Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Rakennetaanpa Ouluun uusi areena

  • 310 942
  • 1 418

Teme91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tuo Raksilan urheilupuiston tarkka sijainti olisi pesisstadion, eli siis purkaisivat sen alta pois - järjetöntä. Myöskin areena olisi vielä kauempana keskustasta kuin nykyinen.

Tämä on varmaan jokin byrokraattinen selvitys, että täytyy olla toinenkin vaihtoehto vähintään. Luulisi oikeustalon tontti hakkaavan tuon pesisstadionin tontin 100-0.
Ampuvat kyllä itseään jalkaan jos rakennetaan kauemmaksi kuin nykyinen. Kyllä sen nykyisin pitäisi olla mahdollisimman lähellä keskustaa.
 

Teme91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät

Liitteet

  • havainnekuva.png
    havainnekuva.png
    395,2 KB · kertaa luettu: 361

Anyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, 616, kuoleman piiskatanssi...
Oho, onpa iso!
Täytyy olla iso jos tänne meinataan joskus isoja konsertteja järjestää.
Tiedä sitten onko tuo 13 000 istuin paikat vai ei, jos on niin "permanto" vetää varmaan sen 2000 lisää ja päästään lukuun 15 000, jolloin voisi kuvitella että täällä saatetaan nähdä isojakin staroja esiintymässä.
 

T.K

Jäsen
Suosikkijoukkue
Luleå HF
8000 istumapaikkaa ja siihen sitten 5000 mahtuisi seisomakatsomoon. Suomen oma Borussia Dortmund "Yellow-wall", jolla palattaisi hornankattila-maineeseen. You'll never walk alone-biisiä ei sentään tarvi apinoida :)
 

Maustemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
8000 istumapaikkaa ja siihen sitten 5000 mahtuisi seisomakatsomoon. Suomen oma Borussia Dortmund "Yellow-wall", jolla palattaisi hornankattila-maineeseen. You'll never walk alone-biisiä ei sentään tarvi apinoida :)
Kärppien tyyliin todennäköisempää on 12900 istumapaikkaa ja 100 seisomapaikkaa johonkin ylätasanteen nurkkaan.

No jospa sinne tulisi kunnon katsomo, ainakin Petopodin mukaan kannattajilla hyvät puhevälit toimistoon, niin eiköhän heitäkin kuunnella suunnittelussa.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärppien tyyliin todennäköisempää on 12900 istumapaikkaa ja 100 seisomapaikkaa johonkin ylätasanteen nurkkaan.

No jospa sinne tulisi kunnon katsomo, ainakin Petopodin mukaan kannattajilla hyvät puhevälit toimistoon, niin eiköhän heitäkin kuunnella suunnittelussa.

Onko näitä seisomaan haluavia katsojia loppujen lopuksi kuinka paljon jos jätetään kannattajaryhmä laskujen ulkopuolelle? Oma kokemukseni on, että seisomapaikoille kyllä on tunkua, mutta hyvin harva sinne seisomapaikkojen vuoksi haluaa, vaan ainoa syy on edullisemmat liput.
 

Petr Vousky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Liitteenä havainnekuva Kärppien tulevasta areenasta

Ennen kuin yleinen mehustelu kohoaa liian korkealle ( ei mitään nimimerkkikohtaista, arvoisa Teme91):

Havainnekuva-sanan tilalle voi aivan hyvin vaihtaa haaveilukuva-sanan. Yksittäisen arkkitehtitoimiston työntekijän kenties kahvitauollaan kehittelemän haavekuvan perusteella voisi olettaa yliopistokampuksen sijoittuvan Intiön hautausmaalle.

Monitoimiareenan rakentamisen aloittamisen suhteen olen epäileväinen, että usein mainittuna vuonna 2024 ollaan edes aloitettu mitään, eihän edes sijainnista ole mitään päätöstöä tehty, sillä toinen vaihtoehtoinen sijainti on Raksilan urheilualue. Vasta sen jälkeen sitten seuraa suunnitelmat, lupahakemukset, päätökset, valitukset jne... OYS 2030 on ennemmin valmis kuin tuo uusi monitoimiareena.

Ei tosin kyllä haittaa, jos tulen olemaan väärässä.
 

Maustemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Onko näitä seisomaan haluavia katsojia loppujen lopuksi kuinka paljon jos jätetään kannattajaryhmä laskujen ulkopuolelle? Oma kokemukseni on, että seisomapaikoille kyllä on tunkua, mutta hyvin harva sinne seisomapaikkojen vuoksi haluaa, vaan ainoa syy on edullisemmat liput.
Varmasti halvat liput ja äänekäs, näkyvä seisomakatsomo myös synnyttäisi halukkuutta mennä sinne seisomakatsomoon. Itse menisin mielelläni koko päädyn seisomakatsomoon ihan vain tunnelman takia, tämän hetken seisomakatsomo ei minua houkuttele.
 

Glove

Jäsen
Veikkaanpa tuommoista Tampereen tyyppistä ratkaisua, loiva alakatsomo johon mahtuu 8000, 1000 aitioihin ja loput 4000 ylätasolle. Tulisihan siitä toki melkoinen kattila jos koko kapasiteetti olisi yhdessä tasossa. Vaatisi noin 30 riviä. Jonkun mielestä varmaan aitiot olisivat silloin liian kaukana, joten tuskin tulee toteutumaan. Helsinki Gardenista on kyllä kuvia, joissa on yksi katsomo ja pari kerrosta aitioita sen päällä. Saa nähdä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Pienin askelin tämä etenee. Kaupunki osti Senaatilta poliisitalon kohdalta maan.
Oululaiseen tyyliin tämä ei vielä tarkoita sitä, että lähivuosina nauttisimme uuden areenan palveluista.
Ajelin eilen suunnitellun maapalan ohi ja mietin miten ihmeessä noin kapealle tontille voi tällaisia toteuttaa ?
Pakkohan sen on osittain tulla raiteiden yläpuolelle. Sinänsä sijainti olisi loistava, maan alle areenan "kallioparkki" ja muu yleisö jalkaisin tai julkisilla kulkuvälineillä. Pitkässä kuusessa on koko homma.
Lintukatselmusta tuskin sentään tarvitsee esteeksi rakentaa...
 

JPL

Jäsen
Oululaiseen tyyliin tämä ei vielä tarkoita sitä, että lähivuosina nauttisimme uuden areenan palveluista.
Ajelin eilen suunnitellun maapalan ohi ja mietin miten ihmeessä noin kapealle tontille voi tällaisia toteuttaa ?
Pakkohan sen on osittain tulla raiteiden yläpuolelle. Sinänsä sijainti olisi loistava, maan alle areenan "kallioparkki" ja muu yleisö jalkaisin tai julkisilla kulkuvälineillä. Pitkässä kuusessa on koko homma.
Lintukatselmusta tuskin sentään tarvitsee esteeksi rakentaa...
Voihan se toki olla, että suunnittelussa on käytetty muutakin kuin silmämääräistä ohiajelua…
 
Suosikkijoukkue
Hyvää viihdyttävää lätkää pelaava jääkiekkojoukkue
Makiaahan tuo olis saada oikea areena nykyisen ladon tilalle. Pahoin kuitenkin pelkään, että liito-oravat ja muuttolinnut viivästyttävät hanketta merkittävästi. Sellasen aikataulun olen ite kuullut, että 2025 alettaisiin rakentamaan uutta areenaa tuolle tontille.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tampereellahan rakennettiin jäähalli kiskojen päälle tekemällä siihen kansi. On muuten pirun hieno hallikin ja mainio sijainti. Ajankohta osui kyllä täsmälleen oikeaan ja Tampereella kyllä riittää halliin tulijoita pitkälle tulevaisuuteen. Oulu on tässä asiassa kyllä muutaman vuoden myöhässä.
 

Glove

Jäsen
Oululaiseen tyyliin tämä ei vielä tarkoita sitä, että lähivuosina nauttisimme uuden areenan palveluista.
Ajelin eilen suunnitellun maapalan ohi ja mietin miten ihmeessä noin kapealle tontille voi tällaisia toteuttaa ?
Pakkohan sen on osittain tulla raiteiden yläpuolelle. Sinänsä sijainti olisi loistava, maan alle areenan "kallioparkki" ja muu yleisö jalkaisin tai julkisilla kulkuvälineillä. Pitkässä kuusessa on koko homma.
Lintukatselmusta tuskin sentään tarvitsee esteeksi rakentaa...
Kyllä sen saa siihen puristettua, mutta vaatii kyllä ratapihan purkamista jonkin verran. Minä olen siinä käsityksessä, että sitä puretaan joka tapauksessa ja jäljelle jäisi nykyiset raiteet 1, 2 ja 3.
 

Stultus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan LämyAkat
Sinänsä sijainti olisi loistava, maan alle areenan "kallioparkki" ja muu yleisö jalkaisin tai julkisilla kulkuvälineillä.

Oulun väestö on levinnyt laajalle alueelle ja merkittävä osa Kärppä-peleissä käyvistä saapuu paikalle henkilöautolla. Kävely, pyöräily tai julkinen liikenne eivät ole mielekkäitä/käytännöllisiä/mahdollisia vaihtoehtoja monelle. Areenan läheisyyteen tarvitaan suuri määrä uusia parkkipaikkoja, jottei niiden puutteesta tulisi merkittävä rajoittava tekijä isoimpien tapahtumien vetovoimalle.

Maan alle rakentaminen on toki mahdollista, mutta se on kallista. Kivisydämmen 900 autopaikkaa maksoivat aikanaan 68 miljoonaa, ja kyseisessä tapauksessa ympäröivä kallioperä soveltui hyvin rakentamiseen.

Parkkipaikkojen rakentaminen on toki mahdollista rahoittaa tulevilla käyttäjillä, mutta riittääkö paikoille riittävästi kysyntää myös tapahtumien ulkopuolella, jotta projektista saadaan kannattava? Ja kuinka moni on valmis maksamaan ottelun aikaisesta pysäköinnistä esim. 7€, kun ottelutapahtuma on jo valmiiksi hintavan puoleinen?

Asemakeskuksen sijainti on hyvä keskustasta tai sen läheisyydestä saapuville jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Sijainti ei välttämättä ole yhtä hyvä autonratista katsottuna, kun alueelle tunkee 2000-3000 autoa puolen tunnin sisällä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Oulun väestö on levinnyt laajalle alueelle ja merkittävä osa Kärppä-peleissä käyvistä saapuu paikalle henkilöautolla. Kävely, pyöräily tai julkinen liikenne eivät ole mielekkäitä/käytännöllisiä/mahdollisia vaihtoehtoja monelle. Areenan läheisyyteen tarvitaan suuri määrä uusia parkkipaikkoja, jottei niiden puutteesta tulisi merkittävä rajoittava tekijä isoimpien tapahtumien vetovoimalle.

Maan alle rakentaminen on toki mahdollista, mutta se on kallista. Kivisydämmen 900 autopaikkaa maksoivat aikanaan 68 miljoonaa, ja kyseisessä tapauksessa ympäröivä kallioperä soveltui hyvin rakentamiseen.

Parkkipaikkojen rakentaminen on toki mahdollista rahoittaa tulevilla käyttäjillä, mutta riittääkö paikoille riittävästi kysyntää myös tapahtumien ulkopuolella, jotta projektista saadaan kannattava? Ja kuinka moni on valmis maksamaan ottelun aikaisesta pysäköinnistä esim. 7€, kun ottelutapahtuma on jo valmiiksi hintavan puoleinen?

Asemakeskuksen sijainti on hyvä keskustasta tai sen läheisyydestä saapuville jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Sijainti ei välttämättä ole yhtä hyvä autonratista katsottuna, kun alueelle tunkee 2000-3000 autoa puolen tunnin sisällä.
En tiedä paljonko autoa käyttävät Tampereella, mutta areenan yhteyteen ei tullut juurikaan parkkipaikkoja. Toki lähellä on muita parkkitaloja joista parkkipaikkoja riittää. Alkuun sitä paljon ihmeteltiin, että missä parkkipaikat ovat, mutta nyt kun Areena on ollut hetken käytössä en ole kuullut, että siitä olisi ongelmia syntynyt. Vaikea on toki kahta eri kaupunkia verrata keskenään. Ratikka löytyy nykyään myös bussien ja lähijunien lisäksi, joten julkinen liikenne on toimiva ainakin joiltakin osin.

Areenan kapasiteetti taitaa olla noin 12 800, joka on käsittääkseni paljon suurempi mitä Oulun halliin ollaan suunniteltu yleisökapasiteetiksi.
 

Teme91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
En tiedä paljonko autoa käyttävät Tampereella, mutta areenan yhteyteen ei tullut juurikaan parkkipaikkoja. Toki lähellä on muita parkkitaloja joista parkkipaikkoja riittää. Alkuun sitä paljon ihmeteltiin, että missä parkkipaikat ovat, mutta nyt kun Areena on ollut hetken käytössä en ole kuullut, että siitä olisi ongelmia syntynyt. Vaikea on toki kahta eri kaupunkia verrata keskenään. Ratikka löytyy nykyään myös bussien ja lähijunien lisäksi, joten julkinen liikenne on toimiva ainakin joiltakin osin.

Areenan kapasiteetti taitaa olla noin 12 800, joka on käsittääkseni paljon suurempi mitä Oulun halliin ollaan suunniteltu yleisökapasiteetiksi.
Ainakin tuon uutisen mukaan Ouluun tulevan areenan kapasiteetiksi suunniteltu jopa 13000 katsojaa.

...areenan kaavailtu kokoluokka, jopa 13 000 katsojaa...
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Oulun väestö on levinnyt laajalle alueelle ja merkittävä osa Kärppä-peleissä käyvistä saapuu paikalle henkilöautolla. Kävely, pyöräily tai julkinen liikenne eivät ole mielekkäitä/käytännöllisiä/mahdollisia vaihtoehtoja monelle. Areenan läheisyyteen tarvitaan suuri määrä uusia parkkipaikkoja, jottei niiden puutteesta tulisi merkittävä rajoittava tekijä isoimpien tapahtumien vetovoimalle.

Maan alle rakentaminen on toki mahdollista, mutta se on kallista. Kivisydämmen 900 autopaikkaa maksoivat aikanaan 68 miljoonaa, ja kyseisessä tapauksessa ympäröivä kallioperä soveltui hyvin rakentamiseen.

Parkkipaikkojen rakentaminen on toki mahdollista rahoittaa tulevilla käyttäjillä, mutta riittääkö paikoille riittävästi kysyntää myös tapahtumien ulkopuolella, jotta projektista saadaan kannattava? Ja kuinka moni on valmis maksamaan ottelun aikaisesta pysäköinnistä esim. 7€, kun ottelutapahtuma on jo valmiiksi hintavan puoleinen?

Asemakeskuksen sijainti on hyvä keskustasta tai sen läheisyydestä saapuville jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Sijainti ei välttämättä ole yhtä hyvä autonratista katsottuna, kun alueelle tunkee 2000-3000 autoa puolen tunnin sisällä.

Areenan parkkipaikat täytyy tulla yhteistyössä markettien uusimisen kanssa. Turha on molemmille omia mitoittaa. Lisäksi yliopisto on vielä jokerikortti tässä, joka myös saatttaa alueelle tulla ja rakentaa parkkipaikkoja.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Tampereen hallin yhteydessä on 500parkkipaikkaa. Kummola sanoi että peliin matkustamisessa on tapahduttava asennemuutos, eli lähialueilta käytetään enemmän julkisia kuin omaa autoa. Mun mielestä ihan hyvä ajatus ja uskoisin, että adoptoidaan myös Ouluun kun se auttaa samalla päästöttömyyteen siirtymisessä jne. Tapahtuman lipulla pitäisi sitten päästä myös ilmaiseksi julkisiin täälläkin.. Kuten käsittääkseni Tampereella.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Tampereen hallin yhteydessä on 500parkkipaikkaa. Kummola sanoi että peliin matkustamisessa on tapahduttava asennemuutos, eli lähialueilta käytetään enemmän julkisia kuin omaa autoa. Mun mielestä ihan hyvä ajatus ja uskoisin, että adoptoidaan myös Ouluun kun se auttaa samalla päästöttömyyteen siirtymisessä jne. Tapahtuman lipulla pitäisi sitten päästä myös ilmaiseksi julkisiin täälläkin.. Kuten käsittääkseni Tampereella.
Kyllä. Ottelulipulla voi käyttää bussia tai ratikkaa ennen tapahtumaa ja sen jälkeen.
 

Glove

Jäsen
Tampereen hallin yhteydessä on 500parkkipaikkaa. Kummola sanoi että peliin matkustamisessa on tapahduttava asennemuutos, eli lähialueilta käytetään enemmän julkisia kuin omaa autoa. Mun mielestä ihan hyvä ajatus ja uskoisin, että adoptoidaan myös Ouluun kun se auttaa samalla päästöttömyyteen siirtymisessä jne. Tapahtuman lipulla pitäisi sitten päästä myös ilmaiseksi julkisiin täälläkin.. Kuten käsittääkseni Tampereella.
Joo Tampereella pääsee ottelulipulla kulkemaan julkisilla. Oliko niin, että 3 h ennen matsin alkua ja 2 h matsin jälkeen.

Jospa ne julkisetkin kulkisi järkevämmin uuden areenan aikana kuin nylyään. Katsoin tuossa just, että jos haluaisin huomenna kello 18 olla Raksilassa, että ehdin ottaa yhden lonkeron ennen peliä, matkaan menisi autolla 8 min, kävellen 35 min ja julkisilla 42 min...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös