Mainos

Ralliketju

  • 1 839 412
  • 14 831

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hirvosen tallikaveriksi on varmistettu sitten ihan odotetusti Dani Sordo, joka siis tekee paluun Citikalle. Jääneekö Östberg sitten edelleen ajelemaan omalla rahoituksella M-Sportin Fordia? Vaihtoehtoja ei taida enää juuri olla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hirvosen tallikaveriksi on varmistettu sitten ihan odotetusti Dani Sordo, joka siis tekee paluun Citikalle. Jääneekö Östberg sitten edelleen ajelemaan omalla rahoituksella M-Sportin Fordia? Vaihtoehtoja ei taida enää juuri olla.

Taisi mennä nyt viimeistään se Hirvosen mestaruusmahdollisuus :)
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Taisi mennä nyt viimeistään se Hirvosen mestaruusmahdollisuus :)

Mitä ihmettä? Sordon sopimus pitää sisällään jopa puolet kaudesta kolmosautolla. Mikolla taas sopimuksessa on ykköskuskin paikka tälle kaudelle. Sordo on hyvä kuski, mutta et kai voi tosissasi väittää, että kokonaisuutena olisi parempi? Veikkaan, että ensi kaudella mestaruudesta vääntää kaksi miestä ja etunimet ovat samat kuin tälläkin kaudella.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jossain oli juttua että Sordo ajaisi koko kauden. Loeb ajaa muutaman kisan mutta niissäkin kisoissa Sordolla on varmaan kilpailukykyinen auto alla. Ei tule olemaan Mikolla helppoa muttei toki mahdotontakaan... Hyvä kausi tulossa. Kunhan vain Loebbi ymmärtäisi olla pois eikä lähde säätämään...
 

Creed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
en usko että Sordosta mitään vastusta on Hirvoselle soralla, joten tuskin MM-taistossakaan. Jos sopivasti volkkarin pojat keskeyttää, niin luulisin että asvaltillakin saattaa joutua antamaan tietä tallimääräyksellä. Hieman kyllä kiinnostus tippuu Loebin mukana, no täytyy toivoa että toinen sebi ei jyrää suomalaisia..
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En millään jaksa uskoa, että Volkkari pystyisi vastamaan ihan Citikan vauhtiin ensi kaudella etenkään alkukaudesta. Eli Mikon pitäiis tuossa ajassa pystyä repimään tarvittavaa etumatkaa takana tulijoihin. Sanotaanko, että nyt Mikolle tarjoillaan mestaruutta ihan nenän eteen. Citikka on varmuudella voittovauhdissa mukana koko kauden. Toisin sanoen nyt jos koskaan. Volkkarit haastaa varmasti ja erityisesti loppukaudesta, mutta kyllä Mikon pitäisi näin järjellä ajatellen voittaa.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Juho Hänninen ajaa ainakin kaksi ensimmäistä rallia ensi kaudella M-Sportin Fordilla. Hienoa, että lahjakas Hänninen pääsee vihdoin kunnon kalustolla ajamaan ja toivottavasti onnistuu ja pääsee ajamaan koko kauden.

Ja Esapekka Lappi ottaa Hännisen paikan Skodalta, joten hyvin menee suomalaisittain.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hieno homma että Hänninen lopultakin saa mahdollisuuden! On tehnyt hyvää tulosta Skodalla ja olisi kyllä ansainnut näytönpaikkansa jo aikaisemminkin. Mutta nyt homma on ainakin osittain omissa käsissä, Montessa ja Ruotsissa vaan hyvä tulos niin eiköhän niitä kilpailuja sitten tipu muutama lisääkin.

Ja hyvä juttu myös tuo että Skoda korvasi Hännisen toisella suomalaisella.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Suomipojat ovat arvostettua kuljettajamateriaalia eri sarjoissa, näkeehän sen taas näistäkin uutisista.

Lappi kehittyi tänä vuonna niin suurin harppauksin, että harva tuollaiseen pystyy. Citikan C2 pysyi hyvin käsissä edellisenä vuonna, mutta huomattavasti suurempi vauhti Fordilla onnistui myös loistavasti Lapilta. Onnea Esapekalle maailman valloitukseen. Vaikka mistään paineista ei puhuta, niin Hännisen vakuuttava tekeminen asettaa niitä vaatimuksia aika paljon myös Lapille. Auto on hyvä, nopea ja luotettava. Tulosta siis pitäisi tulla, jos vaan pysyy kahden ojan välissä.

Hänniseltä voi odotella hyväänkin tulosta heti alkuun, koska molemmat alustat ovat miehelle tuttuja. Rahoituksen kanssa on ilmeisemmin vielä töitä, kun pesti käsittää vain kaksi kisaa. No, hyvillä tuloksilla sitä rahaa luulisi tulevan lisää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Monte Carlon osanottajalista on nyt julkaistu ja mukana kaikkiaan 84 autokuntaa, joista 13 WRC-kalustolla. Tehdastalleja mukana taaskin vain kaksi (Citroen ja VW) ja sitten tuo M-Sportin "semi-tehdastalli" joka ajattaa Fordeja. Minillähän ei enää ole minkäänlaista virallista tehdastiimiä ja mukana Montessa on vain yksi yksityistiimin Mini.

Citroenin WRC-autoja on mukana neljä. Bryan Bouffier ajaa oman tiiminsä voimin ja Abu Dhabi -tiimiä edustavat Mikko Hirvonen, Dani Sordo ja Sebastien Loeb, joista käsittääkseni Hirvonen ja Loeb ajaa tallipisteistä.

Fordeja on mukana kuusi. Julien Maurin ja Martin Prokop on yksityisellä kalustolla liikenteessä, ja sitten M-Sport ajattaa neljää autoa kahden eri tiimin nimissä. Ykköstiimi Qatar M-Sport Fordin autoja ajavat Mads Östberg ja Jevgeni Novikov, ja toisen tiimin (Qatar WRT Ford) muodostavat lopultakin WRC-autolla näytön paikan saava Juho Hänninen ja Citikalta Fordin rattiin siirtynyt Thierry Neuville. Mielenkiintoista nähdä miten Fordin tehtaan tuen väheneminen vaikuttaa Fordien vauhtiin. Aika omillaanhan M-Sport on toiminut aikaisemminkin autojen rakentamisen ja ajattamisen suhteen, ja Qatarista tullut raha korvannee ainakin osittain sitä rahallista tukea mikä Fordin vetäytymisen myötä lähtee, joten välttämättä ainakaan alkukaudesta ei huomaa mitään isoa eroa verrattuna aikaisempaan.

Uusi valmistaja Volkswagen lähteen ensimmäiseen kisaansa kahdella autolla joita ajavat Jari-Matti Latvala ja Sebastien Ogier. Mielenkiintoista on nähdä myös VW:n vauhti. Siellä on kyllä testattu paljon ja saksalaiset tuntien mitään on tuskin jätetty sattuman varaan, joten voi olla että Volkarit on heti nopeita.

Ja sitten tuota ainokaista Miniä Montessa ajaa Michal Kosciuszko jonka on kisaan ilmoittanut Motorsport Italia. Prodrivella on kuulemma rahat niin loppu että Monteen eivät päässeet mukaan, mutta Ruotsiin yrittävät jos löytävät jostain sponsoreita tai sellaiset kuljettajat jotka tuovat rahat mukanaan. Toivottavasti Prodrive löytää jostain tukea koska käsittääkseni Jarkko Nikara teki Espanjan suorituksellaan aika ison vaikutuksen Prodriven johtoon ja siellä saattaisi halukkuutta ajattaa Nikaraa muutamassa rallissa jos vaan rahoitus järjestyy.

Mukana Montessa myös ehkä suurin suomalainen rallilupaus tällä hetkellä, eli Esapekka Lappi joka peri Hännisen paikan Skodan tehdastiimissä ja ajaa Fabialla S2000-luokassa.

---

Sitten vielä muuta ralliasiaa sen verran että Hyundai on ilmeisesti aika tosimielellä tulossa mukaan MM-sarjaan. i20 WRC:n ensimmäistä protoa on jo esitelty toimittajille ja tammikuussa kuulemma ilmoittelevat tarkemmin projektista. Saksaan on tarkoitus avata tiimin tukikohta ja myöhemmin julkistettava tiimipäällikkö on jo valittu. Jos Hyundai ihan tosissaan lähtee mukaan niin kyllähän tuolta paalua sen verran löytynee että voi nousta nopeastikin huipulle, kunhan vaan saavat palkatuksi ammattitaitoista väkeä kehittelemään autoa ja tiimiä. Mutta aina noiden aasialaisten kanssa on vähän sellainen pelko että miten kärsivällisyys riittää jos menestystä ei heti tule. Hyundain edellinen ralliprojekti jäi vähän torsoksi ja muistissa on myös Suzukin floppi muutaman vuoden takaa. Aika kunnianhimoinen on nimittäin tuo Hyundain tavoite polkaista tiimi tyhjästä pystyyn ja olla täysillä mukana MM-sarjassa jo vuoden päästä, kun esim. Volkkari taisi kehitellä autoa ja tiimiä pari vuotta ennen kuin lähtevät kilpailuihin mukaan (ja Volkkarilla oli käytössään myös Skodan kautta tulleet kokemukset rallista).
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sitten vielä muuta ralliasiaa sen verran että Hyundai on ilmeisesti aika tosimielellä tulossa mukaan MM-sarjaan. i20 WRC:n ensimmäistä protoa on jo esitelty toimittajille ja tammikuussa kuulemma ilmoittelevat tarkemmin projektista. Saksaan on tarkoitus avata tiimin tukikohta ja myöhemmin julkistettava tiimipäällikkö on jo valittu. Jos Hyundai ihan tosissaan lähtee mukaan niin kyllähän tuolta paalua sen verran löytynee että voi nousta nopeastikin huipulle, kunhan vaan saavat palkatuksi ammattitaitoista väkeä kehittelemään autoa ja tiimiä. Mutta aina noiden aasialaisten kanssa on vähän sellainen pelko että miten kärsivällisyys riittää jos menestystä ei heti tule. Hyundain edellinen ralliprojekti jäi vähän torsoksi ja muistissa on myös Suzukin floppi muutaman vuoden takaa. Aika kunnianhimoinen on nimittäin tuo Hyundain tavoite polkaista tiimi tyhjästä pystyyn ja olla täysillä mukana MM-sarjassa jo vuoden päästä, kun esim. Volkkari taisi kehitellä autoa ja tiimiä pari vuotta ennen kuin lähtevät kilpailuihin mukaan (ja Volkkarilla oli käytössään myös Skodan kautta tulleet kokemukset rallista).

Pikkulinnut lauleskelivat että tuo Hyundain olisi joku pohjoismainen alan tekijämies, onko sitten suomalainen, ruotsalainen vai norjalainen, sitä eivät osanneet linnut kertoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Henning Solberg kuulemma tehnyt sopparin jonkun ison sponsorin kanssa, minkä pitäisi mahdollistaa koko MM-sarjan kiertämisen Prodriven Minillä. Ilmeisesti Monte jää nyt ainakin väliin kun ilmoittautuminen on jo päättynyt mutta Ruotsissa lienee jo sitten mukana.
 

scholl

Jäsen
Hyundain edellinen ralliprojekti jäi vähän torsoksi ja muistissa on myös Suzukin floppi muutaman vuoden takaa.

niin ja Mazda. Ove Anderssonin Toyota oli poikkeus, koska se oli eurooppalainen organisaatio Kölnissä. Samoin Subaru taisi olla pääasiassa Eurooppa- eli brittivoimin pärjäävä. Japsi- ja koreafirmat ovat niin jäykkiä ja hierarkisia, joten niissä on äärettömän vaikea kehittää mitään kunnollista moottoriurheiluohjelmaa.

Toki monen tallin luovuttaminen johtuu myös lajin vähäisestä suosiosta. Jos se olisi iso laji niin sillä olisi iso näkyvyys, jolloin siellä liikkuisi enemmän rahaa ja se taas johtaisi siihen, että autotehtaat haluaisivat olla enemmän mukana. On pirun sääli, ettei Fiatkaan ole palannut mukaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Japsi- ja koreafirmat ovat niin jäykkiä ja hierarkisia, joten niissä on äärettömän vaikea kehittää mitään kunnollista moottoriurheiluohjelmaa.
Kyllä, mutta tarkennetaan sen verran että silloin ovat jäykkiä, kun johto on aasialaisia. Eurooppalaiset osaajat johtotehtäviin ja takana aasian tehtaitten isot rahavarannot, niin mahdollisuus on pärjätä.

No, odotellaan nyt, kuka se Hyundain tallipäällikkö lopulta on. Se kun on se ensi askel, jonka perusteella voidaan jo jotain sanoa tallin mahdollisuuksista.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samoin Subaru taisi olla pääasiassa Eurooppa- eli brittivoimin pärjäävä. Japsi- ja koreafirmat ovat niin jäykkiä ja hierarkisia, joten niissä on äärettömän vaikea kehittää mitään kunnollista moottoriurheiluohjelmaa.

Kyllä Subarullakin oli juuri tuota ongelmaa aika paljonkin koska STI(Subaru Technic International) Japanissa vastasi mm. moottorin rakentamisesta ja suurelta osin muutenkin auton suunnittelusta. Prodrivellä oli toki omat inssit mutta ns. suuret linjat hoidettiin Japaniassa. Toinen iso syy oli Petteri joka oli hyvissä väleissä Japseihin mutta ei omaa sellaista auton kehitys kykyä jolla auto oltaisiin saatu voittajaksi.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
MM-Sarja alkaa kohta ja uutisia putoilee... Ruotsin rallissa Ketomaa ajaa Fiestalla ja DMackin renkailla sekä Nikara Minillä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
MM-Sarja alkaa kohta ja uutisia putoilee... Ruotsin rallissa Ketomaa ajaa Fiestalla ja DMackin renkailla sekä Nikara Minillä.

Hyvä näytönpaikka kummallekkin kuskille. Ketomaa antaa varmaan tasoitusta noilla renkailla jonkun verran, mutta vauhti varmaan riittää. Uskoisin Nikarankin yltävän aika korkealle, perus suorituksella penkkojen välissä pysymällä kumpikin menee kyllä "heittämällä" kympin sakkiin... ?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hyvä näytönpaikka kummallekkin kuskille. Ketomaa antaa varmaan tasoitusta noilla renkailla jonkun verran, mutta vauhti varmaan riittää.

Ikävä kyllä, taitaa antaa aika paljonkin tasoitusta noilla renkailla. Ainakin viime kaudella taisivat olla aivan fiasko nuo Dmackin renkaat, ja on harmi että Ketomaa ei noilla nakeilla oikein pysty kyllä kunnollisia näyttöjä antamaan ja nämä WRC:lla ajetut kisat menevät vähän hukkaan sikäli. Toivottavasti olisivat tälle kaudelle saaneet noita renkaita parannettua mutta erästä suurta teosta lainatakseni "Eppäillähän tuota soppii"

Ja hienoa että Nikara/Prodrive (kuka tuon lystin sitten maksaneekin) ovat saaneet kerätyksi sen verran rahoitusta että ainakin Ruotsiin pääsee mukaan. Ei Minilläkään ihan kärkitaisteluun mukaan taida enää ehtiä mutta sen verran tuosta autosta vauhtia löytyy että pystyy sillä näyttöjä antamaan tulevaisuutta varten. Prodrive on sellainen tekijä rallipiireissä että jos pystyy Richardsin vakuuttamaan niin siitä kyllä on monesti hyötyä tulevaisuudessa, onhan noista uusien autotehtaiden mukaantulosta ollut kaikenlaisia huhuja ja yleensä Prodrive pyörii ihan ensimmäisenä siellä listoilla kun mietitään osaavaa yhteistyökumppania tehtaalle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kysyin varmaan vuosi sitten samaa asiaa. Onko tullut uutisia televisioinneista? Onko tulevalla kaudella menty eteenpäin? Onko jotain tiedotetta jossain? Mikäköhän on TV-soppareiden tilanne?
Pari viime kautta on ollut aika ala-arvoista toimintaa. Ja vienyt tälläiseltä on-off fanilta kuin itsekin mielenkiinnon lähelle nollaa koko lajia kohtaan, luen enään isoimmat uutiset jne. Olisi mukava nähdä vaihteeksi liikkuvaa kuvaa ja livenä kiitos.


_
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ikävä kyllä, taitaa antaa aika paljonkin tasoitusta noilla renkailla. Ainakin viime kaudella taisivat olla aivan fiasko nuo Dmackin renkaat, ja on harmi että Ketomaa ei noilla nakeilla oikein pysty kyllä kunnollisia näyttöjä antamaan ja nämä WRC:lla ajetut kisat menevät vähän hukkaan sikäli. Toivottavasti olisivat tälle kaudelle saaneet noita renkaita parannettua mutta erästä suurta teosta lainatakseni "Eppäillähän tuota soppii"

Ketomaa on ollut tällä kertaa itse kehittämässä talvirenkaita ja kertoi, että nyt niiden pitäisi olla ihan hyvät.

Kysyin varmaan vuosi sitten samaa asiaa. Onko tullut uutisia televisioinneista? Onko tulevalla kaudella menty eteenpäin? Onko jotain tiedotetta jossain? Mikäköhän on TV-soppareiden tilanne?
Pari viime kautta on ollut aika ala-arvoista toimintaa. Ja vienyt tälläiseltä on-off fanilta kuin itsekin mielenkiinnon lähelle nollaa koko lajia kohtaan, luen enään isoimmat uutiset jne. Olisi mukava nähdä vaihteeksi liikkuvaa kuvaa ja livenä kiitos.

Väitän, että eteenpäin on menty. Muuta faktaa ei ole heittää lukuunottamatta sitä, että Red Bull ei ole tullut leikkimään. Eiköhän tästä hyvä kausi saada television puolella. Siihen vielä Hirvoselle ensimmäinen mestaruus, niin avot.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ketomaa on ollut tällä kertaa itse kehittämässä talvirenkaita ja kertoi, että nyt niiden pitäisi olla ihan hyvät.

Vai onko tilanne se, että on vähän pakko kehua maksajan tuotteita?

Noh, tunnen kyllä Ketomaan hyvin, ja tiedän että mies osaa säätää autoa sekä ajaa myös rengastestiä. Ei se DMACK varmaan ihan metsässä ole, mutta vaikea uskoa että olisi samalla viivalla isojen toimijoiden kanssa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kysyin varmaan vuosi sitten samaa asiaa. Onko tullut uutisia televisioinneista? Onko tulevalla kaudella menty eteenpäin? Onko jotain tiedotetta jossain? Mikäköhän on TV-soppareiden tilanne?
Pari viime kautta on ollut aika ala-arvoista toimintaa. Ja vienyt tälläiseltä on-off fanilta kuin itsekin mielenkiinnon lähelle nollaa koko lajia kohtaan, luen enään isoimmat uutiset jne. Olisi mukava nähdä vaihteeksi liikkuvaa kuvaa ja livenä kiitos.

Jep, tämäkin itseä kiinostaa sillä viimekaudella taisi ainoastaan Suomessa olla jotain livekuvaa ja sekin oli ihan kuin jollain 80-luvun tekniikalla ja tietotaidolla kuvattu.

Nykypäivänä kun ei luulisi olevan niin vaikeaa saada livekuvaa suoraan kuvaa auton sisltä incar kuvana ja lähettää netin kautta vaikka jokainen erikoiskoe suorana, ainakin isoimpien maiden kohdalla ym.. Ei luulisi olevan nykypäivän tekniikalla mahdotonta. Tai edes se power stagesta kuvaa..

Helposti voisi maksaa suhteelisen ison summan tuon kaltaisesta palvelusta ja edes ääntä ei tarvitsisi vaan pelkät kuvan näkeminen riittää. Noh taitaa olla lioteltua toivoa nykypäivänä samankaltaista palvelua mitä vaikka eurosportilta on välillä IRC kisoista ainakin monte carlosta tullut ja on kai muistakin kisoista..
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jep, tämäkin itseä kiinostaa sillä viimekaudella taisi ainoastaan Suomessa olla jotain livekuvaa ja sekin oli ihan kuin jollain 80-luvun tekniikalla ja tietotaidolla kuvattu.

Voi kun olisikin 80-luvun tietotaidolla. Silloin 80/90-luvuilla rallilähetykset oli loistavia. Silloin näytettiin vielä jopa itse ajoa. Nyt näytetetään haastatteluja ja loppuajan Miiro "Maki Kolehmainen on kaksoisveljeni" Koivula länkyttää paskaa.

Tässä nyt malliksi ensimmäinen Youtubesta osunut pätkä Harjun EK:lta: 1000 Lakes Rally 1986 - SS31 Harju Live - YouTube

Vähän eritasolla oli lähetykset silloin YLE:llä, kuin nykyään kolmosella. Silloin haastatelijana oli Simo Lampinen. Nykyään siellä on joku niistä "maikkarin" yli-ikäisistä pissiksistä, joille jo pelkkä puhuminen tuottaa suuria vaikeuksia, saati, että ymmärtäisivät itse asiasta yhtään mitään.

Eurosportin IRC-lähetyksistä voisi tosiaan ottaa WRC:n puolelle mallia. Varsinkin pimeällä ajettuja Monte Carlon pätkiä oli hieno katsella. Jopa suomenkielinen selostus oli hyvää ja asiantuntevaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vai onko tilanne se, että on vähän pakko kehua maksajan tuotteita?

Noh, tunnen kyllä Ketomaan hyvin, ja tiedän että mies osaa säätää autoa sekä ajaa myös rengastestiä. Ei se DMACK varmaan ihan metsässä ole, mutta vaikea uskoa että olisi samalla viivalla isojen toimijoiden kanssa.
Täytyy vissiin toivoa parasta... Kesäpyörä on kai mennyt aika paljon eteenpäin. Vaikka niinhän se menee että sen lauluja laulat kenen leipää syöt...

Ja Andreas Mikkelsen näköjään ilmoittautunut Tunturi-ralliin...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varsin hyvä on WRC-osanotto Ruotsin ralliin, ja erityisen ilahduttavaa se että mukana on peräti viisi suomalaista WRC-autolla. Tosiaan 20 WRC-autoa mukana ruotsissa, ja suurinta osaa ajaa vielä ihan rattimies joten hyvät kisat pitäisi olla tulossa.

Citroeneja mukana viisi (Sebastien Loeb, Mikko Hirvonen, Dani Sordo, Khalid Al Qassimi ja Benito Guerra), Volkkareita kaksi (J-M Latvala, Sebastien Ogier), Minejä kaksi (Michal Kosciuszko, Jarkko Nikara) ja Fordeja jälleen eniten peräti 11 kpl (Mads Östberg, Jevgeni Novikov, Nasser Al-Attiyah, Thierry Neuville, Juho Hänninen, Henning Solberg, Martin Prokop, Jari Ketomaa, Pontus Tidemand, Hasse Gustafsson ja Oleksii Tamrazov).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös