Maistuu myös minulle. Erinomainen vaihtoehto, mutta taitaa olla edelleen epätyypillistä suomessa. Tarkoitan siis sitä, että vanha valmentaja haluaa kaiketi usein valita itse valmennustiiminsä.Omassa fantasiamanageroinnissa antaisin Pikelle vuoden jatkon ja toisin ensi kaudelle Maso Lehtosen kolmen vuoden diilillå, joista eka vuosi Piken apuna ja siitä loput pääkoutsina.
Menee jo aluepolitiikan puolelle, mutta muutama asia vaikuttaa tähän:Hämeenlinna on valitettavasti pieni kaupunki suurten välissä, josta taas nuoret aikuiset suuntaavat töiden ja opintojen perässä akselille Helsinki, Tampere, Turku. Muuttoliike sisään on pääasiassa sitä porukkaa joka ei ensinmäisenä suuntaa Pohjantähti Areenalle.
Toki jos Mika "The King" Toivola saisi myytyä HPK:n apuvalmentajan roolin täydellisenä kehitysaskeleena uralle niin voisi toimia.
Tuota junnukatoa ihmettelin jo 7 vuotta sitten. Itse työskennellyt paljon kouluissa ja päiväkodeissa niin todettakoon että siis oikeasti näkee todella paljon lapsilla HPK:n pipoja, huiveja, paitoja yms. krääsää päällään. Lapset puhuvat paljon Kerhosta ja lempipelaajistaan. Vanhempien kanssa tulee myös paljon juteltua HPK:sta. HPK on oikeastaan läsnä päivittäin arjessa. Valitettavan usein vaan kuulee, että pelit katellaan kotona telkasta ja hallille suunnataan oikeastaan pari kertaa kaudessa.
Karu fakta on että televisio on liian houkutteleva vaihtoehto. Tähän tosiaan lisätään koronatraumat ja sodan aiheuttamat laajat hintojen nousut, niin kynnys lähteä hallille lasten kanssa on aika korkea.
Hämeenlinna on valitettavasti pieni kaupunki suurten välissä, josta taas nuoret aikuiset suuntaavat töiden ja opintojen perässä akselille Helsinki, Tampere, Turku. Muuttoliike sisään on pääasiassa sitä porukkaa joka ei ensinmäisenä suuntaa Pohjantähti Areenalle.
Paljon saa tehdä tosiaan toimisto hommia että jatkumoa hallilla käynnille alkaa syntymään. Joku fiksumpi voisi kertoa että vieläkö HPK juniorit pääsee lisenssikortilla ilmaseksi sisään?
Positiivista ollut kuitenkin huomata, että paljon lapsia ja nuoria on tuntunut löytäneen Kannattajakulmaan. Isot liput, rumpu ja laulut puree lapsiin. Ehkä tässä voisi toimistolle olla pientä porttia markkinoida HPK:ta nuorelle väelle ja miksei myös vanhemmallekkin. Todella hienoa ollut tänä keväänä muutenkin nähdä kuinka nuoret ovat Kulmassa nousseet ennakkoluulottomasti esiin ja tarttuneet megafooniin sekä rumpukapuloihin ja alkaneet vetään törkeen hyvin hommaa eteenpäin.
Allekirjoitan kaikki pointit näin Tampereella jo kahdeksan vuotta asustaneena.Yllä on hienosti tuotu esiin kaksi HPK:n suurta markkinoinnillista haastetta:
1. Etäkannattajat. HPK:lla lienee liigan suurimmasta päästä niiden kannattajien osuus, jotka eivät asu talousalueella. Iso osa näistä on juuri nuoria aikuisia, jotka opiskelevat tai aloittelevat työuraansa muualla. Tällä asialla toisaalta on myös "kultareunus": toisin, kuin suurella osalla muista pienten kaupunkien seuroista, meidän etäkannattajat asuvat keskimääräisesti lähellä, koska etäisyys Suomen suurille kaupunkiseuduille on pienin. Jopa iltareissut arkipeleihin ovat täysin "tehtävissä". Millä tavoin pidetään HPK näitä kannattajia lähellä ja millä tavoin heitä olisi mahdollisuus saada mahdollisimman usein matseihin paikan päälle? Matsilippudiili VR:n tai bussifirmojen kanssa? Ajoittain järjestetyt kuljetukset? Kimppakyytipörssi?
Aikanaan itse opiskelijana tuli kyllä käytyä kotikaupungissa viikonloppua viettämässä joka toinen viikko tai vähintään kerran kolmessa viikossa ja siihen kytkettiin kyllä aina Kerhon matseja. Ehkä näin on monilla edelleenkin. Kysymys onkin, että voisiko löytyä ratkaisuja siihen, että Tampere-Helsinki -akselilla asuvia Kerho-kannattajia saisi myös arkipeleihin suuremmissa määrin ja useammin?
2. Perheet. Olen samaa mieltä, että lapsilla näkee Hämeenlinnassa erittäin usein seuran sälää päällä. Semmoinen fiilis on, että Kerho näkyy enemmän esimerkiksi lasten ja nuorten pukeutumisessa, kuin muut seurat omilla paikkakunnillaan. Kerho on siis kyllä kova juttu, mutta mainituista syistä (TV:n helppous / mukavuus, koronan jälkiseuraamukset, taloudellinen taantuma) se realisoituu entistä huonommin yleisömäärissä.
Perheiden matsikäynnit ovat sikakalliita lippuineen ja matsieväineen - alennuksista huolimatta. Eikä niitä perhelippuja tietenkään voi ilmaiseksikaan antaa. Kerholla markkinoinnillisena haasteena on siis sen viestiminen, että paikan päällä seuraamisen viihdearvo on korkeampi kuin CMorelta katselemisen (tai vaikkapa samanaikaisesti tulevan Champions League matsin seuraaminen). Lapsia vetää esimerkiksi juuri kannattajakatsomo, mikä on todella hieno juttu. Mutta matsikokemuksesta pitäisi saada myös niille vanhemmille parempi, jotka kenties eivät ole aivan niin fanaattisia. Yksi asia, mikä itselleni tulee heti mieleen, ovat matsisapuskat: mulle henkilökohtaisesti voi riittää se, että hallilta saa hotsin ja oluen - koska peli itselleni on niin keskeinen ettei muulla ole niin väliä - mutta joitakin perheenisiä ja -äitejä ei välttämättä ne ainaiset eineslihikset nakilla houkuta. Jos hallilta saisi parempilaatuista streetfoodia hieman mukavammassa ympäristössä, voisi se nostaa matsin houkuttavuutta joidenkin kohdalla ratkaisevasti. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä. Niin kauan, kuin vanhentuvalla Rinkelinmäellä pelataan, ovat mahdollisuudet matsikokemuksen parantamiseen tietenkin rajallisemmat, mutta kyllä niitä mahdollisuuksia kuitenkin on.
Itse etäkannattajana mietin jotakin "etäkannattajan kausikorttia". Kuukausimaksulla jotain sälää, nimmareita yms. ja jos sattuu peliin pääsemään niin vaikka alennusta lipusta.
En ole mikään markkinointinero mutta voisihan tuosta jotain jalostaa.
Oli kyllä todella helppo käydä Tampereella junalla pelissä. Tampereellahan ei parkkipaikkoja hallissa juurikaan ole, mutta siellä on ratkottu ongelmaa siten, että ottelulippu käy matkalippuna julkisen liikenteen kulkuneuvoihin muistaakseni kolme tuntia ennen peliä ja viisi tuntia pelin jälkeen. Saisi vastaava systeemiä kokeilla Hämeenlinnassakin edes junilla ja busseilla saapuville etäkannattajille, mutta miksei kaikille muillekin. Tosin pitäisi ensin saada muutamia bussivuoroja kulkemaan edes lähelle hallia ennen ja jälkeen pelin.
Hallihanke taitaa olla todella utopiaa, mutta kyllä se joskus tänne rakennettava halli pitäisi saada hyvien kulkuyhteyksien varteen esimerkiksi Hätilään siihen vanhan kaupungin varikon (vai mikä se on?) paikalle eli ihan rautatieaseman viereen. Sinne kulkisi bussit ja junilla pääsee etä- ja vieraskannattajat helposti paikalle. Mutta tää ajatus taisi lipsahtaa jo liian pitkälle tulevaisuuteen.
Kerho!
Jäähallille ei ole helpointa tulla logistisesti esim. rautatieasemalta, jos autoa ei ole käytettävissä. Muutenkin Hämeenlinnan surkea julkinen liikenne saattaa vaikuttaa ottelukävijöiden määrään.
Tai kun jäähallikansirakentamista on jo Tampereella kokeiltu, paikka voisi olla myös Hilpi Kummilan tien ja Harvialantien välissä, kun sairaalakin meni Ahvenistolle. Silloin ehkä tarvittaisiin toinen siltakin hieman etelämmäksi, jotta saataisiin sujuva syöttö Paasikiventielle.Hallihanke taitaa olla todella utopiaa, mutta kyllä se joskus tänne rakennettava halli pitäisi saada hyvien kulkuyhteyksien varteen esimerkiksi Hätilään siihen vanhan kaupungin varikon (vai mikä se on?) paikalle eli ihan rautatieaseman viereen. Sinne kulkisi bussit ja junilla pääsee etä- ja vieraskannattajat helposti paikalle. Mutta tää ajatus taisi lipsahtaa jo liian pitkälle tulevaisuuteen.
No mikäs tässä nyt on epäselvää, olenko odotellut bussia väärällä rautatieasemalla? Liite.Viittikkö vähän tarkentaa tuota? Miten se on niin surkeaa? Missä vika?
E: Vai tuliko vastaus juuri tuossa ylempänä?
E2: No ei tullut, kun bussit ei lähde rautatieasemalta 21 yli...kun kattelee aikatauluja, niin sieltä tulee useampia hallin lähelle...
Että silleen...
Juuri näin, ei ole pitkä matka kävellä Poltsarin liikenneympyrästä tai Parolantieltä.kun kattelee aikatauluja, niin sieltä tulee useampia hallin lähelle..
Tampereella asuvalle tuossa tulee työpäivän jälkeen kiire, mikäli haluaa peliin. Viideltä jos pääsee töistä ei edes ehdi. Neljältäkin pääsevän pitää ehtiä junaan, joka lähtee tyylin puolelta(?).No mikäs tässä nyt on epäselvää, olenko odotellut bussia väärällä rautatieasemalla? Liite.
Jep. Itse "pendelöin" Tampereelle ja ihmettelin alussa tuota, että paluujunasta kukaan ei siirry bussipysäkille. Muut ovat sen verran kokeneita, että turha sinne pysäkille on mennä hytisemään vartiksi. Liityntäparkki maksaa (Hyvinkäällä ja Riihimäellä ilmaista). Käytän firman tarjoamat matkaetuudet ja sitten siirryn taas oman auton käyttöön.Tampereella asuvalle tuossa tulee työpäivän jälkeen kiire, mikäli haluaa peliin. Viideltä jos pääsee töistä ei edes ehdi. Neljältäkin pääsevän pitää ehtiä junaan, joka lähtee tyylin puolelta(?).
Toki jos tulee Pendolinolla, niin sitten ehtii, mutta se onkin kalliimpaa hupia se. Kaksi kertaa kalliimpi R junaan verrattuna.
No mikäs tässä nyt on epäselvää, olenko odotellut bussia väärällä rautatieasemalla? Liite.
Kyse oli etäfaneista. Esim. Tampereelta tulevilla on aika vähän mahdollisuuksia ehtiä julkisilla peliin arkipäivisin, etenkin kun bussi lähtee samalla kun juna saapuu.Tiiä häntä, että missä odotellut. Mutta toki jos kiukkuaa vain yhden tai kahden linjan perusteella surkeita mahdollisuuksia, niin...
Että silleen...
Kyse oli etäfaneista. Esim. Tampereelta tulevilla on aika vähän mahdollisuuksia ehtiä julkisilla peliin arkipäivisin, etenkin kun bussi lähtee kun juna saapuu.
Viikonloput sitten eri asia. Silleen...
Kuka ehtii työpaikalta junaan, joka on perillä 16.21? Pitäisi lähteä töistä todella aikaisin. Etenkin jos on yleensä neljään tai viiteen töissä, eikä ole liukuvaa työaikaa. Kyllä se nyt vaan karsii mahdollisuuksia käydä otteluissa.Tiedän kyllä, että etäältä tullaan. Oletan myös, että tuo ei ole päivittäistä, joten sen omankin aikataulun rukkaaminen voi olla mahdollista sellaisessa suureellisessa juhlatapahtumassa kuin Kerhon kotipeli. Lähinnä tuo väite, että ainoa mahdollinen bussi lähtee 21 yli aina on aivan tuulesta temmattu. Siitä tulee bussia muutaman minuutin välein hallia kohti ja jotkut niistä jopa lähemmäksi kuin tuo mainittu 21 yli lähtevä. Esimerkiksi jos ei ehdi tuohon 16.21 lähtevään, kun se juna on 16.21 asemalla, niin 16.33 lähtee seuraava, joka menee käytännössä hallin pihaan.
Että silleen...
Ja vaikka minulle asiaa ei ole esitettykään, niin onhan tuollainen ehdottamasi linja nyt melko nihkeä junalla tulevalle ”etelän vetelälle” joka ei haluaisi tarpoa loskassa lähes kilometriä hallille.Tiedän kyllä, että etäältä tullaan. Oletan myös, että tuo ei ole päivittäistä, joten sen omankin aikataulun rukkaaminen voi olla mahdollista sellaisessa suureellisessa juhlatapahtumassa kuin Kerhon kotipeli. Lähinnä tuo väite, että ainoa mahdollinen bussi lähtee 21 yli aina on aivan tuulesta temmattu. Siitä tulee bussia muutaman minuutin välein hallia kohti ja jotkut niistä jopa lähemmäksi kuin tuo mainittu 21 yli lähtevä. Esimerkiksi jos ei ehdi tuohon 16.21 lähtevään, kun se juna on 16.21 asemalla, niin 16.33 lähtee seuraava, joka menee käytännössä hallin pihaan.
Että silleen...