Mainos

Ralliketju

  • 1 865 120
  • 15 013

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Hexa eikös pyyhkimet ole joskus 90 luvulla ollu kanssa mukana mm-taistelussa. Parin euron osa satojen tuhansien eurojen autossa =)
 

Hexa

Jäsen
@Hexa eikös pyyhkimet ole joskus 90 luvulla ollu kanssa mukana mm-taistelussa. Parin euron osa satojen tuhansien eurojen autossa =)
Onhan ne joskus olleet ratkaisijan roolissa ainakin yksittäisissä ralleissa. Itse en nyt heti muista kuin yhden tapauksen 90-luvulta Jyväskylän Suurajoissa 1992, kun Auriol ajoi yhden pätkän lähes kaatosateessa melkein kokonaan ilman toimivia pyyhkimiä Lancialla ja hävisi yllättävän vähän, noin kymmenen sekuntia pohjille. Muistan kun olin paikan päällä ja ihmettelin miksi ei käytä tuulilasinpyyhkimiä, mutta ajoi kyllä hämmästyttävän lujaa siihen nähden. 2000-luvulla on myös ollut muutamia tapauksia, ihan kärkikuljettajia koskien.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Lappi kertoi WRC-uransa olevan mahdollisesti katkolla, kun ei ole jatkamassa M-sportilla ja muita tallipaikkoja ei taida edes olla.
 

Hexa

Jäsen
Lappi kertoi WRC-uransa olevan mahdollisesti katkolla, kun ei ole jatkamassa M-sportilla ja muita tallipaikkoja ei taida edes olla.
Ainakin välivuosi vaikuttaisi olevan tulossa ja se ei ole koskaan hyvä asia tuolla tasolla. Harvoihin tallipaikkoihin riittää kyllä ehdokkaita enemmän kuin tarpeeksi ja ne ovat aina etulyöntiasemassa kenellä on tuoreempi ajotuntuma ja kokemus autoista ja ralleista. Saman asian vuoksi myös Latvalan paluu vaikuttaa erittäin epätodennäköiseltä, varsinkin kun Ogier päätti jatkaa vielä yhden kauden. Kaksi vuotta sivussa huipputasolla tuon ikäisenä on jo melkein liikaa jatkoa ajatellen.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Lapin kohdalla ongelmana on varmasti myös se, että valitettavasti näytöt eivät loppuen lopuksi ole kovin kummoiset. Hävinnyt talleissaan Toyotalla sekä Latvalalle että Tänakille. Sitten Citroënilla reilusti turpaan Ogierilta. Tällä kaudella nousi vaivoin loppupisteissä Sunisen edelle tämän viimeisen rallin jälkeen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Lappi kertoi WRC-uransa olevan mahdollisesti katkolla, kun ei ole jatkamassa M-sportilla ja muita tallipaikkoja ei taida edes olla.

MSportin paska taloustilanne tarkoittaa sitä että haluavat kuskin joka tuo talliin rahaa, näin Lappi aika suoraan on tänään tainnut sanoa. Lappihan sai tästä kaudesta vielä korvauksen Citroenilta, joten on oletettavaa että ajoi aika edullisella sopimuksella tämän vuoden.

Noissa tappioissa tallikavereille pitää ottaa huomioon että Lappi on ollut WRC-tasolla huomattavasti noita tallikaverejaan lyhyemmän aikaa, vuodesta 2017. Valitettavasti voi sanoa että Lapin voitto Suomessa 2017 tuli uran kannalta väärään paikkaan, Esuppi oli vielä urallaan oppimisvaiheessa, mutta tuon myötä ympäristö ja mies itse alkoi odottamaan liikoja kokemukseen nähden. Siirto Citroenille oli oikeastaan itsemurhaveto kahdesta syystä: 1) Ogier kansallisuutensa vuoksi oli tallin ehdoton ykkönen 2) Citroen oli vähentänyt selkeästi panostustaan WRC-ohjelmaan jo ennen Lapin tuloa ja se oltaisiin ajettu todennäköisesti alas ilman Ogierin myötävaikutustakin jossain vaiheessa. Tuo jälkimmäinen oli Lapin taustajoukoilta selkeä töppäys jos tuota ei ole tiedetty.
 

Hexa

Jäsen
Lapin kohdalla ongelmana on varmasti myös se, että valitettavasti näytöt eivät loppuen lopuksi ole kovin kummoiset. Hävinnyt talleissaan Toyotalla sekä Latvalalle että Tänakille. Sitten Citroënilla reilusti turpaan Ogierilta. Tällä kaudella nousi vaivoin loppupisteissä Sunisen edelle tämän viimeisen rallin jälkeen.
Yllättävämpää olisi, jos olisi voittanut jonkun tuosta kolmikosta. Silloin täytyisi olla jo todella kova kuski, koska nuo kolme kuskia edustavat lajin ehdotonta huippua, myöskin Latvala puhtaan nopeuden puolesta. Ogier on noista kuskeista kuskeista täydellisin yhdistelmä nopeutta ja varmuutta. Tänak puolestaan nopein, jos raakaa nopeutta käytetään mittarina. Tosin Tänakin kohdalla voi sanoa kauden alun erittäin rajun ulosajon Monte Carlossa hillinneen pahimpia menohaluja siitä eteenpäin. Jotain jäi alitajuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Yllättävämpää olisi, jos olisi voittanut jonkun tuosta kolmikosta. Silloin täytyisi olla jo todella kova kuski, koska nuo kolme kuskia edustavat lajin ehdotonta huippua, myöskin Latvala puhtaan nopeuden puolesta. Ogier on noista kuskeista kuskeista täydellisin yhdistelmä nopeutta ja varmuutta. Tänak puolestaan nopein, jos raakaa nopeutta käytetään mittarina. Tosin Tänakin kohdalla voi sanoa kauden alun erittäin rajun ulosajon Monte Carlossa hillinneen pahimpia menohaluja siitä eteenpäin. Jotain jäi alitajuntaan.

Kannattaa kuunnella "Tomin nuoteista"-podcastin(tulee mainostettua tätä usein) Juho Hänninen-jakso. Tuossa Hänninen aika selvästi kertoo kuinka suuri etu näillä MM-sarjaa jo pidempään kiertäneillä on uusiin kuskeihin. Kun suurin osa ajettavista pätkistä pysyy vuodesta toiseen samoina, ovat nuo huippunimet ehtineet vuosien aikana oppia aika hyvin ulkoa pääosan pätkistä ja tietää miten huippuautoilla voi niillä ajaa. Lappi alkoi vasta nousta sille kokemustasolle jossa ei enää antanut älyttömästi tasoitusta ja Rovanperä on vielä muutama vuoden päässä tuosta.
 

Hexa

Jäsen
Kannattaa kuunnella "Tomin nuoteista"-podcastin(tulee mainostettua tätä usein) Juho Hänninen-jakso. Tuossa Hänninen aika selvästi kertoo kuinka suuri etu näillä MM-sarjaa jo pidempään kiertäneillä on uusiin kuskeihin. Kun suurin osa ajettavista pätkistä pysyy vuodesta toiseen samoina, ovat nuo huippunimet ehtineet vuosien aikana oppia aika hyvin ulkoa pääosan pätkistä ja tietää miten huippuautoilla voi niillä ajaa. Lappi alkoi vasta nousta sille kokemustasolle jossa ei enää antanut älyttömästi tasoitusta ja Rovanperä on vielä muutama vuoden päässä tuosta.
Ei mielestäni voi sanoa, että Lappi olisi enää antanut tasoitusta MM-sarjan tietuntemuksessa aivan huippukuskeihin verrattuna. Onhan Lappi kiertänyt MM-sarjaa jo neljä täyttä kautta WRC-autolla ja sitä ennenkin kolme kautta WRC2-luokan autolla. Joku tekee sen pienen eron sitten kuskien välille, vaikka kiertäisi kuinka kauan sarjaa. Ihan siinä terävimmän kärjen takana Lappi kuitenkin on tällä hetkellä. Seuraava steppi on kuitenkin sitten jo vaikeampi saavuttaa. Kuitenkin Lapilta löytyy myös Suomen MM-rallin voitto jo, ja sitä ei huono kuski saavuta hyvälläkään autolla.
 

Hexa

Jäsen
Ruotsin MM-ralli joudutaan perumaan koronan takia, ei siis lumitilanteen takia tällä kertaa. Tilalle kaavaillaan Arctic Lapland Rallya Rovaniemellä, eli tuttavallisemmin ja perinteisemmin Tunturirallia. Mikäpä sen hienompaa, kun tulee hieman vaihtuvuutta rallin MM-sarjaan. Vanhat samat rallit ovatkin jo alkaneet käydä hieman puuduttaviksi, varsinkin kun samoja erikoiskokeita tahkotaan nykyään moneen kertaan. Monzan ralli tällä kaudella oli jo piristävä poikkeus. Lisää vaan täysin uusia kisoja, niin reittituntemuksen merkitys vähenee myös ja kuljettavat ovat näin ollen tasa-arvoisemmassa asemassa keskenään, kun kokemuksen merkitys pienenee.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kyllähän se taidettiin Formuloissakin nähdä et kun ajettiin "uusilla" radoilla, oli ehkä enemmän tapahtumia. Voisi toimia rallissakin.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Todella yllättävä veto, mutta hyvä JML:n kannalta. En tiedä kuinka nopeasti tuo ratkaisu on tehty, koska eihän siitä ole kovin kauaa, kun JML vielä uhosi hakevansa tallipaikkaa kaudelle 2021.

Aika iso hyppy suoraan ratin takaa tallipäälliköksi. Olisin kuvitellut Kaj Lindströmin ottavan Tommin paikan ja mahdollisesti JML sitten hoitamaan Kaitsun paikkaa. Noh, nyt kävi näin. Toivottavasti JML saavuttaa tallipäällikkönä nyt niitä mestaruuksia, kun kuskin roolissa ne jäi saavuttamatta.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Aika iso hyppy suoraan ratin takaa tallipäälliköksi. Olisin kuvitellut Kaj Lindströmin ottavan Tommin paikan ja mahdollisesti JML sitten hoitamaan Kaitsun paikkaa. Noh, nyt kävi näin. Toivottavasti JML saavuttaa tallipäällikkönä nyt niitä mestaruuksia, kun kuskin roolissa ne jäi saavuttamatta.
Isot on saappaat ja paineet on myös varmasti kovat.

Toyotalla on kaiketi pääosin kaikki kunnossa. Kalusto ja kuljettajat ovat kuitenkin huippuluokkaa. Ei luulisi, että mitenkään isoja muutoksia tarvitse lähteä tekemään. Mielenkiinnolla odotellaan miten hommat lähtee rullaamaan.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Itse en ole Jari-Mattia koskaan tavannut, mutta kaveri on AKK:n toimiensa kautta ollut paljonkin tekemisissä herran kanssa.
Tämä on suora lainaus kaverin viestistä tähän nimitykseen liittyen:
Latvala on liian kiltti ja tyhmä tuohon rooliin.
Kieltämättä samankaltaisen kuvan saa sivullinenkin lehtijuttujen perusteella.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voihan tuossa olla ihan omat etuudet myös että ajoi parikautta sitten talissa, tietää mihin pitää panostaa ja tuntee porukan jo etukäteen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On kova. Vain väliaskel kohti merkittävämpiä tehtäviä, ehkäpä Binottoksi Binotton paikalle ja sitten Todt onkin eläkeiässä.

Hyvä JM! Äkkiseltään tuntuu, että nyt on kaveri aivan liian vaativassa tehtävässä, mutta mikäs siinä. Pistää Sebastienin ja muut pojjaat ajelemaan, nostaa jalat motorhomen pöydälle ja ottaa 3d-tulostamaansa kahvikupposeen sumpit.
AIvan varmasti Jari-Matilla on vahvuutensa, ja olisin kuvitellut että ne olisi nimenomaan teknisellä puolella tai sporting directorina, mutta nyt sitten vetelemässä naruista. Kaikki menee varmasti hyvin niin kauan kuin kaikki menee hyvin.

Onko Maisalta jo kysytty kommenttia?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No oho!

Kaikkea hyvää Jari-Matille ja toivotaan että pesti menee hyvissä merkeissä.

Todella yllättävää ja kyllähän mieleen heti tulee, että miten handlaa paineen ja kaikki nuo mitä pesti tuo tullessaan.

Mutta tuon kuskiuran loppupuolen ja siviilipuolen hommien alamäen jälkeen melkoinen nousujohdanne nyt taas, hieno juttu!
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JM on vain julkisivu. Siellä on taustalla pirun kovia ammattilaisia Lindstömin Kaitsusta lähtien jotka sen paletin pyörittää käytännössä... Ja osaavat nykiä JM:a oikeista naruista oikeaan suuntaan jos meinaa alkaa mopo keulia...
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toyotalla on kyllä tehty kotiläksyt huolella, koska Jari-Matista näkee päältä heti jos joku ei toimi. Joku anglofiili tallipäällikkö olisi vaan sanonut ''no problem, help is on the way'' kun auto ei kulje. JM sanoisi ''vittu, tästä ei tule mitään''.

Tommi taisi saada tässä sormilleen ja isosti Toyotan pääpomolta kun heitti JM:n jo kertaalleen tallista pois.

Ja Maisa, nyt olisi taas edustusmuijalle hommia tarjolla. Mökkeillä ehtii myöhemminkin.
 

Jukule

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
JM on vain julkisivu. Siellä on taustalla pirun kovia ammattilaisia Lindstömin Kaitsusta lähtien jotka sen paletin pyörittää käytännössä... Ja osaavat nykiä JM:a oikeista naruista oikeaan suuntaan jos meinaa alkaa mopo keulia...
Tämä. JM on varmasti hyvä PR kasvo ex-Toyotalaisena ja varmasti löytyy kalustoon liittyen jonkin asteista kompetenssia. Eiköhän tuolla ole kuitenkin jonkin asteista tittelipeliä / toimenkuvia tarkenneltu tätä sopparia sorvattaessa. Ja tietty, kun sinivalkoiset kuskit yksi toisensa jälkeen lentävät pihalle kuskin palleilta niin hyvä että edes pöydän äärellä on sinivalkoista väriä. Hyvä kehittymis alusta myös JM:lle.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Hyvä tuo Mäkisen Tommin haastattelu liittyen Latvalan nimitykseen. Kommenteista paistaa jotenkin läpi ettei nyt ihan hirveänä diggaile uutisesta :D ei ainakaan mitään riemunkiljahduksia välity.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
JM on vain julkisivu. Siellä on taustalla pirun kovia ammattilaisia Lindstömin Kaitsusta lähtien jotka sen paletin pyörittää käytännössä... Ja osaavat nykiä JM:a oikeista naruista oikeaan suuntaan jos meinaa alkaa mopo keulia...
Näin arvelisin itsekin, nyt on vaan parempi pitää näpit silikonilla vuoratuista gold diggereistä visusti erossa, ettei julkisivu repsahda. J-M:n olemuksesta ei ihan ensimmäisenä tule tallipäällikkö mieleen, mutta mahtava paikka on kyllä näyttää muutakin osaamistaan. Mr. Toyodan ja Kinoshitan luotto suomalaisiin on kyllä kova!
 
Viimeksi muokattu:

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Aivan käsittämätön värväys Toyotalta. Ei noin niin kuin mitään järjen hiventä. Jari-Matin tulisi johtaa tallia, jossa on kuskeina hänen entisiä kilpakumppaneitaan, jotka käytännössä veivät häneltä työpaikan. Ogier etenkin syönee Jari-Matin elävältä tuossa pestissä.

En yhtään ihmettele, jos Mäkistä vituttaa. Mies on rakentanut nollasta mestaritallin ja sitten pestiin palkataan kaveri, jonka pää ei kestä ratissa ja, jonka ihmisjohtamistaidot tuskin päätä huimaavat.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Itse annan Latvalalle mahdollisuuden ja toivon onnistumista, mies kuitenkin on noista viime vuosien rallitähdistä se joka on intohimoisimmin suhtautunut lajiinsa ja tuntee sen läpikotaisin. Kuljettajana tuo valitettavasti kääntyi Jari-Mattia vastaan, mutta jos ja kun tehtäväkenttä on jaettu oikein, niin en näe miksei Latvala voisi onnistua tehtävässään. Ogier on kuljettajana asia erikseen ja toivottavasti poistuu 2021 jälkeen sarjasta, mutta Rovis Jr:lle ja Evansille Latvala voinee toimia pomona joka auttaa vaikeiden aikojen iskiessä. Evans ainakin Monzan hölmöilynsä jälkeen tarvitsee oikeaa tukea pystyäkseen nollaamaan tilanteen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös