Niin siis suomalaisten "menestymättömyys" on viimeiseen 15 vuoteen aika suhteellista. Jos mittariksi asetetaan maailmanmestaruus, niin silloin ei ole menestytty. Toki silloin voi mainita nimet Loeb ja Ogier, joiden jälkeen muut ovat paskoja. Grönholm, Hirvonen ja Latvala ovat olleet ranskisten pahimpia kilpailijoita kuitenkin.
Latvala on helppo maalitaulu. Kieltämättä aika herkkä ja erikoinen luonne, ei aja traktoria ja hölötä ihme kaskuja rallienglannilla timotei huulessa. Latvalan ajotyyli on kieltämättä riskialtis ja tulee aina olemaan. Ja en usko että tuolla tyylillä tulee MM-sarjaa voittamaan. Mutta ainakin on kaikki pelissä.
Eipä ne Mäkinen, Kankkunen ja Hirvonenkaan mitään varsinaisia James Huntteja olleet viihdyttävyyden suhteen. En tiedä kuinka monta Neste rallia Latvalan pitää voittaa, että ne iänikuiset mökkiperät etc. unohtuu. Hirvonen voitti yhden Neste rallin ja keskeytti kaiteeseen Killerillä (!). Lisäksi mikä tahtoo helposti unohtua, Latvala on kohtuu nopea jokaisella alustalla. Sitä ei voi todella sanoa jokaisesta entisestä Suomen ralliässästä.
Kilpailu on koventunut. 80 ja 90-luvuilta tuttu finskien dominointi ei ole enää mahdollista. Lisäksi vasta tämä uusi sukupolvi (Lappi/Suninen) on alkanut ymmärtämään, miten näitä nykyisiä autoja pitää ajaa, että kello tykkää. Se autojen mutkiin viskominen ja vastaheitot on historiaa.
Mestarit ja mestaruuksien määrät ovat ne jotka tullaan jatkossa(kin) muistamaan. Tilastonikkarit tietävät "heti" kuka voitti mestaruuden 1984 tai 1993... Ei ne yksittäiset voitot "riitä". Voit olla vaikka kuinka nopea, mutta se ei ns. hyödytä jos et ole koko kauden ajan nopea ja luotettava. On totta, että Grönholm, Hirvonen ja Latvala pystyivät/pystyvät haastamaan ranskikset, mutta nykyään alkaa olemaan jo tukku muitakin jotka pystyvät haastamaan jopa paremmin Ogierin.... Grönholm pystyi siihen parhaiten, todella niukat tappiot loppupisteissä Loebille parina vuonna. MIkko oli oikeastaan vähän "sunnuntaikuski". Vauhtia oli aika ajoin, mutta ei sitten tarpeeksi. Sai ajaa useamman vuoden huippukalustolla, mutta se "jokin" puuttui suorituksesta ? Urrian raju ulosajo tappoi vauhdin lopullisesti. Sen jälkeen Mikosta ei ollut taistelemaan mestaruudesta.
Itsekkin mollaan aika hyvin Latvalaa, ehkä aiheesta, ehkä en. Kaveri on ajanut MM-sarjaa jo sen verran kauan, että sen maailmanmestaruuden puuttuminen on "häväistys". Mies on vuosia ajanut MM-sarjan huipulla, huippukalustolla, mutta se tasaisuus.... Jos kauden aikana ajetaan 12-14 rallia, ei riitä että voitat pari kisaa jos 7:ssä vedät mettään ja huolella... Näitä metsään ajoja ja sulamisia on tälle kaverille kertynyt "kymmeniä" vuosien saatossa. Ei enään tässä vaiheessa saisi sattua ? Okei, eihän rallia voiteta jos siellä pelätään... Mutta vauhdin lisäksi, pitää henkisen puolen olla kunnossa. Se että onko vai ei voi jokainen itse päätellä. (tiedätte varmaan mitä tarkoitin ?)
Tästä videosta voi katsoa kun joku on tehnyt "Tributen" JM:n ulosajoista pitkältä ajalta. Hyvn moni johtuu aivan liian kovasta tilannevauhdista ko. paikkaan nähden. Alku ajoilta sen voi antaa anteeski, ei enään 2015.... Linkki youtube
Mäkinen ja Kankkunen taisivat olla vähän niitä "perus suomalaisia", ei puhu kun pakon edessä ja hymyä ei irtoa kuin väkisin vääntämällä. Kaikki kunnia tosin Mäkiselle ja Kankkuselle. Kumpikin voitti 4 mestaruutta aikakausilla jolloin sarjassa ajoi n. 10 jantteria jolla oli oikeasti mahdollisuus voittaa kisoja ja mestaruuksia. Tommin 4 mestaruuden putken nostan todella korkealle tasolle. Uskomaton saavutus, Mitsu ei ollut kuitenkaan "samalla" tasolla kuin muut silloiset kilpailijat, kuskeja voittotaisteluun oli useita kuten sanoin. Itse pidän sitä jopa suurempana saavutuksena kuin Loebin. Loeb ajoi sarjan ylivoimaisesti parhaimmalla kalustolla. Sitä ei voi kukaan kiistää ? Eikä niitä voittojen ja mestaruuksien määriäkään. Loeb silti voitti "pitkälti" auton ansiosta. Ja saattoihan sillä olla myös merkitystä, että on ranskalainen ja ranskalaisessa tallissa, FIA "katsoi varmasti" Citroenin tekemisiä läpi sormien ja niillä oli ihan omat säännöt ?
Niin ja Mikko veti killerillä Subarulla sinne kaiteeseen.