Ralliketju

  • 1 834 484
  • 14 798

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä veikkailussa on se pieni ristiriita että Citikka ajattaa nyttenkin taloussyistä vain kahta autoa, kun Abu Dhabi veti tukensa pois.

Joo mutta vapautuu myös kyllä tuon Ogierin sopimuksen myötä budjettia, taisi tuo sopimus olla kaikkien aikojen rahakkain. Siinähän se vähän että ei Tänäkin kannata kun tuo vuoden sopimus johonkin talliin tehdä ja sitten ensikausen jälkeen voi mennä mihin haluaa kun sopimukset muissakin talleissa päättyy. Toyotalla taas ei varmaan kovin lämpimänä taas vuoden jatkolle olla vaan haetaan pitkää sopimusta.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Oliko Abu Dhabin poissaolo vain välivuosi? Kuinka hyvä on Loubet? Onko hänellä omat tukijat takana vai tiimin? Qatarin tarrat näkyi. Jyväskylässä ainakin piti hyvää vauhtia, joten olisiko siinä mahdollisesti se ranskalainen seuraava iso nimi. Camillista tuskin siihen on. Tulevaisuutta varten kolmen kuljettajan nimi on selvästi muita merkittävämpi. Rovanperän ja Tänakin lisäksi on yksi massiivinen nimi, Oliver Solberg. On ollut todella vakuuttava ja uskon hänen antavan kovan vastuksen heti Walesissa Kallelle.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Siinähän se vähän että ei Tänäkin kannata kun tuo vuoden sopimus johonkin talliin tehdä ja sitten ensikausen jälkeen voi mennä mihin haluaa kun sopimukset muissakin talleissa päättyy.

Neuvillella on muuten sopimus Hyundain kanssa vuoteen 2021, joten ei pääty. Ja tämäkin tieto muuten löyty laittamalla googleen hakusanaksi "thierry neuville contract".

Jos Tänak on pelkästään rahan perään, niin sitten vuoden sopimus. Minä vaan luulen että yhtälailla merkkaa se mikä auto on kilpailukykyisin. Ja kuten EP Lappi totesi, Citikka on viime vuoden tasolla verrattuna Toyotaan tai Hyundaihin. Se on aika iso ero, jota ei ihan välttämättä hetkessä kiritä kiinni.
Ja jos Tänak itsekin puhuu sopimusneuvottelun monimutkaisuudesta niin silloin ei liene kyse pelkästään rahasta.

Oliko Abu Dhabin poissaolo vain välivuosi?..

Niinhän nuo huhuilee ainakin viime vuonna siinä uutisessa missä vetäytymisestä kerrottiin. Aika sitten näyttää toteutuuko se.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jompi kumpihan tuossa todennäköisesti viivästyttää se että Ogier ilmoitti lopettavansa ja tutkitaan Citroen mahdollisuutta tai sitten siellä on M-Sportin tarjous pöydällä ja halutaan selvittää sen rahoituskuvioita. Käsittääkseni Ford saattaisi olla kiinostunut täydellä tehtaan tuella jos Tänäk tulisi talliin ja varsinkin jos siirytään hybriautoihin. Sehän tuossa on että vaikka Toyota on nyt nopein auto niin onko se sitten sitä vielä muutaman kauden päästä jos nyt tehdään pitkä sopimus. Lisäksi tallilla näyttää olevan selkeä linja saada talliin monta nopeaa kuskia eikä pelkästään yhden kuskin ympärille rakentaa mitä nyt parissa muussa tallissa voisi olla.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Jompi kumpihan tuossa todennäköisesti viivästyttää se että Ogier ilmoitti lopettavansa ja tutkitaan Citroen mahdollisuutta tai sitten siellä on M-Sportin tarjous pöydällä ja halutaan selvittää sen rahoituskuvioita. Käsittääkseni Ford saattaisi olla kiinostunut täydellä tehtaan tuella jos Tänäk tulisi talliin ja varsinkin jos siirytään hybriautoihin.

Hybridiautoihin siirtyminen on vielä niin lapsenkengissä, että se tuskin vaikuttaa mitenkään tämän hetken sopimusneuvotteluihin. Kuten Timo Rautiainen totesi, vielä ei ole edes tarkkaa tietoa siitä mikä noiden hybrideiden periaate on.
Onko tuolle Fordin tuelle sulle jotain lähdettä vai veditkö sen jorinoihisi ihan hatusta?
Ainoa huhu minkä olen itse lukenut Tänakin sopimusneuvotteluista liittyy näihin Toyotan luotettavuusongelmiin, jotka veivät Tänakilta jo viime kauden mestaruuden ja ovat tälläkin kaudella aiheuttaneet mutkia matkaan.
Itse mies sanoi että tarjouksia on muutama pöydällä, joten eiköhän siellä ole myös Hyundailta tarjous vetämässä.

Lisäksi tallilla näyttää olevan selkeä linja saada talliin monta nopeaa kuskia eikä pelkästään yhden kuskin ympärille rakentaa mitä nyt parissa muussa tallissa voisi olla.

Mitä sinä nyt taas horiset? Kai nyt jokainen talli haluaa talliinsa mahdollisimman monta nopeaa kuskia, tai sitten mä olen ihan pihalla tallipäälliköiden ajattelusta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä sinä nyt taas horiset? Kai nyt jokainen talli haluaa talliinsa mahdollisimman monta nopeaa kuskia, tai sitten mä olen ihan pihalla tallipäälliköiden ajattelusta.

Käsitit lauseen väärin tarkoitin että monessa muussa tallissa on tuo ykköskuski asema ja muut osallistuu aktiivisemmin auttamiseen, toyotalla tuntuu olevan että yritetään vähän jokaisen kuskin voimin voittaa kisoja ja varsinaisia tallimääräyksiäkin on aika harvoin. Jossain muussa tallissa tallia rakennettaisiin todennäköisesti enemmän Tänäkin ympärille kun nykyisessä ympäristössä.

Mitä tulee tuohon Fordin juttuun niin jotenkin muistelisin että ihan ralliradiossakin olisi tuosta puhuttu, voi olla toki sitten vain jonkun keskustelupalstan puhettakin.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Käsitit lauseen väärin tarkoitin että monessa muussa tallissa on tuo ykköskuski asema ja muut osallistuu aktiivisemmin auttamiseen, toyotalla tuntuu olevan että yritetään vähän jokaisen kuskin voimin voittaa kisoja ja varsinaisia tallimääräyksiäkin on aika harvoin. Jossain muussa tallissa tallia rakennettaisiin todennäköisesti enemmän Tänäkin ympärille kun nykyisessä ympäristössä.

Tuntuu ja tuntuu. Tiedätkö miksi niitä tallimääräyksiä ei ole Toyotalla käytetty? Siihen on semmoinen yksinkertainen syy, että joka kerta kun Tänak on päässy ilman superrallisääntöä maaliin, hän on ollut Latvalan ja Meeken edellä tulosluettelossa, erinäisistä syistä. Yleensä hän on vaan ollut nopeampi kun ko.kaksikko.
Viime kauden tuloksia katselemalla selviää että Latvalan ja Lapin kanssa tilanne oli täysin sama, Tänak oli järjestään nopeampi, mikäli Yariksen tekniikka kesti.

Kyllähän Tänak nyt olisi Toyotallakin aivan selkeä ykköskuski, mikäli siellä jatkaa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ensi kauden kuskiruletti odottelee edelleen Tänakin ratkaisua. Autosport tietää kuitenkin kertoa että Tänak jatkaisi Toyotalla, sensijaan Latvala sekä Meeke ovat molemmat luupin alla.
Autosportin käyttämä termi ei ole kyllä niin railakas, miten Suomen media sen väänsi.

Breen ajaa kolmatta Hyundaita myös Walesissa ja on myös ehdolla vahvasti koko ensi kaudeksi Huihain rattiin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huihaillaha on soppari vain Neuvillen kans ja tämän vuoden kokoonpanosta sekä Sordo että Loeb on todennäköisesti jäämässä pois. Tai ajavat jotain haja kisoja kuten tänäkin vuonna. Eli periaatteessa paikkoja on. Mikkelsen on vähän sellainen "sordo2" eli ajaa pisteitä tallille mutta ihan voittovauhti on vielä odottanut itseääm. Eli Breenille olisi ehkä käyttöä ainakin joissain kisoissa. Paddon on tainnut hoitaa asiat niin ettei ainakaan Huihailla tarvitse ajaa. Ja sitten tietty vielä Huttunen. Tänakin soppari kun julkaistaan niin alkaa muutkin palaset hakeutua paikoilleen. Aika jännä tilanne kaikkiaan kun ainoat joilla on soppari valmiina ensi kaudeksi on Lappi. Ogier ja Neuville...
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tämä Suomessa Autosportin jutusta luotu klikkihuoraus on nykyään normaalia mediasontimista.
Mutta mutta, onhan tuossa firman toimarilla miettimistä, tulosta pitää tehdä mukavankin miehen eli Tommin.
Kris tuskin jatkopahvia saa, mutta mikäli vaihdetaan myös J-M tiimistä pois, niin ketkä tulevat tilalle?
Minä uskon Rovanperän sopimukseen, mutta kuka olisi sitten se toinen, Latvalan panoksen paikkaaja? Ei kai siihen toista junnua uskalleta palkata?

Arvaukseni on, että Meeke saa kenkää, mutta Latvala jatkaa Rovanperän kummisetänä, tukihenkilönä pienemmällä liksalla.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä uskon Rovanperän sopimukseen, mutta kuka olisi sitten se toinen, Latvalan panoksen paikkaaja? Ei kai siihen toista junnua uskalleta palkata?

Mikkelsen saattaisi olla yksi vaihtoehto jos ei jatka Hyundailla, suhteelisen kokenut ja varmaan pystyisi toimimaan hyvin "kakkosviuluna" tallissa. Toki hieman "väritön ja mauton" eli ei ehkä niinkään ison yleisön ja sponsorien mieleen. Se sitten mitä talli hakee kuskia joka pystyy olemaan kärkitaistelussa vai sitä kakkoskuskia joka turvaa Tänäkin selustaa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Elfyn Evans voisi olla myös jonkinlainen jokerikortti kuskiruletissa. On kuitenkin ollut kahdesti kolmas ja kahdesti neljäs, vaikka nyt Virossa saatu selkävamma onkin parista kisasta walesilaisen pitänyt sivussa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Suomalaisten rallikuskien asioita pääasiallisesti (pl.Esapekka Lappi) hoitava Timo Jouhki on kertoillut viime päivinä Ilta-Sanomille seuraavaa:

- Suninen on jatkamassa M-Sportin leivissä.
- Jouhki on omien sanojensa mukaan yllättynyt, jos Meeken kanssa Toyota tekee jatkot.
- Latvalan kohdalla vaihtoehtoja jopa lopettaminen. Spekulaaitoon siitä että Latvala ajaisi vain osan kisoista, Jouhki toteaa että tätä ei tule tapahtumaan Toyotalla, mutta jossain muussa tallissa näin voisi olla sitten (Hyundai?)

Ilta-Sanomien omien tietojen(?) mukaan Citröen ajattaisi edelleen ensi kaudella vain kahta autoa, joten tarkoittaako tämä sitä että Abu Dhabi ei sittenkään ole tulossa takaisin?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Mikkelsen saattaisi olla yksi vaihtoehto jos ei jatka Hyundailla, suhteelisen kokenut ja varmaan pystyisi toimimaan hyvin "kakkosviuluna" tallissa. Toki hieman "väritön ja mauton" eli ei ehkä niinkään ison yleisön ja sponsorien mieleen. Se sitten mitä talli hakee kuskia joka pystyy olemaan kärkitaistelussa vai sitä kakkoskuskia joka turvaa Tänäkin selustaa.

Minulta jäi huomioimatta Takamoto Katsuta, ehkä pakkorako palkata jo nyt huipputasolle.
Firman paine ja myös Japanin merkitys koko WRC-organisaatiolle, bisnekselle?

Eli Toyotan kuskeiksi arvaukseni on: Ott Tänak, Kalle Rovanperä ja Takamoto Katsuta.

Rovanperä pystyy vetämään autonsa maaliin yhtä varmasti kuin J-M.
Katsuta vs. Meeke? Ihan sama tulos, riski, paitsi Takan markkina-arvo on toista luokkaa ja myös tulevaisuusodotukset, potentiaali.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulta jäi huomioimatta Takamoto Katsuta, ehkä pakkorako palkata jo nyt huipputasolle.
Firman paine ja myös Japanin merkitys koko WRC-organisaatiolle, bisnekselle?

Uskoisin että Toyotalla on kuitenkin sen verran iso halu voittaa merkkimestaruus myös että katsuta ajaa korkeintaan nelosautoa satunnaisissa kisoissa Toyotan ohjelmalla, toki mahdollista kai myös että joku Sordon tyylinen kuljettaja palkataan jakamaan tuota 3 auton roolia ja Katsuta ajaa sitten osan kisoista. Toki eihän tässä ole vielä kirkossa kuulutettu myöskään Rovanperän täyttä kautta.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Minulta jäi huomioimatta Takamoto Katsuta, ehkä pakkorako palkata jo nyt huipputasolle.
Firman paine ja myös Japanin merkitys koko WRC-organisaatiolle, bisnekselle?

Eli Toyotan kuskeiksi arvaukseni on: Ott Tänak, Kalle Rovanperä ja Takamoto Katsuta.

Mäkinen on avannut Katsutan tulevaisuutta sen verran, että Toyotan suunnitelmissa on ajattaa Katsutaa jonkunlaisen satelliittitallin kautta WRC-autolla. Ilmeisesti ei kuitenkaan vielä ensi kaudella tule olemaan virallinen tehdaskuljettaja.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Tulevana viikonloppuna olisi sitten asfalttikisaa tarjolla Saksan maalla. Veikkauksena kärkikolmikkoon Ogier, Neuville ja Tänak. Sekä Sordo yrittää laittaa kiilaa väliin. Suomalaisista uskon Esupin pärjäävän parhaiten, kun Citikka on yleensä asfaltilla toiminut hyvin sekä itseluottamus parani Jyväskylän tuloksen myötä.

Bottaskin oli ehtinyt käydä testaamassa M-Sportin Fiestalla jollakin pätkällä ja JM kommentoi että oli aika hankalalta näyttänyt.

Lisäksi Kymiringin toimitusjohtaja oli kommentoinut että kuullostellaan ensi vuoden Neste-ralliin, jos kävisivät tuolla Iitissä pyörähtämässä. Ei oikein kyllä toimi Jyväskylästä asti tuo Iitti siirtymineen, ellei sitten torstain avauspätkää ajeta siellä ja sitten pe-su normaaliin tapaan Päijänteen ympäristössä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisäksi Kymiringin toimitusjohtaja oli kommentoinut että kuullostellaan ensi vuoden Neste-ralliin, jos kävisivät tuolla Iitissä pyörähtämässä. Ei oikein kyllä toimi Jyväskylästä asti tuo Iitti siirtymineen, ellei sitten torstain avauspätkää ajeta siellä ja sitten pe-su normaaliin tapaan Päijänteen ympäristössä.
Tarkiainen oli jo vissiin twitterissä ehtinyt sanoa että ei... Eikä siinä kyllä mitään järkeä olisikaan. Vähän liian kaukana...
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Tarkiainen oli jo vissiin twitterissä ehtinyt sanoa että ei... Eikä siinä kyllä mitään järkeä olisikaan. Vähän liian kaukana...
Niinpä, jos kilpailukeskus olisi Lahdessa (mitä en missään nimessä toivo), niin silloinhan tuo olisi jopa loistava idea ajaa tuolla yksi pätkä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niinpä, jos kilpailukeskus olisi Lahdessa (mitä en missään nimessä toivo), niin silloinhan tuo olisi jopa loistava idea ajaa tuolla yksi pätkä.

Joo ja kun sitten on kuitenkin testierikoiskoeta ja kaluston siirtämistä niin kuulostaisi yhden erikoiskokeen ajattaminen tuolla kovinkaan järkevältä, ainakaan niin kauan kun Harjulla saa ajaa niin vaikea nähdä että muita kannattaisi miettiä. Torstai-ilta harjulla on kuitenkin mitä parasta antia rallille kun yleisö saapuu kaupunkiin jo päivää aikaisemmin ja kerkee vielä työpäivän jäljiltä juuri rallia katsoon. Saattaisi jo vaikuttaa siihen tulisiko kaikki sitten Jyväskylään asti vaan kävisi tuon yhden erikoiskokeen katsoon. Noh katsellaan vaikka uusiksi kun joku viherpeukalo saa kielettyä Harjulla ajon.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Bottaskin oli ehtinyt käydä testaamassa M-Sportin Fiestalla jollakin pätkällä ja JM kommentoi että oli aika hankalalta näyttänyt.

Taitaa olla Saksan tiet kaikista vaikeimpia ensikertalaisella alkaa asfaltia vetää, että ei sinällään juuri mitään kerro :D jännä nähdä kuitenkin kun Bottas nyt testanut 3 eri autoa että ajaisiko jossain kohti ihan MM-rallia tai harkitseeko auton ostamista. Olisi kyllä ihan jännä nähdä joskus vaikka tunturirallissa ihan formulakuskien taistoa, kimi, Bottas ja tainnut myös Kovalainen hieman rallia ajella. Vanhemmista kuskeista siihen vielä jotain järvilehtoa ja Häkkistä mukaan niin eepinen kisa tulisi :)
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maittava juttu Iltasanomissa Juha Kankkusen JKL:n suurajojen voitosta vuonna 1999.

https://www.is.fi/ralli/art-2000006212061.html

Tällaisena kokeneena ralliradion kuuntelijana, täytyy todeta, että huikea ukko tuo Kankkunenkin. Muutenkin itselle maistuu tuollainen että Kankkunen ihan rehellisesti itse myöntää, laittaneensa kaiken tiskiin ja tuloksen voi katsoa taululta. Suomessa on liika näitä Jari Kurri tyyppisiä omien saavutustensa vähättelijöitä. Ei mitään Kurria vastaan, mutta onhan se nyt ihan paskapuhetta, jos Kurri väittää, ettei tiennyt olevansa NHL:n kaikkien aikojen playoffien +/- tilaston kakkosena. Mitä se nyt enää haittaa myöntää tietävänsä asia kun omasta peliurastakin on jo ainakin 20 vuotta kulunut.

Jokatapauksessa vahva lukusuositus tuohon IS:n juttuun.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Kyllä näyttää ekan oikean ajopäivän jälkeen Saksassa siltä, että Tänak ja Neuville ratkoo kisan kahdestaan. Ei pysy vanhamestari Ogier vauhdissa kärkikamppailussa. Ogierin niskassa on Meeke ja Latvala kunnes jompikumpi tai molemmat rysäyttää renkaan kiveen. Sordo tippui päivän päättävällä 7 EK:lla yli minuutin päähän kärjestä, itsellä ei tietoa mitä kävi. Sunisellahan meni kisa jo vituiksi heti EK:lla 2. Lappi käy oman kisan Mikkelsenin kanssa ja taipunee siinä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Sordo tippui päivän päättävällä 7 EK:lla yli minuutin päähän kärjestä, itsellä ei tietoa mitä kävi.

Vaihdelaatikko teki tenän Huihaissa. Ei saanu kuin ykkösvaihteen päälle.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tuo Mittelmoselin pätkä näyttää helikopterikuvassa hemmetin vaikuttavalta, täysin erilaiselta kuin mikään muu sarjassa. Vaatii varmaan omanlaisensa rytmiikan eli on jännä ajotaidon osa-alueen mittari, tämä tietysti näin ja vain peruskatsojan kulmasta mietittynä. Sinänsä tuntuu oudolta puheet, että Saksan osakilpailu olisi putoamassa kalenterista.

Onko kisan järjestelyhenkilöstöstä pulaa? Onko Saksan ilmapiiri autourheilu-vastainen, niin vihreä ettei rallin ajaminen käy?
Vai pitäisikö VAG-wageneita olla kisaamassa? DKWn tai Horchin kilparallitalli olisi kyllä vänkä ilmestys WRCssä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös