Ralliketju

  • 1 834 484
  • 14 798

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen ehdottomasti samaa mieltä kuskien tasosta mutta lähestyin asiaa lähinnä sen kannalta että parempi näin kuin ei ollenkaan mikä oli ilmeisesti myös vakava vaihtoehto.

Onhan Malcolm ennenkin pitänyt "välivuotta". Toivottavasti tästäkin tulee sellainen.

Joo välivuosi kyllä rallissa nykypäivänä kyllä tietää melkein uran loppumista kun paikkoja niin vähän. Veikkaankin että Suninen saattaisi olla toyotan tähtäimessä kun Ogier lopettaa, vaikka siellä olisi Lappi myös vapaana. Ellei lappi pysty jotenkin saamaan jotain roolia toyotalla tämän kauden aikana.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Kaksi viikkoa pitäisi olla MM-sarjan avaukseen, mutta monte on vielä auki pystytäänkö ajamaan. Rallikaravaanin pitäisi lähteä liikkeelle näinä päivinä kohti Monacoa, mutta saapi nähdä tuleeko hukkareissu. Kohta olisi joka tapauksessa tehtävä päätöksiä.

Rally GB peruuntui virallisestikkin tämän vuoden kalenterista ilmeisesti rahoitusongelmien vuoksi mutta legendaarinen Ypres tulee tilalle.

Tunturi sai pari lisäystä vielä. Oliver Solberg Hyundai debyytissä R5-autollansa sekä Hännisen Juho Yariksella. Lisäksi tunturiin liittyen kuuntelu suositus Tomin nuoteista - podcastin uusimmasta jaksosta jossa käydään pintaraapasuja tunturirallin historiasta kun vieraana on Heikki Poranen.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Virallista vahvistusta odotellessa... Onhan tuon suunnittelu varsin pitkällä ja tulevana viikonloppuna ajetaan perinteinen Tunturi-ralli ilman yleisöä joten eiköhän tuon MM-rallinkin järjestäminen onnistu...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämän viikonlopun tunturallia myös tulee suoria erikoiskokeita, ilmeisesti https://arcticrally.fi sivulla, ilmeisesti facebookin ja youtuben kautta mutta tuolta löytyy paremmin sitten lähempänä varmaan.

  • 12:00 Lähtö & EK 2 Aittajärvi / Europcar
  • 18:00 EK 4 Jyrhämäjärvi / Lapin Safarit
Lauantai 16.1.

  • 09:30 EK 6 Siikakämä / Hanaa
  • 13:30 EK 8 Heinunkierto
  • 16:30 EK 10 Ristilampi / Pohjanhovi & Podium
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Jaahas. Neuville laittoi kartturin vaihtoon viikko ennen ensimmäistä kisaa. Suhteellisen yllättävä ratkaisu.

On kyllä yllättävää ja oli myös kartturille itselleen:




Rallifoorumeilla huhutaan, ja korostetaan, että erittäin hataria nämä, että ongelma olisi palkan määrän suhteen. Rallissahan on yleistä, että kuljettaja maksaa kartturille itse, toki tämä huomioidaan tallin puolelta kuskille maksettaessa. Citroen taisi olla ainut poikkeus, ja maksoi sekä kuljettajalle että kartturille.

Noin muutenhan Neuvillen tilanne Hyundailla on huonontunut. Neuvillehän oli Hyundain ykköskuski, mutta nyt kun Tänak siirtyi sinne, niin tuo asema on menetetty ja autoa kehitetään enemmän Tänakille sopivaksi. Saattaa olla, että uusien autojen tullessa alkaa melko voimalliset tuolileikit.
 

Hexa

Jäsen
Kartturin vaihto kielii yleensä pienestä epätoivosta kadonneen vauhdin suhteen. Harvoin sillä mitään pysyvää korjausta tilanteeseen saadaan aikaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä vaiheessa kun kausi on juuri alkamassa ja testit ajettu vanhan kartturin kanssa, on vaihto iso riski. Ennen kisaa ei testata ja kun Montessa on shakekin peruttu, on kokemattoman kartturin tilanne kyllä vaikea. Vauhdit noilla WRC autoilla on ihan karseat ja aikaa virheille ei ole ja sen tietää myös Neuville. Ihan pienen palkkaneuvottelun takia en usko että Neuville tällaista liikettä tekee, mutta mistä näitä tietää...
 

Hexa

Jäsen
Olisi kyllä jotenkin selkeämpää, jos kaikki tallit toimisivat saman käytännön mukaan kuin Citroen silloin kun se vielä oli toiminnassa, ja maksaisivat suoraan kartanlukijalle.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi kyllä jotenkin selkeämpää, jos kaikki tallit toimisivat saman käytännön mukaan kuin Citroen silloin kun se vielä oli toiminnassa, ja maksaisivat suoraan kartanlukijalle.
Se on vähän vaikeaa. Eli kuskin ja kartturin suhden on syvempi kuin miehen ja vaimon varsinkin tuolla tasolla. Jos reissussa ollaan 250-300 päivää vuodessa ja suurin osa siitä kahdestaan samassa pienessä autossa niin homman kuuluu toimia. Jos palkan maksaa talli niin silloin on vaarana että tarpeeksi pahan kahnauksen tullessa kartturin vaihtaminen on hankalaa. Myös tallille helpompaa kun se ei ole heidän murheenaan jos niin voi sanoa. Talli on yleensä maksanut kartturin palkan silloin kun on haluttu nuoren kuskin viereen joku vanhempi opettaja rauhoittamaan tilannetta ja tuomaan ammattimaisuutta siihen touhuun. Missään muussa lajissa ei noin tiivistä parisuhdetta pääse syntymään joten luottamuksen on oltava vahva. Ja jos luottamus menee niin silloin hommaa ei voi tehdä kuten tuossa Neuville hommassa on varmaankin käynyt. Kuski maksaa palkan ja silloin on myös kartturin vaihtaminen on hänen päätös eikä tallipäällikon...
On toki myös sellaisia esimerkkejä että talli kertoo kuskille että nyt olisi sellainen homma että kartturi vaihtuu. Huttunen on suomalainen esimerkki tästä viime ajoilta. Linnaketo oli ilmoitettu johonkin ralliin kunnes Lukka päivää ennen rallia kyytiin ja tuo oli tallin tahto käsittääkseni...
 

Hexa

Jäsen
Ja jos luottamus menee niin silloin hommaa ei voi tehdä kuten tuossa Neuville hommassa on varmaankin käynyt.
Mutta mitä on tapahtunut ja miksi luottamus menee juuri muutamaa päivää ennen seuraavan kauden alkua. Joitain ulosajoja ja virheitä Neuvillelle sattui viime vuonna, mutta johtuivatko ne enemmän kartturista vai Neuvillestä. Enemmänkin paistaa läpi Neuvillen epätoivo kaivaa jostain lisää vauhtia Tänakia vastaan. Ei kartturin vaihto tässä vaiheessa tee tilannetta ainakaan yhtään helpommaksi hänen kannaltaan. Yhteistyön opettelemiseen menee oma aikansa ja lähinnä tuo ajankohta on tässä se suurin kysymysmerkki.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@Hexa Kuten tuossa aiemminkin kirjoitin niin pidän aika suurena riskinä koska testeissä Gilsoul vielä istui kyydissä ja nyt uusi kaveri ihan kylmiltään Monteen ja kun ei edes testipätkää ajeta niin voi olla kyyti kylmää. Neuville ja Gilsoul istui 10 vuotta samassa autossa joten väkisin on ollut riitoja ja vääntöja kaikenlaisista jutuista matkan varrella joten jotain aika suurta on tapahtunut. Ihan perus palkkaneuvotteluihin en usko koska ne on kyllä juteltu jo aiemmin kuin viikko ennen Montea. Eikä se luottamus pelkkää auton sisiäisiä juttuja koske. Voi olla myös auton ulkopuolisia juttuja. Jos syystä tai toisesta kaverin naama alka vituttaa niin vaikea on samassa autossa kilpailla maailmanmestaruudesta.
Toki voi olla ihan Neuvillen paniikki ratkaisukin kun Tänak laittaa painetta vierellä ja halusi kokeilla jotain muuta mutta riski ajankohdan osalta on silti iso. Sen verran kokemattoman oloinen on tämä uusi kartturi...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
On kyllä yllättävää ja oli myös kartturille itselleen:




Rallifoorumeilla huhutaan, ja korostetaan, että erittäin hataria nämä, että ongelma olisi palkan määrän suhteen. Rallissahan on yleistä, että kuljettaja maksaa kartturille itse, toki tämä huomioidaan tallin puolelta kuskille maksettaessa. Citroen taisi olla ainut poikkeus, ja maksoi sekä kuljettajalle että kartturille.


Tuo on vähän kai kuljettajakohtaista, esim Markku Alen piti kiinni siitä että kartturi(Kivimäki) ei ollut hänen palkollisensa ja molemmat tekivät koko uransa sopimuksensa erikseen.

Ja tosiaan päätös on ollut mitä ilmeisemmin Gilsoulin oma: Gilsoul's exit "big shock" for Hyundai on eve of season – DirtFish
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
CMore alkaa näyttämään rallin jälkeisenä maanantaina (pois lukien Suomen osakilpailut) kaikki ek:t jälkilähetyksenä englannin kielisenä selostuksella eli oletan että wrc all live - lähetyksiä. YLEltä viisi livelähetystä montesta torstaista alkaen.

Maikkarin uutinen ko. asiasta
 

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
Rallin MM-sarja alkoi taas tänään.
Menossa 1. erikoiskoe Monte Carlossa.
Tänak nopein, Rovis toiseksi nopein 3 sekuntia hitaampi. Hyvä Kalle.
Hyvässä vauhdissa ollut Suninen ajoi ulos. Voi,voi
Tänään ajetaan 2 erikoiskoetta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
Teemu tuli "limitillä", johti Tänakin 0,5 sekuntia.
Märkä tie oli vaan liian liukas. Harmi.
Tuo Ott:n aika on kyllä kova, kun ei Hyundain pyyhkimet edes toimineet.
 

Hexa

Jäsen
Ei vaan jumalauta voi näitä käydä.



Aika erikoisen näköinen mälli. Nuottivirhe, vai oliko vaan ihan perkeleesti liukkaampaa kuin olettivat?

Olihan tuossa reilusti liikaa vauhtia tuohon paikkaan tuolla kelillä. Sinällään ehkä tuuri, että ajautui tuohon sisäpenkkaan. Jälkimmäisestä mutkasta olisi mennyt viimeistään joka tapauksessa ulos tuolla vaudilla. Jotenkin vaikuttaisi liian kovalta nuotilta tuohon paikkaan, tai sitten vaan yliyrittämistä ja vähän kovempaa mitä nuotissa lukee.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Voi voi voi Teemu, Teemu... Niin turha ulosajo heti alussa.... Fordilla muutenkin tekee taloudellisesti tiukkaa, niin tuskin halutaan heti ekana päivänä pajottaa autoa kuntoon.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi voi voi Teemu, Teemu... Niin turha ulosajo heti alussa.... Fordilla muutenkin tekee taloudellisesti tiukkaa, niin tuskin halutaan heti ekana päivänä pajottaa autoa kuntoon.

Joo ja Monte semmoinen ralli muutenkin että ei sitä ekana päivänä voiteta ja ylipäätänsä Sunisen tilanteessa myös sitä varmuutta tarvitaan. Nopeutta kyllä pystyy sitten Suomen ralleissa ja soralla paremmin esittämään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös