Pyöräily harrastuksena

  • 54 827
  • 548

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Joo kannattaa tsekata mitkä osat oli vanhassa pyörässä ja mennä ainakin valmistajan osalta samoilla tai sitten vaihtaa koko osasarja (Shimano, SRAM, Campagnolo) uuteen jos siis haluaa oikein kunnon projektia tehdä. Minkä tyyppisestä pyörästä on kyse? Maasto- vai maantiepyörä, hybridi vai gravel/cyclo tai läski? Periaatteessa tuo osien vaihtaminen/uusiminen ei ole rakettitedettä. Jos haluaa lähteä helposta niin hommaa vain saman valmistajan takapakan, mahdollisesti myös eturattaan/-rattaat ja vaihtaa nuo ensiksi ja kokeilee saako säätöihin niin ettei enää hypi. Myös nuo eturattaat kuluu ja saattaa aiheuttaa hyppimistä, vaikka kuluvatkin hitaammin kuin takapakka. Jos taas haluaa hypätä syvään päätyyn niin voi lähteä päivittämään osasarjaa johonkin uudempaan, vaihtaa vaikka kokonaan sähköisiin sarjoihin (SRAM on tässä helpompi kuin Shimano ja Campagnolo täysin johdottamana sarjana niin soveltuu myös ei rungon sisäistä johdotusta tukevaan runkoon). Ja youtube ja google varmasti auttaa alkuun jos tulee kysymyksiä ja miksei myös täältäkin varmaan saa apua jos ei meinaa säätöjä tai ongelmaa löytyä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos taas haluaa hypätä syvään päätyyn niin voi lähteä päivittämään osasarjaa johonkin uudempaan, vaihtaa vaikka kokonaan sähköisiin sarjoihin (SRAM on tässä helpompi kuin Shimano ja Campagnolo täysin johdottamana sarjana niin soveltuu myös ei rungon sisäistä johdotusta tukevaan runkoon).
Nyt on vannoutuneen Campagnolo käyttäjän pakko korjata, myös Italiaanoilta löytyy täysin johdottomat sähköiset osasarjat Super Record Wireless ja Super Record S Wireless. Ainoo syy miksi mulla ei niitä ole on se että oon persaukinen, osasarjan hinta kun on tommonen kevyt 3,2-4k€.

Köyhälle kallis ja kaikille sama hinta.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Joo kannattaa tsekata mitkä osat oli vanhassa pyörässä ja mennä ainakin valmistajan osalta samoilla tai sitten vaihtaa koko osasarja (Shimano, SRAM, Campagnolo) uuteen jos siis haluaa oikein kunnon projektia tehdä. Minkä tyyppisestä pyörästä on kyse? Maasto- vai maantiepyörä, hybridi vai gravel/cyclo tai läski? Periaatteessa tuo osien vaihtaminen/uusiminen ei ole rakettitedettä. Jos haluaa lähteä helposta niin hommaa vain saman valmistajan takapakan, mahdollisesti myös eturattaan/-rattaat ja vaihtaa nuo ensiksi ja kokeilee saako säätöihin niin ettei enää hypi. Myös nuo eturattaat kuluu ja saattaa aiheuttaa hyppimistä, vaikka kuluvatkin hitaammin kuin takapakka. Jos taas haluaa hypätä syvään päätyyn niin voi lähteä päivittämään osasarjaa johonkin uudempaan, vaihtaa vaikka kokonaan sähköisiin sarjoihin (SRAM on tässä helpompi kuin Shimano ja Campagnolo täysin johdottamana sarjana niin soveltuu myös ei rungon sisäistä johdotusta tukevaan runkoon). Ja youtube ja google varmasti auttaa alkuun jos tulee kysymyksiä ja miksei myös täältäkin varmaan saa apua jos ei meinaa säätöjä tai ongelmaa löytyä.
Maastopyörä, XXL White-merkkiä joten varmaan suht halvat osat siinä. Laskin että sen kunnollinen huolto osineen olisi tullut aika kalliiksi. Päädyin sitten ostamaan uuden ja tuota voi sitten pitää projektifillarina ja opettelupyöränä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maastopyörä, XXL White-merkkiä joten varmaan suht halvat osat siinä. Laskin että sen kunnollinen huolto osineen olisi tullut aika kalliiksi. Päädyin sitten ostamaan uuden ja tuota voi sitten pitää projektifillarina ja opettelupyöränä.
Fillaritori.com on hyvä paikka etsiä käytettyjä osia, Whiteen ei ehkä ihan hirveesti kannata rahaa upottaa upgrade mielessä. Toki se kannattaa kuntoon laittaa koska fillareita ei oo ikinä liikaa. Oikea määrä polkupyöriä on N+1 jossa N on nykyinen määrä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Fillaritori.com on hyvä paikka etsiä käytettyjä osia, Whiteen ei ehkä ihan hirveesti kannata rahaa upottaa upgrade mielessä. Toki se kannattaa kuntoon laittaa koska fillareita ei oo ikinä liikaa. Oikea määrä polkupyöriä on N+1 jossa N on nykyinen määrä.
Juu, ei siihen tosiaan kannata isoja summia laittaa. Uusikin pyörä budjettiversio maastopyöräksi, alle tonnin KTM. Toki kallishan se on, mutta ei sinänsä maastopyöräksi.

Hitto jos olisin rikas ni mulla olis hieno pyörä. Sellanen olis hieno, missä takanakin on jousitus. Enhän mä sellasta tarvi, mutta sisäinen lapsi minussa haluaa mennä sellaisella ajamaan niihin mäkiin metsässä missä kakarana salaa pyöräiltiin.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hitto jos olisin rikas ni mulla olis hieno pyörä. Sellanen olis hieno, missä takanakin on jousitus. Enhän mä sellasta tarvi, mutta sisäinen lapsi minussa haluaa mennä sellaisella ajamaan niihin mäkiin metsässä missä kakarana salaa pyöräiltiin.
Kyllä pienelläkin budjetilla saa hyviä täysjoustofillareita. Toki silloin pitää tinkiä siitä ettei saa uusinta uutta ja fillari on käytetty. Mutta jos 26 tuumaisilla kiekoilla, alurungolla ja 10-pykäläisillä vaihteilla pärjäsi maastossa 10-15 vuotta sitten niin miksei niillä pärjäisi tänäänkin.

Mä ajaisin esim. tällä metsässä paljon mieluummin kuin samanhintaisella uudella etujousitetulla hinnat alkaen maasturilla.

 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kyllä pienelläkin budjetilla saa hyviä täysjoustofillareita. Toki silloin pitää tinkiä siitä ettei saa uusinta uutta ja fillari on käytetty. Mutta jos 26 tuumaisilla kiekoilla, alurungolla ja 10-pykäläisillä vaihteilla pärjäsi maastossa 10-15 vuotta sitten niin miksei niillä pärjäisi tänäänkin.

Mä ajaisin esim. tällä metsässä paljon mieluummin kuin samanhintaisella uudella etujousitetulla hinnat alkaen maasturilla.

Noissa paljon rajoittaa sekin, että olen pienikokoinen nainen. Todella tyytyväinen olen tuohon valitsemaani pyörään, vallan hyvin toimii kun pääosin se huonoin maasto on erittäin huonosti aurattu asfalttitie.
Ehkäpä tulevaisuudessa voisi sen takajousitetunkin ostaa. Saatan myös neuvoja kysellä sitten kun tuon huoltoprojektin aloitan! Noita pakkoja esim on niin montaa hintaluokkaa että en yhtään ymmärrä mikä olisi paras/järkevin valinta halpaan kakkospyörän runkoon.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä ja Liiga
Kyllä pienelläkin budjetilla saa hyviä täysjoustofillareita. Toki silloin pitää tinkiä siitä ettei saa uusinta uutta ja fillari on käytetty. Mutta jos 26 tuumaisilla kiekoilla, alurungolla ja 10-pykäläisillä vaihteilla pärjäsi maastossa 10-15 vuotta sitten niin miksei niillä pärjäisi tänäänkin.

Mä ajaisin esim. tällä metsässä paljon mieluummin kuin samanhintaisella uudella etujousitetulla hinnat alkaen maasturilla.


Kannattaa varmistaa että iskarit on hyvässä kunnossa. Noita saa kunnostettua ja vaihdettua keulaa jos haluaa, joistain kakskuutosista voi kans tehdä mulletin laittamalla eteen isomman renkaan, joka auttaa töyssyisemmässä maastossa.



 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noissa paljon rajoittaa sekin, että olen pienikokoinen nainen. Todella tyytyväinen olen tuohon valitsemaani pyörään, vallan hyvin toimii kun pääosin se huonoin maasto on erittäin huonosti aurattu asfalttitie.
Ehkäpä tulevaisuudessa voisi sen takajousitetunkin ostaa. Saatan myös neuvoja kysellä sitten kun tuon huoltoprojektin aloitan! Noita pakkoja esim on niin montaa hintaluokkaa että en yhtään ymmärrä mikä olisi paras/järkevin valinta halpaan kakkospyörän runkoon.

Juu se on totta että jos olet keskimääräistä rajusti pidempi tai lyhyempi niin käytettyjen markkinat on hieman hankalat.

Tuo tsygä jonka linkkasin oli vain esimerkki siitä ettei pyöräilyn ole pakko olla älykallista välineurheilua silloin kun sitä tekee omaksi huvikseen eikä kilpailumielessä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nukuin sitten onneni ohi sen tarjouksen kanssa. Ajattelin että tänään tilaan sen sieltä pois, niin eikö prkle kaikki xl-kokoiset sitten loppuun myyty. Kävin Pyörävarikollakin jo käpistelemässä mutta aika kuivat oli valikoimat vielä noissa isommissa runko malleissa... No Bike Discountista löytyi sitten vastaavilla spekseillä mutta hieman kalliimpi joten sieltä sitten tilaukseen kun alkaa nuo kelitkin pikkuhiljaa paranemaan... Joten nyt sit eka graveli tulossa...
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Nyt on vannoutuneen Campagnolo käyttäjän pakko korjata, myös Italiaanoilta löytyy täysin johdottomat sähköiset osasarjat Super Record Wireless ja Super Record S Wireless. Ainoo syy miksi mulla ei niitä ole on se että oon persaukinen, osasarjan hinta kun on tommonen kevyt 3,2-4k€.

Köyhälle kallis ja kaikille sama hinta.
Ajattelin et saatoin mennä tuossa vikaan, mut en jaksanut tarkistaa. Kiitos korjauksesta. Mulla ei oo koskaan ollut Campagnolon sarjaa, muut nuo on tutut. Mut joo ideana siis johdottomuus tekee sarjan asennuksesta helpomman ja silmään myös nätimmin jos ei ole mahdollisuutta asentaa johtoja rungon sisäisesti.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tuo tsygä jonka linkkasin oli vain esimerkki siitä ettei pyöräilyn ole pakko olla älykallista välineurheilua silloin kun sitä tekee omaksi huvikseen eikä kilpailumielessä.
Toisaalta jos harrastaa sitä tosissaan niin onhan se kivempaa kun on kunnon välineet kun sen pyörän selässä vietetään aikaa satoja tunteja. Ei toki tarvitse olla kalleinta kunhan pyörä jolla ajelee on kiva ajaa ja sen päällä viihtyy. Sen mä sanon että pyöräilyyn laitetut eurot ei oo koskaan hukkaan heitettyä rahaa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kevään eka lenkki nakkikumeilla on kyl ihan helvetin siistiä, se tunne kun fillari rullaa niin kun sen kuuluu nappulakumien ja varsinkin nastarenkaiden AKA ankkureiden jälkeen.

Ohessa todistusaineistoa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250309_155914_Photos.jpg
    Screenshot_20250309_155914_Photos.jpg
    897,2 KB · kertaa luettu: 105

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä ja Liiga
Kevään eka lenkki nakkikumeilla on kyl ihan helvetin siistiä, se tunne kun fillari rullaa niin kun sen kuuluu nappulakumien ja varsinkin nastarenkaiden AKA ankkureiden jälkeen.

Ohessa todistusaineistoa.
Siisti fillari. Täällä Oulun korkeudella saa vielä ainakin kuukauden haaveilla että pääsis maantielle, tollainen gravel olis aivan täydellinen itellekin.

29” maasturilla ja fatbikellä vedetty inämä talven lenkit vaikka hirveän lumista ei olekaan ollut.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tollainen gravel olis aivan täydellinen itellekin.
Pakko korjata :) on kyl ihan maantiepyörä, 30mm leveämmät kumit tuohon ei mahdu.

Onhan mulla tietty Gravelkin...ohessa todistusaineistoa. Noiden kahden Cinellin lisäksi on vielä ysärin Colnago Master moderneilla osilla ja 26 tuumaisilla kiekoilla oleva maasturivanhus muistaakseni vuodelta 2008. Maastopyörällä tosin tulee ajettua todella vähän, siksi en oo päivittänyt kalustoa siltä osin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250309_161802_Photos~2.jpg
    Screenshot_20250309_161802_Photos~2.jpg
    492,9 KB · kertaa luettu: 90

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulipahan hieman enemmän ajettua nyt talvella cyclocrossarilla, kun vihdoin ja viimein vaihdoin siihen ainakin näin talveksi, hieman pienemmät välitykset (muistaakseni 46/30, 11-32). Tuo sohjossa vääntäminen (pikkueturattaalla tietty) jne. onnistuu paremmin. Se on mielestäni kiva, kun tässä joku ehkä seitsemän talvea vääntänyt (19-20 talvi oli helppo, en vaihtanut nastoja), niin on aina helpompi aloittaa kevätkausi, kun on talvellakin kampia pyöritellyt. On se sitten ulko- tai sisäpyöräilyä, joka minulla on jäänyt hyvin pitkälti väliin.

Oli tämä pyöräilymielessä ihan OK talvi, vaikka sitä harmaatakin riitti. Tammikuussa oli todella kivoja peilijääkelejä sorateillä, helmikuussa ainakin pari viikkoa upeaa talvikeliä jne. Nyt viimeisimmät viikonloput myös tosi hienoa keliä, ei voi valittaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kevään eka lenkki nakkikumeilla on kyl ihan helvetin siistiä, se tunne kun fillari rullaa niin kun sen kuuluu nappulakumien ja varsinkin nastarenkaiden AKA ankkureiden jälkeen.

Ohessa todistusaineistoa.
Täällä sama, eli pääsin ulkoiluttaan Aeroadia viikonloppuna, eli lauantaina pääsi ekaa kertaa ulkoileen pyörän kanssa sitten viime vuoden lopun Kanarian pyöräilyloman. Oli kyllä hienoa vaikka lauantaina tiet oli hieman rapaiset vaikka kuivuivat nopeasti kun alkoi aurinko paistaan. Sunnuntaina oli kuivaa mut pikkasen pakkasta aamuun.

Tässä mun todistusaineisto:
 

Liitteet

  • 20250309_103510.jpg
    20250309_103510.jpg
    383,5 KB · kertaa luettu: 68

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Fillarin väristä iso peukku, maailmassa on aivan liikaa black on black tsygiä, väriä pitää olla ja mielellään paljon.
Väri on nimitykseltään Hot Salsa ja allekirjoitan tuon et noita perus mustia on liikaa. Tuo on pirteä poikkeus ja on tuo kerännyt paljon ihastelua missä ikinä liikkuukin.
Kireitä ketjuja
Samoin sinne suunnalle ja kaikille tässä ketjussa vieraileville pyöräilyn harrastajille.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Noob kyselee taas.

Minulla ei ole letkumahdollisuutta, mutta pyörää pitäisi totta kai saada putsattua. Osaako joku sanoa riittääkö paineruiskussa potku ravan ja hiekan irroittamiseen?

Ystävälliset vastaukset nimimerkille "Rahinaa rattaissa"
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Minulla ei ole letkumahdollisuutta, mutta pyörää pitäisi totta kai saada putsattua. Osaako joku sanoa riittääkö paineruiskussa potku ravan ja hiekan irroittamiseen?

Ystävälliset vastaukset nimimerkille "Rahinaa rattaissa"
No mä pesen ihan puutarhaletkulla ja sillä paineella mitä hanasta tulee niin voisin kuvitella että riittää. Riippuu tietenkin kuinka pian pyöräilyn jälkeen on tarkoitus pyörää pesaista, jos heti niin en näe ongelmaa. Jos taas antaa kuivua niin voi olla ettei riitä. Ja mähän en siis pese pyörääni painepesurilla ollenkaan. Ja jos siis rattaiden rahina on ongelma niin ketjujen pesuun on ihan oma työkalunsa, esim tällainen Muc-Off X3 Dirty Chain Machine Ketjupesuri.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä pesen ketjun sillai, että irroitan sen fillarista, laitan likoamaan astiaan jossa on kuumaa vettä ja pyykinpesuainetta. Annan liota jonkun 30min tai sen aikaa kun pesen fillaria muuten, sitten vaan käsienpesualtaassa nysväämistä esim. hammasharjan kanssa.

Rattaat pesen liuottimella ja sopivan karkealla harjalla, toki jos irroitan pakan ja/tai eturattaat niin sitten likoamaan hetkeksi.

Painepesuria ei fillarin kanssa tarvitse, kunhan muistaa säännöllisesti sitä pestä. Karmeimpia on ne tapaukset kun voimansiirtoa ei oo koskaan pesty ja on vaan lisätty jotain halpispaskaa ketjuöljyä. Se kun sekoittuu kuraan/paskaan/ hiekkaan niin avot siinä on työmaata saada paikat puhtaaksi.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Noob kyselee taas.

Minulla ei ole letkumahdollisuutta, mutta pyörää pitäisi totta kai saada putsattua. Osaako joku sanoa riittääkö paineruiskussa potku ravan ja hiekan irroittamiseen?

Ystävälliset vastaukset nimimerkille "Rahinaa rattaissa"

Kuten jo todettua niin riittää. Itsellä olikin tuollainen käytössä edellisessä asunnossa kun ei ulkoa vettä järkevästi saanut ja pyörävarastokin oli eri talossa missä asuttiin. Yleensä aina lenkin jälkeen pyrin tuolla huuhtaisemaan pahimmat ravat pois ja hyvin lähti kyllä. Riitti kyllä tarkempaan pesuun aineiden kanssa kun vähän liotti tarkoituksen mukaisilla aineilla ensin.

Huvittavaa kyllä katsella noita maantiepyöräkuvia. Itse kun katsoo ikkunasta ulos niin talojen katoillakin on vielä useampi kymmenen senttiä lunta ja pihoilla selkeesti enempi. Justiin suunnittelen juosten hakevani pojat päiväkodista eikä puhettakaan että ilman nastakenkiä vielä tohtisi. Suomi on pitkä maa. Mutta kireitä ketjuja kaikille jotka jo paremminkin ulos pääsee touhuaa! Tulee se kausi vielä tänne Rovaniemellekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös