Noniin, nyt ovat tunteet ehtineet jo vähän laantua. Jos mietitään realistisesti, niin ei JYP koko kautta ajatellen missään suossa ole. Aivan alkukaudesta JYP näytti missä ollaan, kun lentokeli on päällä. Tuolloin tarvitaan lentokelinen Tappara vastaan, jotta JYP kaadetaan.
Ei se taitotaso sieltä ole mihinkään hävinnyt, ja useampi näistä peleistä, mitkä ollaan hävitty, on hävitty aika eri tavoin. Pari peliä meni siihen, että JYP näytti haluttomalta ja jopa ylimieliseltä. Sillä saadaan hyvin jumi päälle, ja kun mikään ei onnistu, niin yritetään taas saada momentum itselle pistämällä ralli päälle kuten eilen ekassa erässä KalPaa vastaan. Kun se ei tuota tulosta, usko omaan tekemiseen loppuu ja yrittäminen näyttää pään seinään hakkaamiselta.
Ei tämä loputtomiin kestä, ja kuuluisa marraskuukin on vasta tulossa: edes syyskauden mestaruutta ei vielä olla hävitty. Juuri tämän hetken JYPiin olen minäkin todella vittuuntunut, mutta kyllä sieltä on lupa odottaa parempaa. Ei, korjataan, kyllä sieltä on tulossa paljon parempaa vielä. Ei ole edes uskon asia.
En minä tämän kauden osalta kokonaisuutena ole siis vielä huolestunut. Ainoastaan vähän huolettaa pakkien riittävyys, ja Olkinuoran sekä Laurikaisen täytyy vielä saada itsetuntoa kohottavia matseja alle. Edelleen sanon, että yhtä pakkia me tarvittaisiin tuonne, liian kapealla mennään pakiston kanssa. Mäenpään tai Kaltevan (kun palaa) myös pitäisi ottaa pakisto reppuselkään, ja osoittaa olevansa pakiston liideri. Se tuo varmuutta myös kokemattomammillekin pakeille, penkille saakka.
Lopuksi posia: Anttoni Honka on pelannut minun mielestäni erittäin hyvin. Nuori kaveri pelaa todella kovalla itseluottamuksella, ja sen yleensä tunnistaa hyökkäyspään siniviivatyöskentelystä (tämän minä tiedän erittäin hyvin - siniviivassa jäätyily on aika selvä indikaatio sille, että kaikki ei ole nyt kunnossa). Honka uskaltaa pitää kiekkoa, etsiä oikeita rakoja - ja malttaa. Ja minun silmiini tuo näyttää siltä, että kyse ei ole mistään väliaikaisesta buustihetkestä vaan Honka on sen tyyppinen pelaaja, joka uskaltaa ja haluaa pitää kiekkoa viivalla. En vedä vertailuja Vataseen tai edes Nikuun mielelläni, mutta tästä voi olla ylpeä JYPin juniorituotannossa: rohkeita kiekollisia pakkeja JYPin juniorit tuntuu suoltavan tasaisin väliajoin. Ja tuota jatkumoa nuorin Honka on nyt jatkamassa. Ehkä vielä tälle kaudelle on ennenaikaista odottaa murtautumista vakirosteriin, mutta silti todella hyvältä näyttää jo nyt.