Pyöräily harrastuksena

  • 24 852
  • 239

Rospuutto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alasarjat
Minulla pelkästään luomuja ja niistä kolmessa litkut eli täpäri, läski ja vanha kisakireä maasturi graveliin muokattuna.
Niin näissä en keksi yhtään syytä miksi ei tubeless eli plussat voittaa miinukset heittämällä. Retkipyörässä ainoastaan enää sisurit.
Enkä nyt keksi miksi niistä ei olisi hyötyä myös sähkökonkelissa. Itse vielä laittaisin insertit tuommoiseen, kun ne on painavempia ja vauhtia niillä kelaa helpommin.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Viime kesä tuli poljettua kivi ja kantohelvettejä suht runsaasti grand canyon luomuversiolla. Täytyy sanoa että oikein hyvä jäykkis ja tuntuu kestävän ihan mitä vaan. On enemmän ja enemmän himottanut vaihtaa sähköavusteiseen täpäriin mutta joku piru olkapäällä sanoo että älä vaihda. Nyt olen kallistunut että en vaihda. Onhan sillä metsään lähtö aina silkkaa läähätystä koska on helvetin raskas laji tuo maastopyöräily mutta on se sen verran kivaa että tulee aina lähdettyä. Ja tollanen luomu jäykkis on oikein perusvarma laite ja huoltoa tarvitsee suht. vähän. Ja sähkötäpäriä ei tahdo saada samantasoista työsuhdepyöräedulle mahtumaan oikein mitenkään ainakaan huoltobudjetin kanssa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Täälläkin tuore sähköpyöräilijä, työsuhdepyörä kun tuli saataville niin aika no-brainer tuo oli laittaa tilaukseen. Täysjousto maasturi tallissa odottelee kesäkautta. Muutamia lenkkejä tullut vedettyä testimielessä ihan teitä pitkin ja selväksi on kyllä käynyt että ei tuo matka-ajoon ole tosiaankaan tehty. Hienosti kulkee sinne 25km/h asti mutta sen jälkeen tasaisella menisi luomupyörällä ohi heittämällä kun muuttuu niin saakutin raskaaksi polkea. Mutta eipä tuolla ole tarkoituskaan tasaisella polkea vaan ihan varta vasten maastopoluille tuon hommasin kun parin edelliskauden aikana veri on alkanut vetää enemmän ja enemmän haastavimmille kinttupoluille ja siellä kivikoissa loppuu äkkiä puhti luomupyörällä. Kuntolenkit sitten edelleen puhtaasti jäykkäperäisellä maasturilla hiekkateitä pitkin.

Kovasti on mietinnässä ollut tuohon sähkäriin tubeless-litkujen laitto kun valmius siihen on, mahtaako täältä löytyä kokemusta niistä? Onko ihan ehdoton päivitys vai turhaa hifistelyä? Ajatuksena olisi sitten pitää mukana yhtä sisäkumia jos sattuisi niin paha rengasrikko käymään ettei enää litkut paikkaisi niin pääsisi vielä kotiin ajamaan.

On tämäkin semmoinen laji että rahaa saa palamaan kun alkaa hifistelemään varusteiden kanssa, juuri tilasin uuden kypärän bike-discountista ja hanskat pitäisi taas ostaa jne.
Joo ehdottomasti litkut sisään. Miinukseksi sanoisin vain, että joutuu suht säännöllisesti pyörittelemään renkaita, että ei keräänny yhteen paikkaan. Kerran tai kaksi vuodessa uudet litkut sisään, kun vanhaksi nuokin menee jossain vaiheessa (tai uutta lisää perään). Ehkäpä myöskin mahdollinen sotku vaihdossa on vähän perseestä.

Plussat parempi ajettavuus, kun voi ajaa vähän matalammalla paineella ja uudet renkaat on monesti suunniteltu toimimaan ilman sisuria. Lisäksi tietenkin puhkeamien paikkautuvuus.

Yllä mainitut insertit on ehkä vähän makuasia ja riippuu missä ajaa. Kohtuullisen arvokas lisuke ja hankaloittaa asennusta.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Luultavasti eturataskin ottanut itseensä venyneestä ketjusta ja jos et sitä vaihda myös niin eipä ne uudet ketjut ja pakka kestä kauaa tai kovalla väännöllä voi hyppiä heti pakan vaihdon jälkeen vuorostaan edestä hampaiden yli.
Mä sanoisin ettei ole, eturatas/-rattaat kestää paljon pidempään kuin takapakka ja takapakkakin kestää jos malttaa vaihtaa ketjuja useammin niin takapakkaa ei välttämättä tarvitse vaihtaa joka kerta. Mä tosin olen tehnyt niin et kun vaihdan ketjut olen vaihtanut samalla takapakan niin on hiljaisin ja mukavin ajaa kun ovat samaa paria.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kovasti on mietinnässä ollut tuohon sähkäriin tubeless-litkujen laitto kun valmius siihen on, mahtaako täältä löytyä kokemusta niistä? Onko ihan ehdoton päivitys vai turhaa hifistelyä? Ajatuksena olisi sitten pitää mukana yhtä sisäkumia jos sattuisi niin paha rengasrikko käymään ettei enää litkut paikkaisi niin pääsisi vielä kotiin ajamaan.
Maantiellä on kokemusta ja ajan litkutetuilla renkailla. Ainakin sinne on ehdottomasti hyvä valinta ja lenkin pysäyttäviä rengasrikkoja ei ole montaa kertaa tullut. Kerran räjähtänyt rengas kun ajoin kuoppaa ja repi renkaan kylkeen 5cm pitkän reiän ja sitten muutama kerta syksyllä on puhjennut kulunut rengas ajossa. Josta olisi luultavasti selvinnyt ilman pysähdystä jos olisi muistanut lisätä litkua aikasemmin, eli on olleet lähes kuivat renkaat sisältä ettei ollut enää litkua millä paikata rengas. Matalammat paineet takaa näillä Suomen ei niin tasaisilla teillä mukavan rullaavuuden.

Noin yleisesti ovat hieman työläämmät vaihtaa kuin sisurilliset ja voi olla hieman sotkuista. Toimiessaan silti erittäin hyvät ja tosiaan vähentää rengasrikkoja. Maantierenkaat voi joskus olla siis työläät saada nousemaan hyllylle (vanteelle) mutta nykyisin ei ole sen suhteen ongelmaa kun hommasin kotiin kompuran niin saa paineilmalla tarvittaessa nostaa ne hyllylle. Ja rengasta paikalleen laittaessa siis kannattaa olla huolellinen ettei vahingossa riko sitä tubeless vanneteippiä, koska jos ilma vuotaa vanteeseen niin ei tule koskaan nousemaan hyllylle.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Itsellä sähköpyörä ollut lähinnä lasten päiväkotiin kuskaamista varten. Kuukauden kokeilin kiskoa sitä kivirekeä cyclocrossilla ja mietin mitäköhän tämä homma on talvella auraamattomalla pyörätiellä flunssa päällä ja silloin päätin hommata. Todella hyvä kapine tuollaiseen ajoon ja lisäksi muutenkin talvella pidempää työmatkaa erittäin kiva ajaa tuolla.

Maastossa on tullut pari kertaa testattua ja luulen että tykkäisin siellä enemmän kevyemmästä lihasvoimalla liikkuvasta maastopyörästä.

Välillä kesäisin taas haikailee jonkin kevyen maantiepyörän perään, kun tuo paino ja leveät renkaat tekee sen, että vauhtia on vaikea saada hirveästi yli sen 25.

Eli summattuna sähkis on todella hyvä tiettyihin käyttötarkoituksiin, mutta voi olla että palaan normaaliin kun ei tarvitse toimia vetojuhtana lasten suhteen. Talvikeleissä työmatkoilla voisi toki olla silloinkin vielä tarvetta sähkölle.

Vanhuksille ja henkilöille joilla on muuten haasteita pyöräillä, sähkö on huippujuttu.

Mä kiskon kahta muksua päiväkotiin 3-4 kertaa viikossa pyöräkärryllä etelä-lapin talvessa. Luomu Konan Unit X alla, 30t edessä ja takana isoin 51. On muuten semmonen setti etten suosittele kuin pahimmille masokisteille. Tänä talvena on ollut useampi päivä kun olen miettinyt että se sähköavustus olis kiva. Toisaalta siinä on se että mieluummin käytän saman rahan kunnon maantietykkiin.

Sähköpyöräily on kyllä hienosti tuonut väkeä pyöräilyn pariin. Muuan tuttukin laittoi auton kokonaan pois kun totesi sähköpyörällä pärjäävänsä kaiken arkiajon helposti. Toki aina ollut urheileva ihminen mutta ei missään nimessä pyöräilijä.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Työmatkatemmossa ei ole voittajia on vain häviämistä ja vääjäämättömän tappion siirtämistä.

Tää on kyllä laji mitä en ymmärrä, anteeksi vain kaikille. Tai ymmärrän jos ajetaan hiljaisilla pyöräteillä tempoa töihin mutta omallekin työpaikalle kulkee muutama isäntä joka-aamuista työmatkatempoa pyörätiellä ihmisiä pujottelukeppeinä käyttäen. Ei ainakaan nämä sankarit ota ketään muuta ku oman napansa huomioon.


Tää on jotenkin niin osuva aiheeseen liittyen :D
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toi työmatkatemmosta vitsailu on nimenomaan pyöräilyharrastajien kuittailua näillä sankareille joilla on aina "kisa" menossa.

Omalle kohdalle sattui viime viikolla tällainen, ajelin omaa vauhtia kotia kohti, ohitin tipunkeltaisen hybridikuskin joka liimaantui beesiin, siinä mä sitten tein Pertille vetohommia, toivottavasti oli sopiva vauhti.

Noita kamikazepässejä on valitettavan paljon jotka ei muista piittaa oli alla sitten fillari tai auto.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Fillarien rakentelu ja nysvääminen on iso osa tätä harrastusta, ja oikea määrä pyöriä on N+1 jossa N=Nykyinen lukumäärä.
Tää rakentelu ja nysvääminen on mulle kyllä semmonen aihealue, mikä kiinnostelisi mutta nopeasti se Into myös kuolee pois. Syynä se, että olen varsin toivoton näissä hommissa. Sitten kun on ollut mahdollista hankkia parikin arvokkaampaa fillaria, niin varsinkin niiden kohdalla tuo nysväämisen kynnys edes kokeilumielessä on kovin korkealla. Todennut sitten, että mieluummin kääntyy lähialueen ammattilaisten puoleen ja tukee samalla yrittäjyyttä.

Vanhaksi jäävästä gravelista meinasin semmoisen harjoitteluprojektin tehdä, että olisi sen kautta opetellut pyörän rakentelua ja fiksailua&speksailua. Sillekin pyörälle vain taisi potentiaalinen uusi omistaja löytyä, niin saatanpa nyt luopua tuostakin ajatuksesta.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Noita kamikazepässejä on valitettavan paljon jotka ei muista piittaa oli alla sitten fillari tai auto.

Tai sähköpotkulauta tai jalat tai mitä vaan, näinhän se on.

Tää rakentelu ja nysvääminen on mulle kyllä semmonen aihealue, mikä kiinnostelisi mutta nopeasti se Into myös kuolee pois. Syynä se, että olen varsin toivoton näissä hommissa. Sitten kun on ollut mahdollista hankkia parikin arvokkaampaa fillaria, niin varsinkin niiden kohdalla tuo nysväämisen kynnys edes kokeilumielessä on kovin korkealla. Todennut sitten, että mieluummin kääntyy lähialueen ammattilaisten puoleen ja tukee samalla yrittäjyyttä.

Vanhaksi jäävästä gravelista meinasin semmoisen harjoitteluprojektin tehdä, että olisi sen kautta opetellut pyörän rakentelua ja fiksailua&speksailua. Sillekin pyörälle vain taisi potentiaalinen uusi omistaja löytyä, niin saatanpa nyt luopua tuostakin ajatuksesta.

Vaikka se pyörä kaupassa oliskin kallis niin ei ne osat välttämättä sen kummempia ole. Onhan niitä toki monia valmistajien omia stantarteja ja muita mutta pääsääntöisesti kumminkin aika universaalia kamaa nuo osat, jolloin se roplaaminen on aika samanlaista. Lähinnä siis se että ei se ketjujen vaihto tai ohjainlaakerin vaihto ole hirveästi sen kummempaa kalliissa ja halvassa pyörässä. Jos kiinnostaa niin kädet rasvaan ja youtube auki. Ei nuo mitään lentokoneita kumminkaan ole. Ainakaan kaikki
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää rakentelu ja nysvääminen on mulle kyllä semmonen aihealue, mikä kiinnostelisi mutta nopeasti se Into myös kuolee pois. Syynä se, että olen varsin toivoton näissä hommissa. Sitten kun on ollut mahdollista hankkia parikin arvokkaampaa fillaria, niin varsinkin niiden kohdalla tuo nysväämisen kynnys edes kokeilumielessä on kovin korkealla. Todennut sitten, että mieluummin kääntyy lähialueen ammattilaisten puoleen ja tukee samalla yrittäjyyttä.

Vanhaksi jäävästä gravelista meinasin semmoisen harjoitteluprojektin tehdä, että olisi sen kautta opetellut pyörän rakentelua ja fiksailua&speksailua. Sillekin pyörälle vain taisi potentiaalinen uusi omistaja löytyä, niin saatanpa nyt luopua tuostakin ajatuksesta.
Sillaihan se menee että mitä laadukkaampi osa sen mukavampi sitä on asentaa ja huoltaa, hinnat alkaen romu on romua. Mä en suostu sukulaisten ja tutuntuttujen pahimpiin markettipyöriin tai kaupanpäälliskonkeleihin koskemaan. Laadukkaita fillareita taas ropaan mielelläni vaikka ilman vaivanpalkkaa.
 

Tää on jotenkin niin osuva aiheeseen liittyen :D
Tämä olen minä.

Tosin puoli seitsemältä kun menee, niin ei kyllä ole yhtään ylimääräistä liikennettä hidastamassa. Välillä meinaa joltain säntäävältä koiralta katketa kaula, mutta tällöin voisi kysyä, mitä koira tekee pyörätiellä.

Kotiin päin mennessä onkin toinen juttu, on poljettava rauhassa ainakin ensimmäinen puolikas, ja siltikin pari-kolme kertaa meinaa jäädä auton alle paikoissa joissa autolla on väistämisvelvollisuus.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kylläpäs tähän ketjuun on tullut runsaasti viestejä viime aikoina. Vieläpä näin off-seasonina. No, onhan tämä toki paras harrastus, mitä on olemassa. Jokaisen tapa harrastaa on just se oikea, sikäli mikäli noudattaa liikennesääntöjä eikä vaaranna muiden terveyttä.

En tiedä, onko tässä järkeä, mutta olen vaihtanut melkein aina takapakan uuteen vasta sitten, kun se hyppää vedossa uudella ketjulla. Ketjun olen vaihtanut 11-lehtisessä 0,5 % "venymän" kohdalla. 8s - ketjun 0,75 % tienoilla ja 1-vaihteisen viimeistään 1 % kohdalla. Ketjujen kierrättämistä olen myös harrastanut, viimeksi oli kolme ketjua kierrossa. Kai tuokin jonkin verran takapakkaa säästää. Eturattaankin (tai molemmat/kaikki) vaihdan varmaan vasta sitten, kun ketju hyppää siinä hampaan yli. Toki noiden etu- ja takarattaidenkin kulumista tulee silloin tällöin silmäiltyä.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haha, tulikin nyt mieleeni, kun kuulin töyhtöhyypän äänen telkkarista, niin kohta noitakin näkee ja kuulee. Tämäkin ulottuvuus tässä harrastuksessa on, esim. lintubongaus tms. luonnon havainnointi.

Muutenkin hiljaisella (varsinkin neli- ja viisinumeroiset ja numeroimattomat tiet) maantiellä ajaminen on parhaimmillaan hyvinkin meditatiivista, hermot lepäävät. Vaikka jalat pyörisivät kuinka vinhastikin, niin tuo on eräänlaista lepoa kuitenkin. :) Täältä urbaanista ympäristöstä täytyy vaan siirtyä tuonne vähän syrjemmäksi, niin pääsee fiilistelemään.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tyyni heinäkuinen alkuilta, lämpöä 23 astetta, alla sileä maalaistie, linnut laulaa ja jalat toimii...uuh mulla on ikävä kesää.

Tänään kuvio oli seuraava: Pojan pelin jälkeen himaan (upea maalin voitto U20 mestiskarsinnassa) varpaat vähän jäässä ja väsytti, viime yönä tullut lumipeite ei houkuttanut suorittamaan lenkkiä ulkona eli kamat vaihtoon, tietokone, puhaltimet ja älytraineri tulille, 1h55min treeni jossa muunmuassa kaksi 10min 110% FTP vetoa, hiki lentää ja jalat huutaa armoa...mulla on ikävä kesää.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Kotiin päin mennessä onkin toinen juttu, on poljettava rauhassa ainakin ensimmäinen puolikas, ja siltikin pari-kolme kertaa meinaa jäädä auton alle paikoissa joissa autolla on väistämisvelvollisuus.
Tämä se on kyllä ihmeellistä. Mä ajan huomiokeltainen ajotakki päällä, ja otsalamppu kypärässä kiinni (ja päällä). Niin vaan Kannelmäessä olin jäädä auton alle, vaikka talutin pyörää ihan liikennesääntöjen mukaisesti yli suojatien. Joku pakuherra ei vaan nyt jotenkin havainnut minua, vaan veti kylmästi nenän edestä. Mitä siellä kabiinissa mahdettiin puuhailla? Ei havainnointi ainakaan liikenteessä ollut.

Kerran kävi niinkin, että talutin jälleen yli suojatien, ja pysähtymään "joutunut" taksi alkoi soittaa torvea. Mitä hittoa? Toki ärsyynnyin niin, että laitoin lampusta täydet tehot päälle ja suuntasin sinne pikkubussin hyttiin kuskin silmiin. Kesti myös hyvän aikaa, että jaksoin taivaltaa siitä suojatieltä veks. Toki klassinen keskarikin piti antaa.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Tämä se on kyllä ihmeellistä. Mä ajan huomiokeltainen ajotakki päällä, ja otsalamppu kypärässä kiinni (ja päällä). Niin vaan Kannelmäessä olin jäädä auton alle, vaikka talutin pyörää ihan liikennesääntöjen mukaisesti yli suojatien. Joku pakuherra ei vaan nyt jotenkin havainnut minua, vaan veti kylmästi nenän edestä. Mitä siellä kabiinissa mahdettiin puuhailla? Ei havainnointi ainakaan liikenteessä ollut.
Minä odottelen ainakin rakoa autoliikenteessä, ennen kuin alan taluttamaan pyörää tien yli, ja otan kaikkiin potentiaalisiin yliajajiin katsekontaktin ja varmistan, että he näkevät minut ja hidastavat ainakin. Amerikoissa on vaan se ongelma, että välillä autot antavat tietä ja tilaa ja ylittämispaikkoja, vaikka autoilijalla olisi etuajo-oikeus. Sekös minua sitten ärsyttää ja sekoittaa muiden tielläliikkujien ajatukset ja sitten on yliajamiset lähellä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Amerikoissa on vaan se ongelma, että välillä autot antavat tietä ja tilaa ja ylittämispaikkoja, vaikka autoilijalla olisi etuajo-oikeus.
Ihan sama homma on täällä Suomessakin, mututuntumalla ja oman kokemuksen perusteella sanoisin että noin kahdeksan kymmenestä autoilijasta luopuu oikeudestaan vaikka pyöräilijä olisi väistämisvelvollisena pysähtynyt odottamaan vuoroaan.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kuten sanottua niin jokainen ajelkoon just sellaisella tsygällä kun haluaa, mun juttu on maantie ja pitkät matkat.

Yks juttu on jota en enää pyöräilyksi oikein miellä. Sellaiset sähköfillarit joista on rajoittimet poistettu/viritetty, vehje kun kulkee minimaalisella työllä joku 40km/h niin siitä ei paluuta lihaskäyttöiseen enää ole.
Ajelin äsken tovin sähköfatbiken perässä, pääsin kantaan kun kuski jotain rassasi pyörästä, sen jälkeen ei kammet pyörinyt kuin liikenne lähtiessä mutta välimatkaa syntyi. Onko tuo sitten pyöräilyä vai meneekö sähkömopoiluksi.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajelin äsken tovin sähköfatbiken perässä, pääsin kantaan kun kuski jotain rassasi pyörästä, sen jälkeen ei kammet pyörinyt kuin liikenne lähtiessä mutta välimatkaa syntyi. Onko tuo sitten pyöräilyä vai meneekö sähkömopoiluksi.
No mopoiluhan se on.

Ei kai se noin saisi mennä, joku oma viritys varmaan kyseessä.
Eihän se saisi noin olla, netti on pullollaan kaikenlaista osaa joilla saa rajoittimia ja antureita ohitettua, sinällään mulle ihan se ja sama mitä jengi fillareilleen tekee, mutta kannattaa muistaa vastuukysymykset mahdollisten onnettomuuksien kohdalla. Se saattaa nimittäin olla että virkavalta ja vakuutusyhtiö voi olla hieman nihkeenä jos kelaat jonkun yli neljääkymppiä kulkevalla näpelöidyllä ja vakuuttamattomalla sähköpyörällä.
 

Jotva

Jäsen
No mopoiluhan se on.


Eihän se saisi noin olla, netti on pullollaan kaikenlaista osaa joilla saa rajoittimia ja antureita ohitettua, sinällään mulle ihan se ja sama mitä jengi fillareilleen tekee, mutta kannattaa muistaa vastuukysymykset mahdollisten onnettomuuksien kohdalla. Se saattaa nimittäin olla että virkavalta ja vakuutusyhtiö voi olla hieman nihkeenä jos kelaat jonkun yli neljääkymppiä kulkevalla näpelöidyllä ja vakuuttamattomalla sähköpyörällä.
Eikä tarvitse joutua edes onnettomuuteen, kun voi tulla kalliit seuraamukset jo pelkällä vakuuttamattomalla vehkeellä ajamisesta. Siis sillä edellytyksellä, että siinä pitäisi olla liikennevakuutus jonkin virityksen jälkeen.
 

Oikku89

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hommasin vajaa vuosi sitten ensimmäisen sähköpyöräni(scott aspect eride930) ja turhauduin tuohon rajoittimeen(25km/h) varsinkin pitkillä suorilla ja hankin speedboxin jolla tuo on rajoittamaton nappia painamalla. Ymmärrän taajamassa tuon rajoituksen,mutta pitkillä maantiesuorilla tuo on täysin turha kun avustamattomatkin pyörät tulee ohitse.
Ps. En kannusta ketään tekemään laittomuuksia kuten itse vaan halusin jakaa omia ajatuksiani.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös