Mainos

Rahastoihin sijoittaminen

• 74 288
  • 287
Suosikkijoukkue
HIFK
Rodion kirjoitti:
Hyvä vaihtoehto rahastosijoittamiselle ovat ETF-indeksiosuudet, jotka käyttäytyvät hyvin pitkälle kuten rahastot, mutta ovat kuluiltaan huomattavasti halvempia. Indeksiosuuksilla saa markkinatuoton ilman markkinariskiä.

Boldaus on minun, koska sitä haluan kommentoida.

Millä ihmeellä näillä indeksiosuuksilla saa markkinatuoton ilman markkinariskiä?

"Entisessä elämässäni" olin tekemisissä näiden sijoitusasioiden kanssa. Silloin puhuttiin, että markkinariskistä ei pääse eroon hajauttamalla. Onko nykyisin keksitty instrumentti, jonka avulla markkinariski on hajautettavissa pois?

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Onko nykyisin keksitty instrumentti, jonka avulla markkinariski on hajautettavissa pois?

No ei kai sellaista instrumenttia olekaan, jossa riski saataisiin ikinä hajauttamalla pois, koska jos markkinat kokonaisuutena laskevat, niin sittenhän ne laskevat. Tämänhän sinä toki tiesitkin, kun tuo tekstisi olikin vain sarkasmia, mutta kunhan nyt tokaisin. Jälkiviisas olisi suuret massit tuossa 90-luvun puolivälin paikkeilla omanneena varmasti sijoittanut rahansa, jos nyt ei Nokiaan, niin asuntoihin. Aika hyvä prosentti kymmeneen vuoteen siihen nähden, että erilliskatteena tulee vielä päälle mahdolliset vuokratulot tai ainakin ne olisivat peittäneet korkomenot plus lyhennysmenoja varsinkin kun viimeisen kymmenen vuoden aikana tuo raha on ollut niin pirun halpaa.

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
seeyou@jäähalli kirjoitti:
Boldaus on minun, koska sitä haluan kommentoida.

Millä ihmeellä näillä indeksiosuuksilla saa markkinatuoton ilman markkinariskiä?

"Entisessä elämässäni" olin tekemisissä näiden sijoitusasioiden kanssa. Silloin puhuttiin, että markkinariskistä ei pääse eroon hajauttamalla. Onko nykyisin keksitty instrumentti, jonka avulla markkinariski on hajautettavissa pois?

Pahoittelut epätäydellisen termin käytöstä. Tarkoitin markkinoiden likviditeettiriskiä, joka tarkoittaa sitä, että sijoittaja ei ehkä kykene realisoimaan positiotaan silloiseen markkinahintaan, koska markkinoilla ei ole riittävästi syvyyttä (tämän asian tärkeyteen voi kukin tutustua lukemalla pankkien yleisiä ehtoja rahastojen lunastamisesta). Ja tarkoitin toki myös yritysriskiä jota lienee turha selittää.

My bad.

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Nostetaas vaihteeksi ylös..

Mitä mieltä palstan asiantuntijat ovat tällä hetkellä esim. Intia-rahastoista, mitkä on näkymät? Sukelluksen jälkeen on kuitenkin noustu taas takaisin ylös, ylemmäs kuin koskaan, sillä ainakin OP-Intian osuus on ollut viime aikoina arvokkaampi mitä koskaan aiemmin. Tällä hetkellä viimeisen vuoden tuotto on luokkaa +30% ja olen nyt harkinnut rahojen kotiutusta tasaiselle tilille odottamaan kesän reissuja. Vai odotellako vielä kevääseen saakka, kas siinäpä pulma..? Jos taas mennäänkin yhtäkkiä vauhdilla alas on matkarahat äärimmäisen huono ottaa pihalle sillä hetkellä..:/

Itselläni ei niinkään ole suurta paniikkia, pientä "peliä" vielä toistaiseksi koko rahastoiden kanssa puuhailu, mutta mielellään sieltä ottaisi rahat pois oikeaan aikaan. Rahastoissa pidän siis pientä extraa vain.

Toinen kysymys koskee verotusta. Olen lukenut pankin brosyyrit moneen kertaan, mutta kysynkin nyt vielä täällä. Eli miten ne myynnit nyt käsitellään verottajan toimesta, onko asia niin, että alle 1000€:n myynnistä/vuosi ei vielä tarvi maksaa veroja (28%), mutta suuremmasta myynnistä kyllä? Koko potista vai pelkästä "voitosta"? Asiaan olisi hyvä saada joku varmuus, jotta pelailu saisi pientä lisäpotkua. (vaikka rahasto-ohjeet huutavat 3-7 vuoden säästöajoista ja pitkäjänteisyydestä)

Itseltäni kuitenkin oli mennyt joku vero eräästä lopettamastani rahastosta, muutaman satasen myynti ja vieläpä parin euron tappiolla (oli vaan pakko ottaa rahat ulos sillä hetkellä, muutenkin plus-miinus-nolla rahasto). Mitätön summa siitä oli nipistetty, mutta ihmettelenpä vaan. Menen kyllä pankissakin käymään lähipäivänä niin voinpa sielläkin kysellä, mutta tuntuu saavan paremmat vastaukset asioihin vaikka täältä.

Tässäpä nyt muutama kysymys!

Viimeksi muokattu:

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Rahasto-osuuksien verotus

Mikäli en aivan väärin ole asiaa käsittänyt niin rahasto-osuuksia verotetaan myyntivoiton osalta verrattuna ostohetkeen. Eli jos ostohinta oli 10€ ja myyt sen hintaan 15€, niin veroa menee 28% viidestä eurosta.

Kyllähän kehittyvien markkinoiden rahastot ovat pääsääntöisesti pitkän horisontin sijoituskohteita. Toki pikavoittojen mahdollisuus on olemassa mutta parhaan tuloksen näissä voisi saada "sijoita ja unohda" -periaatteella.

Onko Jatkoaikalaisilla kokemusta kiinteistörahastoista? Tässä linkki Suomen parhaaseen kiinteistörahastoon: http://www.tapiola.fi/NR/rdonlyres/B8B550D0-7F5C-4A9F-A51F-AE14C6BAACB8/0/Kiinteisto.pdf

Kova tarina heti alusta alkaen..

Tobias

Jäsen
Crapbag kirjoitti:
Toinen kysymys koskee verotusta. Olen lukenut pankin brosyyrit moneen kertaan, mutta kysynkin nyt vielä täällä. Eli miten ne myynnit nyt käsitellään verottajan toimesta, onko asia niin, että alle 1000€:n myynnistä/vuosi ei vielä tarvi maksaa veroja (28%), mutta suuremmasta myynnistä kyllä? Koko potista vai pelkästä "voitosta"? Asiaan olisi hyvä saada joku varmuus, jotta pelailu saisi pientä lisäpotkua. (vaikka rahasto-ohjeet huutavat 3-7 vuoden säästöajoista ja pitkäjänteisyydestä)

Itseltäni kuitenkin oli mennyt joku vero eräästä lopettamastani rahastosta, muutaman satasen myynti ja vieläpä parin euron tappiolla (oli vaan pakko ottaa rahat ulos sillä hetkellä, muutenkin plus-miinus-nolla rahasto). Mitätön summa siitä oli nipistetty, mutta ihmettelenpä vaan. Menen kyllä pankissakin käymään lähipäivänä niin voinpa sielläkin kysellä, mutta tuntuu saavan paremmat vastaukset asioihin vaikka täältä.

Tässäpä nyt muutama kysymys!

Alle tuhannen euron luovutuksista verovuoden aikana ei tarvitse maksaa veroja. Toisaalta vastaavasti tappioita ei saa vähentää alle 1000 euron luovutuksista. Tuo tuhat euroa/verovuosi on tietysti kaikki luovutukset yhteensä verovuoden aikana. Veroa joudut maksamaan mahdollisesta tuotosta yli 1000 euron luovutuksissa. Siis esimerkki: kaikki myyntisi vuonna 2006 (esim. rahastot ja osakkeet) on yhteensä 800 eur. Tämä myynti pitää sisällään luovutusvoittoa vaikka 150 euroa. Tästä et maksa mitään veroa.

Jos taas luovutuksesi vuodelta 2006 on 1400 euroa, niin joudut maksamaan veron. Jos voitto tämän luovutuksen osalta on esim 300 euroa, joudut maksamaan tästä veroa 28% eli 84 eur.

Pankkihan ei peri veroa rahastoista kuten ne perivät lähdeveron tilistä. Oliskohan tuossa kyse jonkinnäköisestä lunastuspalkkiosta?

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
auttakaa tyhmää mäessä!

Tää koko rahasto juttu on mulle ihan uutta. Kiinnostaisi aloittaa rahastoihin sijoittaminen, mutta en nyt oikein ymmärrä hirveesti noista asioista, mitä esim. pankin sivuilla kirjoitetaan. Mikä olisi helpoin tapa aloittaa? Ja kannattaako mitään pieniä summia sijoittaa(esim. 100-200e)? Onko kenelläkään kokemusta opiskelujen aikana rahastoihin sijoittamisesta?

Kiitos jo etukäteen!

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Crapbag kirjoitti:
Nostetaas vaihteeksi ylös..

Mitä mieltä palstan asiantuntijat ovat tällä hetkellä esim. Intia-rahastoista, mitkä on näkymät?

Tällä viikolla ilmaisjakelussa olleessa Talous-Sanomissa oli juttu kaverista, joka "tiesi" vuoden 1987 pörssiromahduksen. Nyt tämä samainen heppu väitti, että pörssiromahdus tulee kolmen kuukauden aikana.

Intian pörssikurssien kaveri kerto olevan aivan liian korkealla, ja pudotusta on tiedossa.

edit: juttu löytyy näköjään netistä: http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=103&news_id=2007527

Ja kaveri on siis Marc Faber, jos tuo linkki sattuu kolmen kuukauden aikana häviämään...

Viimeksi muokattu:

FaceOffs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Ässät
Tuskin noiden pörssikurssien kehitystä kukaan osaa ennustaa.Sijoittaminen on vain eräänlainen "peli", jossa rahat laitetaan kiinni johonkin ja toivotaan, että oma valinta on oikea.Tosin faktapohjaa asioihin löytyy, jos vain viitsii perehtyä uutisiin.

Korjausliikkeitä markkinoilla voi hyvinkin tapahtua, mutta varsinaista pörssiromahdusta tuskin on tulossa.Siinä vaiheessa kun hätäisimmät myyvät osuuksiaan pois,pitkän ajan kokeneet sijoittajat ostavat lisää osuuksia.

Itsellä jonkinlaista kokemusta pienellä rahalla sijoittamisesta on.Kehottaisin pitkän aikavälin sijoittamiseen omalla kokemuksella.Pankit vaativat yleensä sijoittamaan 30€/kk tai 500€ kerralla tai jotain noita luokkia kuitenkin.Riippuu rahastosta ja noin pois päin.Aikaa syytä varata useampi vuosi kun ei noita pikavoittoja ainenkaan ole omalle kohdalle vielä osunut..

Rahastojen myynnistä tosiaan peritään verojen lisäksi erinäisiä palkkioita riippuen rahastosta.Nämä palkkiot kerrotaan rahastojen esitteissä, joten vertailu näissäkin asioissa kannattaa, sillä toiset pankit vetävät enemmän välistä kuin toiset.

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tobias kirjoitti:
..Jos taas luovutuksesi vuodelta 2006 on 1400 euroa, niin joudut maksamaan veron. Jos voitto tämän luovutuksen osalta on esim 300 euroa, joudut maksamaan tästä veroa 28% eli 84 eur.

Pankkihan ei peri veroa rahastoista kuten ne perivät lähdeveron tilistä. Oliskohan tuossa kyse jonkinnäköisestä lunastuspalkkiosta?

Palataanpa tähän ketjuun. Löysin paperisen tiliotteen, jossa tuo tililtä vähennetty summa näkyy. 1.12 miinusmerkki ja teksti LÄHDEVERO (lähdeverot/Källskatt 28%). Myyntini oli tosiaan muutaman satasen luokkaa, koska halusin eroon siitä rahastosta. Kerrottakoon että tuo summa on mitätön, muttei kuitenkaan linjassa näiden rahastojen "sääntöjen" kanssa.

Tänään taas lunastin OP-Intian, olin päättänyt jo etukäteen, että kun seuraava heilahdus ylöspäin yli entisen huippulukeman tapahtuu, otan rahat pois. Katsotaan oliko viksua vai ei, mutta rahat menevät keväällä käyttöön joten saamani tuotto riitti minulle tältä erää enkä viitsinyt ottaa enempää riskejä. En tiedä vielä lopetanko kokonaan jatkuvan sijoituksen tuohon Intiaan, mutta avasin tänään jo uuden, yhdistelmärahasto OP-Forte A. Katsotaan miten se alkaa elämään ja onko huono aika sen suhteen. Sinne laitan kuitenkin jatkossa myös ihan pientä joten pelailu jatkuu edelleen napeilla..

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Jatketaan rahastoaiheella, mitkäs on porukan suositukset tällä hetkellä?

Ammattipiireistä tuli vinkkiä että japani ja amerikka tulisi pitää edelleen pois salkusta ja keskittyä edelleen eurooppaan ja kehittyviä markkinoita. Pitkät korot kuulemma edelleen no-no myöskin.

ApZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beijing Nordic Vikings
Paivitetaas hiukan omia sijoittamistietoja. Eli ostin sit syksylla YIT:ta ihan oman amatoorianalyysin pohjalta, nousua ostohetkesta hiukan yli 20%. Nuo rahastot on kanssa tuottanu ihan hyvin. OP-Forte A on ylhaalla 7%, OP-Intia A 27% ja OP- Ita-Eurooppa A 12%. Joten ei paha 5kk tuotoksi. Tosin tuo yllamainittu artikkeli sai taas vahan miettimaan kotiutusta, muttamuttamutta saa nahda...

Varsinkin tuo Intia tuntuu hiukan riskialttiilta, mutta hyvaa tuottoa ei haluaisi heittaa menemaan.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
ApZu kirjoitti:
Varsinkin tuo Intia tuntuu hiukan riskialttiilta, mutta hyvaa tuottoa ei haluaisi heittaa menemaan.

Johtotehtävissä OP:lla oleva lapsuudenystäväni käski olla koskematta Intiaan tai pitämään ainakin panokset pieninä. Minulla tuota on.

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen, Colorado
pernaveikko kirjoitti:
Minulla tuota on.

Samoin, tosin pienensin ennen joulua, OP:n minimiin 10%:n.

Tilalle otin..... Japania, 10%. Saas nähdä miten Nipponin kanssa käy.

Tällä hetkellä on aika paljon puhetta kurssien korjaus liikkeestä/taantumasta/maltillisesta romahduksesta/romahduksesta...
Tulee vaan mieleen että kun jostakin asiasta aikansa puhutaan niin kohta siihen uskotaan ja se toteutuu.

Tästä syystä olen jakanut vähät rahani yhdeksään eri rahastoon kolmelle mantereelle: Eurooppaa eniten, sitten Aasia ja vähän jenkkejä.

Edit: jenkkejä olen pienentänyt myöskin minimiin, 10%

Setämies

Jäsen
pernaveikko kirjoitti:
Johtotehtävissä OP:lla oleva lapsuudenystäväni käski olla koskematta Intiaan tai pitämään ainakin panokset pieninä. Minulla tuota on.

Asuntolainan ottamisen yhteydessä syyskuussa piti marginaalin laskemiseksi napata tuollainen OP:n sijoitusvakuutus. Panokset ovat todella pieniä tällä hetkellä ja ihan kokeilumielessä tulee noita rahastokursseja seurattua.

Syksyllä OP-Intian ollessa 185 katselin, että se alkaa lähestymään huippulukuja taas. Lisäksi jo tuolloin oli ilmassa romahduspuheita, tosin ainahan moisia puheita talousforumeilta löytää. Laitoin siis kehittyvien markkinoiden sijoitukset kiinni varmempiin rahastoihin kuten OP-Solid ja OP-Eurooppa Arvo. Nyt kun OP-Intia on noin 235, voi sanoa etteivät ennustukset syysromahduksesta menneet ihan putkeen ja 27% tuotot jäivät nappaamatta.

Tällä hetkellä tuntuu OP-Intian kurssissa olevan samanlaista sahausta kuin ennen viime toukokuun notkahdusta. Mielenkiinnolla seurailen.

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Setämies kirjoitti:
Tällä hetkellä tuntuu OP-Intian kurssissa olevan samanlaista sahausta kuin ennen viime toukokuun notkahdusta. Mielenkiinnolla seurailen.

Todellakin heiluu ja lähes päivittäin muutokset ovat melko suuria. Itse otin rahani pihalle nyt juurikin siksi, että käytän rahut nyt keväällä jossain vaiheessa ja uuden sukelluksen tullessa omistukset olisi pitänyt jättää taas sisään odottamaan uutta nousua. Tältä näyttää äsken katsottu tilanne, OP-Intia:

235,94€ 16.01.2007 -0,15% +3,70% (1kk) +30,13% (1v)

Vaikea uskoa, että osuuden arvo nousisi enää kovinkaan paljon tuosta korkeammalle, ilman "välilaskua".. Mistä näistä silti tietää. Itse olen ainakin ihan tyytyväinen saamaani voittoon tällä nappikaupalla ja jätän Intian ainakin tältä erää.

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Tässä jotain ohjeistusta, parempi kun ei itse sano mitään vaan välittää muiden neuvoja, heh:

Tapiola Omaisuudenhoidon toimitusjohtaja Jyrki Mäkelä sanoo, että Yhdysvaltain ja Euroopan osakemarkkinoiden arvostus on kohtuullinen, mutta Japanissa arvostustaso on jo haastava, vaikka tulokset kasvavatkin tänä vuonna vauhdikkaasti eli yli kymmenen prosenttia.

Kehittyvistä markkinoista eli Kiinasta, Intiasta ja kumppaneista hän muistuttaa, että arvostusero kehittyneisiin markkinoihin on kaventunut.

Tapiola Omaisuudenhoidon suositus on pitää käteinen ylipainossa, osakepaino neutraalina ja joukkolainojen osuus alipainossa. Osakkeissa se suosii niin sanottuja defensiivisiä toimialoja.

Dollarilla on Tapiolan näkemyksen mukaan heikentymispaineita vaihtotasevajeen ja korkoeron kutistumisen vuoksi. Vaikka osakkeet Yhdysvalloissa nousisivat, voivat eurooppalaisten sijoittajien saamat taalanousut haihtua valuuttaliikkeissä.

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Mikä on jaktkoajan sijoittajamestarien mielestä venäjän rahastojen suunta?
Laitoin vuoden alussa pikkuisen sukanvarresta nordean venäjärahastoon. Riskihän on iso, mutta sijoitus ei ollut mikään kauhean suuri...

HABS #11 kirjoitti:
Mikä on jaktkoajan sijoittajamestarien mielestä venäjän rahastojen suunta?
Laitoin vuoden alussa pikkuisen sukanvarresta nordean venäjärahastoon. Riskihän on iso, mutta sijoitus ei ollut mikään kauhean suuri...
En mikään mestari ole, en lähellekään, mutta itse olen jatkuvasti sinne rahani laittanut. Kovastihan se heittelee, mutta pitkässä juoksussa selkeästi plussalle on jäänyt.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oman heikon asiantuntemukseni mukaan Etelä-Amerikka on noista kehittyvistä markkinoista selkeiten tasaisen varmasti eteenpäin menevä. Brasilia ja Meksiko, jotka ovat ko. maanosan talouden ykköset, ovat kumpikin varsin moderneja ja jopa vakaita yhteiskuntia, ja niiden talouden kehittyminen lienee vakaampaa ja tasaisempaa kuin vaikkapa Intian.

ApZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beijing Nordic Vikings
Kauppalehden foorumilla oli "asiantuntijoiden" juttua Intia-rahastojen dippauksesta "aina" maalis-huhtikuussa, kuitenkaan esim OP-Intian kurssikehitys viimeisen kolmen vuoden ajalta ei nayta kuin tuon viime kevaisen isomman dippauksen

http://www.morningstar.fi/index.asp?r=funds/overview.asp?cid=JWAPR00104

Joten kaipa odotan tuohon helmikuun alkuun/puoleenvaliin ennen OP-Intian lunastusta, jos ei tapahdu jotain elamaa suurempaa dippia.

Tuo Ita-Eurooppa vituttaa edelleen se ei oikein etene mihinkaan, toisaalta ei se tippunutkaan ole. Mutta ottaen huomioon ko. markkinoiden riskitason sita vaan toivoisi saavansa parempaa tuottoa, jos kerran suurempia pahoja uutisia ei ko. markkinoilta kuulu.

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Talouselämässä (tai ainakin sen verkkosivuilla) oli juttua siitä, että suomalaiset ovat ääliöitä kun sijoittavat rahastoihin ja maksavat 1-2% pääomasta palkkioita, joita suoralla osakesijoittamisella ei olisi. Esimerkiksi kannattaisi kymmpitonni sijoittaa kymmeneen suomalaisyhtiöön (tonni per firma) ja hallinnoida itse. Toisin sanoen kannattaisi käyttää omaa aikaansa kymmeniä, jopa satoja tunteja, säästääkseen 100-200€/vuosi, jolloinka oman vapaa-ajan hinnaksi tulee semmoiset 1-20€/tunti, riippuen siitä paljonko jaksaa salkkuaan fiksailla.

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Major Julli kirjoitti:
Talouselämässä (tai ainakin sen verkkosivuilla) oli juttua siitä, että suomalaiset ovat ääliöitä kun sijoittavat rahastoihin ja maksavat 1-2% pääomasta palkkioita, joita suoralla osakesijoittamisella ei olisi. Esimerkiksi kannattaisi kymmpitonni sijoittaa kymmeneen suomalaisyhtiöön (tonni per firma) ja hallinnoida itse. Toisin sanoen kannattaisi käyttää omaa aikaansa kymmeniä, jopa satoja tunteja, säästääkseen 100-200€/vuosi, jolloinka oman vapaa-ajan hinnaksi tulee semmoiset 1-20€/tunti, riippuen siitä paljonko jaksaa salkkuaan fiksailla.

Tässä siis tullaan tähän iänikuiseen kysymykseen siitä, milloin rahastot on hyvä vaihtoehto, milloin ei... Maantieteellisen hajautuksen kannalta edullisinta on esim. kehittyville markkinoille (ja muuallekin) lähteä nimenomaan rahastojen kautta. Tällöin pääsee käsiksi pörsseihin, joihin itse ei oikeastaan minkään välittäjän kautta pääse käsiksi, ja toisaalta markkinatuntemus rahastonhoitajalla on yleensä kohdemarkkinoista parempi kuin ihan matti meikäläisellä.

Puhuttaessa Helsingin pörssistä, olen tuossa Talouselämän väitteen kanssa kyllä samaa mieltä. Nykyään kun pörssieriä ei enää ole, voi pienemmänkin säästölippaan sisällön hajauttaa tehokkaasti kotimarkkinoille. Mikäli sijoituksessaan hakee "pikavoittoja", rahasto ei koskaan ole ratkaisu siihen (kun puhutaan siis Helsingin pörssiin sijoittavista rahastoista, jotka enemmän tai vähemmän seuraavat sijoituksissaan erilaisia indeksejä), ja toisaalta mikäli tarkoitus on kartuttaa säästöjä pitkällä aikavälillä, sijoituskohteeksi lienee viisainta valita vakavaraisia ja hyvää osinkoa maksavia yrityksiä, ja niiden kanssa puljaaminen on ylipäätään aivan turhaa; kerran-pari vuodessa voi katsoa mikä on tilanne, käydä nauttimassa pullakaffet yhtiökokouksissa, ja muuten voi unohtaa...

Eli riippuen hieman mihin maantieteellisesti haluaa sijoittaa, rahastot ovat mahdollisesti oiva apu, mutta kotimaisten kohteiden osalta en kyllä niiden puoleen kääntyisi... Tietysti huoleton tapahan se on lyödä rahat rahastonhoitajan hoteisiin, mutta sillä tavoin suostuu luopumaan osasta tuottoja erilaisten palkkioiden muodossa. Venäjää, Japania, Intiaa, Kiinaa, Brasiliaa, Eurooppaa+Turkkia ja jopa Jenkkilää lähestyttäessä rahastot tarjoavat mielestäni kustannuksia vastaan kohtuullisen kustannustehokkaan tavan hakea hajautusta ja tuottoa ulkomaisista kohteista. Joissain tapauksissa rahastot ovat jopa ainoa keino ostaa osakkeita tietyiltä markkinoilta.

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Gianfranco kirjoitti:
Tässä siis tullaan tähän iänikuiseen kysymykseen siitä, milloin rahastot on hyvä vaihtoehto, milloin ei... Maantieteellisen hajautuksen kannalta edullisinta on esim. kehittyville markkinoille (ja muuallekin) lähteä nimenomaan rahastojen kautta. Tällöin pääsee käsiksi pörsseihin, joihin itse ei oikeastaan minkään välittäjän kautta pääse käsiksi, ja toisaalta markkinatuntemus rahastonhoitajalla on yleensä kohdemarkkinoista parempi kuin ihan matti meikäläisellä.

Puhuttaessa Helsingin pörssistä, olen tuossa Talouselämän väitteen kanssa kyllä samaa mieltä. Nykyään kun pörssieriä ei enää ole, voi pienemmänkin säästölippaan sisällön hajauttaa tehokkaasti kotimarkkinoille. Mikäli sijoituksessaan hakee "pikavoittoja", rahasto ei koskaan ole ratkaisu siihen (kun puhutaan siis Helsingin pörssiin sijoittavista rahastoista, jotka enemmän tai vähemmän seuraavat sijoituksissaan erilaisia indeksejä), ja toisaalta mikäli tarkoitus on kartuttaa säästöjä pitkällä aikavälillä, sijoituskohteeksi lienee viisainta valita vakavaraisia ja hyvää osinkoa maksavia yrityksiä, ja niiden kanssa puljaaminen on ylipäätään aivan turhaa; kerran-pari vuodessa voi katsoa mikä on tilanne, käydä nauttimassa pullakaffet yhtiökokouksissa, ja muuten voi unohtaa...

Itse lähinnä kritisoin sitä, että salkunhoitoa pitäisi eräiden tahojen mukaan saada palkkiotta, ja että suora osakesijottaminen olisi jotenkin arvokasta ja hienoa verrattuna rahastojen kautta sijoittamiseen. Jos salkunhoito on hyvää, on 200€/vuosi siitä pieni palkkio. Huonolla hoidolla asia on toki toisin.

Ja ylipäätänsä on aikamoista luterilaisuutta halveksia sitä, että hiukan uhraa rahaa (jos ylipäätänsä edes uhraa) siihen että on muutama huoli ja työtaakka poissa. Mitää tulee kotimaahan sijoittamiseen, mielestäni keskiverto piensijoittajan ei kannattaisi kauhean paljon suorilla ostoilla pelailla, vaan pienet pennit kannattaa hajauttaa. Mitä vähemmän omaisuutta, sitä riskittömämmin se pitää sijoittaa.

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Major Julli kirjoitti:
Itse lähinnä kritisoin sitä, että salkunhoitoa pitäisi eräiden tahojen mukaan saada palkkiotta, ja että suora osakesijottaminen olisi jotenkin arvokasta ja hienoa verrattuna rahastojen kautta sijoittamiseen. Jos salkunhoito on hyvää, on 200€/vuosi siitä pieni palkkio. Huonolla hoidolla asia on toki toisin.

Jaa-a... No jos rahasto jatkuvasti pieksee vartailuindeksinsä, niin silloin ehkä, mutta kun tuntuvat kiusallisen usein kulkevan vertailukuvaajien kanssa tuottokäyrät käsikädessä... Mutta kuten sanoit, jos palvelusta haluaa maksaa, ei sitä missään nimessä pidä syntinä pitää. On vaan hyvä ymmärtää, mistä rahaston hoitamisessa maksetaan; onko se pelkästään sitä että rahastonhoitaja päivittää rahastosalkun indeksin mukaiseksi aika ajoin, vai onko hänellä oikeasti oikeuksia ottaa "näkemystä" markkinoihin.

Major Julli kirjoitti:
Ja ylipäätänsä on aikamoista luterilaisuutta halveksia sitä, että hiukan uhraa rahaa (jos ylipäätänsä edes uhraa) siihen että on muutama huoli ja työtaakka poissa. Mitää tulee kotimaahan sijoittamiseen, mielestäni keskiverto piensijoittajan ei kannattaisi kauhean paljon suorilla ostoilla pelailla, vaan pienet pennit kannattaa hajauttaa. Mitä vähemmän omaisuutta, sitä riskittömämmin se pitää sijoittaa.

8-10 yrityksestä possan ostamalla olet omaisuutesi kanssa jo riskienhallinnan kannalta mukavasti hajautettuna (tietysti eri toimialoilta jne jne). Ja kun pohjalle ottaa vakavaraisia ja osinkoa jakavia blue chippejä ja siihen muutama pieni "vipu" niskaan, niin avot. Mutta joo, jos nää jutut ei niin kiinnosta, niin saahan näitä pankin hyllyltäkin...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy