timosusi kirjoitti:
En tiedä mitä Elorannan päässä tarkalleen liikkuu, mutta eihän tuossa nyt Helmisen rumalla pelillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa että valmentajan on jostain kaivettava keino herättelemiseen. Helminen nyt vaan sattui antamaan tilaisuuden muistutukseen joka tuntuu.
Jos tämä tapa olisi tosiaan Pirin keino vain herätellä joukkuetta, tämä olisi kyllä erikoisin ja idioottimaisin tapa mistä minä olen koskaan nähnyt tai kuullut. Yksinkertaisesti kapteenin arvoa ei voi ottaa yhden keihästyksen vuoksi Helmisen kaltaiselta legendalta pois.
Piri ylitti jo toisen kerran lyhyen Ilves-pestinsä aikana rajan, jota valmentajat eivät saisi ylittää - hän meni teilaamaan oman pelaajansa julkisesti. Juntusen tapauksen jotenkin pystyi ymmärtämään (ottelun jälkeen saattaa olla varomaton sanoissaan), mutta tämä Helmisen tapaus on mietitty ennalta ja tämä herättää suurta närää joka puolella.
Tällä tavalla toimiessaan Piri otti yksinkertaisesti liian suuren riskin Ilveksen kemian kannalta. Ei siinä mitään, joskus äärikeinot voivat toimiakin, mutta nämä pitää sovittaa
aina tapahtumien mukaan. Ja tässä tapauksessa käytetty äärikeino ei ollut millään tavalla tapahtuneen mukainen.
Olen varma, että yksikään Ilveksen pelaaja ei voi ymmärtää - vaikka eivät tästä purnaisivatkaan - valmentajalta tällaista ratkaisua. Ja kun pelaajat eivät tätä voi ymmärtää, mitä tämä merkitsee valmentajan luottamukselle pelaajien silmissä ja mitä tämä merkitsee tämän jälkeen koko joukkueen otteille?
Riskit kasvoivat aivan liian koviksi tällä tempulla suhteessa tästä tempusta saatavaan hyötyyn. Pirillä olisi ollut tässä vaiheessa kautta paljon muitakin vaihtoehtoja käytettävissään, mutta hän meni turvautumaan äärimmäiseen julkiseen keinoon yhden tunteenpurkauksen johdosta.
Minkä vuoksi? Uskoakseni siitä syystä, että hän haluaa korostamalla korostaa joukkueensa olevan puhtaan tien edelläkävijä lajissa, jossa aggressiivisuus ja tunteen näyttäminen kentällä on jokapäiväistä. Jokainen voikin sitten miettiä sitä, onko tällaisella valmentajalla realiteetit jääkiekko-nimiseen peliin kohdallaan.