Mutta niin kauan kuin pointti tulee selväksi ja asiat ymmärretyksi niin mitä väliä. Suomalaisilla tuntuu olevan kauhea tarve hävetä itseään, ei tajua.
Amen. Olin itsekin nuorempana kokemassa syvää myötähäpeää kun joku suomalainen puhuu rallienglantia. Tai sitä tankeroenglantia.Nykyään dissaus on jäänyt ja puolustelen itsekin niitä, joiden englanti ei ole sitä täydellistä. Kuten minun. Kyllähän se naurattaa edelleen kun sitä rallienglantia kuulee, siitä ei pääse eroon.
Joka reissulla ulkomailla on tullut ymmärretyksi, enkä käytä englantia päivittäin. Joskus voi olla tiettyjen sanojen kertominen vaikeaa, kun ei oikeasti muista mikä jokin sana on englanniksi. Sitten vaan aletaan kertomalla selvittämään että mihin se sana liittyy ja mikä se voisi olla. Melkein aina sitten on saatu selville se sana ja hommassa päästy eteenpäin.
Itselle tuottaa ongelmia englannin kuuntelussa, jos joku puhuu jotain murretta missä sanat eivät ole selkeitä (tai mumisee puhuessaan) ja puhuu nopeasti. Grafiikkapiirivalmistaja Nvidialta soittaa joku jamppa Englannista about kerran kuussa ja jotkut sanat ovat sellaisia, että en ole niistä ihan varma ja jätkä puhuu aika nopsaan. Puhelimessa saa kuunnella aika tarkkaan että mitä hän haluaa saada selville. Jokusen kerran puhelun aikana joudun aina pyytämään kertomaan uudestaan, ja silloin sitten homma menee läpi.
Murteista puheenollen, cockeyn murre on kauheaa kuunneltavaa. Ei mitään toivoa saada selvää sanoista. Taitaa olla muutenkin sitä alemman luokan puhetta, jos olen ymmärtänyt oikein. Vaihtavat sanojen lausumistakin erilaiseksi. Mi mommi, kai se tarkoittaa omaa äitiä.
Yllättävää kyllä, tässä ketjussa ei ole kukaan tullut haukkumaan noita rallienglannin käyttäjiä. Että "eivät osaa puhua englantia" tai että "niitä melkein häpeää". En muista kuinka monta kertaa on rallienglannista tullut puhe, kun jonkun porukan kanssa on tullut puhetta Sonata Arcticasta. Eräs tälläkin palstalla vaikuttava nimimerkki dissasi Sonatan laulajan, Tony Kakon, englanninkieltä viime kesänä ja siitä puhuttiin jonkin aikaa. Ääntämys ei ole kuulemma hyvää.
Samaisen bändin keikalla jokunen vuosi sitten kysyttiin englantilaiselta jampalta että miten jätkä ääntää englantia. Jamppa kertoi että ei sillä ääntämyksellä ole niin väliä, kunhan vaan on keikalla on hauskaa. Niinpä. Eiköhän se viesti tule selväksi. Ja mun mielestä Kakko ei nyt niin hirveän huono siinä englannissa ole.