Onhan ne joskus olleet ratkaisijan roolissa ainakin yksittäisissä ralleissa. Itse en nyt heti muista kuin yhden tapauksen 90-luvulta Jyväskylän Suurajoissa 1992, kun Auriol ajoi yhden pätkän lähes kaatosateessa melkein kokonaan ilman toimivia pyyhkimiä Lancialla ja hävisi yllättävän vähän, noin kymmenen sekuntia pohjille. Muistan kun olin paikan päällä ja ihmettelin miksi ei käytä tuulilasinpyyhkimiä, mutta ajoi kyllä hämmästyttävän lujaa siihen nähden. 2000-luvulla on myös ollut muutamia tapauksia, ihan kärkikuljettajia koskien.@Hexa eikös pyyhkimet ole joskus 90 luvulla ollu kanssa mukana mm-taistelussa. Parin euron osa satojen tuhansien eurojen autossa =)
Ainakin välivuosi vaikuttaisi olevan tulossa ja se ei ole koskaan hyvä asia tuolla tasolla. Harvoihin tallipaikkoihin riittää kyllä ehdokkaita enemmän kuin tarpeeksi ja ne ovat aina etulyöntiasemassa kenellä on tuoreempi ajotuntuma ja kokemus autoista ja ralleista. Saman asian vuoksi myös Latvalan paluu vaikuttaa erittäin epätodennäköiseltä, varsinkin kun Ogier päätti jatkaa vielä yhden kauden. Kaksi vuotta sivussa huipputasolla tuon ikäisenä on jo melkein liikaa jatkoa ajatellen.Lappi kertoi WRC-uransa olevan mahdollisesti katkolla, kun ei ole jatkamassa M-sportilla ja muita tallipaikkoja ei taida edes olla.
Lappi kertoi WRC-uransa olevan mahdollisesti katkolla, kun ei ole jatkamassa M-sportilla ja muita tallipaikkoja ei taida edes olla.
Yllättävämpää olisi, jos olisi voittanut jonkun tuosta kolmikosta. Silloin täytyisi olla jo todella kova kuski, koska nuo kolme kuskia edustavat lajin ehdotonta huippua, myöskin Latvala puhtaan nopeuden puolesta. Ogier on noista kuskeista kuskeista täydellisin yhdistelmä nopeutta ja varmuutta. Tänak puolestaan nopein, jos raakaa nopeutta käytetään mittarina. Tosin Tänakin kohdalla voi sanoa kauden alun erittäin rajun ulosajon Monte Carlossa hillinneen pahimpia menohaluja siitä eteenpäin. Jotain jäi alitajuntaan.Lapin kohdalla ongelmana on varmasti myös se, että valitettavasti näytöt eivät loppuen lopuksi ole kovin kummoiset. Hävinnyt talleissaan Toyotalla sekä Latvalalle että Tänakille. Sitten Citroënilla reilusti turpaan Ogierilta. Tällä kaudella nousi vaivoin loppupisteissä Sunisen edelle tämän viimeisen rallin jälkeen.
Yllättävämpää olisi, jos olisi voittanut jonkun tuosta kolmikosta. Silloin täytyisi olla jo todella kova kuski, koska nuo kolme kuskia edustavat lajin ehdotonta huippua, myöskin Latvala puhtaan nopeuden puolesta. Ogier on noista kuskeista kuskeista täydellisin yhdistelmä nopeutta ja varmuutta. Tänak puolestaan nopein, jos raakaa nopeutta käytetään mittarina. Tosin Tänakin kohdalla voi sanoa kauden alun erittäin rajun ulosajon Monte Carlossa hillinneen pahimpia menohaluja siitä eteenpäin. Jotain jäi alitajuntaan.
Ei mielestäni voi sanoa, että Lappi olisi enää antanut tasoitusta MM-sarjan tietuntemuksessa aivan huippukuskeihin verrattuna. Onhan Lappi kiertänyt MM-sarjaa jo neljä täyttä kautta WRC-autolla ja sitä ennenkin kolme kautta WRC2-luokan autolla. Joku tekee sen pienen eron sitten kuskien välille, vaikka kiertäisi kuinka kauan sarjaa. Ihan siinä terävimmän kärjen takana Lappi kuitenkin on tällä hetkellä. Seuraava steppi on kuitenkin sitten jo vaikeampi saavuttaa. Kuitenkin Lapilta löytyy myös Suomen MM-rallin voitto jo, ja sitä ei huono kuski saavuta hyvälläkään autolla.Kannattaa kuunnella "Tomin nuoteista"-podcastin(tulee mainostettua tätä usein) Juho Hänninen-jakso. Tuossa Hänninen aika selvästi kertoo kuinka suuri etu näillä MM-sarjaa jo pidempään kiertäneillä on uusiin kuskeihin. Kun suurin osa ajettavista pätkistä pysyy vuodesta toiseen samoina, ovat nuo huippunimet ehtineet vuosien aikana oppia aika hyvin ulkoa pääosan pätkistä ja tietää miten huippuautoilla voi niillä ajaa. Lappi alkoi vasta nousta sille kokemustasolle jossa ei enää antanut älyttömästi tasoitusta ja Rovanperä on vielä muutama vuoden päässä tuosta.
Todella yllättävä veto, mutta hyvä JML:n kannalta. En tiedä kuinka nopeasti tuo ratkaisu on tehty, koska eihän siitä ole kovin kauaa, kun JML vielä uhosi hakevansa tallipaikkaa kaudelle 2021.Jari-Matti Latvalasta uusi Toyotan tallipäällikkö. Tiedote Toyotan sivulla: TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team presents its line-up for 2021 | PRESS RELEASE | 2020 | WRC | TOYOTA GAZOO Racing | WRC | TOYOTA GAZOO Racing
Isot on saappaat ja paineet on myös varmasti kovat.Aika iso hyppy suoraan ratin takaa tallipäälliköksi. Olisin kuvitellut Kaj Lindströmin ottavan Tommin paikan ja mahdollisesti JML sitten hoitamaan Kaitsun paikkaa. Noh, nyt kävi näin. Toivottavasti JML saavuttaa tallipäällikkönä nyt niitä mestaruuksia, kun kuskin roolissa ne jäi saavuttamatta.
Tämä. JM on varmasti hyvä PR kasvo ex-Toyotalaisena ja varmasti löytyy kalustoon liittyen jonkin asteista kompetenssia. Eiköhän tuolla ole kuitenkin jonkin asteista tittelipeliä / toimenkuvia tarkenneltu tätä sopparia sorvattaessa. Ja tietty, kun sinivalkoiset kuskit yksi toisensa jälkeen lentävät pihalle kuskin palleilta niin hyvä että edes pöydän äärellä on sinivalkoista väriä. Hyvä kehittymis alusta myös JM:lle.JM on vain julkisivu. Siellä on taustalla pirun kovia ammattilaisia Lindstömin Kaitsusta lähtien jotka sen paletin pyörittää käytännössä... Ja osaavat nykiä JM:a oikeista naruista oikeaan suuntaan jos meinaa alkaa mopo keulia...
Näin arvelisin itsekin, nyt on vaan parempi pitää näpit silikonilla vuoratuista gold diggereistä visusti erossa, ettei julkisivu repsahda. J-M:n olemuksesta ei ihan ensimmäisenä tule tallipäällikkö mieleen, mutta mahtava paikka on kyllä näyttää muutakin osaamistaan. Mr. Toyodan ja Kinoshitan luotto suomalaisiin on kyllä kova!JM on vain julkisivu. Siellä on taustalla pirun kovia ammattilaisia Lindstömin Kaitsusta lähtien jotka sen paletin pyörittää käytännössä... Ja osaavat nykiä JM:a oikeista naruista oikeaan suuntaan jos meinaa alkaa mopo keulia...