenerin vittuilua. Vielä kilpailukykyinen kalusto alla niin on ollut Loubet:lla hyvä paikka ottaa askelia urallaan. Hyvä ettei stintti Hyundain jämäautossa tuhonnut ihan kaikkia itseluottamuksen rippeitä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse heittelen täältä villiä veikkausta että olisikohan Breen heitetty menemään M-sportilta ja Hyundai hankkinut kolmoskuskiksi ensikaudelle. Solbergilla taas jos taustajoukkoilla rahaa niin M-sportille fourmauxin tilalle.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Itse heittelen täältä villiä veikkausta että olisikohan Breen heitetty menemään M-sportilta ja Hyundai hankkinut kolmoskuskiksi ensikaudelle.
Voi ollakin, mutta itsellä on vahva tunne, että Evans pyrkii ulos Toyotan sopparista, sillä kaveri haluaa taistella kaikin keinoin maailman mestaruudesta ja se ei ole oikeastaan edes mahdollista, kun olet jo lähtökohtaisesti Toyotalla kakkoskuskina. Veikkaan, että Evans haluaakin Fordille Breenin paikalle, jossa hänellä olisi ykköskujettajan rooli ja mahdollisuudet oikeasti taistella mestaruudesta. Breen voisi kenties ollakin mahdollinen vaihtoehto Hyundaille, mutta ei olisi huono vaihtoehto Toyotallekaan kakkoskuljettajaksi.
 

Sambody

Jäsen
Voi ollakin, mutta itsellä on vahva tunne, että Evans pyrkii ulos Toyotan sopparista, sillä kaveri haluaa taistella kaikin keinoin maailman mestaruudesta ja se ei ole oikeastaan edes mahdollista, kun olet jo lähtökohtaisesti Toyotalla kakkoskuskina. Veikkaan, että Evans haluaakin Fordille Breenin paikalle, jossa hänellä olisi ykköskujettajan rooli ja mahdollisuudet oikeasti taistella mestaruudesta. Breen voisi kenties ollakin mahdollinen vaihtoehto Hyundaille, mutta ei olisi huono vaihtoehto Toyotallekaan kakkoskuljettajaksi.
Spekulointihan on mitä parhainta viihdettä ja meillähän siihen oikeus on. Evans tai Tänak olisi jackpot M-Sportille. Evansin saattaisi saada jopa halvemmalla. Myös Solberg rahasäkin kanssa varmasti kelpaisi. Ei vain kuulostaa yhtään oikealta kehitysaskeleelta Oliverille, jos ajaisi kolmosauto M-Sportilla. Kyllä häneltä täytyisi kaikki mahdolliset paineet saada pois harteilta jotta saisi mahdollisimman paljon kilometrejä nyt vyölleen. Vieläkö Greensmithiä ollaan isän taskusta valmiita rahoittamaan. En näe miksi ei, kun vihdoin on saanut pohja-ajankin vyölleen ja hetkittäin ajatkin olleet hyvällä tasolla. Taitaa olla Wilsonin märkäuni että saisi kaksi mitat täyttävää kuskia koko kauden ajamaan, joten toiveet taitaa levätä että saisi edes yhden plus Loebin ajamaan kourallisen kilpailuja.

Toyotalle varmaan Evansin paikalle olisi ensimmäisenä tyrkyllä Lappi mikäli Elfyn nostaa kytkintä. Tänakin siirtyminen maailmanmestarina Hyundaille taisi jonkinlaisia arpia jättää Toyotalle ja vaikka Mäkinen onkin siirretty sieltä syrjään niin aika pitkälti tuo silti vielä sama tiimi. Eli en usko Tänakin siirtyvän Toyotan rattiin ellei Ott itse saa suhmuroitua mahtikäskyä isolta pomolta Japnista. Vaikea myöskään uskoa, että Toyotalla aletaan mitään selvää ykkös-kakkoskuski asetelmaa rakentamaan Kallen hyväksi. Kyllä Evans ja Ogierkin saivat ajaa ihan rehdisti viime kausilla maailmanmestaruudesta, joten sillä tapaa en tiedä miksi Evans olisi neuvottelemassa sopimuksen purkamisesta ennen aikojaan. Ehkä jos saa saman tilin ja enemmän vuosia M-Sportilta?

Breenin ja Hyundain tilanne on myös ihan mielenkiintoinen. Neuvillen jatko lienee ainoa varma asia. Tänakin ja Sordon tilanne auki. Sordon jatkaessa varmaan kolmosautoon haetaan Suninen/Breen/Mikkelsen kalipeerin kuskia Solberg kokeilusta oppineena. Tänakin jatko kyllä selventäisi tilannetta Hyundain suunnalla ja pois siirtyminen leväyttäisi pakan vähän reilummin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi ollakin, mutta itsellä on vahva tunne, että Evans pyrkii ulos Toyotan sopparista, sillä kaveri haluaa taistella kaikin keinoin maailman mestaruudesta ja se ei ole oikeastaan edes mahdollista, kun olet jo lähtökohtaisesti Toyotalla kakkoskuskina. Veikkaan, että Evans haluaakin Fordille Breenin paikalle, jossa hänellä olisi ykköskujettajan rooli ja mahdollisuudet oikeasti taistella mestaruudesta. Breen voisi kenties ollakin mahdollinen vaihtoehto Hyundaille, mutta ei olisi huono vaihtoehto Toyotallekaan kakkoskuljettajaksi.

Jotenkin veikkaan että Solbergin potkut liittyy jokatapauksessa siihen että taustalla joku toinen kuski tehnyt liikkeitä. Breenin ulosajo voinut pistää ketjureaktion päälle.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
En pitäisi ihan mahdottomana sitäkään, että jos Ogier on kertonut ajavansa ainakin puolet ensi kauden kisoista, niin Lappi menisi sen takia muualle. Ei täysi kausi Hyundailla kolmosautona todellakaan olisi mikään paha juttu Esupille.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En pitäisi ihan mahdottomana sitäkään, että jos Ogier on kertonut ajavansa ainakin puolet ensi kauden kisoista, niin Lappi menisi sen takia muualle. Ei täysi kausi Hyundailla kolmosautona todellakaan olisi mikään paha juttu Esupille.
No ei, ja varmasti maksaisivat hyvin. Lappi tosin on itse sanonut ettei halua Tojotalta muualle ja jos sieltä ei paikkaa löydy niin ei aja mitään. Luulen että tuo tämän kauden kaltainen tilanne sopii Lapille hyvin. Voi ajella ilman paineita hyvissä kisoissa hyvällä autolla...
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No ei, ja varmasti maksaisivat hyvin. Lappi tosin on itse sanonut ettei halua Tojotalta muualle ja jos sieltä ei paikkaa löydy niin ei aja mitään. Luulen että tuo tämän kauden kaltainen tilanne sopii Lapille hyvin. Voi ajella ilman paineita hyvissä kisoissa hyvällä autolla...
Toisaalta luulisi, että jos Hyundai lähestyisi tarjouksen kanssa, että aja meillä kolmosautoa koko ensi kausi versus Toyotalla ne kisat mitä Ogierilta jää, niin voisi kuvitella Lapin tarttuvan Hyundain tarjoukseen. Täysi kausi tehdasautolla luulisi olevan kovempi juttu, vaikka kuinka Toyotan tehdas olisikin lähellä kotia. Ei Lappi kuitenkaan liian vanha ole vielä menestyväksi rallikuljettajaksi. Vaikka Rovanperä nyt vetikin nuoruusennätykset uusiksi, on laji silti edelleen kokeneiden ja "vanhojen" kuljettajien temmellyskenttä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Jotenkin veikkaan että Solbergin potkut liittyy jokatapauksessa siihen että taustalla joku toinen kuski tehnyt liikkeitä. Breenin ulosajo voinut pistää ketjureaktion päälle.

Se Ketomaan "tietämä" Tänäkin siirto Fordille vois olla sellanen. Solbergin tilalle pakko saada kuski joka tuo hyviä pisteitä, ja pystyy tappeleen voitoistakin (ainakin osassa ralleja). Evans ja Lappi molemmat sellasia. Miksei myös Suninen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisaalta luulisi, että jos Hyundai lähestyisi tarjouksen kanssa, että aja meillä kolmosautoa koko ensi kausi versus Toyotalla ne kisat mitä Ogierilta jää, niin voisi kuvitella Lapin tarttuvan Hyundain tarjoukseen.
Tänakin tilanne kun on auki niin kaikki on mahdollista. Jos Tänak lopettaa tai lähtee Fordille, niin Hyundai tarvitsee hyvän kuskin Növillen ja Sordon kaveriksi. Silloin on toki mahdollista että laittavat niin ison tarjouksen Lapille että alkaa kiinnostaa. Toisaalta jos Ford ostaa Evansin (Tänakin lopettaessa) pois Tojotalta niin tarve on myös siellä. JM on varsin näkyvästi liputtanut Lapin puolesta joten jos vain jotain täyden kauden paikkaa on tarjolla niin JM tullee pitämään kynsin hampain Lapista kiinni... Mielenkiintoisia aikoja vaikka periaatteessa kaikilla ns kärkiukoilla on jo sopparit olemassa. Voi tulla erittäin mielenkiintoiset siirrot tai sitten totaali lässähdys ja kaikki jatkaa kuten on ajalteltu...
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat

Ja näin. Hiukan paskasti kirjoitettu eli otsikoitu juttu IS.llä. Kirjoittavat otsikossa Solbergin vertaavan itseään Rovanperään. Jutussa kuitenkin lukee että talli oli verrannut ja viitannut ei Solberg. Otsikko on siis ihan perseellään.
Voihan sitä kaikkea verrata, jauhelihaa ja sisäfiletätäkin keskenään, muttei se jauhelihan makua paranna...

Solbergillä on varmasti tulevaisuutta autourheilun parissa, kun lompsa on kunnossa, mutta R1 jäänee nyt hyväksi toviksi, jos jokin uusi talli ei astu nykyisten lisäksi peliin ja/tai useampi nykyisistä kuskeista lopettaa samaan aikaan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nuoren Solbergin on syytä katsella hieman peiliin ja todeta tilanne. Ensi kaudeksi wrc2-sarjaan jahtaamaan mestaruutta ja oppia voittamisesta ja sitä kautta aikanaan takaisin rally1-autoihin. Kiukutella Hyundain suuntaan ei hirveästi kannata, kun tehdaspaikkoja on todella vähän, jos tulevaisuudessa meinaa vielä ajella. Nyt kovat näytöt tiskiin ja kenties kaudella 2024 sitten takaisin pääluokkaan entistä vahvempana.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Hyundai julkisti kuljettajat kauden viimeiseen kisaan Japaniin ja kolmikko on sama kuin Kataloniassakin, eli Tänak, Neuville ja Sordo. Toisin sanoen elättelyt siitä, että Suninen olisi päässyt antamaan näyttöjä tämän kauden puolella Rally1-auton ratissa voidaan unohtaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos Suninen olisi ensi kaudelle suunnitteilla Hyundain wrc- puolen rattiin niin luulisi että hänellä suotaisi mahdollisuus ajaa vielä tällä kaudella? Jos nytkään ei näytönpaikkoja tule niin epäilen ettei Solbergin tilalle ainakaan Suninen pääse.

Vähän luulen että Suninen ei taida lopulta kovin korkealla olla Hyundain suunitelmissa, on kussut melkein täysin omat näytönpaikkansa, Monzassa Hyundain WRC:llä vauhti vaisua (toki melko kylmiltään ajamaan) sitten päälle vielä se johtopaikalta ulos tilanne. Breen saattaa hyvinkin olla tähtäimessä tai Lappi. Jos lappi loikkaisi Hyundaille niin Suninen voisi olla ehkä Toyotan tähtäimessä. Riippuu tietenkin mitä Breen tekee.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Jos Suninen olisi ensi kaudelle suunnitteilla Hyundain wrc- puolen rattiin niin luulisi että hänellä suotaisi mahdollisuus ajaa vielä tällä kaudella? Jos nytkään ei näytönpaikkoja tule niin epäilen ettei Solbergin tilalle ainakaan Suninen pääse.
Tällä, että Suninen ei aja Japanissa, ei ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa, onko häntä kaavailtu ensi kaudeksi Hyundaille vourottelevaksi kolmoskuljettajaksi vai ei? Merkkimestaruus on tällä kaudella vielä auki, joten Sordo on jo tältäkin osin paras valinta Japaniin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tällä, että Suninen ei aja Japanissa, ei ole välttämättä mitään tekemistä sen kanssa, onko häntä kaavailtu ensi kaudeksi Hyundaille vourottelevaksi kolmoskuljettajaksi vai ei? Merkkimestaruus on tällä kaudella vielä auki, joten Sordo on jo tältäkin osin paras valinta Japaniin.
Hyvä huomio, joskin Toyotalle riittää sellaiset vähän reilu parikymmentä pistettä, 23 tarkalleen, mestaruuden varmistamiseen, JOS Hyundai veisi ihan maksimit, 104 pojoa, näissä viimeisissä kisoissa.
Tuo tarkoittaisi Hyundain kannalta kolmoisvoittoja pari putkeen ja harras toive, että Fordin porukkakin alkaisi pysyä penkkojen välissä, vieläpä vauhdikkaasti, ja että Toyotalle kasaantuisi kaikkea mahdollista epäonnea eli kovin on ohuen langan varassa huihailla....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös