Ralliketju

  • 1 690 407
  • 13 414

Hexa

Jäsen
Erikoista kun hevoset saavat olla pellolla tien vieressä reitillä. Toivottavasti myös pysyvät siellä pellolla. Ei ne varsinaisesti äsken näyttäneet innostuvan ralliauton äänestä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
7 sekunnin sisällä on toyotakuskit. Hyvä taistelu tulee podiumpaikasta vielä. MM-taistelun kannalta kyllä toivoisi että nykyiset sijoitukset pitää loppuun asti.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sellaisen huomasin tuosta Katsutan kaatovideosta, että japsi puristi loppuun asti rattia. Kun Rovanperä ajoi taannoin pöpelikköön niin kädet irtosi ratista ja meni oikeaoppisesti ristiin rinnan päälle heti, kun ohjaaminen oli turhaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rovanperä kyllä hienosti pisti Toyotan muille kuskeille kampoihin ja otti podiumin. Selkeästi näyttäisi että pysyy muiden vauhdissa silloin kun ei kokemuksessa ole niin iso etu ja ajetaan uudemmilla teillä. Jännä nähdä mitä saadaan kun kokemus kasvaa.

Onneksi muutenkin Ogier jäi 5 tilalle niin ei vielä MM-taistelu ratkennut.
 

Hexa

Jäsen
Rovanperä kyllä hienosti pisti Toyotan muille kuskeille kampoihin ja otti podiumin. Selkeästi näyttäisi että pysyy muiden vauhdissa silloin kun ei kokemuksessa ole niin iso etu ja ajetaan uudemmilla teillä. Jännä nähdä mitä saadaan kun kokemus kasvaa.
Ja ennen kaikkea tuon suorituksen arvoa nostaa se, että ajettiin asfalttiteillä. Osoittaa sen, että on asfaltillakin tasoissa, tai jopa edellä, muiden Toyota-kuskien kanssa, silloin kun kokemuksesta ei ole lisäetua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja ennen kaikkea tuon suorituksen arvoa nostaa se, että ajettiin asfalttiteillä. Osoittaa sen, että on asfaltillakin tasoissa, tai jopa edellä, muiden Toyota-kuskien kanssa, silloin kun kokemuksesta ei ole lisäetua.

Joo ja tuon osalta voisi veikata että Suomessa voi meno olla aika hurjaa, saa nähdä pysyykö edes Tänäk vauhdissa.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Kävipä jäätävä tuuri Katsutan kaadossa ettei mitään sen suurempaa tapahtunut kun katsoo sitä penkalta kuvatusta videolta (alla linkki ko.videoon youtubessa):





Mitä tulee itse ralliin niin kyllähän Kalle oli viikonlopun isoin yllättäjä allekirjoittaneelle. Nopein Toyota ja ei hermoillut kun painetta tuli. Breen veti myös todella hyvin ja Neuville uhkui itsevarmuutta kotikisassansa.

Toyotalla tunnutaan olevan tallin sisällä ihan hyvää pataa (ainakin ulospäin) kun taasen Hyundailla vaikuttaa olevan kovaakin nokittelua. Ei Breen liikaa kumarrellu kun kommentoi Tänakin eteenajoa mikä nyt ei liiemmin edes haitannut. (Kommentoi siis että mitähän palautetta hän saisi jos tilanne olisi ollut päinvastainen).

SM-Rallissa EP näytti taas että eiköhän tämä mies ansaitse uuden mahdollisuuden MM-tasolla ja samalla kivaa PR:ää uudelle Toyota Yaris N5-autolle. Viikonloppunahan paljastui että Evans & Rovanperä on käytännössä done deal ja Ogier on ilmoittanut että haluaa ajaa Montessa, mutta Ruotsissa ei. Olisiko toyotan kuskit siis Evans, Rovanperä, Katsuta ja Ogier / Lappi. Siltä tuo hieman alkaa vaikuttamaan....

Breeniä kovasti huhuillaan Ford Puman keulakuvaksi ensi kaudelle, mutta niin hyvin homma toimii nyt että toivottavasti Adamo antaa kaikki kisat sisältävän sopparin ensi kaudesta ja mies nähdään Hyundain ratissa; sen verran hienosti kulkee. Myös Mikkelseniä on huhuiltu että pääsee Fordin rattiin loppukaudesta. Suniselle on jäämässä tässä leikissä mustapekka käteen; maistuuko esim. Skodan soppari jos sellaista on edes tarjolla?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Breenin ongelma huihailla on junnu-solberg, joka ajanee joitain kisoja myös WRC:llä. Eli tuskin olisi koko kautta tulossa vaikka hyvin sen kyllä ansaitsisi. Sama seinä on vastassa myös Huttusella. Huihai haluaa oman junnutähtensä taistelemaan Kallea vastaan... Toivon Breenin menevän Fordille ykköskuskiksi. Sinne huhutaan myös Loebia mutta en millään usko että lähtee enää koko kautta ajamaan...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
SM-Rallissa EP näytti taas että eiköhän tämä mies ansaitse uuden mahdollisuuden MM-tasolla ja samalla kivaa PR:ää uudelle Toyota Yaris N5-autolle.

Veikkaan että EP on Done deal, varsinkin kun Suninen on valitettavasti aikamoisessa aallonpohjassa, niin ainakin jos valinta tehdään näiden herrojen välillä, niin valinta on selvä. Peikkona tietysti väijyy Breen, mutta tuo Lapin esiintyminen Lahden SM:ssä(vaikkakin tuo autohan oli vain päällisin puolin Toyota, peltien alla oli Subarun/Peugeotin tekniikkaa) antaisi jo vahvoja viitteitä mihin ollaan menossa.

Loebin tuominen TAAS takaisin olisi kyllä aikamoinen keskisormen näyttö kaikille mahdollisuuttaan odottaville nuorille kuskeille, varsinkin kun voisi veikata että vauhdillisesti Breen olisi huomattavasti parempi vaihtoehto, poislukien Monte ja eräät kestävyyttä painottavat röykyytykset.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Sunisella ei tosiaan mene hyvin, eli tuskin nähdään ensi kaudella edes puolikasta kautta Rally1-autolla, tuurilla Jyskälässä.

M-Sportin tilannehan riippuu paljon siitä, kuinka paljon Fordin pamput raottavat lompakkoaan. Ensi kaudellehan se on enemmän, kuin nyt, mutta tarkkaa tietoa summista ei ole. Fourmaux ajanee täyden sarjan ensi kaudella, tai tällainen kuva on minulle muodostunut, mutta kysymysmerkiksi jää, kuinka paljon sitä lisärahoitusta tulee. Breen voisi tosiaan olla hyvä vaihtoehto, jos vain rahoitus natsaa; Breenillähän ei taida olla mitään suurempaa tukijaa takanaan? Greensmithillä on penkki löytynyt Crown Oilin rahalla, mutta halua maksaa ei ilmeisesti enää ole, josta tulee taas yksi kysymerkki lisää.

Hyundaista puheen ollen, siellä ei näytä kummatkaan kuskit olevan kovin tyytyväisiä. Neuvillehän menetti täydellisen ykköskuskin asemansa, ja Tänakia taitaa risoa luotettavuusongelmat. Molemmillahan on sopimusta jäljellä, mutta saas nähdä... Olisikohan jompi kumpi saatavilla 2023? Solberg varmastikin nähdään ensi kaudella vuorottelemassa kolmosautoa.

Toyotan tilannehan vaikuttaa selvältä: Evans, Rovis jr. ja Katsuta. Ogierille varmaan järjestyy muutama kisa, niin Lapille sitten loput? Toyotallahan on myös kehitteillä Rally3-auto, niin sopisikohan Lappi miten tähän kuvioon mukaan?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
puheen ollen, siellä ei näytä kummatkaan kuskit olevan kovin tyytyväisiä. Neuvillehän menetti täydellisen ykköskuskin asemansa, ja Tänakia taitaa risoa luotettavuusongelmat. Molemmillahan on sopimusta jäljellä, mutta saas nähdä... Olisikohan jompi kumpi saatavilla 2023? Solberg varmastikin nähdään ensi kaudella vuorottelemassa kolmosautoa.

Neuville ja Tänak ovat kiinni Hyundailla pitkään.

.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Kävipä jäätävä tuuri Katsutan kaadossa ettei mitään sen suurempaa tapahtunut kun katsoo sitä penkalta kuvatusta videolta (alla linkki ko.videoon youtubessa):




(Lainasin sitä osaa mitä aioin kommentoida)

No todella hyvä tuuri tosiaankin. Ensin olisi kartanlukija voinut päästä hengestään jos auto olisi osunut lyhtypylvääseen? metrin edemmäs ja vielä lisää ruumiita oli lähellä tulla katsojista jos olisi hieman eri kohdasta pompannut pientareelle. Tuossa oli kyllä monet enkelit mukana jos sellaisia onkaan ja ei ihme että keskeyttivät sen yhden ek:n turvallisuuteen vedoten kun ei noiden katsojien paikka ole lähimaillakaan turvallista kuten melkein nyt nähtiin. Huhhuh sentään!.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loebin tuominen TAAS takaisin olisi kyllä aikamoinen keskisormen näyttö kaikille mahdollisuuttaan odottaville nuorille kuskeille, varsinkin kun voisi veikata että vauhdillisesti Breen olisi huomattavasti parempi vaihtoehto, poislukien Monte ja eräät kestävyyttä painottavat röykyytykset.

Riippuu varmaan hieman minkälaisilla kuvioilla tulee, parhaimassa tapauksessa Loebin ansiosta tallilla yksi auto enemmän ajossa ja jos jää muiden kuskien osalta luu käteen niin näkyvyyden kannalta tallille hyvä asia. Paikkansa taas varmaan ihan ajamallakin voisi sanoa ansaineensa, muutama vuosi edellisestä voitosta ja viimeisimmästä kisasta palkintopallilla. Greensmithin asemaa tuo todennäköisesti eniten vaikuttaisi.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Loebin tuominen TAAS takaisin olisi kyllä aikamoinen keskisormen näyttö kaikille mahdollisuuttaan odottaville nuorille kuskeille, varsinkin kun voisi veikata että vauhdillisesti Breen olisi huomattavasti parempi vaihtoehto, poislukien Monte ja eräät kestävyyttä painottavat röykyytykset.
Jos Loeb tulee ajamaan joitain kisoja, niin ei hän ole uhka Breenille, josta kaavaillaan ykköskuskia Fordille. Fourmaux ajanee myös täyden sarjan, mutta "harrastekuljettaja" Greensmithin jatko riippuu pitkälti siitä, onko edelleen halua maksaa suuria summia harrastuksestaan. Jotenkin en usko, että öljysuvun poika enää ainakaan koko kautta ajaa. Mikkelsenin nimihän on ollut myös esillä Fordiin liittyen, mutta saa sitten nähdä montako kisaa ajaa, jos ylipäätään ajaa?

Sunisen asema on tällä hetkellä tukala ja oman managerin Jouhkin sekä tallipomo Millenerin lausunnot vahvistavat tätä. Voihan se olla, että ura jatkuu vielä kenties sitten jossain pikkutallissa kuten MRF:ssä tai jossain vastaavassa?

Kuten tässä ketjussa tulee aikaisemmin jo esiin, niin Rovanperä, Evans ja Katsuta ajanevat Toyotalla koko sarjan ja Ogier valikoituja kisoja. Ogierin rinnalle Lappi olisi mitä sopivin ja muutenkin hyvin ilmeinen valinta koko tallin toimintaa ja auton kehitystyötä ajatellen. Lappihan asuukin valmiiksi tallin ja testipätkien lähellä ja lisäksi Lapin osaomistama RTE-Motorsport on myös kohtuullisen matkan päässä. Eikä lienee sattumaa, että kyseinen firma osti juuri Toyota N5-auton vuokrakäyttöön, jota Lappi on SM-rallin lisäksi testannut ahkeraan. Jos vertaa Suniseen, niin Lapilta löytyy vauhdin lisäksi myös varmuutta. Tästä hyvänä osoituksena Printsportin R5 Pololla ajettua kaksi MM-rallia, joista tuli kaksi voittoa.

Hyundain koko sarjan ajava parivaljakko Neuville ja Tänak on selvä homma, mutta sitten tuleekin jo useita vaihtoehtoja? Sordo, Loubet, Solberg, Huttunen ja Breenkin, jos ei jostain syystä siirrykään Fordille. Ja onko sitten vielä joitain muita vaihtoehtoja? Sordo on ollut erittäin hyvä keikkakuski, mutta Loubet ei ole vakuuttanut. Oliverin ja Huttusen pitäisi olla periaatteessa tällä hetkellä suunnilleen samalla viivalla, mutta näinhän ei taida olla? Solbergilla tuntuu olevan rahaa takanaan ja on kielitaitoisena ulospäin suuntautuvalla iloisella persoonallaan mieluisampi vaihtoehto, kuin hiljaisempi suomalaiskuljettaja. Molemmat osaavat ajaa, mutta vaakakupissa painaa myös muut asiat. Näissä hommissa ei koskaan voi korostaa liikaa hyvää kielitaitoa.

En tiedä sitten, onko Grönholm paras vaihtoehto Huttuselle manageriksi? Tässä on kuitenkin jatkuva kilpailutilanne kuka ajaa Hyundailla pikku WRC:ssä missäkin kisassa sekä mahdollisista WRC-tilaisuuksista, niin silloin pitää olla taustajoukkojen valmiina rahoituksen ja kaiken muun kanssa ja ottaa se näytönpaikka. Aika on kuitenkin rajallinen ja Grönholmilla pääpaino lienee on kuitenkin toimia oman pojan Niclaksen taustajoukoissa sekä oman rallicrosstallin toiminnan pyörittämisessä. Mikä toki on täysin ymmärrettävää.
 

Seinänen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Jos Loeb tulee ajamaan joitain kisoja, niin ei hän ole uhka Breenille, josta kaavaillaan ykköskuskia Fordille. Fourmaux ajanee myös täyden sarjan, mutta "harrastekuljettaja" Greensmithin jatko riippuu pitkälti siitä, onko edelleen halua maksaa suuria summia harrastuksestaan. Jotenkin en usko, että öljysuvun poika enää ainakaan koko kautta ajaa. Mikkelsenin nimihän on ollut myös esillä Fordiin liittyen, mutta saa sitten nähdä montako kisaa ajaa, jos ylipäätään ajaa?

Sunisen asema on tällä hetkellä tukala ja oman managerin Jouhkin sekä tallipomo Millenerin lausunnot vahvistavat tätä. Voihan se olla, että ura jatkuu vielä kenties sitten jossain pikkutallissa kuten MRF:ssä tai jossain vastaavassa?

Kuten tässä ketjussa tulee aikaisemmin jo esiin, niin Rovanperä, Evans ja Katsuta ajanevat Toyotalla koko sarjan ja Ogier valikoituja kisoja. Ogierin rinnalle Lappi olisi mitä sopivin ja muutenkin hyvin ilmeinen valinta koko tallin toimintaa ja auton kehitystyötä ajatellen.
Toyotaltahan on tallipäällikkö Latvalan suulla ilmoitettu jo, että Katsuta ajaa ensi vuonna koko sarjan ja jatkaa edelleen Toyotan satelliittitallin kuskina kuten tänä vuonnakin, eli ei kuulu varsinaisesti tuohon Toyota Gazoon kolmen tallikuljettajan joukkoon myöskään ensi kaudella.

Evans ja Rovanperä ajavat koko kauden ja Ogier + luultavasti Lappi sitten jakavat loput kisat keskenään.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tämä on kyllä huikea vekotin, mitä on joskus tullut nähtyä livenäkin esim. Neste rallin vetomiehissä. BMW:n kutonen laulaa aika hienosti, kun 400+ hevosvoimaa kuljettaa autoa. Ei ole se nopein, mutta varmasti näyttävintä menoa:



Tuota Larion M3:n laulua ja vauhtia on ihmetelty ihan Saksassakin bemari-ihmisten sivuilla, sen verran raikasta menoa ja tyylikästä sladia on Suomen nopeilla sorateillä ollut. Mutta kuten sanoit, ei nopein lähellekään, mutta ehkä näyttävin kokonaisuus...
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Tämä on kyllä huikea vekotin, mitä on joskus tullut nähtyä livenäkin esim. Neste rallin vetomiehissä. BMW:n kutonen laulaa aika hienosti, kun 400+ hevosvoimaa kuljettaa autoa. Ei ole se nopein, mutta varmasti näyttävintä menoa:



Tuo lienee jotakuinkin täydellinen peli VIP-kyydityksiin. Ei varmasti sprintin nopein Fiestojen ja Starletien seassa, mutta taatusti näyttävin ja antaa kyyditettävälle varmasti mukavan kokemuksen, kun lyödään messinki lattiaan ja vedetään mutkasta ulos perä ojanpohjaa peraten. Lario oli Bemareineen ainakin viime vuonna Sastamalan Kaltsilan sprintin VIPpinä ja meno oli äärimmäisen näyttävän näköistä ja kuuloista.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Myöskin Joonas Lindroosilla oli vastaavanlainen kovaa laulava M-sarjalainen, mutta keväällähän paljastui että tuohon koneeseen oli vaihdettu ei-orginaali kampiakseli joka lisäsi mäntien liikerataa useita senttejä, lisäten siten merkittävästi iskutilavuutta, mikä johti Lindroosin puolen vuoden kilpailukieltoon.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Onhan noita useampia komiasti laulavia Bemareita, mm. Hellmanin

ja Palmin

compactit.

Lisäksi on muutamia ykkös- ja kakkossarjalaisiakin, joissa on melkoisen komeat äänet.

Onhan toi penarin rivikutosen huuto melkoista autopornoa. Vaparikoneista tulee mukavasti lisämetakkaa turboihin verrattuna. Mutta noi imuäänet on hullut verrattuna turboihin. Anna ilmaa ja bensaa! Verdammt!

Disclaimer.
Kirjoittaja omistaa vm. 87 ja vm. 96 penarit rivikutosella. En myy koskaan pois. En koskaan.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Reilu puolivuotta liian myöhään. Sunisen olisi pitänyt tehdä sama kun Lappi. Sillä tempulla olisi ollut mahdollisuus ottaa paikka Toyotalta. Nyt se taitaa mennä Lapille. Tämä kausi oli Teemulle katastrofi. Mikään ei onnistunut ja kurssi osoittaa alaspäin. Toivotaan että ensikaudelle löytyy sellainen auto millä voi näyttää osaamistaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös