Ralliketju

  • 1 700 221
  • 13 485

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
En ihmettele sinänsä, että Ogier ajaa loput rallit. Uudessa-Seelannissa varmasti Lappi olisi ollut elementissään, mutta kyllä Sebin pitäisi olla kilpailukykyisempi asfaltilla. Myös Japani on varmasti tärkeä tapahtuma Toyotalle ja kyllähän Ogierin markkina-arvo mannekiinina tuolla on hieman erilainen kuin Esapekan. Kovaa mainosta Toyotalle kun saavat viivalle todennäköisesti merkkimestaruuden voittaneella autolla kuluvan kauden maailmanmestarin, 8 kertaisen rallin maailmanmestarin ja parhaan japanilaiskuskin pitkään aikaan.
Samaa mieltä. Toyota haluaa Japanin ralliin kovan kuskikatraan ja niin paljon mainosta kuin ikinä vaan mahdollista.

Hirmumyrskyjäkin Japaniin luvattu tässä lähiaikoina. Ralliin on toki vielä melkein pari kuukautta aikaa, mutta toivottavasti reitti pysyy ajokuntoisena, jos kovat sateet osuvat reitille.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Oma vikahan tuo on, kun järjestelee tallilleen korinvaihtoprojekteja joka kisan päätteeksi. Paska tilanne miehelle itselleen, kun on sopinut yhteistyökuvioista ja sitten ei anneta autoa, jolloin näkyvyys ei ole sitä mitä on sopimuksissa kirjoitettu.

*****

Vaikka kilpailukalenterin syntyyn vaikuttaa varmasti moni asia, eikä ole yksinkertaista lyödä kalenteria kiinni, ei tämä Uudessa-Seelannissa käynti kesken kiivaan loppukauden kovinkaan järkevältä vaihtoehdolta vaikuta.

Järjetön logistinen haaste mennä Kreikasta Uuteen-Seelantiin, josta nopeasti takaisin Espanjaan. Lisäksi on hyvä muistaa, että testejä pystytään ajamaan vain Euroopassa.

Maalaisjärkeni sanoo, että loppukausi olisi pitänyt ajaa formaatilla Kreikka -> Espanja -> Japani -> Uusi-Seelanti. Viimeisen kisan jälkeen sitten ei olisi ollut turhaa hosua saada kalustoa palautettua kunkin tallin toimipaikkaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maalaisjärkeni sanoo, että loppukausi olisi pitänyt ajaa formaatilla Kreikka -> Espanja -> Japani -> Uusi-Seelanti. Viimeisen kisan jälkeen sitten ei olisi ollut turhaa hosua saada kalustoa palautettua kunkin tallin toimipaikkaan.
Itseasiassa se on juuri logistiikan takia noin. Uuden-Seelannin ja Japanin tavarat menee laivalla paikasta toiseen ja jos ne olisi peräkkäin niin ei ehtisi. Ainoastaan kilpa-autot lentää kisapaikkakunnalle. Muu kalusto menee laivalla, ja näissä kaukokisoissa on eri huoltokalusto kun euroopan kisoissa... Sitä muuta kalustoa on sen verran paljon että kaiken lennättäminen ei ole mahdollista. Tai on toki mutta maksaa niin paljon ettei siinä ole järkeä...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Itseasiassa se on juuri logistiikan takia noin. Uuden-Seelannin ja Japanin tavarat menee laivalla paikasta toiseen ja jos ne olisi peräkkäin niin ei ehtisi. Ainoastaan kilpa-autot lentää kisapaikkakunnalle. Muu kalusto menee laivalla, ja näissä kaukokisoissa on eri huoltokalusto kun euroopan kisoissa... Sitä muuta kalustoa on sen verran paljon että kaiken lennättäminen ei ole mahdollista. Tai on toki mutta maksaa niin paljon ettei siinä ole järkeä...
Japanista on suora näköyhteys Uuteen-Seelantiin, toki horisontti taitaa kääntyä sen verran, että pitää mennä korkealle vuorelle että näkee.

Joo, kaukokisoissa ei ole paikalla tallien huoltorekkakolonnaa, vaan siellä on kontit käytössä. Mutta en nyt näe ihan kauheaa logistista murhetta, jos kamat saadaan ensin Japaniin. Sitten kisaväliksi 4 viikkoa U-S:ään, niin kauanko menee laiva tuota väliä? Tuossa laivassa menisivät varaosat kontteineen, autot tarvittaessa rahtilennolla.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Japanista on suora näköyhteys Uuteen-Seelantiin, toki horisontti taitaa kääntyä sen verran, että pitää mennä korkealle vuorelle että näkee.

Joo, kaukokisoissa ei ole paikalla tallien huoltorekkakolonnaa, vaan siellä on kontit käytössä. Mutta en nyt näe ihan kauheaa logistista murhetta, jos kamat saadaan ensin Japaniin. Sitten kisaväliksi 4 viikkoa U-S:ään, niin kauanko menee laiva tuota väliä? Tuossa laivassa menisivät varaosat kontteineen, autot tarvittaessa rahtilennolla.
Vähän saa olla korkeampi vuori. Etäisyyttä kun taitaa olla lähemmäs 10000km... Laivamatka taitaa olla vähintään pariviikkoa jos menee suoraan ja tuskin menee. Mutkien (=muiden satamien) kautta helposti se 4 viikkoakin. Lastaukset ja purut päälle... Ja miten laivojen aikataulut sattuu osumaan... On ne laskeneet nuo aika tarkkaan kun kalenteri on suunniteltu. Ensikaudellehan jo väläyteltiin Chilen peruttamista kun laivojen aikataulut ovat venyneet ja on riski ettei tavarat ehdi paikalle. Aikaisemman neljän viikon laivamatkaan menee 7-8 viikkoa...
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Hyundai on ajanut viime päivinä testejä Suomessa Uutta-Seelantia varten, eilen ajovuorossa olleen Solbergin testipäivä jäi aiottua lyhyemmäksi, kun auton moottorissa ilmeni ongelmia.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Lapin tarkoitus jatkaa ensikin kaudella Toyotalla:

Lapin mukaan jatkosopimus on molempien osapuolten tavoitteena, mutta vedosta hän ei ole vielä paperista nähnyt eikä allekirjoituksia ole tehty.

– Voihan tässä lähteä vielä matto jalkojen alta, mutta on minulla luottavainen olo.

– Uskoisin, että sopimukseen päästään, Lappi kommentoi suomalaistoimittajille.

Ogierin ajamisesta:

– Se oli aika dramaattisesti uutisoitu. Itselleni tämä on ollut aika kauan tiedossa, ehkä touko-kesäkuusta saakka.

– Alkukaudesta puhuttiinkin, että me ajamme ne kisat, joita Ogier ei halua ajaa. Nyt hän haluaa ajaa nämä kolme viimeistä, joten ei siinä sen kummempaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
  • Suomenkieliset lähetykset:
  • TO 29.9. klo 07:55 EK 1 || 22:30 EK 2
  • PE 30.9. klo 00:10 EK 3-4 || 04:00 EK 5 || 05:55 EK 6-7 || 21:15 EK 8-9
  • LA 1.10. klo 00:10 EK 10 || 03:55 EK 11-12 || 06:20 EK 13
  • SU 2.10. klo 00:25 EK 14 || 01:55 EK 15 || 03:35 EK 16 || 04:45 EK 17
  • Näytämme lisäksi englanninkielistä sisältöä ralliviikonlopun aikana.
Aika hankalasti tulee meikäläisittäin nuo rallilähetykset, sillä aikaeroahan on peräti 10 tuntia eteen Uuden-Seelannin hyväksi. No onhan noita NHL-matsejakin välillä tullut katsottua öitä myöden ja mentyä sen jälkeen vielä töihin, mutta nyt kyllä harkitsen, jos perjantain ottaisi vapaaksi?
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Mitä tuossa on nyt tullut katsottuja tiimien ja kuljettajien julkaisemia kuvia Uude-Seelannin pätkiltä, niin on kyllä hienon näköisiä ja jouheita osuuksia mukana. Tulihan sitä jo aikoinaan B-ryhmän aikaudella seurattua tätä kisaa, mutta olin jo unohtanut miten hienoja pätkiä rallissa on. Kyllä se pitää ottaa perjantai vapaaksi, että saa nauttia heti jo rallin eka päivästä lähtien täysillä kisasta, varsinkin kun silloin ajetaan jo yli puolet rallin kilsoista. Tiukka viikonloppu tulee, yöt menee MM-rallin parissa, lauantai SM-rallia ja F1 aika-ajoja seuratessa ja tietysti sunnuntaina vielä varsinainen F1 kisa. Pitää varata kotistudioon kunnon eväät ja virvokkeita, että selviää urakasta! ;)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
  • Suomenkieliset lähetykset:
  • TO 29.9. klo 07:55 EK 1 || 22:30 EK 2
  • PE 30.9. klo 00:10 EK 3-4 || 04:00 EK 5 || 05:55 EK 6-7 || 21:15 EK 8-9
  • LA 1.10. klo 00:10 EK 10 || 03:55 EK 11-12 || 06:20 EK 13
  • SU 2.10. klo 00:25 EK 14 || 01:55 EK 15 || 03:35 EK 16 || 04:45 EK 17
  • Näytämme lisäksi englanninkielistä sisältöä ralliviikonlopun aikana.

Joo ja kannattaa muistaa että itse ralli alkaa tänään keskiviikkona klo 23.00 testierikoiskokeella. Jos menee ilmaisia väyliä pitkin taitaa WRC:n facebook sivulta nähdä ekat vedot testierikoiskokeesta.
 

Sambody

Jäsen
Joo ja kannattaa muistaa että itse ralli alkaa tänään keskiviikkona klo 23.00 testierikoiskokeella. Jos menee ilmaisia väyliä pitkin taitaa WRC:n facebook sivulta nähdä ekat vedot testierikoiskokeesta.
Tuota voi katsoa myös FIA World Rally Championship nimiseltä youtube kanavalta klo 23 alkaen.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
K

Kiekkokatsoja

Rovanperä ja tiimi. Nyt keskittymistä ek kerrallaan, ja myös jokainen muu tekeminen huolellisesti. Hieman voi eka päivä säikäyttää, kun edessä auraajan rooli. Ja puoli kisaa on tuota auraamista. Pitää ottaa, se mitä tarjolla. Pisteitä.
Lopusta kisoista pisteitä, ja hyvä lopputulos tulee.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Taitaa olla moti aika pahoin hukassa.
Tänakin perheessä on ollut jo pitkään terveyshuolia ja varmasti se näkyy ja vaikuttaa hänen tekemiseen sekä käyttäytymiseen. Siinä on varmasti motivaatio koetuksella, kun olet jatkuvasti reissussa ja pitäisi pystyä keskittymään täysillä testeihin sekä kilpailuihin, kun kotona omassa perheessä on yhtä aikaa terveyshuolia.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Nyt Tuominen on vihdoinkin onnistunut. Timo Hantusen tarinoita kuunneltavissa 1,5 tunnin ajan:

 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Ei ollut nyt taas Kallen keskittyminen kohdallaan, alokasmainen virhe heti yleisörykäisyllä "tynnyrikierrossa", jonka vuoksi jäi Tänakin pohjista 2,6 sekuntia. Ihan turhaa antaa sekunteja eteen, kun niistä käydään kuitenkin tiukkaa kisaa sitten ihan oikeillakin pätkillä.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Kunhan nyt Kallella maltti säilyy ja ajaa varmasti kisan maaliin isoilla pisteillä, niin muuta ei tästä rallista juurikaan tarvita.
Juurikin näin, ja juuri sen takia keskittymisen pitää olla tapissaan eka yleisörykäisystä lähtien powerstagen ruutulipulle asti. Pikkuvirheet nakertavat kuitenkin osaltaan itseluottamusta ja siinä alkaa äkkiä tulla tunne, ettei nyt vaan taas sattuis mitään....

No huomenna heti aamusta (meillä jo tänä iltana) Kalle vatkaa sitten ajoranteet notkeiksi ja pistää keksittyminen kohdilleen. Pitää itsekin koittaa pysyä hereillä ja katsoa pitkin yötä kaikki lähetykset.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Ei ollut nyt taas Kallen keskittyminen kohdallaan, alokasmainen virhe heti yleisörykäisyllä "tynnyrikierrossa", jonka vuoksi jäi Tänakin pohjista 2,6 sekuntia. Ihan turhaa antaa sekunteja eteen, kun niistä käydään kuitenkin tiukkaa kisaa sitten ihan oikeillakin pätkillä.

Toisaalta Safarin yleisö-eklla Kalle teki virheen ja jäi muistaakseni n.10 sekkaa. Silti paineli voittoon.
 

Sambody

Jäsen
Hyvin kosteaa näyttäisi olevan Uudessa-Seelannissa. Kalle varmasti sateiseen aamuun ihan mielellään heräsi. Eilen puhuttiin että voisi ottaa ensimmäisenä päivänä 45-60 sekunttia nokkaan. Nyt en tiedä vaikka Whaanga Coastilla kuulemma paljon hyvin karkeaa kuulalaakeria ensimmäisellä autoilla putsattavana. Tuotakin spekuloivat ainakin Dirtfishillä ettei tuo karkea sora putsaannu uralta ihan helposti, joten yllättävän pitkälle lähtöjärjestystä täytyisi mennä ennen kuin saa työntää rengasta puhtaaseen ajolinjaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös