Mainos

Ralliketju

  • 1 839 298
  • 14 830

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Että se ehkä vähän "vääristää" noita tilastoja ja saa Loebin näyttämään ylivoimaisemmalta kuin mitä hän oikeasti oli.

Tämä on ihan totta. Esimerkiksi kausi -07 kun Grönholm ajoi Fordilla toista kauttaan ja tiimi ja auto oli saatu sellaiseen iskuun kuin mestari halusi oli todella tasainen. Esimerkiksi Uuden-Seelannin voittotaistelu Grönholmin ja Loebin välillä joka päättyi Bossen voittoon kymmenyksien erolla on yksi hienoimmista taistoista pitkiin aikoihin. Vieläkin harmittaa kyseiseltä kaudelta Bossen Irlannin rallin ulosajo toiseksi viimeisessä kisassa, kun mies oli rallissa kolmantena ja mm-pistejohdossa. Kuka tietää jos olisi tiellä pysynyt, niin Loebin mestaruusputki olisi katkennut kenties?

Grönholmhan hävisi kyseisen kauden MM-tittelin lopulta 4 pinnan erolla.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ogier on näemmä myös ihminen. 17 minuuttia suomalaisessa ojassa ja loppukisa menee varmaan aika ajeluksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tämä on ihan totta. Esimerkiksi kausi -07 kun Grönholm ajoi Fordilla toista kauttaan ja tiimi ja auto oli saatu sellaiseen iskuun kuin mestari halusi oli todella tasainen. Esimerkiksi Uuden-Seelannin voittotaistelu Grönholmin ja Loebin välillä joka päättyi Bossen voittoon kymmenyksien erolla on yksi hienoimmista taistoista pitkiin aikoihin. Vieläkin harmittaa kyseiseltä kaudelta Bossen Irlannin rallin ulosajo toiseksi viimeisessä kisassa, kun mies oli rallissa kolmantena ja mm-pistejohdossa. Kuka tietää jos olisi tiellä pysynyt, niin Loebin mestaruusputki olisi katkennut kenties?

Grönholmhan hävisi kyseisen kauden MM-tittelin lopulta 4 pinnan erolla.

Kyseisenä vuonna Portugalin rallissa Ford:it saivat 5 min aikasakon, koska takasivuikkunat olivat puolimillimetriä liian ohuet ! Grönholm putosi sijalta 2 sijalle 4 ja sai 8 MM-pisteen sijasta 5 pistettä. Tuo ns. saattoi ratkaista mestaruuden Loebille sillä viimeisessä kisassa Loeb sai 6 pistettä ja Grönholm 8. Hirvonen voitti ko. kisan ja otti 10 pistettä. Mikäli Grönholmilta ei olisi viety 3 pistettä, olisi piste-ero ollut 1 piste ennen viimeistä kisaa. Ford olisi varmasti taktikoinut voiton Grönholmille, Grönholm hävisi voiton 15,2 sekunnilla. Loeb jäi Mikolle 1 min 33 sek !
Tosin Loeb olisi voinut kyllä yrittää ajaa kovempaa, joten ei tiedä miten olisi oikeasti käynyt ?

Herää kyllä kysymys, miksi Ford:in lasit mitattiin ja millä laitteilla, että niistä "saatiin" 0,5 milliä liian ohuet... ?? Saa olla aika tarkat laitteet ?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyseisenä vuonna Portugalin rallissa Ford:it saivat 5 min aikasakon, koska takasivuikkunat olivat puolimillimetriä liian ohuet ! Grönholm putosi sijalta 2 sijalle 4 ja sai 8 MM-pisteen sijasta 5 pistettä. Tuo ns. saattoi ratkaista mestaruuden Loebille sillä viimeisessä kisassa Loeb sai 6 pistettä ja Grönholm 8. Hirvonen voitti ko. kisan ja otti 10 pistettä. Mikäli Grönholmilta ei olisi viety 3 pistettä, olisi piste-ero ollut 1 piste ennen viimeistä kisaa. Ford olisi varmasti taktikoinut voiton Grönholmille, Grönholm hävisi voiton 15,2 sekunnilla. Loeb jäi Mikolle 1 min 33 sek !
Tosin Loeb olisi voinut kyllä yrittää ajaa kovempaa, joten ei tiedä miten olisi oikeasti käynyt ?

Herää kyllä kysymys, miksi Ford:in lasit mitattiin ja millä laitteilla, että niistä "saatiin" 0,5 milliä liian ohuet... ?? Saa olla aika tarkat laitteet ?

Herää myös kysymys, mitä väliä ikkunan paksuudella on? Aivan äärimmäisen hifistelyksi jos vedetään, niin kaikki korin yläosassa oleva paino on liikaa.

Hyvä esimerkki siitä, miten sääntelyn runsaus tuhoaa leikin. Tämä tulisi olla kaikkien sääntöjä muodostavien ajatuksena. Tai tämä: Miksi on tällainen sääntö? Miksi. Jos kysymykseen ei löydy järkevää vastausta, sääntö on huono ja lisää kustannuksia ja aiheuttaa byrokratiaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sääntö lasista oli kirjoitettu muotoon "Lasin vahvuus on oltava vähintään 2mm...". Jos sitten otetaan mikrometri tai ihan vaan työntömitta ja saadaan 1,5mm niin sääntöä on silloin yksiselitteisesti rikottu. Syy miksi lasien vahvuudet on määrätty johtuu taas siitä että lasit(ainakin tuulilasi) ovat kantavia rakenteita joten niiden kuuluu kestää tietty rasitus ja liian ohut lasi ei sitä tee, eli turvallisuus peruste. Säännöt on tarkoituksella luotu sellaiseksi että niitä ei voi juurikaan tulkita väärin. Eikä niitä oikein voi alkaa katsomaan läpi sormien sitten alkaa se väittely että "jos nuo saa tehdä noin niin me saadaan sit kanssa ja vielä vähän näin", ja se on vielä huonompi asia kuin sääntöjen joskus turhankin tarkka noudattaminen. Meidän käskettiin kerran vaihtaa roiskeläpät kun niiden paksuus oli säännöissä määrätty "vähintään 4mm" ja ne oli 3,5mm... Jos ei olisi vaihdettu niin ei oltaisi saatu startata... Inssit on niin viisaita että ne tonkii kyllä kaikki porsaanreiät ja käyttää ne hyväkseen jos säännöissä on tulkittavaa tai jokin keino millä saa kilpailuetua...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ogier on näemmä myös ihminen. 17 minuuttia suomalaisessa ojassa ja loppukisa menee varmaan aika ajeluksi.

Jotenkin mulla on semmoinen tunne että ogier nappaa 3 pistettä ja ottaa sillä puolustusvoiton ja latvala löytää itsensä ouninpohjan ojasta, toki voin olla täysin väärässäkin. Olisihan tuossa Mikkelsenillä ja Latvalla nyt hyvä sauma nousta mukaan vielä ainakin teoreettiseen mestaruuskamppailuun kunhan maaliin ajavat ja mielellään 3 joukossa, latvalalla toki piste-ero niin iso, mutta ogierin ulosajon takia voitolla voisi mukaan taisteluun nousta, onkohan se ulos tai tulos. Ouninpohjalla varmasti jokatapauksessa hyökkää, jos eroa saa edes kavennettua niin antaa painetta.
 
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Ogierin töpeksittyä itsensä ulos pisteiltä johonkin R2:n sekaan niin Latvalalla on ehdoton kielto olla hulluttelematta. DeeKooWee on tuotava maaliin vähintäin nykyisellä sijoituksella - täysin riippumatta siitä mitä tekee Meeke (tai Breen). Tallipisteet on otettava himaan ja Citruunan kuskeille niitä ei muutoinkaan ole jaossa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olisihan tuossa Mikkelsenillä ja Latvalla nyt hyvä sauma nousta mukaan vielä ainakin teoreettiseen mestaruuskamppailuun kunhan maaliin ajavat ja mielellään 3 joukossa, latvalalla toki piste-ero niin iso, mutta ogierin ulosajon takia voitolla voisi mukaan taisteluun nousta, onkohan se ulos tai tulos. Ouninpohjalla varmasti jokatapauksessa hyökkää, jos eroa saa edes kavennettua niin antaa painetta.

Kaikki on tietysti aina mahdollista mutta kyllä se Latvalaan mestaruussauma aika ohut on vaikka nyt tulisikin se maksimi 28 pistettä ja Ogier jäisi nollille. Piste-eroa jäisi edelleen 47 pistettä kun kuusi kisaa ajamatta. Vaatisi Ogierilta vielä pari nollakisaa ja Latvalalta aika täydellistä loppukautta. Mikkelsenillä olisi voitolla vähän parempi sauma mutta hänenkin pitäisi löytää vielä pari napsua lisää vauhtia että pystyisi oikeasti haastamaan Ogierin, pelkkä tasainen pisteiden keruu ei riitä.
 

Up089

Jäsen
Suosikkijoukkue
FLA, JYP, KeuPa HT
Osaakos joku sanoa miksi tuolla Neste Rally Finlandin sivuilla ilmoittaa Ouninpohjan EK:n keskeytyneeksi? Missään en äkkiseltään huomannut infoa tapahtuneesta. Lukee että "Interrupted"
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Osaakos joku sanoa miksi tuolla Neste Rally Finlandin sivuilla ilmoittaa Ouninpohjan EK:n keskeytyneeksi? Missään en äkkiseltään huomannut infoa tapahtuneesta. Lukee että "Interrupted"
Bertellin kartturi loukkaantunut hypyssä tai ulosajossa ja sen takia pätkä keskeytetty...
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Bertellin kartturi loukkaantunut hypyssä tai ulosajossa ja sen takia pätkä keskeytetty...

Ulosajossa tullut tuo loukkaantuminen, auto ei ollut kuitenkaan huonossa kunnossa, vaikka olikin kaukana pellolla.

Meeke laittanut Latvalalle luun kurkkuun kirjaimellisesti, Ouninpohjan veti aivan limitillä, kun kädet olivat tärisseet maalissa :) ja seuraavalla pikiksellä otti vielä lisää kaulaa.

e. Tämän päivän pikikset alkavat vaatia veronsa, Camilli ajanut autonsa pöpelikköön Päijälä 1:llä ja keltaiset liput liehuvat... autokunta oli kuitenkin kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Täytyy ihmetellä Ilta-Sanomien liveseurannan heikkoutta. Tänään yksi ainoa uutinen ralleista Ounipohjasta, eikä sanaakaan EK:n keskeyttämisestä tai Bertellin pahasta ulosajosta jossa jopa lääkintäkopteria tarvittu. Luulisi että Sanoma konserniin kuuluva IS vetäisi jotain seksivau-otsikoita jatkuvasti ralleista pakottaakseen omaa lajiaan. Eipä tarvitse IS:n sivuja availla enää tänä viikonloppuna, mennään sitten pelkällä YLEllä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ogier
"It was always going to happen one day, when you have to take maximum risks all the time. I made a mistake, a stupid one, and unfortunately the spectators couldn't pull us out. Unfortunately they weren't the spectators with 'Sisu'.

Tämä patonki vinkuu kyllä aivan vitun kaikesta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mutta minä kyllä arvostan tuota että mestaruuksia ja voittoja tuli useammassa eri tallissa.
Kankkunen on muuten yksi niistä harvoista kuljettajista, joka on voittanut kuljettajien MM-osakilpailun kolmen eri luokituksen autolla. Muita ovat Mikkola, Salonen, Waldegård ja Alen. Pistän itsekin Juhan sinne kärkeen.

Historiasta tähän päivään; Tänak tuhosi autonsa Oittila 1:llä eli podiumtaistelusta tipahti yksi kuljettaja.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Meeken ja Breenin podium-paikat tekevät Jyväskylän rallille vain hyvää. Etenkin Breenille kolmossijan soi mielellään. Itselläkin meni rallilähetystä kuunnellessa roska silmään, kun Breen ääni väristen kertasi rallitapahtumia viimeisen ek:n maalissa.

Ogier oli lopulta yllättävän kesy, kun powerstagelta ei irronnut - harvinaista kyllä - pistettäkään, vaikka Ogier on koko kauden ajan kahminut niitä kisasta kuin kisasta. Nyt ei tarvinnut piitata koko kisan sijoituksenkaan suhteen, joten hämmästellä täytyy mestarismiehen pehmeyttä. No, mestaruuskamppailun kannalta Ogierilla on toki varaa tuhertaa vielä pari nollakisaa lisääkin.

Mikähän italialaisia vaivaa rallin osalta, kun sieltä ei näytä löytyvän enää huippukuskeja? Autopuolellakin vanha Lancia oli kovinta, mitä sieltä oli heittää kehiin. Myös saksalaiskuskien puute hämmentää.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hyvä nähdä että Citroenilla ei todellakaan ole istuttu vain peukku perseessä välivuotena, sillä pelkällä lähtöpaikalla Breenin ja Meeken menestys ei selity. Toiveissa on että Volkkari pistetään lujille 2017, vaikka Citikan ratissa ei varmaankaan suomalaisia nähdä.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Suomalaisittain melko mielenkiintoinen tuo WRC2:n pistetilanne. Tuossa sarjassahan kilpailijat nimeävät 7 osakilpailua, joista 6 parasta lasketaan mukaan. Ilman tuota Tidemandin viimeisen pätkän sähläystä Suninen olisi noussut sarjan johtoon, nyt joutuu tyytymään 2 pisteen takamatkaan (toki yhden vähemmän ajaneena). Tämänhetkinen tilanne:
1. Elfyn Evans 95 (25+25+18+15+12+0)
2. Teemu Suninen 93 (25+25+25+18+0)
3. Nicolas Fuchs 59 (25+18+12+4+0)
4. Esapekka Lappi 57 (25+15+15+2)
5. Pontus Tidemand 49 (25+18+6+0)
6. Hubert Ptaszek 42 (18+18+6+0+0+0)
7. Armin Kremer 40 (18+12+10+0)
8. Marius Aasen 33 (15+8+6+4+0)
(11. Jan Kopecky 19 (18+1))
Nostin Kopeckyn tuohon vertailuun mukaan vanhojen asvaltilla ajettujen näyttöjen perusteella. Kun loppukaudesta yli puolet ajetaan päällystepintaisilla teillä, on miehellä mahdollisuus nousta reilusti pisteissä, mikäli vain ajaa tarpeeksi monta rallia. Mainituista kuskeista vain Lappi, Kremer ja Kopecky ajavat pisteistä seuraavassa kisassa Saksassa, joten noilla on mahdollisuudet omien asemiensa paranteluun.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Toiveissa on että Volkkari pistetään lujille 2017, vaikka Citikan ratissa ei varmaankaan suomalaisia nähdä.

Kyllähän Jouhkin poika on Sunista työntämässä Citikalle ensi kaudeksi. Tosin Breenin suoritus varmaankin panee ainakin osittain noita markkinoita uusiksi. Meeke jatkaa siellä parin vuoden sopparilla ja ei kai ne siitä Lefebvrestäkään ole luopumassa vaan haluavat pitää yhden Ranskiksen. Ja mikä on sitten Sheikin kohtalo? Ensi kaudeksihan uusiin WRC:hin tulee jonkinlainen F1:siä vastaava superlisenssi ja riittääkö Sheikin taidot siihen jos niitä ei pysty rahalla ostamaan?

Mitähän noista uusista autoista ajattelisi? Nykyisetkin menevät todella kovaa ja nytkin tuli ilmeisesti uusi voittajan keskinopeusennätys. Pitääkö alkaa tehdä keinotekoisia hidasteita ja/tai siirtyä pienemmille teille?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikka katsojan kannalta tuo lisää ilman muuta mielenkiintoa kun näillä Meekeillä, Tänakeilla ym. on mahdollisuudet voittoon sen sijaan että Ogier ja VW voittaisi kaikki kisat näytöstyyliin, niin onhan tuo sinänsä epäreilua että menestyksestä rangaistaan. Että tavallaan kyllä ymmärrän hyvin tuon Ogierin ja kumppaneiden murinan asiasta. Mutta en sitten tiedä että onko sekään hyvä jos palataan taas entiseen ja se voittaa kenellä on isoin budjetti, ja pienempien tallien autoilla ei ole mitään mahdollisuutta kärkeen. Koko sarjan mielenkiinnon kannalta tämä nykytilanne on hyvä. Hankalia juttuja nämä urheilullisuus vs. viihde -linjaukset aina ovat kun sarja kuitenkin on riippuvainen siitä että sillä on katsojia.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Vaikka katsojan kannalta tuo lisää ilman muuta mielenkiintoa kun näillä Meekeillä, Tänakeilla ym. on mahdollisuudet voittoon sen sijaan että Ogier ja VW voittaisi kaikki kisat näytöstyyliin, niin onhan tuo sinänsä epäreilua että menestyksestä rangaistaan. Että tavallaan kyllä ymmärrän hyvin tuon Ogierin ja kumppaneiden murinan asiasta. Mutta en sitten tiedä että onko sekään hyvä jos palataan taas entiseen ja se voittaa kenellä on isoin budjetti, ja pienempien tallien autoilla ei ole mitään mahdollisuutta kärkeen. Koko sarjan mielenkiinnon kannalta tämä nykytilanne on hyvä. Hankalia juttuja nämä urheilullisuus vs. viihde -linjaukset aina ovat kun sarja kuitenkin on riippuvainen siitä että sillä on katsojia.

Hyvä kirjoitus. Olisin kuitenkin edelleen sitä mieltä, että yksi päivä aurausta riittäisi ja sitten lähtöjärjestys määrättäisiin jollain muulla tavalla. Mikäli Ogier toteuttaa uhkauksensa ja pistää ajohanskat naulaan turhautuneena (mihin en nyt kyllä äkkiä usko), on sekin iso menetys rallin MM-sarjalle.
Joskus aikanaanhan tuo shakedown oli ns. aika-ajo, missä parhaimman ajan ajanut sai valita ensimmäisenä lähtöpaikkansa. Ei se olisi huono idea nyttenkään.
Tai sitten vaikka ekan päivän nopein saisi valita ekana lähtöpaikan toiseen päivään etc.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Ralli on ollut sen verran alamaissa, että siellä on ollut pakko turvautua vippaskonsteihin pakan sekoittamiseksi. Siellä on nyt 12 vuotta dominoinut ensin yksi, sitten toinen ranskalainen. Ei mikään ihme, ettei katsojia jaksa kiinnostaa. Tämä kausi on ollut paras todella pitkään aikaan, vaikkei mestaruudesta taistelua tulisikaan. Onhan se vähän keinotekoista kikkailua, mutta josko tästä nyt lähtisi rallin uusi nousu.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sora ralleissa lähtöjärjestystä ei saa tasapuoliseksi oikein mitenkään. Auraaja häviää lähes aina. Mutta kuten nytkin nähtiin parhaat häviävät vähemmän. Ogier taisteli palkinto sijasta perjantaina ennen ulosajoaan vaikka ajoi ekana mutta lauantaina Mikkelsen oli ihan pihalla kun joutui auraajaksi. Aika-ajot ei toimi koska niiden aikaan kärki ukot lähti aina optimi lähtöpaikalla. Ogier voittaa mestaruuden tänäkin vuonna vaikkei se voita yhtään kisaa enää. Mutta tuota valittamista ei jaksa kuunnella. Tyhjän itkemistä. Säännöt on mitkä on ja niillä mennään. Ei niistä tarvitse joka lehdessä ja haastattelussa valittaa...

Sääntö on kyllä sikäli huono että yksipäivä auraajana riittäisi. Toiselle päivälle tulosten mukainen käännetty järjestys. Mutta sen järjestelmän pitäisi olla käytössä sitten myös assu ralleissa. Ja sitä en allekirjoita ettei parhaita muissakaan lajeissa rankaista. Koska monessa rata-auto luokassa on menestyspainoja ja käännettyjä lähtöjärjestyksiä tms. "keinotekoisia" tasoitus järjestelmiä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös