Pyöräily harrastuksena

  • 52 347
  • 508

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Joo kannattaa tsekata mitkä osat oli vanhassa pyörässä ja mennä ainakin valmistajan osalta samoilla tai sitten vaihtaa koko osasarja (Shimano, SRAM, Campagnolo) uuteen jos siis haluaa oikein kunnon projektia tehdä. Minkä tyyppisestä pyörästä on kyse? Maasto- vai maantiepyörä, hybridi vai gravel/cyclo tai läski? Periaatteessa tuo osien vaihtaminen/uusiminen ei ole rakettitedettä. Jos haluaa lähteä helposta niin hommaa vain saman valmistajan takapakan, mahdollisesti myös eturattaan/-rattaat ja vaihtaa nuo ensiksi ja kokeilee saako säätöihin niin ettei enää hypi. Myös nuo eturattaat kuluu ja saattaa aiheuttaa hyppimistä, vaikka kuluvatkin hitaammin kuin takapakka. Jos taas haluaa hypätä syvään päätyyn niin voi lähteä päivittämään osasarjaa johonkin uudempaan, vaihtaa vaikka kokonaan sähköisiin sarjoihin (SRAM on tässä helpompi kuin Shimano ja Campagnolo täysin johdottamana sarjana niin soveltuu myös ei rungon sisäistä johdotusta tukevaan runkoon). Ja youtube ja google varmasti auttaa alkuun jos tulee kysymyksiä ja miksei myös täältäkin varmaan saa apua jos ei meinaa säätöjä tai ongelmaa löytyä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos taas haluaa hypätä syvään päätyyn niin voi lähteä päivittämään osasarjaa johonkin uudempaan, vaihtaa vaikka kokonaan sähköisiin sarjoihin (SRAM on tässä helpompi kuin Shimano ja Campagnolo täysin johdottamana sarjana niin soveltuu myös ei rungon sisäistä johdotusta tukevaan runkoon).
Nyt on vannoutuneen Campagnolo käyttäjän pakko korjata, myös Italiaanoilta löytyy täysin johdottomat sähköiset osasarjat Super Record Wireless ja Super Record S Wireless. Ainoo syy miksi mulla ei niitä ole on se että oon persaukinen, osasarjan hinta kun on tommonen kevyt 3,2-4k€.

Köyhälle kallis ja kaikille sama hinta.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Joo kannattaa tsekata mitkä osat oli vanhassa pyörässä ja mennä ainakin valmistajan osalta samoilla tai sitten vaihtaa koko osasarja (Shimano, SRAM, Campagnolo) uuteen jos siis haluaa oikein kunnon projektia tehdä. Minkä tyyppisestä pyörästä on kyse? Maasto- vai maantiepyörä, hybridi vai gravel/cyclo tai läski? Periaatteessa tuo osien vaihtaminen/uusiminen ei ole rakettitedettä. Jos haluaa lähteä helposta niin hommaa vain saman valmistajan takapakan, mahdollisesti myös eturattaan/-rattaat ja vaihtaa nuo ensiksi ja kokeilee saako säätöihin niin ettei enää hypi. Myös nuo eturattaat kuluu ja saattaa aiheuttaa hyppimistä, vaikka kuluvatkin hitaammin kuin takapakka. Jos taas haluaa hypätä syvään päätyyn niin voi lähteä päivittämään osasarjaa johonkin uudempaan, vaihtaa vaikka kokonaan sähköisiin sarjoihin (SRAM on tässä helpompi kuin Shimano ja Campagnolo täysin johdottamana sarjana niin soveltuu myös ei rungon sisäistä johdotusta tukevaan runkoon). Ja youtube ja google varmasti auttaa alkuun jos tulee kysymyksiä ja miksei myös täältäkin varmaan saa apua jos ei meinaa säätöjä tai ongelmaa löytyä.
Maastopyörä, XXL White-merkkiä joten varmaan suht halvat osat siinä. Laskin että sen kunnollinen huolto osineen olisi tullut aika kalliiksi. Päädyin sitten ostamaan uuden ja tuota voi sitten pitää projektifillarina ja opettelupyöränä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maastopyörä, XXL White-merkkiä joten varmaan suht halvat osat siinä. Laskin että sen kunnollinen huolto osineen olisi tullut aika kalliiksi. Päädyin sitten ostamaan uuden ja tuota voi sitten pitää projektifillarina ja opettelupyöränä.
Fillaritori.com on hyvä paikka etsiä käytettyjä osia, Whiteen ei ehkä ihan hirveesti kannata rahaa upottaa upgrade mielessä. Toki se kannattaa kuntoon laittaa koska fillareita ei oo ikinä liikaa. Oikea määrä polkupyöriä on N+1 jossa N on nykyinen määrä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Fillaritori.com on hyvä paikka etsiä käytettyjä osia, Whiteen ei ehkä ihan hirveesti kannata rahaa upottaa upgrade mielessä. Toki se kannattaa kuntoon laittaa koska fillareita ei oo ikinä liikaa. Oikea määrä polkupyöriä on N+1 jossa N on nykyinen määrä.
Juu, ei siihen tosiaan kannata isoja summia laittaa. Uusikin pyörä budjettiversio maastopyöräksi, alle tonnin KTM. Toki kallishan se on, mutta ei sinänsä maastopyöräksi.

Hitto jos olisin rikas ni mulla olis hieno pyörä. Sellanen olis hieno, missä takanakin on jousitus. Enhän mä sellasta tarvi, mutta sisäinen lapsi minussa haluaa mennä sellaisella ajamaan niihin mäkiin metsässä missä kakarana salaa pyöräiltiin.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hitto jos olisin rikas ni mulla olis hieno pyörä. Sellanen olis hieno, missä takanakin on jousitus. Enhän mä sellasta tarvi, mutta sisäinen lapsi minussa haluaa mennä sellaisella ajamaan niihin mäkiin metsässä missä kakarana salaa pyöräiltiin.
Kyllä pienelläkin budjetilla saa hyviä täysjoustofillareita. Toki silloin pitää tinkiä siitä ettei saa uusinta uutta ja fillari on käytetty. Mutta jos 26 tuumaisilla kiekoilla, alurungolla ja 10-pykäläisillä vaihteilla pärjäsi maastossa 10-15 vuotta sitten niin miksei niillä pärjäisi tänäänkin.

Mä ajaisin esim. tällä metsässä paljon mieluummin kuin samanhintaisella uudella etujousitetulla hinnat alkaen maasturilla.

 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kyllä pienelläkin budjetilla saa hyviä täysjoustofillareita. Toki silloin pitää tinkiä siitä ettei saa uusinta uutta ja fillari on käytetty. Mutta jos 26 tuumaisilla kiekoilla, alurungolla ja 10-pykäläisillä vaihteilla pärjäsi maastossa 10-15 vuotta sitten niin miksei niillä pärjäisi tänäänkin.

Mä ajaisin esim. tällä metsässä paljon mieluummin kuin samanhintaisella uudella etujousitetulla hinnat alkaen maasturilla.

Noissa paljon rajoittaa sekin, että olen pienikokoinen nainen. Todella tyytyväinen olen tuohon valitsemaani pyörään, vallan hyvin toimii kun pääosin se huonoin maasto on erittäin huonosti aurattu asfalttitie.
Ehkäpä tulevaisuudessa voisi sen takajousitetunkin ostaa. Saatan myös neuvoja kysellä sitten kun tuon huoltoprojektin aloitan! Noita pakkoja esim on niin montaa hintaluokkaa että en yhtään ymmärrä mikä olisi paras/järkevin valinta halpaan kakkospyörän runkoon.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä ja Liiga
Kyllä pienelläkin budjetilla saa hyviä täysjoustofillareita. Toki silloin pitää tinkiä siitä ettei saa uusinta uutta ja fillari on käytetty. Mutta jos 26 tuumaisilla kiekoilla, alurungolla ja 10-pykäläisillä vaihteilla pärjäsi maastossa 10-15 vuotta sitten niin miksei niillä pärjäisi tänäänkin.

Mä ajaisin esim. tällä metsässä paljon mieluummin kuin samanhintaisella uudella etujousitetulla hinnat alkaen maasturilla.


Kannattaa varmistaa että iskarit on hyvässä kunnossa. Noita saa kunnostettua ja vaihdettua keulaa jos haluaa, joistain kakskuutosista voi kans tehdä mulletin laittamalla eteen isomman renkaan, joka auttaa töyssyisemmässä maastossa.



 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noissa paljon rajoittaa sekin, että olen pienikokoinen nainen. Todella tyytyväinen olen tuohon valitsemaani pyörään, vallan hyvin toimii kun pääosin se huonoin maasto on erittäin huonosti aurattu asfalttitie.
Ehkäpä tulevaisuudessa voisi sen takajousitetunkin ostaa. Saatan myös neuvoja kysellä sitten kun tuon huoltoprojektin aloitan! Noita pakkoja esim on niin montaa hintaluokkaa että en yhtään ymmärrä mikä olisi paras/järkevin valinta halpaan kakkospyörän runkoon.

Juu se on totta että jos olet keskimääräistä rajusti pidempi tai lyhyempi niin käytettyjen markkinat on hieman hankalat.

Tuo tsygä jonka linkkasin oli vain esimerkki siitä ettei pyöräilyn ole pakko olla älykallista välineurheilua silloin kun sitä tekee omaksi huvikseen eikä kilpailumielessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös