Minä taas olen Nelforin kanssa samoilla linjoilla, ja tosiaan kyse ei edes ole siitä, ettäkö esmees AHL olisi paska ratkaisu. Niku ei minunkaan mielestä pelannut mitään jäätävän huikeeta supernappikautta JYPissä, jonka jälkeen "liigalla ei ole enää mitään annettavaa". Pelasi hyvin, ehdottomasti, mutta pudotuspeleissä ja pelien kovetessa alkoi tulla jo näkyviin raakilemaisuus. Tämä ei vie yhtään pois sitä, ettenkö uskoisi Nikun olevan potentiaalista änärimatskua, ei todellakaan. Minä nimenomaisesti pidän Nikua perkeleen potentiaalisena kaverina, mutta vielä vain keskeneräisenä prospektina.
Tietysti mielelläni pitäisin Nikun JYPissä vielä yhden kauden, sitä ei käy kiistäminen - varmaan muilla sama juttu, mutta en sano tätä edes tämän takia vaan Nikun itsensä. Pelaajat ovat erilaisia, eikä Nikuakaan voi suoraan verrata Vataseen, vaikka samantyyppisiä pelaajia jotakuinkin tietty ovat. Niku tarvitsisi minun mielestäni vielä lisää pelejä, joissa pääsee pelaamaan paljon, ja omilla vahvuuksillaan. Ne vahvuudet ovat selviä, mutta vielä aika hiomattomia. Puolustustyöskentelyssä on myös tekemistä, ja jonkinlaisessa sähäkkyydessä, tilannereagoinnin nopeudessa myös kiekottomana sekä kamppailupelaamisessa. Niku on vielä Liigaankin - kaikesta huolimatta - vähän raakile tällä hetkellä. Eittämättä näitä voisi oppia AHL:ssa Liigaa paremmin, mutta peliajan suhteen saattaisi tulla hankaluuksia, ja kyllä se vaan nyt on niinkin, että jos et pääse pelaamaan, et myöskään pysty kehittymään. Toki ennenkin on raakileita lähtenyt AHL/NHL-turneille, ja ne ovat menneet hyvin, mutta juuri Nikun tapauksessa tuntuu silti vähän siltä, että täältä voisi saada vielä varmemman lähtökohdan loikata ensi kauden jälkeen sitten ison puron taakse.
Voi toki olla, että Niku lähtee ja vetää heti putkeen - mistäs minä tiedän, mutta silti mutuna on: one more year. JYPissä.