Mainos

Radio Rock

  • 970 043
  • 3 093
Suosikkijoukkue
Lieveilmiöt
Täällä ihmetellään, miksi soittolistat ovat Suomessa, ja muuallakin voimissaan. Minäpä kerron.

Ensimmäinen prinsiippi voisi olla vaikkapa se, että hitti ei ole hitti sen vuoksi, että joku on niin määrännyt. Se on hitti, koska mahdollisimman moni ihminen on halunnut kuulla sen. Radioiden ideana on soittaa kappaleita, joita ihmiset haluavat kuulla. Sen vuoksi soittolistat.

Toiseksi, oletetaan että Pentti Peruspiipertäjä menee töihin ja haluaa kuunnella viisitoista minuuttia radiota työmatkalla. Jos tässä lyhyessä ajassa tulee kaksi kappaletta, jotka Pentti haluaa kuulla hän vaihda kanavaa. Mutta Pentti surffaa välittömästi toiselle taajudelle jos yksikään kappaleista ei mielytä. On siis todennäköisempää, että Pentti kuulee yhden haluamansa kappaleen jos radiossa soivat vain "hitit". Ja jälleen kanavanomistajan taskuun kilahtaa lantti kun Pentti painaa suorinta tietä silmät kiiltäen ostamaan radiossa mainostettua tavara.

Kolmanneksi, määritelääpä se vaihtoehtoinen radiokanava. Onko se vaihtoehtorockia, vaihtoehtoheviä - jos se on rockia niin onko se kasarihevin unohtuneita klassikoita vai nykypäivän pölyttyneitä pohjanoterauksia? Jos vaihtoehtokanavalla soitetaan vaihtoehtoklassista, niin silloin katajainen kiekkokansa ryntää sormet syyhyten valittamaan Jatkoaikaan kuinka paskaa musiikkia radiosta tulee. Jossain vaiheessa vaihtoehdoistakin täytyy todennäköisesti muodostaa ns. "soittolista".
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Ääriliikkeet ovat aina väärässä. Pelkkiä hittejä / pelkkiä B-puolia ei toimi. Tai ei ainakaan kaikille. Kompromissi olisi poikaa.

En taida olla PP kun itse käänsin kanavan pois kun samaa biisiä sai kuulla Cityllä kolmatta kertaa saman päivän aikana. Ehkä en inhoaisi Anssi Kelaakaan näin paljoa ilman formaattilistoja. Niin kuin sanoin, Rockin pitäisi mielestäni toimia eri periaatteella kuin kertakäyttöpopin.

Luulen myös että ns. hitit eivät synny ihan tuolla systeemillä. Enemmän vaikutusta on levy-yhtiöillä ja niiden suhteilla esityskanaviin.
 
Suosikkijoukkue
Lieveilmiöt
Jj kirjoitti:
Luulen myös että ns. hitit eivät synny ihan tuolla systeemillä. Enemmän vaikutusta on levy-yhtiöillä ja niiden suhteilla esityskanaviin.

Ei kansalle mitä tahansa paskaa voi syöttää. Radion soittolistalle pääseminen edellyttää jonkilaista tunnettavuutta, menestystä tai levy-yhtiön lujaa uskoa yhtyeeseen. Varmaa on kuitenkin se, että Kissin soittolistalle pääsee varmasti yhdellä singlellä, joka myy roimasti.

Levy-yhtiö tekee tunnetuksi, kansa päättää äänestetäänkö jatkoon.
 

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Otetaas vähän sanomisia takaisin eli on tämä ihan jees kanava. Aivan selkeä tilaus Suomessa on tällaiselle kanavalla. Varsinkin nyt kun sieltä ei vielä tule mitään turhanpäiväistä paskanjauhantaa vaan pelkkää musiikkia niin homma toimii oikein hyvin. Edelleen tuo kirosanojen senrsurointi, en tosin tiedä tapahtuuko sitä enää, on aivan naurettavaa pelleilyä. Musa on kuitenkin hyvää ja olenkin parina viime päivänä kuunnellut kanavaa aika paljon, muilla kanavilla kun ei ole tajuttu että sitä musiikkia voi soittaa ilman jatkuvia mainoksia ja jotain helvetin muka-hauskoja juontajia. En mä radiota kuuntele kuullakseni jonkun pellen tarinointia. Keep up the good work Radio Rock, mutta antakaa niiden biisien tulla sellaisenaan.

PS. Ei sillä että se mua haittaisi, mutta aika samalta setiltä tämä tuntuu kuin Citykin. Nimi on vaihtunut, mutta muuten samoilla mennään.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mummielestä

Tuosta Land Of Confusionista pitäisi mieluummin soittaa sitä alkuperäistä Genesis-versiota, kuin tuota väkisinväännettyä hard-rock-versiota.
Samoin kuin Boys Of Summerista Don Henleyn alkuperäistä. Samoin perustein.
Samoin kuin Another Brick In The Wallista Pink Floydin versiota. Edelleen samoin perustein.
Ärsyttää nämä uusioversiot. Alkuperäiset vaan ovat parempia.

Toistaiseksi Radio Rock on yllättänyt meikäläisen positiivisesti vain kerran. Tänään vähän ennen kahta soi Black Sabbathin Iron Man. Vuosihan oli tuon ilmestyessä 1970. Lisää vastaavia vetoja odottaisin enemmänkin myös päiväsaikaan.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Götterdämmerung kirjoitti:
Täällä ihmetellään, miksi soittolistat ovat Suomessa, ja muuallakin voimissaan. Minäpä kerron.

Ensimmäinen prinsiippi voisi olla vaikkapa se, että hitti ei ole hitti sen vuoksi, että joku on niin määrännyt. Se on hitti, koska mahdollisimman moni ihminen on halunnut kuulla sen. Radioiden ideana on soittaa kappaleita, joita ihmiset haluavat kuulla. Sen vuoksi soittolistat.

Toiseksi, oletetaan että Pentti Peruspiipertäjä menee töihin ja haluaa kuunnella viisitoista minuuttia radiota työmatkalla. Jos tässä lyhyessä ajassa tulee kaksi kappaletta, jotka Pentti haluaa kuulla hän vaihda kanavaa. Mutta Pentti surffaa välittömästi toiselle taajudelle jos yksikään kappaleista ei mielytä. On siis todennäköisempää, että Pentti kuulee yhden haluamansa kappaleen jos radiossa soivat vain "hitit". Ja jälleen kanavanomistajan taskuun kilahtaa lantti kun Pentti painaa suorinta tietä silmät kiiltäen ostamaan radiossa mainostettua tavara.

Ensinnäkin nykyihmiset ovat niin laiskoja, etteivät jaksa hakea mistään mitään vaihtoehtoista itse, vaan tyytyvät siihen tarjontaan, mitä eri radio- ja tv-kanavilta suolletaan. Eikä näitä paikkoja hirmuisen hyvin löydäkään, joten tässä voisi olla tilausta formaatille, joka hakee mainstreamin sivusta artisteja.

Toiseksi, mihin se Pertti vaihtaa kanavaa, kun esimerkiksi kaikilla Suomen kanavilla soivat samat biisit? Sitten pitää jo vaihtaa kokonaan tyyliä, jos haluaa saada kuuluviin muuta kuin niitä kymmentä vuorotellen soitettavaa "pinnalla" olevaa biisiä. Onhan noita, Radiodei, Sävelradio, Radio Suomi ja mitälie.

Kyllä se asia menee niin, että levy-yhtiöt sanelevat, mitä bändiä tai artistia tuodaan esiin ja parhaimmillaan on vielä kiintiöt levy-yhtiöiden kokojen mukaan. Näitä tarjotaan kansalle, joa on autuaan tietämätön kaikesta muusta musiikista, jota maailmalla tuotetaan. Otetaan esimerkiksi kohderyhmä 10-18 vuotiaat tytöt. MTV, KissFM j NRJ ja Voice soittavat niitä kymmentä biisiä, on robbiewilliamsia, pussycatdolssia ja anttituiskua. Mistä nuo tytöt saavat virikkeitä muunlaiseen musiikkiin? Mistä löytyy joku artisti, jonka musiikista he saattaisivat pitää? Olisiko niin, että heidän on vaan tyydyttävä siihen, mitä heille tarjotaan. Vielä kun kansainväliset kanavat painavat näitä samoja biisejä, murrosiässä olevat tytöt ajattelevat, että tuota tarjontaa heidänkin pitää ottaa vastaan, kun kaikki muutkin tekevät niin. Eipä sitä 70-luvulla niistä kireistä, verenkieroa rajoittaneista farkuistakaan pidetty. Oli vaan pakko laittaa jalkaan, kun kaikilla muillakin oli.

Tämä siis näin yleistäen. Toki on niinkin, että musiikilla ja sen hyvyydellä (kuinka se ikinä määritelläänkään) on merkitys, kyllä suurinta osaa näyttelee se, mitä tarjotaan. Vai voiko joku sanoa, että esimerkiksi PussyCatDolls tarjoaa joka toinen viikko ilmestyvällä uudella videollaan musiikilllisesti jotain merkittävää? Vai tarjoaisiko se ainoastaan silmänruokaa miespuolisille ja glamourin kiiltoa / naiseuden mallia naissukupuolen suuntaansa hakevalle ikäpolvelle?

Tässä yhteydessä täytyy sanoa, että tamperelainen Radio957 tarjoaa nykyään käsittämättömän hyvää musiikkia. En pääse kuuntelemaan sitä työpäivän aikana, mutta iltasella auton ratissa olen ollut varsin tyytyväinen uuteen rokimpaan linjaan.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Jj kirjoitti:
En tiedä miten teostosysteemit menee, ostaako kanavat oikeuksia vain muutamiin biiseihin (halvemmalla?) kun valinnat ovat niin ennalta-arvattavia. Esim. Kissin (EI se kanava) 30-vuotiselta uralta City taisi löytää peräti 4 eri kappaletta.

[/i]


Öh ei noissa Teoston taksoissa sanaa alennus tunneta. Samalla periaatteella veloitetaan biisistä kuin biisistä ( eli maksettavaan korvaukseen vaikuttaa ainakin laskennallinen kuuntelijamäärä/peitto, joka soittokerrasta tilitetään uusi korvaus. Eli jos kanava soittaa 100 kertaa Paranoidin putkeen tilittää se myös teostokorvauksia kyseisestä biisistä 100 kappaletta). Se että bändeiltä (levyn vastikään julkaisseilta) soi yksi ja sama kappale vuorollaan vaikka levyltä löytyisi kaikkea muutakin mukavaa kertoo vain ja ainoastaan siitä kuinka helvetin kovat lobbauskoneistot levy-yhtiöillä on. Esimerkiksi voidaan raapaista Kotiteollisuus. Arkunnaula kappaleen Iankaikkinen levyllä pesee yksi jos toinenkin tekele mutta sinkkujen julkaisujärjestyksen mukaan mennään. Enpä ole radiota kuukauteen kuunnellut joten en osaa sanoa onko jo hypätty seuraavaksi julkaisuvuorossa olevan sinkun soittoon. Se nyt oli vain esimerkki.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
HN kirjoitti:
Klo 08:51 tänä aamuna Radio Rockin soittolistalta:

Tool - Schism

... Karkotti varmasti ison nipun putkinäköisiä kasaripuristeja taajuudelta, mutta toi samalla kertaa vielä suuremman kasan uskottavuutta uudelle asemalle. Rock on rohkeaa - ei kaavoihin kangistunutta.
Tämäntyylinen musiikki tuskin tulee paljoa soimaan "primetime" kuunteluaikaan, mutta olisin aika mehuissani jos sille löytyisi oma ohjelmapaikkansa. City ei juuri Toolia soittanut, eikä Dream Theateria, eikä Rushia. Toiveet ovat korkealla. Autossa Radio 957 vaihtuikin jo Radio Rockiin.
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Kyllä tämä nyt pienen kuuntelun perusteella varovaisesti arvioiden vaikuttaisi paremmalta setiltä kun loppuaikojen pystyyn kuollut City. System of a Downiltakin olen pongannut tänään jo pari biisiä ja tätä kirjoitettaessa tulee Skunk Anansieta. Sentencediäkin taisi tulla aamusella.

Paljonhan toki tulee myös tuota uutta "kuraa", mutta vähemmän taitaa tulla niitä kasariklassikoita mihin Cityllä meni järki. Saapahan nähdä mihin suuntaan mennään kun alkaa tulemaan enemmän mainoksia ja juontajat kehiin.

Tietysti toivoisi, että kanavalla tulisi myös paljon wanhempaa tavaraa kuten Zeppeliiniä ja Whota ynnä kumppaneita, mutta se taitaa olla liikaa vaadittu. Mutta onhan meillä tamperelaisilla myös 957, mistä näitä voi pongailla autoillessaan.

Jumalauta, onko Rammsteinillä muitakin biisejä kun Amerika...näähän laulaa ny jotain Mutter, Mutter..kummaa on, sano.
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
HN kirjoitti:
Klo 08:51 tänä aamuna Radio Rockin soittolistalta:

Tool - Schism

Toolhan on melko tiuhaan soinut uuden kanavan aalloilla...

Itse tietysti kaipailisin jotain akselilta In Flames - Interpol - The Haunted.


Mikä radio-asema soittaa päiväsaikaan Faith no Moren We Care a Lot -biisiä alkuperäisessä, eli Chuck Mosleyn vokalisoimassa muodossa...Kyllä, Radio Rock

Noista covereista sen verran, että ainakin Killswitch Engagen Holy Diver pesee kääpiön mennen tullen, Ronniella kaavun helmat vieläkin veressä howard jonesin turpaan vedon jäljiltä. Kohta keikkaa...jesh!
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
leivoja kirjoitti:
Noista covereista sen verran, että ainakin Killswitch Engagen Holy Diver pesee kääpiön mennen tullen, Ronniella kaavun helmat vieläkin veressä howard jonesin turpaan vedon jäljiltä. Kohta keikkaa...jesh!
M'tääh? Kasarisyntikkapopikoni vetänyt Dioa turpaan? Missä, milloin? Olen missannut tuon pahasti. EDIT: :)

Kyllähän tämä Radio Rock ihan mukiinmenevä kanava on. Toivottavasti tulee mahdollisimman monipuolista rockia, niin kanavan parissa viihtyy. Eikä minua haittaa, vaikka välillä soitettaisiinkin sellaista musiikkia, joka ei kaikkien mielestä rockia olisikaan.
 
Viimeksi muokattu:

John Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lawless kirjoitti:
Toivottavasti tulee mahdollisimman monipuolista rockia, niin kanavan parissa viihtyy. Eikä minua haittaa, vaikka välillä soitettaisiinkin sellaista musiikkia, joka ei kaikkien mielestä rockia olisikaan.
Jeh. Tähän mennessä ei lainkaan valittamista, useilta bändeiltä tulee useita eri biisejä.

Aivan turha marista, jos joku yksittäinen bändi nyt ei juuri omasta mielestä täytä rockin kriteerejä - oikeaa mielipidettä tuskin kai onkaan. No Sibelius ei ole rockia.

Ja jos radiokanava soittaa iltapäivällä For Whom The Bell Tollsin, ei se voi olla läpipaska.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Neely kirjoitti:
Öh ei noissa Teoston taksoissa sanaa alennus tunneta. Samalla periaatteella veloitetaan biisistä kuin biisistä ( eli maksettavaan korvaukseen vaikuttaa ainakin laskennallinen kuuntelijamäärä/peitto, joka soittokerrasta tilitetään uusi korvaus. Eli jos kanava soittaa 100 kertaa Paranoidin putkeen tilittää se myös teostokorvauksia kyseisestä biisistä 100 kappaletta).

Johonkin maailmanaikaan ainakin Yle sai kappaleista määrän mukaan "alennusta" sekä ulkomaalaiset ja kotimaiset olivat eri hintaisia. Nämä siis luennolta paikallisradion johtajan suusta kuultunu. Tuosta luennosta on 3-4 vuotta aikaa, eikä meikäläisellä prujuja enää ole tallella mistä tarkistaa. Mutta kyllä soittolistojen käytöllä on ennenkaikkea rahalliset seikat kanavan profiloitumisen lisäksi.

Tosin nuo maksusysteemit ovat muuttuneet siitä ajasta, viimeksi Gramexilla vuoden alussa.

Alla hintatietoja:
http://www.gramex.fi/index.php?mid=390
http://www.teosto.fi/teosto/webpage...penDocument&cat1=&cat2=&cat4=Hinnat ja ohjeet
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
TaoTao kirjoitti:
Johonkin maailmanaikaan ainakin Yle sai kappaleista määrän mukaan "alennusta" sekä ulkomaalaiset ja kotimaiset olivat eri hintaisia. Nämä siis luennolta paikallisradion johtajan suusta kuultunu...

Joko sinulle tai mainitulle johtajalle voisi todeta YLE:n ''alennusten'' suhteen ikalehkosmaisesti: 'Mitä sää oot vetäny? Anna mullekin.'

Radiosoitosta maksetaan Teosto-korvauksia tekijöille (säv, sov, san) ja Gramex-korvauksia esiintyjille (laulajat, yhtyeet jnejnejne).

Ulkomainen musiikki on halvempaa mm. niiden maiden kohdalta jotka eivät ole allekirjoittaneet Rooman sopimusta. Tällaisia ovat mm USA ja Venäjä. Näissä maissa tuotetusta musiikista ei makseta Gramex-korvauksia. Teostot maksetaan.

Vähintään viisikymmentä vuotta sitten äänitetyistä levyistä ei makseta Gramexia myöskään. Teostoa ei makseta teoksista, jonka tekijät ovat kuolleet vähintään seitsemänkymmentä vuotta sitten.

Täysin ilmaista on soittaa musiikkia, jonka kaikki (säv, sov, san) tekijät ovat olleet yli 70 vuotta kuolleena, ja joka on ensi kerran julkaistu levyllä yli 50 vuotta sitten.

Gramex-korvaus koskee vain kaupallisia äänitteitä. Konsertit jne yleisötapahtumat sovitaan erikseen.

Kotimaisen musan soittaminen valtakunnan verkossa, esim YleX, maksaa kaikkinensa tommoset parikymppiä minuutti. Ei-valtakunnalliset kanavat maksavat vähemmän, kuka mitenkin.

Tässä pieni info-paketti muutamasta nyrkkisäännöstä. Toivottavasti suht' ymmärrettävästi.
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No, onhan tätä tullut kuunneltua vaikka tuossa aiemmin uhkasin että jätän kuuntelun kun tuli Nickelbackia. Massan seasta olen bongannut pari helmeäkin, esim. tänään System of a downilta muitakin biisejä kuin Hypnotize. Ainakin B.Y.O.B ja Cigaro tuli. Mutta sitten vastapainoksi tulee tätä kurapaskaa ala happoradio niin se laskee pisteitä. Kattellaan...vai pitäisikö sanoa kuunnellaan.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Andrei kirjoitti:
Mutta sitten vastapainoksi tulee tätä kurapaskaa ala happoradio niin se laskee pisteitä.
No tätähän se on, ettei kaikkia voi miellyttää. Rock on käsitteenä niin laaja, että on hyvin vaikeaa (eli käytännössä mahdotonta) tehdä rock-kanavaa, jossa jokainen rockin ystävä pitäisi jokaisesta kappaleesta. Tai edes joka toisesta. Tai edes joka kolmannesta.

Onko muuten tehty tutkimusta, kuinka nopeasti kanavaa keskimäärin vaihdetaan toiseen, jos sieltä tulee juuri tällainen omasta mielestä "kurapaska" biisi? Siis sen sijaan, että jaksettaisiin odotella esim. muutaman (kurapaskan/lähes kurapaskan) kappaleen ajan, jos sieltä sen jälkeen tulisi jotain mielenkiintoista. Kiinnostaisi tietää, miten kärsivällistä porukkaa radiokuuntelijat ovat.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Lawless kirjoitti:
Onko muuten tehty tutkimusta, kuinka nopeasti kanavaa keskimäärin vaihdetaan toiseen, jos sieltä tulee juuri tällainen omasta mielestä "kurapaska" biisi? Siis sen sijaan, että jaksettaisiin odotella esim. muutaman (kurapaskan/lähes kurapaskan) kappaleen ajan, jos sieltä sen jälkeen tulisi jotain mielenkiintoista. Kiinnostaisi tietää, miten kärsivällistä porukkaa radiokuuntelijat ovat.

En tuollaisesta tutkimuksesta tiedä, mutta itselläni kanava vaihtuu kaikkein nopeimmin, kun sieltä alkaa joku kiva skaba skaba mihin saa soittaa. Toisen sijan kanavan vaihtamisessa vie kanavalta tulevat mainokset. Kolmantena vasta tulee paska biisi. Näin siis omalla kohdalla.

Tänään tuli Hämeenlinnasta Turkuun ja takaisin(tottakai) ajellessa kuunneltua kyseistä kanavaa. City ei kuulunut aikoinaan koko kyseistä matkaa, joten mukava lisäys muuten niin tylsälle ajomatkalle.
Minun makuun kanava soitti helvetin hyvää musaa. Pääpaino ei ollut nykyään taas niin suositulla kahdeksankymmentäluvun sukkahousuhevillä vaan soitanta oli hyvin monipulista. Hiukan enemmä kotimaisia biisejä olisin kaivannut, mutten suinkaan Happoradiolta.
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tänään tuli autoa ajellessa ensimmäistä kertaa kuunneltua kunnolla kyseisen kanavan tarjontaa. Eipä se paljoa poikennut ainakaan Radio Cityn tarjonnasta aikoinaan. Hieman popahtavaa rockia tämän ajon aikana tuntui tulevan. Green Day ja RHCP aika outoja valintoja Rock-kanavalle mielestäni.

Vielä vaikea sanoa mitään kanavasta. Radiotakin tulee kuunneltua enintään autoa ajellessa, jos silloinkaan. Kuitenkin rockin tyyliselle kanavalle on aina tilaa. Rock nyt on niin laaja käsite, että vaikea mennä muutamia biisejä teilaamaan mitä soittavat.
 

redruM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki lahtelaiset
mazapp kirjoitti:
Green Day ja RHCP aika outoja valintoja Rock-kanavalle mielestäni.

Sekin riippuu tosi paljon siitä minkä ajan RHCP:stä puhutaan. 90-luvun puolivälin jälkeinen MTV-poprock mielestäni ei kuulu rock-kanavalle, aiempi funk-mallin mäiske sen sijaan sopii ja kuuluu.

Ja ne sensuroidut versiot ovat ihan oikeasti naurettavia.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mulla on kyllä ihan erilainen käsitys rockista

mazapp kirjoitti:
Green Day ja RHCP aika outoja valintoja Rock-kanavalle mielestäni.
Ja redruM vastasi:
redruM kirjoitti:
Sekin riippuu tosi paljon siitä minkä ajan RHCP:stä puhutaan. 90-luvun puolivälin jälkeinen MTV-poprock mielestäni ei kuulu rock-kanavalle, aiempi funk-mallin mäiske sen sijaan sopii ja kuuluu.

Nyt alan putoamaan kärryiltä. Eivätkö nämä seuraavat termit tarkoitakaan rokkia:
Punk-rock, heavy-rock, glam-rock, country-rock, british-rock, carage-rock, classic-rock, pop-rock, pub-rock, hard-rock, blues-rock jne.

Mitkä näistä eivät ole rokkia, eikä niitä näin ollen saisi soittaa Radio Rockissa?
Eihän se nyt herranjumala voi olla mikään hevi/hard-rock-radio.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Kojootti

Jäsen
Nyt on ollut kanava muutaman päivän aika ahkerassa kuuntelussa. Vaikuttaa ihan ok, viakka ei ole syntynyt vielä sellaista "City"-meininkiä kuunneltaessa. Ehkä sitten kun nämä ohjelmat alkavat.
Kanavasta tulee jotenkin mieleen YLEX, suodatettuna sillä hiphop-paskalla, mikä on korvattu tälläisellä "kaikillekäy"-rokilla. Vähän tälläistä poppimaisuutta siis löytyy.
Tämä Land Of Confusion soi kyllä vähän väliä, tai sitten olen aina ollut paikallu kun kyseinen biisi soi.
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kojootti kirjoitti:
Tämä Land Of Confusion soi kyllä vähän väliä, tai sitten olen aina ollut paikallu kun kyseinen biisi soi.

Itsellä tämä asema on soinut nyt taustalla ja autossa muutaman päivän, ja sen perusteella olet ihan oikean havainnon tehnyt. Usein tuntuu soivan. Samoin toinen melko usein soitossa oleva biisi on U2:n ja Green Dayn hyväntekeväisyyteen tehty cover biisistä The Saints Are Coming.

Coverit tuntuvat kyllä olevan kova sana, sillä parhaillaan Don Henleyn The Boys of Summer soi The Ataris-yhtyeen esittämänä. Mikäs siinä, kyllä tuokin toimii, mutta ei voita alkuperäistä.

Hyvä näinkin.
 

Kojootti

Jäsen
Wilzu kirjoitti:
Itsellä tämä asema on soinut nyt taustalla ja autossa muutaman päivän, ja sen perusteella olet ihan oikean havainnon tehnyt.
Ja taas soi, eihän siitä ole kun 3 tuntia kun viimeksi huudatti tätä. Ei siinä minkään, ihan hyvä biisi coverinakin, vaikka genesiksen alkup. on parempi. Kuluu vaan puhki tätä rataa.
 

mobat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Narukerä
Andrei kirjoitti:
No, onhan tätä tullut kuunneltua vaikka tuossa aiemmin uhkasin että jätän kuuntelun kun tuli Nickelbackia. Massan seasta olen bongannut pari helmeäkin, esim. tänään System of a downilta muitakin biisejä kuin Hypnotize. Ainakin B.Y.O.B ja Cigaro tuli. Mutta sitten vastapainoksi tulee tätä kurapaskaa ala happoradio niin se laskee pisteitä. Kattellaan...vai pitäisikö sanoa kuunnellaan.
Mikä sitten on rokkia ja mikä ei? Itselleni SOAD uppoaa rajusti mutta ystäväpiirissäni on myös kaveri joka on soittanut useissakin rock bändeissä jo vuosia ja silti hän jaksaa ennen kuunnella happoradiota kuin SOADia jota hän ei voi ymmärtää "kierrätyksen" vuoksi. Ja eiköhän sekä Green Day että RHCP ole paikkansa ansainnut rock bändejen joukossa...

Teostoihin liittyen pakko kommentoida sen verran että suurin syy miksi kanavat soittavat pääasiassa vain sinkkuja on siinä että levy-yhtiöt maksavat sinkkujen teostot, jos ei kokonaan niin ainakain osittain (tutulta muusikolta kuultua).

Yhtenä syynä saman "paskan" eli hittejen soittamiseen on myös se ettei radiota nykyään enää varsinaisesti kuunnella. Jos kanava soittaa jotain muuta kuin helposti kuunneltavaa taustahälyä se käännetään toiselle.

Sama syy on ajanut kanavat siihen pisteeseen ettei toimitettua ohjelmavirtaa kuule nykyään kuin Radio Suomesta ja noin kaksi tuntia YleX:ltä. Ikävä kyllä.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
mobat kirjoitti:
Teostoihin liittyen pakko kommentoida sen verran että suurin syy miksi kanavat soittavat pääasiassa vain sinkkuja on siinä että levy-yhtiöt maksavat sinkkujen teostot, jos ei kokonaan niin ainakain osittain (tutulta muusikolta kuultua).

Kuulostaa aika hankalalta säädöltä, ihan noin teknis-byrokraattisesti.

Jotkut levy-yhtiöt kyllä maksavat joilekin kanaville artistiensa soittamisesta. Tätäkään ei tietenkään lue 'tiliotteessa', vaan maksu naamioidaan kenties vaikkapa mainoksista maksamiseksi.

Tämä ei tietenkään koske kaikkia levy-yhtiöitä saati kaikkia, etenkään YLE:n, kanavia.

Sinkut usein myös miksataan, radioystävällisemmiksi, eri tavalla kuin lp-raidat. Käytännössä kyse lienee keskitaajuuksien korostamisesta ja kompressoinnista.

Levy-yhtiöt jakelevat ja puffaavat myös sinkkujaan auliisti. LP-levyjen ilmaisjakelu kanaville ei ole aivan yhtä tehokkaasti hoidettu:)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös