Viestissä Matintalo olisi hiihtänyt toisen perinteisen osuuden ja Niskanen Roposen tilalla, jos muuttamaan olisi lähdetty. Jälkeenpäin tämä olisikin ollut viisaampi ratkaisu. (Monen mielestä jo etukäteen.)
Tämä oli se yksi vaihtoehto, mitä asiantuntijat spekuloivat. Miksi kukaan
ei edes spekuloinut vaihtoehdoksi Matintalo-Niskanen-Roponen-Pärmäkoski kokoonpanoa?
Niin kuin itse aikaisemmin asian olin tuonut esille, Roponen on ollut tällä kaudella koko ajan Saarista edellä niin mc:ssa, kuin näissä kisoissakin henk.koht. matkoilla. Esim Saarinen jäi 30km:n perinteisen kisassa kärkeen 8.14m(HIRVITTÄVÄ AIKA). Se on n.
2.45m 10km kohden. Roponen jäi 10km:n vapaalla
2.04m. Molempien hiihtäjien bravuurimatkoja. Tällä kaudella mc:ssa non-tour kisoissa keskimääräinen ero kärkeen suhteutettuna 10km:iin. Roponen 1.15 - Saarinen 1.30. Vapaalla Roponen 1.07 - perinteisellä Saarinen 1.21.
Jylhä on Saarisen valmennettava ja näkyy ihan selvästi ketä joukkueessa suositaan.
Itse arvioisin tämän kisan perusteella, että Matintalo olisi voinut viestissä tuoda Neprayavan tai Östbergin kanssa samassa tahdissa Suomen kärjen tuntumassa vaihtoon.
Mitä tulee tähän Saarinen-Matintalo-Niskanen-Pärmäkoski kokoonpanoon.
Niskasen omien sanojensa mukaan hänen vapaa ei kulje vaaditulla tavalla. Esim. skiathlonissa hän jäi 7.5km vapaan osuudella n. 1.25m kärjestä(Kallalle) se tekee 10km:llä noin 1.53m. Roponen hävisi Kallalle 10km:llä n. 1.44m. Niskanen jätti myös 10km:n kisan väliin, mikä kielii siitä, että ongelmia oli vapaalla. Näiden valossa Niskanen ei olisi ollut minkäänlainen vahvistus vapaalle Roposeen nähden. Sen sijaan tasoitusta oltaisiin tuotu perinteisellä, sillä Matintalo ei ole Niskasen tasoinen perinteisen menijä vielä. Tulos olisi ollut vieläkin huonompi,mitä nyt viestissä nähtiin.
Sen sijaan kokoonpanolla Matintalo-Niskanen-Roponen-Pärmäkoski olisi voinut tulla parempi suoritus, jopa mitali.