Mainos

Ralliketju

  • 1 846 265
  • 14 888

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Esapekka Lapille hieno juttu, että pääsee ajamaan muita vastaan ja vieläpä hyvällä kalustolla.

Se on kuitenkin niin, että vain ajamalla oppii ajamaan. (Tamin teesi: ihminen oppii sitä mitä tekee). Lisäksi kun saa kokemusta myös asvaltilta niin se on kuin pistäisi rahaa pankkiin.

Kyseessä on eittämättä meidän seuraava suuruutemme tehdastallissa. Ensi esiintymisen vuosiluku on vaan vielä hieman avoin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sordo vedellyt taas Minillä yllättävän kovaa, tosin tietenkin asfaltilla. Olisi kiva jos loppusyksyn/talven aikana tuohon Mini tilanteeseen saataisiin joku nykyistä parempi ratkaisu. Autossa on selvää potentiaalia, mutta valitettavasti BMW:tä ei taida asia enää sen suuremmin kiinnostaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mini vetytyy MM-rallista - MTV3.fi - Urheilu - Ralli - Uutiset

Niinhän siinä sitten valitettavasti kävi että BMW tarjoilee Minille kirvestä. Ihmettelin kun tuossa viikolla Tomi Tuominen blogissaan vihjaili että Mini tulisi ensi kaudella vahvemmalla panoksella. Tuomisella tietenkin on paremmat kontaktit(tai niin ainakin luulin) rallipiireissä, mutta pari juttua puhui vain pahasti Minin jatkoa vastaan:

-Mini on BMW:lle pelkkä kiva sivubrändi jolla myydä pikkuautoja rajatulle kohderyhmälle. BMW:n suurimmat rahalliset markkinointipanostukset menevät nyt DTM:n puolelle, missä se tappelee luonnollisten vihollistensa Mercedeksen ja Audin kanssa.

-Toisin kuin Ford Fiesta, Citroen DS3, VW Polo tai Hyndain I30, Mini ei oikein ole sellainen massamarkkinoille suunnattu auto jonka imagoon ja asiakasryhmään ralli sopisi. BMW:llä luotettiin siihen että tuolla retroilulla paluun yhteydessä saataisiin kivaa näkyvyyttä, mutta pidemmälle asiaa ei sitten ajateltukaan silloin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Herää vain kysymys, että miksi Mini edes lähti mukaan koko touhuun, kun kerran kiinnostusta ei ollut alunperinkään.

Käsittääkseni tuossa projektissa tarkoitus oli alunperinkin että BMW tarjoaa auton ja teknistä apua ja Prodrive hoitaisi projektin varsinaisen pyörittämisen mukaan lukien rahoituksen kerääminen. Prodrive epäonnistui tuossa rahoituksen hankkimisessa auton potentiaalista huolimatta, ja Bemari ei ollut halukas panostamaan tuohon projektiin yhtään lisää taloudellisesti niin siinäpä se sitten olikin. Harmi, koska auto vaikutti lupaavalta.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jaaha, eli Ford vetäytyy mm-sarjasta tämän kauden jälkeen. Huono juttu, kun vihdoin alkoi näyttää siltä, että autonvalmistajat lisääntyvät. Jari-Matin Volkkari sopimus on jonkun ranskalaislehden mukaan sinetöity. Kummassakin jutussa lähteenä mtv3.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Paska uutinen, vaikka vaikutus ei välttämättä ole kovinkaan iso. Sillä edellytyksellä siis, että M-Sport hoitaa Fiestojen ajattamisen jatkossakin. Se on selvää, että Wilson tarvitsee ison kasan rahaa sisään, jotta pystyy koko kauden menemään. Logistiikka, henkilökunta ja autot maksavat vaan niin paljon, että en usko kuljettajien tuovan riittävästi rahaa sisään.

Fordin tilanne on ollut jo vuosia tiedossa, ja sinänsä asia ei yllätä suuresti. Tämä viimeinen sopimus M-sportin kanssa oli lyhyt ja ennakoi jo pahasti mitä tuleman pitää. Kun emoyhtiö joutuu koviin lomautuksiin ja tuotannon supistuksiin, niin siinä saa selittää aika hyvin, että suuret panostukset rallitoimintaan ymmärretään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sinänsä ironista että M-Sport joutui muunmuassa katkaisemaan Abu Dhabi-yhteistyön saadakseen emoyhtiön pysymään mukana, nyt sitten Abu Dhabi menee Citikan taustalle ja M-Sport tipahtaa "yksityistalliksi". Melko synkältä näyttää taas, ellei sitten joku Toyota ilmoita virallisesti paluustaan. Tietysti tavallaan voi sanoa että mikään muu ei kuitenkaan muutu kuin että Loeb ei enää kahmi ensi vuonna mestaruutta, kaksi tallia tappelee voitoista todennäköisesti keskenään, Hyndain tehdasautot, yksityis Minit ja Fordit tappelevat muista sijoista.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Suomipojat Mikko ja Jari-Matti ovat siis ensi kaudella varsin näkyvissä rooleissa, kun mestaruuksista ajetaan. Molempien pitäisi pärjätä niin henkilökohtaisella kuin tallitasollakin.

Niin Citroen kuin VW:kin haluavat voittaa sen merkkimestaruuden, koska panostukset ovat huikealla tasolla. Jätkien pitää siis ajaa kovaa, mutta myös maaliin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikolla kyllä pitäisi nyt olla tuhannen taalan paikka kun Ford lähtee pois. Jos mikko ei käytä paikkansa niin toivottavasti edes Latvala. Jos ensikaudella ei Suomeen rallin mestaruutta tule niin ei varmaan enää koskaan :)
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ihmettelisi, jos Loeb voittaisi mestaruuden ensikin kaudella, vaikka hän tuleekin ajamaan vain osan kisoista.

Miettikääpä sitä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Jos Loeb ajaisi vaikka kahdeksan kisaa (kokonaismäärä 13), niin maksimipisteet olisivat 224, voittamalla siis kaikki kisat ja ottamalla myös Power Stagen voiton.

Tuossakin tapauksessa kaikista kisoista kakkossijat riittäisivät mestaruuteen ilman PS-pisteitäkin.

Tarkempaa ohjelmaa ei Loeb ole vissiin ilmoitellut, muuta kuin että kauden avauksessa Monte Carlossa hän on mukana.

Lumella Loeb häviää kyllä suomalaisille, ja kun on ilmoitellut että ajaa suosikkikisojaan, veikkaisin että Ruotsi voi olla sellainen kisa, mikä jää häneltä väliin. En yllättyisi myöskään, jos hän ei esimerkiksi halua matkustaa maapallon toiselle puolelle, ja jättää esimerkiksi Argentiinan ja Australian kaukokisat väliin.

Aika kovaa työtä kuitenkin vaatii, että voittaisi mestaruuden vajaalla ohjelmalla.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viidestä kisasta Loeb ainakin jossain yhteydessä on puhunut... Eli lähinnä assukisat
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Asiaa pari päivää mutusteltuani, tulin siihen lopputulokseen että nyt oli ehkä Fordilta loogistakin lähteä pois. VW iskee varmasti saman verran euroja peliin kuin Citroenkin tähän mennessä, ellei enemmänkin. Siinä tilanteessa Ford jää varmasti soittamaan kolmatta viulua, elleivät lyö vastaavanlaisia lisäpanostuksia kehiin(epätodennäköistä nykytilanteessa).
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Italian MM-ralli Sardinian saarella ajettiin viikonloppuna. Kisa kärsi hieman heti alkuvaiheessa, kun kärkimiehistä Loeb, Latvala ja Solberg hajoittivat autonsa kivikkoisilla teillä ja kaikki joutuivat keskeyttämään. Lisäksi Citikan Neuville heitti autonsa kyljelleen ja joutui keskeyttämään. Ford-kuskien autot saatiin ajokuntoon ja pojat ovat lopputuloksissa sijoilla 9 ja 12. Neuville jäi vielä kauemmaksi kärjestä. Loeb sen sijaan keskittyi lomailuun perheensä kanssa, ja kiersi erikoiskokeita motocrosspyörällä.

Mikko oli siis oikeastaan vailla vastusta, ja hoitikin homman kotiin varsin eleettömästi ja kiviä kierrellen. 1min20sek voitto varmisti Mikolle MM-hopeaa. Sanoisinko, että paras mitä Mikko voi tällä kaudella saavuttaa, koska sopimus esti ajamisen MM-kullasta. Tai ei varsinaisesti estänyt, mutta kun Loeb oli hyvin mukana kuvioissa, niin siinä kohtaa Mikon piti ajaa vain kakkossijasta.

Power Stagen nopeimmat olivat Petter, J-M ja Neuville. Ymmärrettävää, kun kaikilla kisa meni muuten huonosti. Kaikki panostivat viimeisen EK:n aikaan säästäen renkaita sinne.

Koska kato kärjessä oli aika kova, nähtiin S2000-luokan autoja TOP10-sijoilla kaksikin. Ogier oli upeasti viides ja Mikkelsen seitsemäs. Lisäksi Ogier ajoi yhden pohja-ajan, joka oli nykysysteemillä ensimmäinen laatuaan. Kova ajomies ja ensi vuonna se sitten nähdään, mihin tämä ranskalainen oikein pystyy.

Sardinian aikataulu oli ihmeellisesti venytetty. Sunnuntaille oli jätetty vain kaksi pätkää, jotka olivat yhteensä vain 16,5km. Mielestäni turha siirtää noin pientä määrää yli yön, vaan pienellä aikataulumuutoksella homma olisi saatu pakettiin jo lauantaina, samoin kuten Jyväskylässä toimitaan.

Kautta on jäljellä yksi kisa. Kolmen viikon kuluttua vedellään Espanjassa Katalonian rallissa. Pääpaikkana on pieni Saloun kaupunki. Panoksena on vielä kuljettajien MM-pronssi. Kisa ratkeaa J-M:n ja Östbergin välillä. Hieman yllättäen norjalainen on nyt edellä 4 pistettä. Toivottavasti J-M hoitaa homman kotiin. Olisi se komeampaa voitta kaksi kolmesta MM-mitalista, vaikka kulta nyt karkasikin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika kovia näyttöjä taas kyllä Ogierilta, pistää super 2000 autolla päihin WRC kuskeja ja tuo pohja-aika kyllä oli kova teko vaikka kuinka edessä olevat varmistelisi. Saapa nähdä miten Latvala pärjää vertailussa ensikaudella. Ulosajoja tulee edelleen aivan liikaa vaikka vauhti on vertailukelpista kenen tahansa kanssa.

Ensikaudesta tulee kyllä ihan mielenkiintoinen sen kannalta juuri onko volkkarit kuinka nopeita heti, onko niistä vielä mitään vastusta Citroenille ja Fordille vauhdillisesti. Ogier tulee varmasti varsinkin asfaltilla kovaa joten Mikon pitäisi tuonne löytää lisää vauhtia. Minikin olisi ollut kiva kärkikamppailussa nähdä, mutta taitaa koko projekti tällähetkellä olla jäissä ja rahoitusta ei tule? todella lupaavaa ainakin vauhti on ollut varsinkin asfaltilla ja jos saisi kunnon rahoitusta niin ainekset olisi voinut olla vaikka mihin.

Mutta katsellaan, ihan mielenkiintoista saada uusiakin talleja mukaan, eiköhän ne forditkin melko hyvään iskuun vielä ensikaudella saada vaikka tehdastallin kalustoa alle ei saa joten kärkinimiä saattaa silti ensikaudella olla kuin nyt.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ilmeisesti olympiamitallisti Nasser Al Attiyah on Fordin pelastus, mies ilmeisesti tuo Qatarilaista rahaa ensi vuodeksi mukanaan niin paljon että 3 auton tallin ajattaminen onnistuu M-Sportilta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ilmeisesti olympiamitallisti Nasser Al Attiyah on Fordin pelastus, mies ilmeisesti tuo Qatarilaista rahaa ensi vuodeksi mukanaan niin paljon että 3 auton tallin ajattaminen onnistuu M-Sportilta.

Olisi kyllä joo todella tärkeä asia rallin mm-sarjan uskottavuuden kannalta. Se miten nopea tai "nopea" tuo Nasseri on, voidaan olla montaa mieltä, mutta onhan tuota sarjaa jo vuosia kiertäneet ynnä muut kuskit, jotka ovat tuoneet talleille rahaa paali kaupalla tai sitten ovat pyörittäneet omaa tallia. Eikös se Argentiinan Villagrakin ollu aika rahamiehiä ?
Toisaalta on sääli, että rahalla saa tallipaikkoja ja sitten vauhti ei riitä. No kyllähän toi Malcomin oma poikakin aika kauan kiersi / on kiertänyt sarjaa. Valitettavasti vaan vauhti ei ole 5 vuodessa muuttunut mihinkään. Samaan aikaan kun rahamiehet köröttelee > 8 min kärjelle jääneenä, Esa Pekka Lapin kaltaiset oikeasti nopeat kuskit eivät saa näyttöpaikkoja kun heillä ei ole 300000 euroa ylimääräistä laittaa yhteen kisaan.

tässä vielä maikkarin uutinen ko. asiasta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vuoden viimeinen WRC kisa käynnissä Espanjassa. Olosuhteet vissiin aika vaativat ja Petteri yllättäen heti ulkona. Toista vuotta peräkkäin samaan kiveen... Nikara aloittanut vahvasti ekassa kisassaan WRC autolla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On taas vähän eksoottisemman näköisempää lista kun muutama kärkikaveri ulkona, siitä jos joku kärkinelikosta ajaa ulos niin alkaa olemaan taas melkoista köröttelyä maaliin tämäkin kisa. Östberg johtaa ainakin vielä.

Tuloslistalla pistää silmään nimet Creig Breen joka hienosti 6 tilalla rallissa. Toinen oudompi nimi itselle on Hans Weijs jr joka seitsemäntenä. Nikara ollut kai ihan hyvässä vauhdissa, mutta rengasrikko pilannut kisaa. Olisiko silti esimerkiksi 6 tila edelleen otettavissa ajamalla, toki eroa etenpäin alkaa olemaan jo.

Lisää kärkitalleja tai autoja varsinkin ensikaudella kyllä tarvittaisiin. Ei se tallien määrä vaan että huipputalleissa on tarpeeksi monta huippukuskia ajamassa kärkitiloissa. Toivottavasti esimerkiksi Fordien vauhti vielä ensikaudella on jotenkin kilpailukykyistä.
 

Sambody

Jäsen
On taas vähän eksoottisemman näköisempää lista kun muutama kärkikaveri ulkona, siitä jos joku kärkinelikosta ajaa ulos niin alkaa olemaan taas melkoista köröttelyä maaliin tämäkin kisa. Östberg johtaa ainakin vielä.

No vähän normalisoitunut tilanne toisen päivän ensimmäisillä erikoiskokeilla. Östberg tippui huonon rengasvalinnan takia pois kärjestä ja nyt sielä paahtaa todennäköisesti varmaan voittoon Loeb. Latvala on ainoa, joka pystyy edes vähän lyömään painetta Sebin niskaan nyt, kun Sordo pilasi kisansa jo ensimmäisenä päivänä. Eli perus assuralli.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jarkko Nikaralta erittäin hyvä kisa Minillä Espanjassa, ja vaikka tuo sijoitus tuli myös kilpakumppaneiden ongelmien ja keskeytysten avittamana niin WRC-debytantilta 5. sija on erinomainen suoritus. Prodriven twitter-sivulla lukee seuraavaa: Jarkko - what a debut - 5th we're writing out the contract now...

Saas nähdä mitä tuo sitten tarkoittaa, Prodriven tulevaisuus kun tuntuu olevan vielä aika pahasti auki. Mutta toivottavasti Nikara saisi edes muutaman kisan ensi kaudeksi WRC-Minillä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu Nikara ajoi ihan hyvin. Soralla varsinkin. Assu on aina oma taiteen lajinsa ja vaikeaa Suomalaisille. Pitäisi saada paljon kilsoja alle että voi kunnolla haastaa. Positiivisin asia on tuo sora osuus jossa pääsi miltei Sordon kyytiin ja jätti reilusti Atkon... Se on hyvä suoritus 70km assutestin jälkeen...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös