Mainos

Ralliketju

  • 1 839 170
  • 14 828

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Iltalehti kertoilee jo "nyt" että tosiaan JM ois menossa Toyotalle mutta vahvistetaan huomenna. Sääli, olisin ennemmin toivonut että EP olisi saanut näytön paikan. Nyt taitaa käydä niin että EP:lle jää luu vetävän käteen tässä tivolissa ?

Toki kolmosauto taitaa sitten myöhemmin tulla, että tuskin jää kokonaan ilman ajopaikkaa. Suomalaisittain olisi vain hieman toivonut että ajopaikat olisi jakaantunut eri talleihin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Iltalehti kertoilee jo "nyt" että tosiaan JM ois menossa Toyotalle mutta vahvistetaan huomenna. Sääli, olisin ennemmin toivonut että EP olisi saanut näytön paikan. Nyt taitaa käydä niin että EP:lle jää luu vetävän käteen tässä tivolissa ?
Ei jää... Toyota ajaa kolmella autolla jossain vaiheessa ensikaudella joten kyllä siellä EP:kin auto on. Ei ehkä Montessa vielä mutta keväällä kuitenkin...

E: Pasi yllä oli vähän nopeampi... Mutta samaa mieltä. Olisin halunnut Mikkelsenin ennen JM:a Toyotalle...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselle jäänyt vähän semmoinen kuva että Toyota halusi enemmän melkein Latvalan kun Ogierin, varmaan näistä talleista Ford oli eniten mestarin perässä ja lopulta sinne meni, ehkä jokainen toki olisi halunnut miehen, mutta ei tarjonnut niin hyvää kokonaisuutta ja ykköskuskin paikkaa miehen ympärille. Saa nähdä mihin Mikkelsen sitten menee, tosin jos volkkarit saadaan vielä jotenki mukaan edes osaan kisoista niin siinä varmaan yksi vaihtoehto. Olisikohan Ogier tätä vaihtoehtoa viimehetkille odottanut.

Toyota projecti on aika jännä suomalaisittain, voi olla todella menestys tai täysi floppi. Jos floppaa voi viedä jokaiselta suomalaiselta tallipaikan sarjasta. Toisaalta kun suomalaiset melkeimpä alusta asti tehnyt ja testannut autoa se voi suomalaisten ajotyylille sopia. Jännä nähdä vain riittääkö vauhti joka rallissa, saadaanko varsinkin asfalttikisoista tarpeeksi pisteitä kasaan ja riittääkö osaaminen auton kehitykseen juuri asfaltille.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Ei jää... Toyota ajaa kolmella autolla jossain vaiheessa ensikaudella joten kyllä siellä EP:kin auto on. Ei ehkä Montessa vielä mutta keväällä kuitenkin...

Juuri näin, Toyota aloittaa mm-kauden kahdella autolla Monte Carlosta, ja kolmas auto tulee myöhemmin keväällä mukaan Korsikan tai Portugalin ralliin. Eli huhti-toukokuussa on kolmas auto mukana ja eiköhän tuo Lapille mene..
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lapin sopparille iso plussa... Muut ei niin hirveästi sytytä mutta näillä mennään...
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Lapin sopparille iso plussa... Muut ei niin hirveästi sytytä mutta näillä mennään...
Juu, ja tuo olis voinu olla silleen että JM ja EP aloittaisi kisakuskeina sekä Juho testaa+ajaa kolmatta kun saavat sen mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Itselle jäänyt vähän semmoinen kuva että Toyota halusi enemmän melkein Latvalan kun Ogierin, varmaan näistä talleista Ford oli eniten mestarin perässä ja lopulta sinne meni, ehkä jokainen toki olisi halunnut miehen, mutta ei tarjonnut niin hyvää kokonaisuutta ja ykköskuskin paikkaa miehen ympärille.

Toyota halusi Ogierin, mutta auto ei vakuuttanut Ogieria edes vähää alusta, joten tilanne on nyt tämä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toyota halusi Ogierin, mutta auto ei vakuuttanut Ogieria edes vähää alusta, joten tilanne on nyt tämä.
Ei tuo nyt ihan niin mennyt... Sanoi autossa olevan potentiaalia mutta paljon viel on tekemättä ja eniten alustassa... Kuten onkin koska Toyotan tähtäin on kauempana kun ensivuodessa... Missään vaiheessa en uskonut että Ogier olisi oikeasti tulossa toyotalle. Mutta se oli pikku ylläri että joutui jäämään Fordille...
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hienoa nähdä Ogier M-Sportilla. Malcolmin porukkaa on tullut sympattua jo pitkään, ja muutaman vuoden korpivaelluksen jälkeen heidän tilanteensa näyttää oikeasti lupaavalta. Tänakin soppari oli odotettu, mutta silti saa hyvälle mielelle, koska Eestin nopein esitti viime kaudella oikeinkin lupaavia otteita.

Unelma täyssuomalaisesta Toyota-kolmikosta sitten toteutui, hienompi homma! Josko se Latvalakin saisi tämän myötä uransa uuteen nousuun viimekautisen fiaskon jälkeen? Hännisellä on kimurantti paikka, nyt on viimeinen sauma Juholla osoittaa olevansa WRC-tasoa. Ikää on kuitenkin jo 35 vuotta, eivätkä aiemmat näytöt järin hyviä ole.

Itse ainakin olen tyytyväinen siihen, että Lappi aloittaa vasta Korsikalla/Portugalissa. Hänellä ei kuitenkaan ole kisakokemusta WRC-puolella tasan metiäkään, joten turha lähteä höntyilemään. Silloin toki vituttaa, jos se osoittaa taistelevansa voitoista jatkuvasti :)

Mikkelsenille jäämässä aikamoinen musta pekka käteen. Vaihtoehdot ovat tällä hetkellä DMACK tai se mahdollinen Qatar-VW. Andi sentään sijoittui MM-sarjan toiseksi viime kaudella ja pystyi voittamaan pari kisaa. Östberg nyt saakin lähteä, jos niin käy, hänet on jo nähty.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Voimaa on varmasti riittävästi joka autossa uusien sääntöjen takia. Toki kuskit aina lisää hevosvoimia haluavat, mutta siis noin niinkuin periaatteessa riittävästi. Silloin iso asia on alusta ja sen toimivuus. Voimat menevät kaikki hukkaan, jos alusta ei toimi. Näkeehän sen bemareista, kun esim. Lario paiskii kivet kilometrin päähän, mutta kello ei siitä kauheasti tykkää.

Kyllähän Ogier halusi mennä autoon, jolla tuntee parhaiten voittavansa kisoja. Ja kun ihan kaikki istuimet eivät olleet enää vapaina, niin siitä lopputulokseksi tuli sitten Ford. Saas nähdä miten temperamenttinen ranskalainen soveltuu konservatiivisten brittien kanssa samaan tiimiin. Toki jos auto on nopea, se kyllä helpottaa sopeutumista huomattavasti.

J-M sai hyvän paikan, ja toivottavasti nyt ymmärtää ajaa järkevästi heti alusta alkaen. Kaikella kunnioituksella Tommin tekemää työtä kohtaan, mutta Toyota ei ole sarjan nopein auto, joten J-M:n on nyt opittava elämään ihan uuden asian kanssa verrattuna monen vuoden ajoon sarjan ylivoimaisesti parhaalla kalustolla.

Toivotaan vielä, että öljysheikit löytävät ratkaisun ja Volkkari tulisi sittenkin mukaan yksityistiimin muodossa. Silloin edessä olisi ns. kaikkien aikojen rallivuosi.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Toivotaan vielä, että öljysheikit löytävät ratkaisun ja Volkkari tulisi sittenkin mukaan yksityistiimin muodossa. Silloin edessä olisi ns. kaikkien aikojen rallivuosi.

Näin pitää toivoa. Tosin en usko että Al-Attiyah olisi julkisuuteen tullut jos asia olisi täysin toivoton.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika mielenkiintoiselta alkaa vaikuttamaan rallikausi 2017. Ensinnäkin täysin ylivoimainen Volkkari siirtyy syrjään joten kärkipaikat laitetaan uusjakoon, ja kun autotkin uudistuvat rajusti niin ei pysty oikein tässä vaiheessa arpomaan mikä on marssijärjestys. Testivideoiden perusteella jos yrittää noita autoja vertailla niin Citroenin uutukainen näyttää kyllä hyvin käyttäytyvältä ja nopealta. Hyundai on parantanut koko ajan ja voi ihan hyvin odottaa että myös heidän uusi autonsa on hyvä. M-Sport/Ford saattaa sekin parantaa, ja heillä on nyt ehkäpä sarjan paras kuljettaja, joten jos oikein hyvin käy niin yksikään tiimeistä ei nouse tulevalla kaudella selvästi yli muiden. Suomalaisittain mielenkiintoisin on tietysti Toyotan tiimi (sinänsä yllättävää että Toyota antoi Tommin kasata noin suomalaisen tiimin). Harmi vaan että ainakin testivideoilla näyttää että Toyotalla on vielä paljon tekemistä auton kanssa, ei näytä ainakaan asfaltilla kovin vahvalta Yariksen meno. Paljon kritisoitu Latvala saattaa kyllä auttaa tässä tiimiä. Ensinnäkin Latvalalla on paljon kokemusta huipputiimeistä, ja yleensäkin rallista, ja käsittääkseni Latvala ymmärtää tekniikasta paljon ja osaa siksi antaa hyvää palautetta ja auttaa tiimiä auton säätämisessä. Latvala on ajanut paljon testiä 2017 Pololla joten tietää varmasti hyvän auton reseptin, ja auttanee Toyotaa tämän kopioimisessa.

Toinen juttu minkä takia tuleva kausi näyttää mielenkiintoiselta on nuo itse autot. Noista levikkeistä, levottomasta ajokäytöksestä ja kovenneista äänistä alkaa tulla vahvat "B-ryhmä vibat". Aika räyhäkkään näköisiä on kyllä nuo uudet autot! Ja vaikka näistä pienistä moottoreista ei ihan samanlainen ärjyntä lähdekään kuin jostakin Audin vitosesta niin kyllä nuo korkealta kiljuvat nykymoottoritkin ihan hienolta kuulostaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä itsekin näen tulevan vuoden asetelmat pitkästä aikaa erittäin mielenkiintoisina, mitään ei ole ennalta arvattavissa. Suorituskyvyt pimennössa, meneekö järjestys kärjen osalta uusiksi. Autot näyttävät ja ovat tehokkaita. Ainoa mikä on varmaa on se että Toyota ei millään voi tuolla tetsimäärällä osua kohdilleen ja haastaa voitoista. Olisi hieno nähdä Latvalaa podiumilla kauden mittaan ja uskon että se olisi Toyotallekin aina juhlan paikka. Kolme suomalaista samassa tallissa + Mäkinen tallipäällikkönä ja vielä että Toyotan kaltainen autovalmistaja takana, on kyllä niin harvinaista että tästä saa olla ylpeä. Hänninen on pieni kysymysmerkki mutta tavallaan hienoa että saa mahdollisuuden ja jos menee vituiks niin Lappi hyppää puikkoihin jo aikaisemmin. On yksi tulevaisuuden mestariehdokkaista ennen kuin Kalle Rovanperä tulee kuvioihin ja putsaa pöydän.

Latvalan päätös oli sitten loppupeleissä aika selvä jos halusi saada arvostusta taidoilleen ja sitä myöten mukavan palkkapussin, veikkaan että tili on Toyotalla hyvä, arvostus suuri monestakin syystä(MM-menestys, raaka nopeus, Polo 2017 testaus jne) ja nyt pääsee kauteen ykköskuskina ilman että Ogier kuumottaa koko ajan samanlaisella autolla vieressä kovempia aikoja. Onko tämä sitten vastaava porjekti kuin McLaren-Honda ykkösissä eli rahaa on ja tekijöitäkin, huippukuskejakin, mutta tuloksen tekoon menee se pari vuotta vähintään.
Toivottavasti Citikka tuo hyvän auton, Hyundai on jo vakuuttanut kuten Wilsonin Fordit aina, joten paljon on kiinni kuskeista. Tämän tekstin voisi päättää sanoihin että aika suurella todennäköisyydellä Ogier vie taas koko potin. Muuten tarvitaan kyllä paljon sitä auton tuomaa etua Fordiin nähden muilta kuskeilta.

Näissä maikkarin haastatteluissahan Jari-Matti juuri toivoo sitä auton tuomaa etua, eli ajamalla ei usko saavansa Ogierin päänahkaa.
Grönholm kummeksuu Toyotan ratkaisua – "Ihmetyttää, että Tommi sai tehdä näin" - Uutiset - Ralli - Sport - MTV.fi

_
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tulisikohan tälläkaudella edes Suomesta kunnon lähetystä?
Vitut. Yleisradiolle pitäisi mennä lähetykset että edes kunnon lähetyksiä tulisi.

Ralliradion jampat hoitaa kyl senverran hyvin tuon shown et en tiiä tarviiko niin paljoa lähetyksiä tullakkaan. Se vaan on keljuttanut et noita pätkien parhaita paloja ei oo ollut ikinä tarjolla esim. areenassa. (pl. mokakoosteet)
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tulisikohan tälläkaudella edes Suomesta kunnon lähetystä?

Edelleen, suomen kanavat näyttää ihan samat lähetykset mitä esim. tulee Wrc+ - palvelusta WRC.com sivustolta. Turhaa marinaa, kaikki näytetään mitä tuodaan julki muutenkin.

Tuskin edes Yleisradion oikeuksien osto muuttaisi tätä, silloinkin pitäisi varmaan neuvotella uusi, erillinen ja todennäköisesti kallis soppari WRC:n promoottorin kanssa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Edelleen, suomen kanavat näyttää ihan samat lähetykset mitä esim. tulee Wrc+ - palvelusta WRC.com sivustolta. Turhaa marinaa, kaikki näytetään mitä tuodaan julki muutenkin.
.

Niinhän siellä taidettiin kaikki näyttää mitä saatavilla tuota kautta, siinähän se ongelma taisi olla. Suomenkin ralli selostettiin jostain studiosta helsingistä ja yhtä toimittajaa kanava ei saanut edes kisapaikalle. Olkoon sitten materiaalia se pari minuuttia jota tarjolla ja muutama power stage pätkä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Olkoon sitten materiaalia se pari minuuttia jota tarjolla ja muutama power stage pätkä.

"pari minuuttia". Joka päivältä tulee kooste ja sitten suoria pätkälähetyksiä 2-3 per ralli. Pikkusen nyt aika kultaa muistoja-valitusta tässä, eihän tuon kummempaa ole tullut sitten 2000-luvun alun ja senkin jälkeen on tullut nää livepätkät.
WRC+ - palvelussa pystyy seuraamaan livenä väliaikoja sekä gps-signaalia (oli muuten ihan mielenkiintoista kuunnella ralliradiota Suomesta samalla ja tuo ruudulla) ja joka pätkältä tulee onboard kärkiautoista.

Maksaa muuten näemmä tällä hetkellä huikeat 39,90 euroa / koko kausi. Varmaan sekin liian kallista kun Yle ei näytä joka tunti lähetystä Suomesta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"pari minuuttia". Joka päivältä tulee kooste ja sitten suoria pätkälähetyksiä 2-3 per ralli. Pikkusen nyt aika kultaa muistoja-valitusta tässä, eihän tuon kummempaa ole tullut sitten 2000-luvun alun ja senkin jälkeen on tullut nää livepätkät.

Voihan se olla että muisti pätkii ja varsinkin Suomen rallin kohdalta että olisi koosteita tullut enemmänkin yhden päivän aikana kun yksi kooste joskus iltasella, mutta suoria erikoiskokeita on toki enemmän nyt. Isoin juttu on se ettei edes sitä paskaa jauheta studiossa ja päivän tapahtumia käydä läpi kun siinä yhdessä lähetyksessä vaikka muuten tarjottaisiinkin se materiaali mitä on tarjolla.

Ralliradio kuvan kanssa, sitä mä melkein nykypäivänä jo ainakin Suomessa odottaisin. Luulisi muutenkin ettei nykytekniikalla olisi mahdotonta näyttää jokaista erikoiskoetta jollain tavalla. muistelisin että ainakin jokunen vuosi sitten esimerkiksi Monte Carlon IRC kisa näytettiin eurosportilla kokonaan. Ei siihen välttämättä kuvaajia tarvita jos incar kuvaa näytetään auton sisältä. Sopivasti nettipalvelustakin voisi maksaa jossa voisi itse olla ohjaajana ja hypätä niiden autojen kyytiin joita haluaa seurata.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se Monten lähetys oli kyllä hieno mutta sen Eurosport teki vain näyttääkseen mikä onnistuu jos on pätäkkää. Sen verran kallis tuollainen setti oli että tuskin ihan heti vastaava onnistuu. WRC+ on aika hyvä mitä nyt viimekaudella yhden kuukauden ilmaisen kokeilun perusteella voin sanoa. Tällä kaudella senkin pitäisi laajeta eli live pätkiä pitäisi tulla useampia/kisa... Ja ilmeisesti RedBull tv:sta pitäisi tulla myös jotain rallijuttua...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Voihan se olla että muisti pätkii ja varsinkin Suomen rallin kohdalta että olisi koosteita tullut enemmänkin yhden päivän aikana kun yksi kooste joskus iltasella, .

On tullut, mutta siitä on aikaa vuosia, en usko että paljon valehtelen jos sanon että siitä on aikaa hyvin lähelle kymmenen vuotta. Muutos ajoittuu siihen kohtaan milloin MM-rallisarjan televisiointi siirtyi Yleltä Maikkarille.

Moneen kertaan sopimuksetkin tehty uusiksi tuon jälkeen että mitä saa näyttää ja mitä ei.

Ja kuten @Joe Plop totesi, joka pätkän näyttäminen suorana..kallista, aivan kallista.

Viikon päästä on Monte Carlo, sittenhän sen näkee mitä wrc+ tulee tarjoamaan. Edellisen vuoden sitoumus on voimassa vielä Monten ja Ruotsin rallit. Ehtii nähdä kannattaako uusia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös