Ralliketju

  • 1 834 639
  • 14 798

Hexa

Jäsen
On aika erikoista, jos Ogieria joku ei laske jokaisen kisan voittotaisteluun mukaan. On kuitenkin niin kovat näytöt ja voittoja ympäri rallimaailman, että hänen voittonsa ei enää pitäisi olla kenellekään yllätys.

Mitä tulee seuraavaan kisaan, niin Kalle on melkein ykkössuosikki. Saa sitten nähdä meneekö tuo 250km ilman ajovirhettä. Jos menee, voitto on lähellä.
Tiedän kyllä mihin Ogier pystyy, mutta silti lumi ja nopeavauhtinen kisa ei välttämättä ole se yhdistelmä mikä veisi hänet voittoon asti ilman jonkun muun kuskin pientä lipsahdusta tai muita ongelmia. Ogier ei yleensä lähde hulluttelemaan, jos ei aluksi meinaa pysyä kärjen vauhdissa. Nyt hänellä on myös auraajan rooli ensimmäisenä päivänä, joten eroa voi tulla jo ratkaisevasti siinä tallikavereihin nähden. Voittotaisteluun siis ilman muuta Ogier lasketaan, mutta tuleeko nimenomaan se voitto vaiko palkintopallisijoitus.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Huolestuttavaa vaan on tämä meno formulamaisempaan suuntaan, tuo mukanasi iso sponsori niin pääset ajamaan.
Tilanne on toki huolestuttava mm. näiden sääntövekslausten kanssa - ja Citroenin lähdön myötä tehtaita on vain kaksi mukana -, mutta miten tämä eroaa mistään muusta ajankohdasta sinällään? Freddy Loix, Armin Schwarz, Roman Kresta, Luis Perez Companc, suomalaisten tupakkikuviot... Moottoriurheilussa on aina maksukuskeja.

Ei niitä autoja juuri enempää ollut B-ryhmän tai WRC:n alun aikaankaan ollut. Nyt on mahdollista saada hyvinkin tasainen mestaruustaisto, vaikka Ogieria isohkona suosikkina pidän.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Tilanne on toki huolestuttava mm. näiden sääntövekslausten kanssa - ja Citroenin lähdön myötä tehtaita on vain kaksi mukana -, mutta miten tämä eroaa mistään muusta ajankohdasta sinällään? Freddy Loix, Armin Schwarz, Roman Kresta, Luis Perez Companc, suomalaisten tupakkikuviot... Moottoriurheilussa on aina maksukuskeja.

Ei niitä autoja juuri enempää ollut B-ryhmän tai WRC:n alun aikaankaan ollut. Nyt on mahdollista saada hyvinkin tasainen mestaruustaisto, vaikka Ogieria isohkona suosikkina pidän.
Vaikeita aikoja on toki ollut ennenkin, ja ehkä aika vaan kultaa muistot. Noista kuskeista, muistelen Loixin olleen ihan rattimies ja Schwartzkin taisi ajaa mittavan uran. Kahta muuta en muista kuin nimeltä. Mielestäni tilanne on jokatapauksessa erittäin surullinen. Kustannuksia alas ja talleja lisää. Muuten alamäki jatkuu. Onneksi ollaan maailman kovin rallikansa ja penkalle pääsee täällä vaikka kustannusten nousu meilläkin kansallisesti osallistuja määriä nakertaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Breen ajanut kilpaa WRC-autolla viimeksi syyskuussa Virossa. Toki saa taas varmasti hyvän lähtöpaikan, mutta noinkohan riittää ihan kärjen vauhtiin. Arcticissa tullaan menemään käsittääkseni niin kovaa että luottamus autoon pitää olla 100% ja jos alussa täytyy Breenin totutella niin voi kärki olla jo karannut ennen kuin vauhtiin pääsee.

Tosin lähtöpaikasta taitaa olla avauspäivänä pieni etu Breenillä, tai no taitaa varmaan riippua hyvin pitkälle minkälainen lopullinen keli on.
 

Byvajet

Jäsen
Tiedän kyllä mihin Ogier pystyy, mutta silti lumi ja nopeavauhtinen kisa ei välttämättä ole se yhdistelmä mikä veisi hänet voittoon asti ilman jonkun muun kuskin pientä lipsahdusta tai muita ongelmia.

Siinähän se Ogierin vahvuus on. Hän osaa ajaa ulos tai ottaa riskejä oikeissa paikoissa tai pysyy kokonaan tiellä. Ogier on vuosien aikana ulkoillut aika monta kertaa sillä tavalla, että matka on jatkunut auton vahingoittumatta. Hän tietää, missä riskejä kannattaa ottaa.

Tietenkin on mahdollista, että joku luupäisempi onnistuu ajamaan koko kilpailun läpi ongelmitta, mutta jos jotain kuljettajaa pitäisi veikata voittajaksi, niin kyllä se nimenomaan on Ogier. Eikä veikkaus perustu absoluuttiseen nopeuteen vaan kokonaisuuden hallintaan.
 

Hexa

Jäsen
Tosin lähtöpaikasta taitaa olla avauspäivänä pieni etu Breenillä, tai no taitaa varmaan riippua hyvin pitkälle minkälainen lopullinen keli on.
Kelistä riippuu myös kuinka paljon Ogier kärsii lähtöpaikasta ja mahdollisesti häviää kärjelle avauspäivänä. Ja kääntäen tietysti kuinka paljon päävastustajat hyötyvät. Tänak etenkin voi tulla lujaakin ja pienellä riskilläkin avauspäivänä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos on kova pakkanen ja tyyni keli niin perjantai illan pätkällä pimeässä Ogierilla on lähtöpaikkaetu. Koska sinne jää leijumaan sellainen jääpöly joka pahenee joka auton jälkeen. Se korostuu varsinkin pimeässä.
 

Sambody

Jäsen
Lappi mukaan Rovaniemelle. Toki R5:lla, mutta kumminkin. Saattaa tulla kaikkien aikojen kovin R5 otatus, jos/kun mukana on MM-ralli voittajat ja parhaassa rallikuskin iässä olevat Mikkelsen ja Lappi. Siihen vielä kirittämään Huttunen. Tulisiko vielä Östbergkin pöllyttämään lapin lumia.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Onhan toi hienon näköistä menoa, kun on katsonut Youtubesta pätkiä WRC autojen testeistä. Tiet ovat hyvässä kunnossa ja toivottavasti myös helmikuun lopussa on vielä hyvin pakkasta, jotta tiet pysyvät silloinkin kunnossa. Maa on tietysti roudassa, mutta kuitenkin. Milloin viimeksi MM-rallissa on ollut kunnon talvikilpailu, joka ajetaan lumisessa maisemassa ja pakkassäässä?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Hexa

Jäsen
Onhan toi hienon näköistä menoa, kun on katsonut Youtubesta pätkiä WRC autojen testeistä. Tiet ovat hyvässä kunnossa ja toivottavasti myös helmikuun lopussa on vielä hyvin pakkasta, jotta tiet pysyvät silloinkin kunnossa. Maa on tietysti roudassa, mutta kuitenkin. Milloin viimeksi MM-rallissa on ollut kunnon talvikilpailu, joka ajetaan lumisessa maisemassa ja pakkassäässä?
Ruotsin rallissahan on ollut hieman vaihtelevat olosuhteet eri vuosina ja siitä saattaa olla melko pitkä aika kun täysin lumisissa olosuhteissa sekä pakkaskeleissä on siellä viimeksi ajettu. Viime vuosinahan kisa on ollut sekoitus puoliksi lunta ja soraa, mikä ei kuskien kannalta ole ollut kovinkaan ihanteellinen yhdistelmä. Nyt vihdoinkin MM-sarjassa on mukana oikea talviralli.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ruotsin rallissahan on ollut hieman vaihtelevat olosuhteet eri vuosina ja siitä saattaa olla melko pitkä aika kun täysin lumisissa olosuhteissa sekä pakkaskeleissä on siellä viimeksi ajettu. Viime vuosinahan kisa on ollut sekoitus puoliksi lunta ja soraa, mikä ei kuskien kannalta ole ollut kovinkaan ihanteellinen yhdistelmä. Nyt vihdoinkin MM-sarjassa on mukana oikea talviralli.

Juuri näin, viime vuoden kisa oli irvikuva talvikilpailusta. Reitit olivat suurimmaksi osaksi hiekalla ja jäällä, lumipenkkoja ei ollut missään. Ruosissa ja Norjassa ajettu kilpailu on ollut useammin juuri tuota loskassa ajamista. Nyt kuskit pääsevät ajamaan miljoonaa lumipenkkojen keskellä. Toivottvasti tulisi lisää lunta, niin penkat kasvaisivat entisestään. Rovaniemellä näyttää lumensyvyydeksi vajaa 50 cm.
 

Sambody

Jäsen
Ilmoittautuneet julkaistu. Hieno lista kaikkiaan. WRC2 luokassa tulee kova kisa. Huttuselle julkistettiin koko sarjan ohjelma...
Tulee lähtökohtaisesti kova otatus R5:ssa vaikka ikävä kyllä Östbergin Citikka ei viivalle tulekaan. Mikkelsen saa tehdä aika kovaa jälkeä, jos meinaa pitää sanansa ja DOMINOIDA jokaista kilpailua tällä kaudella.

WRC:kin hyvä kattaus, kun nopealla laskulla 13 autoa mukana. Okei eihän tuosta kärjen vauhtiin taida olla asiaa kuin 5 tai varauksin 6 kuskilla ja loput sitten käyvät oman taistonsa, mutta silti mukavaa nähdä noin paljon autoja viivalla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jännä nähdä myös mihin Janne Tuohino yltää WRC autolla, on kuitenkin ajanut 2019 Ruotsissa jossa oli 10 sijalla ja lisäksi voitti tunturirallin 2014. Ei tietenkään kalusto mahdollista kärkipään vauhtia mutta näitä B luokan kuskeja vastaan voi hyvä mahdollisuus olla.
 

Sambody

Jäsen
Jännä nähdä myös mihin Janne Tuohino yltää WRC autolla, on kuitenkin ajanut 2019 Ruotsissa jossa oli 10 sijalla ja lisäksi voitti tunturirallin 2014. Ei tietenkään kalusto mahdollista kärkipään vauhtia mutta näitä B luokan kuskeja vastaan voi hyvä mahdollisuus olla.
Eiköhän Tuohino aja ihan terveisiä/mainosta omalla autollaan. Käsittääkseni hommannut tuon Fiestan vuokratakseen sitä eteenpäin, joten tuskin ottaa mitään riskejä kilpailussa.

Sunisella mielenkiintoinen tilanne. Pitäisi olla selvästi nopein tuosta kakkoskastin porukasta, mitään mahdollisuutta ei ole Fordson Majorilla kärjen vauhtiin vaikka kuinka kepittäisi ja tiellä pitäisi pysyä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän Tuohino aja ihan terveisiä/mainosta omalla autollaan. Käsittääkseni hommannut tuon Fiestan vuokratakseen sitä eteenpäin, joten tuskin ottaa mitään riskejä kilpailussa.

Mitä parasta mainosta olisi lyödä esim. M-sportin ykköskuski joka ihan samalla terveisiä tyylillä ajelee siellä :) ei tosin hajua tuosta Tuohinon fiastasta että löytyykö siitä kuinka uusimat päivitykset kun pari vuotta jo tuo Tuohinon talli ollut olemassa.
 

Hexa

Jäsen
Tämän näköistä menoa Tunturirallin testeissä. Kyllä se hienosti menee vaan Hyundaikin tuossa videon alkupuolella, vaikka ehkä liikaakin poikittain tai sitten se kielii kuskin yrityksestä.

Ralliautojen nastat ja tehot repivät vaan noidenkin teiden pinnan rikki ja hiekan / jään paikoitellen esille tarpeeksi monta kertaa pätkän ajettuna sekä muutenkin tienpinnan hieman urille.

 

Hexa

Jäsen
Laitetaan vielä tämä video Toyotan testeistä ihan fiilistelyn vuoksi. Lunta näyttää olevan ihan kunnolla tuolla. Taidetaan olla ihan Keski-Suomen maisemissa tuossa.

 

Hexa

Jäsen
Kyllä testien perusteella Toyotan meno näyttää hienolta ja todella vauhdikkaalta Tunturirallia ajatellen. Jotenkin tuntuu, että tehoa löytyy enemmän ja se siirtyy paremmin tienpintaan kuin Hyundailla. Mutta saa nähdä mitä kello kertoo sitten Rovaniemellä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mitä parasta mainosta olisi lyödä esim. M-sportin ykköskuski joka ihan samalla terveisiä tyylillä ajelee siellä :) ei tosin hajua tuosta Tuohinon fiastasta että löytyykö siitä kuinka uusimat päivitykset kun pari vuotta jo tuo Tuohinon talli ollut olemassa.
Jos Tuohino häviää Greensmithille, niin huonosti on Janne ajanut. Kokemuksessa on kuitenkin 100-0 edellä teamin "ykköskuskia".

Autojen suhteen luulisin, että Jannen autossa ei ole sitä viimeisintä moottoria, jonka Ford on tehnyt. Muuten lienee lähellä samaa voimansiirron ja alustan suhteen.

Mitä tulee ylipäätään voittotaisteluun, niin nythän uusi rengasmerkki tasoittaa eroja. Toyota ei saa koko viime vuoden Kallen kokemusta Tunturista hyödynnettyä, koska Pirelli on erilainen rengas Micheliniin verrattuna. Jousitusta joudutaan jäykistämään, koska rengas on rungoltaan löysempi. Tämä muutos auttaa nyt Hyundai-miehiä.

Voittotaistelun kannalta merkittävät asiat ovat pitkät ja nopeat mutkat, joissa nopeus on yli 150km/h. Tulee suuria eroja, jos joudut nostamaan jalan kaasulta ja kilpailija ajaa vastaavan paikan vaihde tai kaksi isommalla läpi.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Mä jo hetken luulin, että Artic Rally oli jo alkanut kun kuulemma Lappi oli siirtynyt kiihtymisvaiheeseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huomenna jo mennään ja aamulla heti testierikoiskoe ja ralliradio heti mukana, yleensä myös kuvaa on tullut facebookissa WRC sivulta ainakin hetken aikaa testierikoiskokeelta joten tuotakin kannattaa tarkkaila jos WRC liveä ei ole. Mutta kuka voittaa rallin?

PAFilla menee kertoimet näin:
Rovanperä 2,75
Tänäk 3,25
Ogier 4,25
Evans 7
Neuville 7
Suninen 21
Breen 26
Katsuta 151

Aika todentuntuiset voimasuhteet ennakkoon tuntuu olevan, Rovanperällä taisi vielä viimeviikolla olla hieman isompi kerroin ja tänäk suosikkina mutta porukalla ollut varmaan kova luotto pistää Kallelle vetoa. Tänäk ja Rovanperä on varmasti kovassa vedossa, mutta isoin kysymys taitaa olla pysyvätkö hankien sisällä ilman ongelmia?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kalle aloitti Shakedown nopeiten ja toiseksi nopein oli Breen. Tuohino jäi penkkaan.

EDIT: toiset vedot toki vielä ajamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös