Ralliketju

  • 1 699 721
  • 13 484

Makinpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Japani
Muutama päivä tuli taas vietettyä rallin parissa, Neste ralli olikin jo 15 kisa tänä vuonna itselle missä on tullut oltua katsomassa. Perjantaina tuli aloitettua Halisesta, sellaisesta aukko vasurista, jossa ei kummoisia tilanteita ollut. Sieltä sitten Horkan alkupäähän, niin sanottuun "Pykälistön" paikkaan. Paikassa oli monia roikkuja ja liippejä. Paikan ainoan kaadon esitti uninen katsoja, joka nukahtaessan kaatui retkijakkaransa päältä pusikkoon.

Lauantaina tuli oltua koko päivä Ouninpohjassa, pari kilometriä ennen keltaisen talon hyppyä olleessa erittäin nopeassa hakkuu vasurissa. Kilpailun kärki tuli todella näyttävästi ja muutenkin paikka vaikutti lupaavalta aina siihen asti kunnes pätkä meni siirtymäksi. Siirtymän aikana tuli sitten nähtyä kyllä niin käsittämätön suoritus kuin voi vaan olla. Suurin osa kilpailijoista oli jo kerennyt ajaa pätkän läpi, kunnes paikalle tuli Nro 111 kisa vauhtia ja rullasi sitten autonsa 7 kertaa katon kautta ympäri. Vuosien varrella on tullut nähtyä kyllä kaikenlaisia kaatoja ja ulosajoja, mutta ei kyllä vastaanvanlaista suoritusta. Kartturilla ei ollut edes kyparää päässä, kun sitä ei siirtymällä tarvitse käyttää, onneksi kehenkään ei kuitenkaan sattunut. Ilmeisesti kilpailija pari tarkasti nuottejaan siirtymän aikana, kuten kaikki muutkin. Heillä oli käytössään nopeusnuotit ja tuohon paikkaan nuotti oli "110" mutta väärinymmärryksen takia kuljettaja kuuli "130" ja senpä takia vauhtia oli napsun verran liikaa. Kuljettaja selvisi kyllä todella pienillä sanktioilla tuosta tempauksesta, kun hän sai vain 1000€ sakot ja 2 minuutin aikarangaistuksen seuraavan kisaan. Itse olisin ottanut lisenssin pois kuljettajalta joksikin aikaa. Itse kilpailussa tuossa paikassa ei toisella kierroksella ollut mitään kummoisia tapahtumia.

Sunnuntaina tuli oltua ensinmäinen kierros Oittilassa vanhassa "Vatasen" paikassa, kyseisessä paikassa oli yksi peltoon veto. Aikataulullisista syistä johtuen toinen kierros piti jättää väliin ja niinpä Tidemanin ulosajo jäi näkemättä.

Seuraavan viikonloppuna vuorossa on sitten Lahden Em-historic ja vajaan kahden viikon päästä Kiteen junnu cuppi. Ei tarvitse paljon miettiä suunnitelmia tuleville viikonlopuille kun jokainen lauantai menee penkalla.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ylen Ralli-illassa tuli yhdeltä studiossa olleelta (Riku Tahko?) pätevä idea lähtösähläykseen: WRC2 ajatetaan ennen WRC-kuskeja, niin sora on valmiiksi aurattu "ykköstähtiä" varten. Toki mustapekka jäisi WRC2-kuskien kouraan.

Toinen tapa olisi arpoa lähtöjärjestys NHL-draftista tutulla painotetulla arvontasysteemillä. MM-sarjan 10 nopeinta osallistuvat arvontaan esim. 2 ensimmäisenä rallipäivänä. Sarjaa johtavalla olisi suurin "riski" joutua kärkeen, mutta auraustehtävältä voisi kuitenkin välttyä edes silloin tällöin.

Edit: kiitos @Makinpo, kun avasit mistä siirtymäksi muutetun EK:n ulosajo johtui. Onhan se keino tuokin saada nimensä historiakirjoihin!
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Itse olen miettinyt, että torstaihin ja perjantaihin lähdettäisiin osittain edelliskisan käännetyn järjestyksen mukaisesti. Eli esim. nyt Neste rallin voittanut Meeke olisikin Saksan rallissa viimeinen matkaanlähtijä WRC-autojen osalta noina päivinä. Ensimmäisenä taaseen liikkeelle lähtisivät numerojärjestyksessä (mitä isompi numero, sen aikaisempi lähtöpaikka) ne WRC-kuskit, jotka eivät olleet edelliskisassa mukana, heidän jälkeensä sitten se käännetty järkkä edelliskisan ensimmäisestä keskeyttäjästä aina siihen viime ralliviikonlopun voittajaan saakka.

Lauantaille ja sunnuntaille käännetty järjestys kisan tulosten mukaisesti eli samalla tavalla kuin miten nykyisin sunnuntait vedetään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lähtöjärjestys on tosiaan päivän puheenaihe, ja miten se olisi parasta hoitaa kenenkään siitä kärsimättä toista kuljettajaa enempää.

Itse olen vahvasti arvan kannalla. 10 tai 15 kuskia, miten vaan katsotaan parhaaksi, vetävät lähtöpaikkansa arvontakorista. Ensin laaditaan kuskien välinen järjestys, jonka turvin niitä lipukkeita nostetaan. Tässä voisi käyttää tapaa, että MM-sarjan johtaja saa valita ensin, millä vuorolla lippunsa nostaa, sitten MM-kakkosen vuoro valita paikka jne. Lopulta on selvillä kenen käsi käy ensin korilla, ja siitä sitten mennään eteenpäin kunnes kaikki ovat paikkansa itselleen nostaneet.

Tapa voisi hyvinkin olla käytössä sekä sora- että asvalttiralleissa. Molemmissa kun olosuhteet muuttuvat jokaisen auton kohdalla. Asvaltilla paikka paikoin muutos on olematon, mutta toisinaan taas varsin suuri. Esim. paljon oikomisia sallivat paikat tekevät jäljempänä tuleville enemmän liukkautta.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt, kun tullut tuota Meeken vauhtia hieman sulateltua, niin täytyy sanoa, että hieman pelottaa kuinka kovaa tuo Citikka kulkee ensi kaudella, kun palaavat täysipainoisesti mukaan. Johan se Loebin aikaan nähtiin, että auto siellä osataan kyllä tehdä, joten voi Volsumiehillä pitää ensi vuonna kiirettä varsinkin, jos Citikka saisi kakkosautoonkin mestaruustasoisen miehen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joku järkevä systeemi tuohon kuitenkin pitäisi saada aikaan, käytännössä Ogierilla ei olisi ollut mitään saumaa voittaa tätä rallia ilman muiden ongelmia, MM-sarjan kärkimiehenä ymmärtää jonkinlaisen tasoituksen vaikka perjantaina, mutta nythän mies olisi päässyt vain muutaman erikoiskokeen ajamaan tasapäisesti muiden kanssa. Toki ei vauhti tainnut näillä toiseenkaan kertaan ajettavilla erikoiskokeilla olla niin kovaa että olisi voitosta ajanut, mutta mahdollisuuttakaan tarjottu. kuitenkin sitä toivoo että kaikille annetaan tasapäinen mahdollisuus voittaa edes jossain määrin. Olisihan se aika floppi jos Latvala olisi nyt johtanut sarjaa ja kotikisa, mutta käytännössä ei mitään saumaa annettaisi voittoon ilman että pitäisi ottaa älyttömiä riskejä jotta pysyisi edes jotenkin voittotaistelussa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osui MTV Sport Uutisissa silmiin, että Sebastian Ogier on kritisoinut Harjun erikoiskokeen traktorishikaania.

Omalta osaltani jäi rallin seuraaminen lähinnä teksti-tv:n tasolle viikonloppuna, enkä olisi muuten tiennyt koko shikaanista, mutta pistivät nuo traktorit turvallisuusmielessä heti silmään kun sunnuntaina vai oliko eilen katselin incar-kuvaa Harri Toivosen hienosta vedosta vanhalla Henrin Lancialla.

Varmaan kisavastaavat sekä ne jotka touhua suunnittelevat ja sirkusta pyörittävät tietävät paremmin ja turha tietenkin verrata koppiautoja formuloihin, mutta kieltämättä ottaen huomioon viime aikojen tapahtumat eli lähinnä Bianchin tapaus ja muutenkin aina vaan kehittyvät turvallisuustoimet, pisti silmään että siellä todellakin on MM-osakilpailussa vuonna 2016 kovavauhtisen suoran jälkeen shikaania muodostamassa jykevät traktorit molemmin puolin ajoväylää.

Siinä kun joku olisi syystä tai toisesta kelannut kunnon vauhdilla ikävässä kulmassa päin Valtran runkoa, olisi varmaan ollut miettimisen paikka.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siellä ajetaan kyllä helkatin paljon vaarallisemmissa paikoissa joka pätkällä ja ihan harjullakin kun tuo traktori shikaani... Se vesilinnalta alastulo esimerkkinä. Vauhtia reilusti toistasataa ja puut lähempänä kun traktorit kertaakaan. Ja vauhtia traktorin kohdalla alle viisikymmentä eikä ne edes olleet jarrutus linjalla. Se puu ei anna yhtään enempää periksi kun traktori. Jätkät vetää kahtasataa puiden ja auton kokoisten kivien välissä mutta lähes kävelyvauhdissa ohitettavat traktorit on vaarallisia??? En nyt ihan osta tuota valitusta. Tehty vähän kärpäsestä härkänen...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
. Se puu ei anna yhtään enempää periksi kun traktori. Jätkät vetää kahtasataa puiden ja auton kokoisten kivien välissä mutta lähes kävelyvauhdissa ohitettavat traktorit on vaarallisia??? En nyt ihan osta tuota valitusta. Tehty vähän kärpäsestä härkänen...

Toki kai se 50km/h vauhtikin jonkinlaisen täräyksen jopa ralliautolla antaa jos oikeassa kulmassa osuu, verrattuna siihen kun ennen taisi olla heinäpaalit. En tosin ole koskaan ralliautoa ajanut ja kokeilut miltä tuntuu ajaa suoraan 50km/h betoniseinään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki kai se 50km/h vauhtikin jonkinlaisen täräyksen jopa ralliautolla antaa jos oikeassa kulmassa osuu, verrattuna siihen kun ennen taisi olla heinäpaalit. En tosin ole koskaan ralliautoa ajanut ja kokeilut miltä tuntuu ajaa suoraan 50km/h betoniseinään.
Tottakai tärähtää. Siihen puuhun on vaan todella paljon suurempi todennäköisyys osua ja kuten sanoin huomattavasti suuremmasta nopeudesta. Ja sit kun osuu niin jälki on karua. Esimerkkinä vaikka Michael Park. Formulaa ja rallia en tässä yhteydessä vertaisi koska lajit on niin erilaiset. Niistä vauhdeista metsässä ei olla huolissaan vaan päinvastoin ensikaudelle vauhdit vaan kasvaa. Se on suunta jota en erityisemmin kannata. Pelkään että ensivuonna saamme lukea Parkin ja Henkan kaltaisia uutisia. Ja silloin on osuttu ihan johonkin muualle kun hitaassa shikaanissa olevaan traktoriin...
En ole seinään törmännyt mutta ihan maapalloon. Noin viisikymmentä oli kyytiä. Se HANS-niskatuki on loistava keksintö. Turvallisuuteen kiinnitetään kovasti huomiota tänäpäivänä. Tuossakin oli käsittääkseni jarrulinjalla pelastumis väylä eli niiden suoraan linjalla olleiden renkaiden välissä oli vaan joku pressu... Ja shikaanissa niiden esteiden tarkoitus on että ne kierretään. Viimevuonna kun siellä oli esteinä paalit niin lähes kaikki kärkiukot osui niihin paaleihin ja niitä piti siirrellä ja korjailla. Nyt niihin esteisiin ei osunut kukaan... Ihme...
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Itse olen vahvasti arvan kannalla. 10 tai 15 kuskia, miten vaan katsotaan parhaaksi, vetävät lähtöpaikkansa arvontakorista. Ensin laaditaan kuskien välinen järjestys, jonka turvin niitä lipukkeita nostetaan. Tässä voisi käyttää tapaa, että MM-sarjan johtaja saa valita ensin, millä vuorolla lippunsa nostaa, sitten MM-kakkosen vuoro valita paikka jne. Lopulta on selvillä kenen käsi käy ensin korilla, ja siitä sitten mennään eteenpäin kunnes kaikki ovat paikkansa itselleen nostaneet.
Nyt ei ihan avaudu tämä systeemi. Jos koriin laitetaan esim. lapuille lähtöpaikat 1-10 niin eihän sillä ole mitään merkitystä missä järjestyksessä kuskit niitä lappuja nostaa. Kaikilla on yhtä suuri todennäköisyys saada lähtöpaikka yhdestä kymmeneen. Vai häh?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Nyt ei ihan avaudu tämä systeemi. Jos koriin laitetaan esim. lapuille lähtöpaikat 1-10 niin eihän sillä ole mitään merkitystä missä järjestyksessä kuskit niitä lappuja nostaa. Kaikilla on yhtä suuri todennäköisyys saada lähtöpaikka yhdestä kymmeneen. Vai häh?
On joo mahdollisuus saada. Lähinnä tuossa oli se ajatuksena, että MM-sarjan kärkimies saa ensin valita ottaako hän lipukkeen missä vaiheessa.

Jos nostaa ensimmäisenä, on mahdollisuus saada mikä vaan lipuke. Mutta jos jättäytyy myöhemmäksi, voi käydä niin että huonot lähtöpaikat on jo vedetty pois. Tai sitten niin, että jäljellä on vain huonoja lähtöpaikkoja.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Siellä ajetaan kyllä helkatin paljon vaarallisemmissa paikoissa joka pätkällä ja ihan harjullakin kun tuo traktori shikaani... Se vesilinnalta alastulo esimerkkinä. Vauhtia reilusti toistasataa ja puut lähempänä kun traktorit kertaakaan. Ja vauhtia traktorin kohdalla alle viisikymmentä eikä ne edes olleet jarrutus linjalla. Se puu ei anna yhtään enempää periksi kun traktori. Jätkät vetää kahtasataa puiden ja auton kokoisten kivien välissä mutta lähes kävelyvauhdissa ohitettavat traktorit on vaarallisia??? En nyt ihan osta tuota valitusta. Tehty vähän kärpäsestä härkänen...

Olihan tuo nyt taas aivan idioottimainen ratkaisu järjestäjiltä. Yllättäen raha ohjannut ajattelumaailmaa tässäkin tapauksessa. Aivan naurettavaa verrata mihinkään pysyviin esteisiin kuten puihin ja kiviin. Traktorit on sinne erikseen viety, että niistä saadaan Valtralta rahaa, puut ja kivet ovat siellä metsässä joka tapauksessa.

Kuljettajat olivat pyytäneet poistamaan noita ensimmäisen ajokerran jälkeen, mutta vähemmän yllättäen mitään ei ollut tapahtunut. Siitähän tässä nyt vain oli kysymys tallien ja kuskien puolella, että väkisin pitää vähentää turvallisuutta kasaamalla esteet jostain v**** traktoreista, kun ne aivan hyvin olisivat voineet olla heinäpaalejakin.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viiden sekunnin aikasakko jokaisesta osumasta järjestäjän laittamaan esteeseen, niin johan siinä olisi heinäpaalit saaneet olla rauhassa.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Olihan tuo nyt taas aivan idioottimainen ratkaisu järjestäjiltä. Yllättäen raha ohjannut ajattelumaailmaa tässäkin tapauksessa. Aivan naurettavaa verrata mihinkään pysyviin esteisiin kuten puihin ja kiviin. Traktorit on sinne erikseen viety, että niistä saadaan Valtralta rahaa, puut ja kivet ovat siellä metsässä joka tapauksessa.

Kuljettajat olivat pyytäneet poistamaan noita ensimmäisen ajokerran jälkeen, mutta vähemmän yllättäen mitään ei ollut tapahtunut. Siitähän tässä nyt vain oli kysymys tallien ja kuskien puolella, että väkisin pitää vähentää turvallisuutta kasaamalla esteet jostain v**** traktoreista, kun ne aivan hyvin olisivat voineet olla heinäpaalejakin.
Paitsi että sitä edellistä hidastetta tarkastelemalla huomaa heinäpaalien ongelman. Siinähän ei ollut parin auton jälkeen minkäänlaista hidastamisen tarvetta, kun jätkät tuhosivat ne paalit. Nyt hidasteet toimittivat tehtävänsä, eli hyvä järjestäjät. Ja traktorien vertaaminen puihin tai kiviin on tosiaan naurettavaa, sillä traktoreissa ei ole samalla tavalla auton sisään tunkeutuvia osia, kuin puut, kaiteiden päät tms. jotka ovat olleet suurimmat vaaratekijät isoissa onnettomuuksissa. Suoran, tasaisen osuman nykyaikainen kilpa-auto miehistöineen kestää pirun hyvin.

Ja "kuljettajat" on tässä tapauksessa Ogier, kunnes joku muu asiasta mainitsee julkisuuteen. Sitä nyt tuntuu tällä hetkellä ottavan päähän kaikki mahdollinen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja "kuljettajat" on tässä tapauksessa Ogier, kunnes joku muu asiasta mainitsee julkisuuteen. Sitä nyt tuntuu tällä hetkellä ottavan päähän kaikki mahdollinen.

Joo, Ogierilla on nyt joku kiukkuvaihe menossa elämässä kun kaikki tuntuu kiukuttavan niin hirveästi. Jospa se siitä helpottaa kunhan se pääsee taas voittamaan pari asfalttikisaa missä aikaisesta lähtöpaikasta saattaa olla jopa hyötyä. Mutta kyllä minäkin tuota Harjun pätkään katsellessa kiinnitin huomiota noihin Valtran koneisiin että aika yllättävä ratkaisu kun nykyisin tunnutaan vetävän moottoriurheilussa kaikki mieluummin yliturvalliseksi. Vaan totesin sitten että vauhti tuossa paikassa oli sellainen, ja traktorit aseteltu siten että eipä niistä nyt mitään ihan valtavaa vaaraa kenellekään koitunut. Toki aina voi sattua jotain ihan friikkiä mutta eipä rallista muutenkaan ikinä täysin turvallista saa niin kauan kuin tuolla keskellä metsää yleisillä teillä ajetaan. Ei ne normipätkien varrella olevat kivetkään hirveästi jousta, ja Etelä-Euroopan rallien serpentiiniteiltä pudotessakin rullailee helposti sen verran monta kertaa katon kautta ympäri että melkein varmaan toivoisi jo että siihen tulisi eteen joku Valtra pysäyttämään sen pyörimisen.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Toki aina voi sattua jotain ihan friikkiä mutta eipä rallista muutenkaan ikinä täysin turvallista saa niin kauan kuin tuolla keskellä metsää yleisillä teillä ajetaan. Ei ne normipätkien varrella olevat kivetkään hirveästi jousta, ja Etelä-Euroopan rallien serpentiiniteiltä pudotessakin rullailee helposti sen verran monta kertaa katon kautta ympäri että melkein varmaan toivoisi jo että siihen tulisi eteen joku Valtra pysäyttämään sen pyörimisen.

Tilannehan on oikeasti juuri päinvastoin. Autojen korit turvakaarineen kestävät tuon pyörimisen todella hyvin, mutta sitten kun tulee kovasta vauhdista se äkkipysähdys niin siinä vaiheessa yleensä sattuu. Suora osuma puuhun tai kiveen on yleensä se kaikista pahin, ja jos vielä sattuu osumaan oven kohdalle niin silloin käy pahasti.

Tässä edelleen oli kyse siitä, että nuo esteet oli pitänyt keinotekoisesti tuonne roudata ja täysin rahan takia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tilannehan on oikeasti juuri päinvastoin. Autojen korit turvakaarineen kestävät tuon pyörimisen todella hyvin, mutta sitten kun tulee kovasta vauhdista se äkkipysähdys niin siinä vaiheessa yleensä sattuu. Suora osuma puuhun tai kiveen on yleensä se kaikista pahin, ja jos vielä sattuu osumaan oven kohdalle niin silloin käy pahasti.

Tuo on ihan totta. Tuo nyt olikin vaan tuollainen heitto että rallissa nyt on monenlaisia vaaroja ihan normipätkilläkin. Ei sillä että niitä vaaranpaikkoja pitäisi ihan ehdoin tahdoin järjestää lisää mutta en minä tiedä oliko noista koneista nyt loppujen lopuksi niin valtavan suurta vaaraa kenellekään kun tuossa kuitenkin otettiin vauhti pois jo ennen niitä koneita. Kyllä ne sponsoritkin on kisan kannalta vaan aika tärkeitä (ei tietenkään niin tärkeitä että sillä pitäisi kenenkään terveyttä vaarantaa mutta en minä näe että tässä olisi niin tehtykään).
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eiköhän Ogierin vain pitänyt purkaa taas kiukkuaan johonkin päin, ehkä myös pyrki ohjaamaan huomiota pois siitä että vaikka taktikoi "jarruvialla" itselleen paremmat asemat lauantaina, niin silti ei pystynyt lyömään ajoissa selkeästi Citikoita. Muutenkin Citroenien vauhti oli yllättävän kovaa hyvistä lähtöpaikoista huolimatta, ehkä VWllä on pudonnut paskat pöksyyn?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo on ihan totta. Tuo nyt olikin vaan tuollainen heitto että rallissa nyt on monenlaisia vaaroja ihan normipätkilläkin. Ei sillä että niitä vaaranpaikkoja pitäisi ihan ehdoin tahdoin järjestää lisää mutta en minä tiedä oliko noista koneista nyt loppujen lopuksi niin valtavan suurta vaaraa kenellekään kun tuossa kuitenkin otettiin vauhti pois jo ennen niitä koneita. Kyllä ne sponsoritkin on kisan kannalta vaan aika tärkeitä (ei tietenkään niin tärkeitä että sillä pitäisi kenenkään terveyttä vaarantaa mutta en minä näe että tässä olisi niin tehtykään).

Toisaalta tavallaan Ogierin/kuskien kommentit traktorin poistoissa ymmärtää jos formuloissa joku on kuollut semmoisen alle, vaikka tässä nyt nopeudet ja muut on ihan eri, ei kuitenkaan niitä vaaroja tarvitse lisätä, olisihan tuossa sateella voinut tosiaan joltain ehkä livetäkin noilla renkailla jos oikein huono tuuri käy. Ei tuossa tarkoitus kuitenkaan riskejä lisätä. Ensivuonna ehkä jotain muuta. Toki jos tuolle linjalle lähdetään pitäisi alkaa yksittäisiltä erikoiskokeilta poistaa kiviä tai puita vaarallisista paikoista. Mutta tää toki on nyt helppo korvata vaikka takaisin siihen heinäpaaliin ja pistää aikasakko systeemi kehiin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rallin tilannehan alkaisi näyttää pitkästä aikaa ihan lupaavalta, jos Citikan ja nyt myös Fordinkin uudet autot osoittautuvat edes lähes Volkkarin veroisiksi. Hyundai on jo nyt ottanut Volkswagenia selvästi kiinni ja osoittanut että heidän projektinsa on uskottava ja sitten on vielä Toyotakin tulossa mukaan, joten ehkä päästäisiin pitkästä aikaa sellaiseen tilanteeseen että ei olisi yhtä tallia joka hallitsee ylivoimaisesti vaan useamman merkin kuljettajilla olisi jatkuvasti mahdollisuudet voittoon. Tälläkin kaudella voitosta on jo taisteltu useilla eri autoilla ja kausi on ollut sikäli mielenkiintoinen, mutta tämä johtuu osittain tästä "tasoituksesta" lähtöpaikkojen suhteen. Toivottavasti tulevina vuosina eri tallit ja kuljettajat taistelisivat voitoista tasapäisesti ilman mitään ylimääräisiä kikkailujakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös