Noi selkä hommat voi olla "ikuisia". Tuttu loukkasi selkänsä rallissa, ihan mitätön hyppy. Selkä otti osumaa siinä ja on edelleen välillä aivan paskana. Liikkuminen todella vaikeaa.Siitä on jo useampi vuosi aikaa.
Edit
Eikös se Seppo Harjanteen selkä ottanu kanssa hyvin osumaa kun Mäkinen veti San Remossa ulos ja Mannisenmäki otti osumaa Korikalla kun Mäkinen otti sisäkurvin kiviaidasta hipaisun ja auto täysiä kallioseinään, onneksi ei pudonnut rotkoon. Oli aika saatanan lähellä
Latvala 2013-2014 (jompikumpi vuosi) missasi Ruotsin lasketteluonnettomuuden takia. Ilman tuota oisi aika miehekäs putki hänellä peräkkäisissä kisoissa.
Eipä noita nyt hirveemmin oo. Kartturit tuntuu enemmän saavan osumaa, tulee mieleen useempikin runki/ylipitkä hyppy jonka vuoksi kartturi on ollut muutaman kisan sivussa. Katsutan kartturilla ainakin ollut tälläinen tilanne. Stephane Prevot muistaakseni oli pidemmän aikaa sivussa ulosajon aiheuttamien vammojen vuoksi. Johtuu jo siitäkin et kuskin puolella on vähän enemmän tilpehööriä jotka ottaa iskua vastaan.
Useammin tosiaan kyllä kartturit loukkaa noissa tilanteissa. Siinä on suurimpana tekijänä varmaan se, että kuljettaja on yleensä paremmin valmistautunut ottamaan tulevan iskun vastaan. Kartturihan keskittyy etupäässä tuijottamaan nuottivihkoonsa ja seuraa tietä tavallaan vaan sivusilmällä tarkistellen että nuotti pysyy kohdallaan. Kun sitten tapahtuu joku ylipitkä hyppy tai äkillinen suistuminen, niin kartturi ei välttämättä ole siihen kovin hyvin valmistautunut. Kuljettaja taas kun keskittyy täysin siihen tiehen, niin tuntee ja tietää heti mitä tapahtuu ja pystyy reagoimaan ja valmistautumaan iskuun. Kuljettajalla on myös mahdollisuus tukea itseään ohjauspyörään, joten sekin vaikuttaa vähän ehkä miten se isku tulee "läpi".
Toinen tekijä sitten on myös istuma-asento. Kuljettaja pyritään istuttamaan autoon sillä tavalla mikä on ajamisen ja tien näkemisen kannalta optimi. Kartturin kohdalla autosta ulos näkeminen ei ole niin tärkeää kuin kuljettajalle, joten heidät yleensä istutetaan autossa paljon alemmas, koska se muuttaa auton painopistettä hitusen alemmas. Tuo matalampi istuma-asento voi vaikuttaa myös siihen, miten nuo iskut vaikuttaa.
Mutta kuten tuo Kallen töksäys viime kauden Jyväskylästä osoitti, niin kyllä myös kuljettajalla on riski loukkaantua. Vauhdit on kovia ja rallissa tien varsilla on kaikenlaisia esteitä, joten siellä voi tulla aika äkkipysäyksiä välillä. Mutta toivotaan, että tällaista ei tule, koska kyllähän tuo Rovanperä ilman loukkaantumista tulee melko lailla väistämättä tällä kaudella mestaruuden ajamaan. Tuo piste-ero on tällä hetkellä niin massiivinen, että vaatisi kyllä todella totaalista ryssimistä Kallelta menettää mestaruus. Varsinkin, kun se vaatisi vielä Neuvilleltakin lähes täydellistä onnistumista. Neuville tuskin Jyväskylässä voitosta ajaa, mikäli ei jotain ihmettä tapahdu, koska hän on aina viihtynyt huonosti nopeissa soraralleissa, joten vaikka Kalle keskeyttäisi Jyväskylässä, niin välttämättä Neuville ei isosti saa piste-eroa kurottua. Loppukaudesta on sitten kyllä Neuvillelle hyvin sopivia ralleja, kuten Belgia, Katalonia ja Japani, mutta se ei takaa vielä voittoa ja täyttä pistepottia niistä koska siellä on myös Tänak, Evans, Ogier ja Loeb (ja varauksin myös Breen ja Sordo) taistelemassa samoista sijoista. Vaikka Neuville ottaisi noista kolmesta asfalttikisasta täyden 30 pistettä, niin mikäli hän ei voita myös jotain noista jäljellä olevista soraralleista, ja ole kaikissa jäljellä olevissa kisoissa podiumilla, niin Kallelle riittää mestaruuteen sekin että on jokaisessa kisassa viides.